Long Shot 4 bouw- en tipsvraagdraadje

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Dirk77, 22 nov 2014.

  1. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Zo, donderdag is de Long Shot binnengekomen vanuit Tsjechie. Lekker vlot! Keurig in dubbel karton, helemaal onbeschadigd. Kunnen we dat later lekker zelf doen. :cool:

    Vandaag de boel rustig uitgepakt en bekeken. Ziet er allemaal erg netjes uit. Ook even de weegschaal erbij gehaald, dit zijn de scores:

    Romp 27 gram
    Boom 20 gram
    Stabilo 8 gram
    Kielvlak 8 gram
    Linkervleugel 63 gram
    Rechtervleugel 63 gram
    Kapje 2 gram

    Das 191 gram.

    Komt er nog in:

    X4R 6 gram
    Vario 3 gram
    2 x D60 20 gram
    2 x D47 10 gram
    Turnigy nano-tech 450mAh 2S 26 gram (men geeft aan dat je ongeveer 30 gram in accu in de neus moet hebben om een juist zwaartepunt te krijgen. Kleiner heeft dus niet veel zin)

    Das weer 65 gram, totaal 256. Houden we 44 gram aan matjes, lijm, besturing en dergelijke over om op 300 gram te komen, wat me een mooi streven lijkt.

    Nu de vragen: :)
    Qua besturing wil ik pull spring doen. Er zit 0,35 mm verenstaal in de kit, kan ik daar de veertjes van buigen?
    Is het slim om meteen een balastvoorziening in te bouwen?
     
  2. Kcnarf

    Kcnarf

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    423
    0.35 is prima voor veertjes.
     
  3. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Top, dank!
     
  4. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Maarssen
    Volgens mijn bescheiden mening is het zeker aan te raden om alvast een ballast voorziening in te bouwen. Achteruitvliegen in ons Hollandsche weer gaat vrij snel vervelen ;):D
     
  5. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Ok, dan ga ik ook een mooie ballastoplossing verzinnen!

    Gisteren nog heel even tijd gehad om wat te prutsen. Ik ben bezig geweest met de positie van het werpblad. De standaardpositie (linker '+' op de eerste foto) is naar men zegt veel te ver naar voren. Ik zat zelf te denken aan de rechter '+'. Dat is ter hoogte van de aileronscharnier, op 25 mm van de tip.

    [​IMG]

    Ter versteviging zat ik te denken aan een stripje carbonweefsel zoals op de 2de foto.

    [​IMG]

    De vragen:
    - Lijkt de door mij gekozen positie ergens op?
    - Is dit stripje carbon voldoende versteviging?
    - Maken jullie de vleugels even zwaar, dus voegen jullie ook gewicht toe aan de niet werpvleugel?

    Bedankt weer! :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Even volgen dit draadje, want ik heb ook nog zo'n Longshot-4 in de doos liggen hier, waar ik maar steeds niet aan toe kom om hem in elkaar te zetten.
     
  7. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Positie is goed, ergens tussen de 2 kruisjes.
    Ik gebruik tegenwoordig 2 extra lagen carbon en een stukje kevlar. Dus een extra laag kan geen kwaad. Ik zou dat strookje op foto 2 doormidden knippen en dubbel gebruiken.
    Vwb de balans zou ik eerst maar eens gaan vliegen om te zien of het hinderlijk is. Een paar gram verschil maakt niet zoveel uit.

    Jaap
     
  8. ijtsma.j

    ijtsma.j

    Lid geworden:
    21 sep 2009
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Hillegom
    Hoi dirk miss. iets verder naar de rand plaatzen. Zelf heb er ook rekening mee gehouden dat als ik de werpstift vast hebt dat de vleugeltip vrij tussen vinger door kan bewegen.
    Niet dat je het velletje tussen je vinger in snijd met het uiteind van je vleugel tip.
    Dat is namelijk niet een heel erg fijn gevoel kan ik je vertellen
     
  9. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Trek de tip anders even op dik karton over en knip die dan uit.
    Daarmee kan je zonder kans op verprutsen de voor jou juiste positie vinden.

