Long Shot 4 bouw- en tipsvraagdraadje

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Dirk77, 22 nov 2014.

  1. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    En weer door! Langzaam maar zeker...

    Servo's de vleugel in. Topdrive is het idee. Het moet een beetje uitdagend blijven tenslotte.

    [​IMG]

    Tip is ook verstevigd:

    [​IMG]

    En in de romp hebben we inmiddels ook een servoplankje zitten. Ontvanger ontdaan van z'n ruime kartonnen jasje. Had ik al gezegd dat ik het priegelen vind in zo'n DLG? :p

    [​IMG]

    @robert14: Nogmaals dank voor het carbon, zoals je ziet wordt het goed gebruikt!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    We komen bij het einde...

    Ben nog even aan het rotzooien met de topdrive. Lukt allemaal prima, maar wou de aansturing met 1,5 mm verenstaal doen. Alleen is dat echt niet netjes de hoek om te krijgen als het in de vleugel zit. Denk dat ik maar even wat messing staf haal, of heeft iemand een gouden tip?

    [​IMG]

    Het gewicht is nu 275 gram. Er moet ongeveer 10 - 15 gram gewicht in de neus (bepaald met de JBF methode) en nog wat epoxy voor de topdrive (servo's en roerhoorntjes. Net onder de 300 gram moet lukken. Lijkt mij prima voor een 'my first DLG'.

    [​IMG]

    De zender is inmiddels ook geprogrammeerd, werkt ook allemaal wel aardig tot zover.

    Kijken of ie van het weekeinde af kan komen. Dan even die windmachine uit voor de maiden!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Je gebruikt zo te zien ook een X4R.
    Heb je ook dat schuim verwijderd?
    Ik had namelijk 2x een onbestuurbaar model nadat die water had gepakt op 1 januari met die sneeuw.

    Nu zit er een krimpkous om en heb ik de openingen wat dichtgemaakt met hot glue. Voor de bindknop en de lichtjes heb ik geen uitsparing gemaakt omdat ik transparante krimpkous heb gebruikt. Binnen de krimpkous zit het vol CorrosionX.

    Ik zou wel wat dunnere krimpkous willen hebben (ook doorzichtig)
     
  4. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Zoek maar eens op pvc shrink tube. Ik heb recent nog 2 meter gekocht via ebay. R-g had ik ook al een stukje vandaan, ging prima om de rx heen.. denk dat carbonwinkel het dan ook wel heeft. Dit spul word wel vrij hard na krimpen. Zoals een llastic drinkflesje.

    Wacht maar lekker nog even met de maiden van die longshot. Zou zonde zijn als hij direct stuk gaat door die rotwind.Ik wacht ook al weken op een nieuwe poging voor mijn gefixte nieuwe mimi. Spijt van eerste vlucht in de wind.
     
  5. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Bedankt voor de aandachtspunten, gaan we wat mee doen! Nu zit de RX al ingebouwd, denk dat ik de gaatjes voor de antenne maar even dichtmaak met hotglue, dan kan er al bijna geen water meer bij komen. Die RX wordt best nog een beetje warm merkte ik gisteren.

    Ga zeker de maiden niet overhaasten, zonde inderdaad.

    Iemand nog een tip voor de topdrive aansturing? Mijn probleem is dus dat ik moeite heb om een strakke L te buigen als het verenstaal door de vleugel heen zit. Ik gebruik 1,5 mm. Messing een idee?
     
  6. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ik maak mijn stuurstangetjes voor topdrive allemaal met 1mm verenstaal, verstevigd met een messing buisje van 2mm (1mm binnendiameter). het 1mm verenstaal laat zich wat mooier buigen zonder dat er een bocht in komt (zoals de grotere diameters verenstaal).

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Bedankt @robert14, dat is goede tip, kan ik zeker wat mee. Helemaal compleet met plaatjes, :thumbsup:
     
  8. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Bedankt...
    Dat zocht ik inderdaad. Zet ik dat voortaan rond de ontvangers.

    Ik denk dat ik een aantal meters koop op eBay. Ook meteen voor anderen op de club.
    Heb je toevallig een link van hele dunne (en goedkope)?
     
  9. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ja ,momentje. Andere computer nodig
     
  10. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    De 37mm variant past ook over 6-kanaals ontvangers met de pinnetjes rechtop. Het krimpt echt heel veel.

    22650 Battery 36mm ?22MM PVC Heat Shrink Tubing | eBay

    10 meter voor $15. Was vrij snel binnen.

