Long Shot 4 bouw- en tipsvraagdraadje

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Dirk77, 22 nov 2014.

  1. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    2 tot 3 meter tijdens een sessie van een paar uur. 10 meter is veel.
     
  2. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Dit is mijn output. Vario zat in de kist terwijl ik hem aan het afbouwen / afstellen was. Vlakke stukken zijn als de accu niet aangesloten was maar de zender nog wel aan stond. Als ik jullie ervaringen begrijp dan is dit niet goed...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Heb een vario van Multiplex gehad en gebruik nu de FrSky high precision vario. Beide verlopen een paar meter per sessie. Met een paar bedoel ik maximaal 4 meter en gemiddeld zo'n 2 meter per vlucht.
    Als ik je grafiek bekijk heb je 10 meter na twee minuten en dat is wel erg veel.

    Bij Muliplex moest ik de ontvanger van spanning halen als ik de hoogtemeter weer op 0 wilde zetten. Dus kapje er af, accu los enz enz. Ben je snel zat van.

    Bij FrSky is het simpel 2 x op een knopje drukken om je telemetrie te resetten en hij staat weer op 0. Dat resetten zelf gaat binnen een twee seconden.

    In combinatie met welke ontvanger gebruik je de hoogtemeter? Gebruik je hem met of zonder HUB. Zelf heb ik hem aan de D4R-II zonder hub.
     
  4. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Ik gebruik hem in combinatie met een X4R, zonder hub. Aangesloten op de S-port aansluiting rechtsonder.

    [​IMG]

    De boel wordt gevoed door een 2S lipootje direct.
     
  5. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Ik lees in de manual Download-FrSky Electronic Co., Ltd.
    alleen over aansluiten op de D4R-II maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jou niet kan zonder hub.

    Anders proberen de nieuwste firmware van dec 2014 erop te zetten?
     
  6. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Heb je mechanische ventilatie in je werkruimte en een goed geissoleerd huis?
    of wellicht een lopende afzuigkap

    het lijkt in de meeste gevallen (na time 1000) dat de onderdruk langzaam opbouwt, en de druk in eens terug keert (een deur die open gaat???)
    je hebt het natuurlijk over minimale druk verschillen.
    (ik merk bijvoorbeeld dat mijn openhaard niet goed trekt met de afzuigkap op 1, een raampje open en het is verholpen.

    je zou hem eens buiten kunnen leggen en kijken wat hij dan doet

    groeten

    Niels
     
  7. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    De eerste keer dat ik abnormale drift opmerkte was na het upgraden van de firmware. Dat was ook binnen.
    Later, bij gewoon gebruik viel het allemaal wel mee.
    Bij een afwijking meer dan 2m op het moment dat je de Taranis in launch-mode zet krijgt bij mij de telemetrie een reset.

    Code:
    |a|>x  Alt 2m
    Het lijkt me, zoals Niels al schreef, dat je binnenshuis niet goed kunt testen.
     
  8. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Die firmware vervangen moet wél met beleid.
    Eerst moet je zien te achterhalen welke versie je hebt.
    De oude "high precision vario" heeft een barometer met 0,1m resolutie (dus NIET precisie), de nieuwere heeft een barometer met 0,2m resolutie.
    Ik heb nooit een "normal precision variometer" gehad en weet niet welke chip die heeft.
    Heel vreemd eigenlijk dat die nieuwere vario's een barometer hebben met een lagere resolutie. De precisie is overigens gelijk. Het zou in de praktijk dus inderdaad een verbetering kunnen zijn.

    Alleen de nieuwere vario's kun je de laatste firmware geven. De oudere vario's moet je de firmware van februari 2014 geven.
    Je kunt dit eigenlijk alleen zien als je de krimpfolie verwijderd met het schuim. Deze kun je erna gewoon vervangen. Het stickertje zet je gewoon over.

    MS5611 0,2m = Nieuwe vario (gebruik firmware 10-10-2014)
    MS5607 0,1m = Oude vario (gebruik firmware 12-02-2014)

    http://www.frsky-rc.com/download/view.php?sort=Firmware&down=169&file=Firmware-Variometer Sensor


    Barometric Pressure Sensors | AMSYS

    In de rechthoekige metalen behuizing met het gaatje zit de barometerchip.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Heren,

    Dank voor alle tips en hints!

    Ik heb als het goed is de nieuwe met de nieuwe firmware, dat is mij wel beloofd bij aankoop. Ik heb het echter niet gecontroleerd. Even doen. Ook zal ik even kijken wat ie buiten doet. Het resetten is inmiddels geprogrammeerd.

    Dit ding is een leuke gimmic, dus het wel of niet doen staat de maiden niet in de weg... Ik heb een beetje hoop op aanstaand weekeind, de weermevrouw zegt net 'weinig wind'...
     