    Frans
     
  10. macedh

    macedh

    Lid geworden:
    22 sep 2013
    Berichten:
    280
    Locatie:
    Rijswijk
    Hoi Dirk,

    Ikzelf heb m op op ophet achterste kruisje geplaatst en dat wer(k)pt prima. Als daar toch bezig bent zou ik ook het achterste scherope hoekje van de achterlijst iets dikker maken, dat is inderdaad erg scherp en erg snel stuk. Kijk maar op mijn foto... Je kan ook nog zien waar de eerste originele werppen zat.
    De tip van Frans is erg handig, een stuk karton in de contoer van de vleugel en de werppeg dan so ver van de rand zetten dat de vleugle nog aan je vingers kan slingeren zonder het vel tussen je vingers te raken.

    groetjes, Edwin

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Kijk, daar kan ik wat mee, bedankt weer mannen!
     
  12. Kcnarf

    Kcnarf

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    423

    Yep, krijg je dit...

    [post3066]

    Doe best zeer, en duurt nogal wat voordat het weg is.

    Wat Jaap zegt, wees niet te zuinig met verstevigen rond de peg. Die paar extra gram is echt peanuts (weet ik inmiddels ;-) )
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  13. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Vooral als je anderen met je kist laat gooien ;-)
     
  14. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
  15. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    Zijn genoeg mensen die wel wat rest stukjes hebben liggen. Als je me een pb stuurt kan ik wel wat naar je opsturen
     
  16. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Das aardig aangeboden robert14! Ik zit er alleen aan te denken om voor het ballast gedeelte een carbon kokertje in te bouwen en ook het vleugelmiddenstuk extra met carbon te verstevigen... Ik denk dat ik zelf wel even in de buidel tast, aangezien ik dan wat meer dan 'restjes' nodig heb.
     
  17. Joris vd Hurk

    Joris vd Hurk

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    672
    Locatie:
    boekel (noord brabant)
    Als je zwaarder carbonweefsel koopt is het goedkoper, ik denk dat 160 grams ook prima zal werken.
    dat is maar 30 euro per m2
     
  18. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    haha dan wil je niet weten hoeveel "restjes" ik heb liggen... genoeg om dat allemaal te realiseren
     
  19. ijtsma.j

    ijtsma.j

    Lid geworden:
    21 sep 2009
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Hillegom
    Hoi Dirk

    Je kan hier ook even kijken spread tow 100gr/m2 via mail kan je bestellen.
    https://www.facebook.com/CreativeCompositeTechnologies
    Heb ik vandaag ook gedaan en 30 per meter is niet duur en sterk zat komt wel 10Euro bij voor verzenden.

    gr Jorik

    ps hier heb ik ook nog wel wat stukjes liggen hoor.
     
  20. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb net de PM naar Robert eruit, maar ik houd hem in gedachten!

    Net nog even aan het pielen geweest met het ballast systeem.

    Ik had nog wat loden balletjes van 30 gram / stuk, 17,nogwat mm in doorsnede.

    Het idee is dus een carbon buisje te fabriceren met een binnendiameter van 18 mm en ongeveer 8 cm lang. Die komt dan onder in de romp, uiteraard ter hoogte van het zwaartepunt. Dat zou mij de mogelijkheid geven tot 120 gram ballast toe te voegen, in stappen van 30 gram. Lijkt mij ruim voldoende. De uiteinde van de stang wordt vastgemaakt op een dwarsbalkje wat in de romp gelijmd wordt, of op de servoplank.

    Nu gaat het wel aan de krappe kant worden met de pull strings, misschien ga ik nog even kijken naar 20 grams kogeltjes. Wellicht dat de diameter dan net wat lekkerder uitkomt, want ik kon van alles vinden in het klushok, maar geen buis met een buitendiameter van 18 voor de mal.

    Goed, de foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Uiteraard sta ik weer volledig open voor andere inzichten en tips!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina