Logo 500 naar 500se ombouwen ?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door guyken, 9 nov 2017.

  1. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Waarschijnlijk zal dit al ergens op dit forum geweest zijn maar in het zoeken op of in het forum ben ik een kluns . Wie helpt me verder ? Of gewoon een nieuwe uitleg ? :bye:
     
  2. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Wat wil je, een echte SE of alleen 550 of 600 bladen draaien?
    Het frame is hetzelfde, dus langere staart-boom er in, een langere riem en je draait 550 of 600 bladen.
    Let wel op, de langere staart bomen hebben ook een grotere diameter, in hat frame zitten spacers, dus die aanpassen en de boom past, maar kan zijn dat je een ander tail gearbox moet hebben.
    Wil je echt SE dan komt er (afhankelijk wat je nu hebt) een 1-piece main rotor head op, een carbon tail box op ipv plastic, en het support van de motor naar de main shaft.
    Tevens heeft een originele 600 (de SX dan) dikkere blade grips (14mm).
    De 550SE (voor 600 bladen dus) heeft dat trouwens weer niet, die hebben de standaard 12mm grips.

    Ombouwen naar SE kan best prijzig worden, een SE ziet er zeker mooi uit, maar of het nou direct zoveel beter vliegt..., geen idee?
    Ik heb zelf een 500 met 550 bladen en een 600 3D, vliegen beide supper (alleen 3e bearing support, geen motor-shaft support, 1 met carbon tail en 1 met kunstof tail gearbox, beide 12mm blade grips met 2-piece head, beide mod 0.7 main gears).

    Omdat de 500 tot 600SE frames allemaal hetzelfde zijin, kun je eigenlijk elke gewenste combinatie maken.
    Grootste keuzes: wil je de nieuwe 1-piece head, wil je met of zonder motor-main shaft support, wil je de dikkere 600 blade grips (14mm), wil je de carbon tail gearbox, en eventueel wil je mod1 gears?

    Alles is mogenlijik, de keuze is reuze, en ze vliegen allemaal goed.
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2017
  3. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    O ja, komt er nog bij, een 600 canopy is groter als een 500 canopy, zit ook weer een aardig prijskaartje aan.
     
  4. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Nee, ik wil enkel grotere blades draaien , alhoewel als je zegt dat hij zo ook al goed is? K heb nog geen Logo gehad voordien ?
     
  5. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    OK, ik begrijp dat je nu een Logo 500 met 500mm bladen hebt staan.
    Hier kun je zonder ombouw ook 550 bladen mee draaien, dat doe ik ook.

    Wil je van je geld af, dan ga je ombouwen naar SE, meeste onderdelen boven genoemd, maar zal hij niet veel beter van gaan vliegen, of je zult er weinig van merken tenzij je Kyle Dahl bent.

    600 bladen draaien is wat meer werk, langere tail boom, die heeft dus ook een grotere dia, daarom dus ook een ander tail gear nodig, en voor het mooie (en om lipo naar voor te kunnen plaatsen voor cg) de grotere canopy.
     
  6. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Dat is nu nuttige info , bedankt . Nee 600 bladen hoeven niet 550 zou al mooi zijn . :thumbsup:
     
  7. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    En hier is hij dan , eerst grondige controle en het was nodig . Tail rotor zat omgekeerd . Mechanisch juist zetten van servo armpjes . Maar voor de rest ziet het er goed uit behalve de AR7200 BX . Krijg er niet het hele programma uit ? Maar deze vraag staat al onder "flybarless" op het forum hier . Alle hulp welkom . Ik heb ook nog een mini v bar liggen anders gaat die er op . De esc is een YEP ( ik weet YGE kloon ) . Zelf nog niet gebruikt , is die ok ?
    PB120001.JPG

    PB120002.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. pach1977

    pach1977

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    658
    Locatie:
    breda
    Volgens mij is hij niet slecht, maar als je groter gaat als 550mm bladen wordt het wel krap.
     
  9. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Ik vlieg op 2 helies YEP 100, waarvan 1 de Logo 550, gaat prima.
    Heb alleen op beide een losse BEC gezet, ik vind de ingebouwde net te krap.
    De YEP heeft een mooie soft start, ik ben er tevreden over.
    Ben nog meer fan van de Hobbywing 100, is iets duurder maar heeft een krachtige ingebouwde BEC, ook een mooie soft start, en word absoluut niet warm.

    Op de Logo 600 (ook op 6S) heb ik ook 100a maar dan wel van Kontronik, gaat ook super, dus ik ben niet bang dat 100a te weinig is.
    Dus die YEP 100 op een 550, gewoon doen.

    Maar, ligt natuurlijk aan je vliegstijl, ik vlieg flink sport maar geen 3D.
     
    martingtr vindt dit leuk.
  10. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Ik ben ook sportvlieger en zelfs aan de rustige kant . Er zitten nu 520 blades op geen 550 . Als die zo goed vliegt misschien zo laten . Ben nog aan het worstelen met de AR 7200 maar heb gisteren een goede tip gekregen hier op het forum . :)
     
  11. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Iemand goede tips ivm throttle en pitch curves ? Voor sportvliegen geen 3D . ? :weetnie:
     
  12. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Dat is een vraag waar geen sluitend antwoord op bestaat.
    Punt 1, ligt dat aan hoe je de heli op bouwt
    Punt 2, vind iedereen iets anders fijn

    Throttle curve: zou ik niet doen, stel de ESC in op governor, en gebruik dan een flat-line.
    Idle 1, 2, 3 bv 70, 80, 90%, is afhankelijk van welke pinion je gebruikt.

    Pitch curve: is nog persoonlijker.
    Tijdens het afstellen van de AR7200 zet ik min & max pitch op -11 en +11 graden, 12 maakt het wat spannender, 13 zou ik niet doen als je geen 3D doet.
    Ik laat in de zender dan op idle 1 tot 3 gewoon een lineaire lijn staan van 0 naar 100 (50 als midden, dus 0 graden pitch bij mid stick).
    Je kunt idle 1 ook van 10 tot 90 laten lopen, voor iets kleinere min en max blad hoek.
    Ik kan ook iemand die heeft als 50% positie (mid stick) 65% pitch, dan zweeft de heli bij mid stick.
    Persoonlijk vind ik dat laatste niet fijn, voor sport vliegen vind ik dat hij op de kop het zelfde moet doen als normaal.

    Veel keuzes hierin, alles hoe je zelf wilt.
     
  13. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    In ieder geval bedankt voor de richtlijnen . Zoals je zegt het is zeer persoonlijk .
     
  14. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Vandaag de esc geprogrammeerd met de prog card , easy . Bijna klaar zou ik zeggen .
     
  15. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Toch nog 1 vraag , hoe zit dat met statische electriciteit op de boom , of is dat bij grotere, langere modellen ?
     
  16. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Doesburg
    Dat heeft weinig met de maat van de heli te maken.
    Ik heb op mijn helies nog nooit aarding geplaatst, ook niet op de Logos (400, 550, 600), ik heb tot nu toe geen problemen gehad, of dat geluk of wijsheid is weet ik niet.
    Mikado heeft wel speciaal aardings setjes in het assortiment.
    Kwaad kan het niet maar ik wil zo min mogelijk aan mijn heli hebben.
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2017
  17. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    Ik ga eerst zo proberen , thx T bird . :thumbsup:
     
  18. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.616
    Locatie:
    belgium
    En vandaag scheen het zonnetje even dus gauw naar het vliegplein en invliegen . Het viel mee en ben best tevreden .
     
    pach1977 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina