Lockheed U2 an PAF Modellbau

Discussie in 'EDF forum' gestart door Harry van Melick, 27 mei 2018.

  1. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Al jaren vlieg ik niets anders meer dan RC zweef en dan nog alleen maar omhoog achter een sleepkist.
    Omdat mijn voorraad aan zweefvliegtuigen voor de komende tijd ruim voldoende is heb ik besloten een U2 van 'PAF Modellbau' te gaan bouwen.

    https://shop.strato.de/epages/61316787.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61316787/Products/"Lockheed+U-2R+/+TR-1"

    Ik wil hem vrij licht bouwen met een vast wiel, zoals op de foto's op de site hierboven en met een wemotec midi fan. https://shop.wemotec.com/mit-HET-650-58-Motoren_1

    Aangezien mijn Impeller ervaring relatief beperkt is, jaren geleden een paar 'JePe' Piranha's en een Multiplex Twister gebouwd en gevlogen, moet ik mijzelf weer een beetje bijspijkeren en zit hierdoor met de volgende vragen;

    De PAF U2 heeft geen inlaat kanalen en ik ben ook niet van plan deze te gaan inbouwen dit omdat het mij te veel werk is, tevens loopt de vleugelophanging voor de Impeller door.
    Kan het met een Midi Fan 'evo' met ring. Een 'cheater hole' wil ik eigenlijk niet omdat het toestel praktisch op zijn buik land.

    Ik wil gaan voor de 5S Midi Fan https://shop.wemotec.com/Midi-Fan-e...tiert-feingewuchtet-und-harmonisch-abgestimmt omdat hier het opgenomen vermogen en de straal snelheid nog iets hoger liggen als bij de 6S versie en het totaal gewicht wat lager uitkomt, verstandig?
    https://shop.wemotec.com/Midi-Fan-e...tiert-feingewuchtet-und-harmonisch-abgestimmt

    Het hoeft geen snelle EDF te worden maar ook geen waggelende eend.

    Ver zou het mooi zijn als ik wat informatie over de inbouw zou kunnen krijgen, inclusief de aansturing van het richting en hoogteroer. (Een vraag hierover in RC online heeft nog niets opgeleverd) Er staat weliswaar wat oude informatie in dit forum, maar het gaat daar over een turbine versie en tevens is de meeste informatie (foto's) verdwenen.

    Harry
     
  2. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Een ring zou kunnen op de midi fan.
    Of cheater holes wel/niet zouden moeten. Dat is afhankelijk van de originele inlaat afmetingen. Heb je hier in formatie over?

    Zelf zou ik gaan voor de 6S fan.
    Als je kijkt in het overzicht, dan adviseren ze bij wemotec de 4000-5000mah lipo voor de 5S. Voor de 6S versie geven ze de 3400-4500mah aan.
    Daar zit ook iets gewicht verschil in, waardoor het onder de streep nagenoeg even zwaar is.
    Als ik naar SLS xtron accu's kijk als vergelijking (het is maar een voorbeeld), ze hebben alleen geen 4500mah.
    5s1p 5000mah = 679 gram
    6s1p 4000mah = 669 gram
    Bij evenveel mah in de accu heb je met de 5S veel kortere vliegtijden, stromen zijn daarvan hoger.
    Het is een keuze die je zelf moet maken. Want het is ook afhankelijk of je misschien al een accu hebt. En kan je lader 6S ook aan?

    Betreffende aansturing van het richting/hoogteroer wordt lastig meedenken.
    Heb je geen foto van het geheel? Dat zegt meer dan 1000 woorden en kan helpen met meedenken.
     
  3. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Op de site van 'PAF Modellbau' staan bij de beschrijving van de U2 wat foto's, hier moet ik het voorlopig mee doen. Voorlopig zie ik alle servos in het richtingroer en stabilo als de enige oplossing.

    Ik ga eens wat gewichten bij elkaar tellen en kijken wat het verschil gaat worden, een beetje meer vermogen is natuurlijk nooit weg.
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2018
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Moderatoren lezen niet alles Harry.
    Verplaatsing kun je aanvragen middels klik op Meld onder je openingsbericht.
     