  10. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ja, ze maakte ons allemaal blij :)
     
  11. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Ik weet niet of je gebruik maakt van Nigel Sheffield's script om je de launch hoogte. Deze heeft sinds kort een aanpassing gemaakt in zijn LUA-script zodat hij voortaan meet vanaf het moment dat de DLG wordt geworpen.

    Als je die er voor zaterdag op zet heb je die nog eerder in gebruik dan ik.
     
  12. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Goed, even het stof van dit topic blazen... Het ziet er naar uit dat er van de week eindelijk gemaidend kan worden, lekker weer met weinig wind in aantocht! En het is weer langer licht, dus even wat eerste worpen na het werk zou moeten lukken!

    Nog 1 vraagje: Ik heb nog wat speling op de rolroeren omdat 1 mm verenstaal net wat kleiner is dan de gaatjes van 1,2 mm. Nu meen ik ergens gelezen te hebben dat je dit kan oplossen door een drupje secondenlijm op het gaatje te laten vallen. En dat dit dan vanzelf losbreekt en je van je speling af bent. Klopt dat? Geen zin om de hele boel vast te lijmen!
     
  13. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Hey dirk, ja klopt! Ik heb het ook zo gedaan!
    Klinkt eng, is ook eng maar werkt als een trein!
    Drupje ca er op, spuitje kicker en dan even met je servo het roer bewegen, en hup weg speling!

    Pas erg op dat het niet in je servo loopt als je de servo hevel ook doet
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  14. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Bedankt Niels!
     
  15. johanvdb

    johanvdb

    Lid geworden:
    25 apr 2010
    Berichten:
    195
    Kan je die Taranis ook legaal kopen in België?

    Als ik hier het magische woordje lua zie vallen, dan ben ik meteen verkocht ;-)

    Cheers,
    Johan
     
  16. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Geen idee wat jullie specifieke regels zijn, maar ik koop vaak Frsky spul via http://www.microtechnics.eu/, en die zitten in Brussel... Dus kopen lukt zeker... Legaal? Geen idee! ;)
     
  17. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Ja, natuurlijk is dat legaal.
    Waarom zou het niet legaal zijn? Vreemde opmerking...
     
  18. Dirk77

    Dirk77

    Lid geworden:
    6 nov 2014
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Haarlem
    Heeeeel vroeger moest je in nl ook een ptt vergunning voor je zender hebben. Ik ben niet bekend met de regels in België. De vraagsteller vraagt expliciet of het legaal is... dat kan ik niet met 100% zekerheid zeggen. Vandaar dus.
     
  19. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Zoals je al schreef was dat vroeger....
    De zenders voldoen gewoon aan de voorschriften en ook de jaarlijkse "PTT Goedkeuring" (lees zakkenvullerij) is er niet meer.

    De opmerking doet vermoeden dat Frsky een obscuur merk is dat zo goedkoop kan zijn omdat ze zich niet aan regels houden. Dit is in het geheel niet zo.

    Overigens.....
    Vanaf 1 januari 2015 zijn er nieuwe voorwaarden voor 2.4 GHz zenders/transceivers en is hiervoor vernieuwde firmware.

    De ontvangers/zenders die vanaf 2015 verkocht worden behoren hieraan te voldoen. Bij Frky betekent dit dat deze compatible is met de ontvangers/zenders van voor die tijd. Als je nu dus een ontvanger koopt voor de Europese markt zul je dus moeten "retro-flashen".
    Voor de rest van de wereld zijn die regels niet van toepassing.

    Het komt erop neer dat de frequency-hopping nu met meer beleid gaat en de kans lager is dat de een de ander stoort. De details ken ik niet, dus als iemand hier meer van weet en hierop wil inhaken dan is die bij deze uitgenodigd.


    Maarre... Ik reageer nu op het onderwerp, maar wat doet dat in deze thread?
     
  20. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    De nu verkochte systemen moeten nu zo zijn gemaakt dat de zender naar de ontvanger luistert en niet zomaar in het wild weg blijft zenden op de frequentie waarmee de zender opstartte. Dit is het LBT principe (Listen Before Talk). Dit principe maakt het mogelijk de drukke 2.4 GHz band efficiënter te benutten.

    Dit houdt in dat bv DSM2 systemen niet meer verkocht mogen worden en Spektrum alleen nog DSMX ontvangers en systemen met DSMX ontvangers verkoopt in de EU.

    De nieuwe Spektrum zenders zoals de DX6 kunnen beide modulatie types aan. Deze backwards compatibility voor gebruik van oudere ontvangers mag blijkbaar omdat het dan om een oud systeem gaat.
    Het nieuwe systeem met DSMX ontvanger zal wel met LBT functioneren.

    Hoe het met specifiek Taranis zit weet ik niet.

    Rick
     

Deel Deze Pagina