Logo 600SX met zwaberende staart

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Corne Schoenmakers, 12 mrt 2017.

  1. Corne Schoenmakers

    Corne Schoenmakers

    Lid geworden:
    29 nov 2010
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Noord Brabant
    18 Maanden geleden ben ik met m'n Logo 600 SX in een boom gevlogen.

    Dat ding heeft anderhalf jaar in onderdelen in een schoendoos gelegen omdat ik er ff geen zin meer in had.
    Alle standaard dingen zijn vernieuwd. Assen, lagers , etc.
    Afgelopen weken vol goede moet dat ding opgebouwd en vorige week ingevlogen.

    Vloog prima zelf de 55+ functie (BD 3SX bailout)werkte goed.
    Echter de staart gedroeg zich als een natte krant.
    Piro stop pefect maar in hover zwaar Alzheimer.

    Ik dacht dat ik de oorzaak gevonden had met het slingerende Maingear. Zie filmpje bijgaande link:
    https://www.dropbox.com/s/e6n7vbmr35b197i/2017-03-05 12.16.54.mp4?dl=0

    Dus nieuwe maingear en tandriemschijf besteld en ingebouwd.
    Vanmorgen getest en het is nog niks. (zie onderstaande link)
    https://www.dropbox.com/s/l6u43yrlbtq08pz/2017-03-12 08.01.09.mp4?dl=0

    Hoge gain, lage gain, verschillende headspeeds, verschillende headgains vanalles geprobeerd.
    Mijn ideen zijn ff op.

    Wat zie ik over het hoofd ?


    Prettige zondag verder.
     
  2. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Stroeve tail aansturing?,Rotte Servo?,Snaar spanning?,(druk)lagers in de Tail?lagers in de mainshaft etc etc
    Blijft altijd zoeken naar een spelt in een hooi berg.......
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Die snaar kan ook een rotte plek hebben, dan krijg je elke seconde ongeveer een tik op de staart. Wat je ook kunt proberen is het ballinkje op de servo 1 gaatje naar binnen zetten.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat heb ik dus ook vrij lang gehad op 1 van mn heli's..
    Ook heel erg lang aan het zoeken geweest.

    Naderhand gezien was het een combinatie van een stroef plekje in de aansturing (Heeeeeel vaag voelbaar...), een tikkie veel hoogfrequente trilling, plakschuimpjes en een geometrie die origineel niet klopt.
    Ik had toen zelfs een 401 erop gezet, en zelfs die 401 kon de staart niet houden. Dat was voor mij iig de hint dat het probleem mechanisch was.
    Staartservo had ik tijdelijk uitgewisseld, maar werkte het probleem niet 100% weg. nu staat gewoon dezelfde er weer op.

    Soms zie je inderdaad dat de hoofdaandrijving het probleem veroorzaakt..
    Motorlagers kapot (hoogfrequente trilling), een haperend lager (hapt vast, staart slaat weg), governor die het niet lekker vlak regelt...
    ovaal tandwiel, waardoor er een zwaar plekje per omwenteling in zit.

    Vervelende zoektocht..
    Gewoon gaan sleutelen, goed bijhouden welke aanpassing resultaat geeft..
    niet alles in 1 klap doen, dan weet je niet wat de oorzaak was.
    Stel het wordt beter, weet je niet wat je beter moet maken om het weg te krijgen..
     
  5. Corne Schoenmakers

    Corne Schoenmakers

    Lid geworden:
    29 nov 2010
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hallo Heren,

    Bedankt voor de input.
    Ik begin het vermoeden te krijgen dat de tailslider inderdaad te zwaar loopt.
    Deze was ook vernieuwd en die kunststof kogel-gewrichten zitten behoorlijk geklemd.

    Ik ga verder met de zoektocht.

    Corné
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    dat kan zeer makkelijk de oorzaak zijn.

    Ook scharnierpunten die net ff te veel klemmen of een beetje stroef lopen kunnen een oorzaak zijn...
     

Deel Deze Pagina