  5. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Dankje Ron.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Harry, wat betreft de gegevens van de U2 lijkt het me het handigst om Peter Adolfs even te bellen.
    Hij zal vast wel klanten kennen die ook met een impeller vliegen en kan je misschien met hun in contact brengen.

    En zelf zou ik niet voor een Wemotec gaan maar voor een mooie carbon Ejets fan.
    Die heeft ook meer thrust dan een Wemotec en is wat ik dan zelf heb kunnen horen, veel stiller, hij sist een beetje en niet dat gefluit van een Wemotec.

    De prijs is vrijwel gelijk aan die van de Wemotec.
    http://shop.ejets.at/OShop/ViewProd...3757-54b6-46d4-91b0-3155041c7f2a&OShopLANG=de

    En de meetgegevens:
    http://shop.ejets.at/_lccms_/_00016/downloadarea.htm?VER=160506144505&LANG=ger&MID=18

    Gert-Jan
     
  7. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    De E-jets is geen full carbon.
    De mantel is carbon, de rotor is net zoals een wemotec.

    Het verschil in thrust tussen de e-jets en wemotec vraag ik me af of daar veel verschil in zit. Bij hetzelfde vermogen, komt er nagenoeg dezelfde thrust uit, het is maar net hoe beide merken gemeten hebben. Tevens is de vraag welk geluid heb je gehoord van de wemotec?
    De wemotec van voorheen had 6 bladen, de nieuwe heeft er 11 en maakt ook niet meer zo een gefluit.
    De metingen van de wemotec en e-jets zijn lastig naast elkaar te houden. De wemotec is met een hetrc 650 gemeten en die van e-jets een hetrc700. Daar zit ook gewichts verschil in de motoren.

    Wat de e-jets wel als voordeel kan hebben, is dat er een optie is om een buitenloper in te monteren.
    De keuze welke motor je wilt inbouwen is daardoor ruimer.
    Een ander voordeel (wat ik vind, maar dat is voor ieder een eigen keuze), bij de e-jets is het deel waar de bladen aan zitten kleiner dan het de mantel waar de motor in geschroefd zit. De koellucht wordt hierdoor door de motor heen geblazen van voor --> achter.
    Bij de wemotec is dit precies anders om, daar gaat de koellucht van achter --> voren door de motor.

    Beetje lastig te zien, maar hier zit je dat de rotor-middendeel iets kleiner is dan daar waar de motor ingeschroefd wordt
    [​IMG]
     
    MicropropSport en Harry van Melick vinden dit leuk.
  8. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Inmiddels heb ik contact met de eigenaar van een PAF U2/TR1, maar wel in de Turbine uitvoering (kolibrie) Ik heb over het toestel al heel wat informatie. Voor wat betreft de Impeller ben ik er nog niet helemaal uit. Ik had ooit een Schübeler DS51 maar die is opeens verdwenen (gestolen dus)
    Overigens ken ik de originele TR1 vrij goed, in 1986 was ik voor de Klu op RAF Alconbury waar men toen met dit toestel vloog, super indrukwekkend, het toestel heeft mij daarna nooit meer helemaal 'losgelaten '.

    Mijn besluit is inmiddels genomen, ik ga er een bouwen, natuurlijk met de nodige (eigenwijze) modificaties :)

    Overigens zijn alle op en aanmerking nog steeds van harte welkom.

    Harry
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb een jaar of 2 geleden de Ejets in mijn handen gehad en dat was echt carbonachtig (kan ook zwart gfk zijn).
    Maar niet dat glasvezel versterkte plastic van Wemotec.
    En er vloog een Wemotec Midi (de nieuwste) en de Ejets en de Ejets was echt duidelijk stiller, meer echt turbinegeluid.
    Nou kan het natuurlijk ook wel in 2 jaar veranderd zijn.
    Een Schubeler is het summum wat betreft uiterlijk en afwerking maar misschien is een Vasafan een leuke tussenoplossing?

    http://www.vasamodel-eshop.cz/en/d/vasafan-90-1000027/
     
  10. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Kleine 'nabrander', volgens Daniel Schübeler verlies je door het niet aanwezig zijn van aangepaste inlaatkanalen en de aanwezige vleugelophanging (20 millimeter rond) 600 gram aan stuwdruk en is minimaal 2,6 Kp nodig.
    Verder vindt hij de U2/TR1 romp uitermate geschikt voor Impeller inbouw.