    Bij Rg deze gehaald. Ik heb ze hier naast elkaar liggen. Zij lijken mij exact gelijk.
    PVC Heat shrink tube transparent, 37, 70, 87 and 165 mm | R & G Faserverbundwerkstoffe GmbH
    En bij carbonwinkel
    Krimpkous 37 mm breed - Carbonwinkel.nl

    Als je daar een grote rol besteld scheelt het niet heel veel in prijs.

    Is het een idee om een "klein bouw materieel" topic aan te maken waar iedereen zijn overtollige bouwmaterialen kan plaatsen?
    Ik zat al met dat idee in mijn hoofd. Heb 1000pcs female servo connectors gekocht omdat ik het zat was steeds zakjes van 10x3 stuks te moeten kopen.

    Kan best wat missen nu :) Het gaat om alleen de metalen binnenwerkjes, wel de vergulde ingekocht.
     
  11. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Ah, daar ook een vraag over.

    Ik heb die krimptang gekocht bij HK en enkele YouTube films bekeken om er achter te komen waarom die tang bij mij de draden zodaning verzwakt dat ik ze eruit kan trekken.
    De isolatie zit dan nog wel geklemd.
    Ik vermoed dat mijn tang verkeerd afgesteld staat.

    Jij kan neem ik aan wel betrouwbare connectors maken daarmee?

    Tegenwoordig gebruik ik maar voorgekrompen connectors en gebruik ik de soldeerbout voor speciale kabels.
     
  12. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ik heb die hobbyking tang ook. Werkt heel goed en stevig vast.
    eerder klemde ik ze met een tang en soldeerde de draadjes vervolgens voor extra zekerheid, en klemde darna de isolatie vast.
    Dat was erg veel werk, dus ben heel blij met de tang, die ondertussen en speciaal plekje heeft.

    Frater, je kan die tang vast wel beter afgesteld krijgen.
     
  13. evdillen

    evdillen

    Lid geworden:
    14 nov 2012
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Uden
    Krimptang

    Misschien een overbodige vraag. ik heb er ook een van hk en die werkt perfect.

    Doe je ze wel aan de goede kant de tang in. In de bek zitten 2 verschillende klemhoogtes en 2 klembekken. Je kunt ze maar op 1 goede manier in de tang klemmen en in de smalste bek

    zie ook afbeelding
    [​IMG]
    Gr. Etienne
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
    Henry Helmich vindt dit leuk.
  14. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Ik ga het zaterdag nog eens proberen.
     
  15. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Gisteren de laatste dingen aan de Long Shot gedaan. Helaas moest er toch nog 20 gram lood in de neus om hem 'conservatief' op de het zwaartepunt te krijgen. Conservatief is een tikkie neuslastig, lijkt mij beter dan andersom. Misschien kan er later nog wat gewicht uit. Of een grotere accu erin.

    Nog een paar dingen prutsen aan de zenderinstellingen, dan kan ie los. Tijd voor mooi weer!

    1 vraagje: Ik heb er een high precision vario van Frsky inzitten. De hoogte die deze aangeeft loopt alleen telkens op met de DLG gewoon op de werkbank. Niet 1 keer, maar elke keer eigenlijk. Doe ik iets fout of heb ik een maandagochtendvario? Ik kan er online niet veel over vinden.
     
  16. Joris vd Hurk

    Joris vd Hurk

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    672
    Locatie:
    boekel (noord brabant)
    Dat is bij mij ook, en bij Jean is dat Pierre ook.
     
  17. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Ik heb een Hobbyking hoogtemeter en normaal tijdens een sessie verloopt ook altijd mijn nulpunt. Luchtdruk is altijd in beweging.
     
  18. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Ok, ik snap dat zo'n ding met de luchtdruk werkt, maar hoeveel verloopt ie bij jullie? Mij staat ie binnen een paar minuten op 10 meter en stijgt gewoon lekker door. Wel heul veul...
     
  19. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Ik heb het in onderzoek, maar ik heb hiervoor te weinig tijd. Ik heb inmiddels al de spanning gestabiliseerd naar de vario, maar daar lijkt het niet aan te liggen.
    Vooralsnog reset ik de telemetrie als ik mijn DLG in launch zet en de afwijking groter is dan 2 meter (met logical switches)

    Oh ja... "op de werkbank" is niet zo'n goede plek. De vario is ook lichtgevoelig. In het toestel dus een betere plek.

    Ik ben nog niet overtuigd dat het enkel een drift is van de luchtdruk om ons heen. Mij lijkt dat die drift kleiner is.
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2015
  20. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Goed idee, ga ik ook koppelen aan m'n launch switch!

    De vario zit in het toestel, en het toestel ligt op de werkbank. Voor de zekerheid zelfs de cockpitkap erop gezet. Mij lijkt de afwijking ook aan iets anders te liggen dan aan het verschil in luchtdruk.
     

Deel Deze Pagina