    Goed om te weten.
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2018
  11. Dickie

    Dickie Guest

    Deze setup zit er bij mij in alleen nog geen zin in afbouw jet fan 120 eco.
    voorheen zat er een p20 jet cat in vliegt zeer gemoedelijk
    cellen 10 x 5000 mah.

    IMG_2410.JPG
    200hvthumb.jpg


    setup.met 14 cellen.




    En een wat tammere versie 11 cellen.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jun 2018
  12. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Dickie, in heb jouw 'oude' draadje een paar keer doorgelezen, jammer dat de meeste foto's weg zijn.

    Ik zit met wat vragen, bijvoorbeeld hoe zwaar is de vleugelophanging en hoe heb jij de servo's ingebouwd ?
    Heb de landingskleppen en de rolroeren met scharnieren of met tape bevestigd?

    Ik wil het toestel in Spanje bouwen in de 4 maanden dat wij daar overwinteren, ik heb dus nog even de tijd.

    Groet, Harry
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 4 jun 2018
  14. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Ga het proberen Ron.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als het foto's op Photobucket zijn/waren, krijg je (zonder die fix) een Photobucket melding/plaatje te zien met uitleg waarom je de foto niet ziet.
     
  16. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Waar [im g] [​IMG]staat, stonden niet-Photobucket foto's.
     
  18. rogier50000

    rogier50000

    Lid geworden:
    6 sep 2007
    Berichten:
    121
    Locatie:
    Amsterdam
    Beste Harry,

    Zoals Hoeby al aangaf is de Wemotec de goedkoopste instapper. Zou hem persoonlijk op meer cellen vliegen zoals bv 8 of 10s worden de amps nog lager.

    Om hier een jetfan 120 in te hangen is volkomen belachelijk deze geeft minimaal 6,5 kg of meer(is ook een vervanger vanaf een 70 tot 90 klasse turbine).

    @ GJVO de Wemotec is de stilste en goedkoopste, de Jetfan heeft meer woesch geluid(ik heb ze allemaal lol). Het is wat jezelf wil.

    Wat betreft de behuizing kan je ook een 39 mm motor kwijt in de Wemotec(standaard 36mm), moet je wel even aangeven als je hem besteld(volgens mij een HET housing).

    Weet niet hoe zwaar deze kist word maar een U2 is eigenlijk een soort van zwever dus je zou in theorie al met half thrust to weight ratio weg moeten kunnen komen op gras.

    Je moet niet alle informatie geloven wat sommige Google figuren vertellen.

    Enjoy Big EDF
     
  19. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.049
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Rogier, ik hoop hem onder de 5,5 kilo te krijgen de vleugel belasting is dan zo'n 64gr/dm2, eigenlijk erg laag voor een EDF.
    Ik ga voor de 6S WeMoTec Midi (die voor 4, 5 en 6S) dus iets over de 2000 Watt, dit moet genoeg zijn.
    Ik haal de romp en staartdelen komende week, op de terugweg naar huis, bij Peter Adolfs op (de vleugels zijn nog niet gereed).
    Om gewicht te besparen ga ik hem minimalistisch bouwen.
    Verder heeft het toestel een wel heel erg dragend vleugel profiel, zo te zien een dunner Wortmann FX60-126 of FX60-100. Ik hou het voorlopig op het FX60-100 afgaande op een foto van de vleugel aansluiting.
    Ik wil, als het zover is een hier klein bouwverslag plaatsen, maar dit wordt een winter project dus het duurt nog even.

    Over een 120 FAN het volgende, volgens mij en ik sta hierin niet alleen is deze FAN veel te groot voor dit toestel omdat de twee luchtinlaten te klein zijn voor een 120.
    Men zou dit kunnen oplossen met een 'Cheater Hole' , maar is dit geen 'brug te ver'? Daarbij wordt hij ook nog onnodig zwaar.

    Alle op of aanmerkingen blijven welkom.

    Harry
     
  20. Dickie

    Dickie Guest

    Dank je wel: maakt verder weinig uit hoor je komt uit Amsterdam, laat nu toch de wijzen uit het oosten komen ( lol.)
     

Deel Deze Pagina