Lood 12v accu's

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Jan Gon3, 28 aug 2017.

  1. Jan Gon3

    Jan Gon3

    Lid geworden:
    28 aug 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Asten
    ik heb 2 leuke kleine 12v 1,2Ah accu's.
    Ze willen niet opladen:
    - heb gedestilleerd water bij gevuld: krijg er geen laad stroom doorheen
    - zelfs even aan een stevige accu van 30v: krijg er geen laad stroom doorheen....
    Wie heeft een tip om toch weer leven in deze accutjes te krijgen?

    Gr. Jan
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Welkom op het forum.

    Kan je een foto van de accu's plaatsen? Dan is het beter te beoordelen om wat voor accu's het gaat.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je accu's zijn stuk.
    Er bestaan geen 12V 1.2 Ah accu's die bijgevuld kunnen worden.
    Het zijn allemaal gesealde accu's met gel en daar kan je niet zomaar water ingooien.
    Tenminste, ik ben ze de afgelopen 10 jaar nooit tegengekomen en ik heb toch wel wat accu's gezien en vervangen.
    Loodaccu's ouder dan 7 jaar kan je sowiezo afschrijven, dat is zo'n beetje de maximale levensduur.
    En als je er een 30V accu direct opgezet hebt dan zou er zo'n stroom gaan lopen dat de kabels heet worden en de platen van elkaar loskomen, dus als ie al niet stuk was dan is ie dat nu zeker.

    Jammer maar helaas.

    Gert-Jan
     
  4. Jan Gon3

    Jan Gon3

    Lid geworden:
    28 aug 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Asten
    Het is een alleraardigste accu: 5*5*10 cm.
    Zie de foto.
    Gr. Jan

    Ps: zie de 6 rubber dopjes, waar water bij gevuld kan worden
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      305,4 KB
      Weergaven:
      304
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Maar de accu lijkt verdacht veel op een gel-accu...

    Ga er maar van uit dat de accu niet meer werkt en dat reanimeren onmogelijk is.
     
  6. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Google is je vriend: onderhoudsvrije accu.
    En in dit geval: defect.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee Jan,
    Je mist een onderdeel namelijk de kap die op de bovenkant verlijmd zit.
    De rubberdopjes zijn overdruk ventielen, daar kan de gel uit ontsnappen als de batterij te heet wordt.
    Je ziet nu eigenlijk een deel van het inwendige van de batterij.
    Natte 1.2 Ah 12 Volt loodaccu's bestaan niet, ik heb in de batterijen gewerkt en weet wel ongeveer wat er te koop is.

    De accu hoort er zo uit te zien.

    Fiamm.jpg
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Helaas maar Gert-Jan heeft helemaal 100% gelijk, die accu kan je niet bijvullen. Het is echt over en uit voor deze accu.
    Lees DIT stuk eens door dan weet je meer van deze accu's en ook waarom het over en uit is.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tja Ernst, ik heb 10 jaar van mijn leven in ruimtes vol met accu's, gelijkrichters en inverters doorgebracht en de meest enge en rare dingen gezien met loodaccu's.
    Dan mag je er wel iets vanaf weten.
    Jan heeft geluk gehad dat het ding niet ontploft is door er die 30 Volt op te zetten, je wilt niet weten hoeveel schade een kleine loodaccu aan kan richten.
    Bij Dow Chemicals ooit eens een ontlaadtest moeten doen op 72 van die 12V 7Ah gel-accu's, lieve kleine accuutjes.
    Na het ontladen alles weer aangesloten, ik haal de breakers om en ik zie 1 grote waas.
    1 zo'n accu ontploft, die kon die laadstroom even niet meer hebben.
    De hele ruimte lag vol met laag gel, 2 platen waren door een raam geslagen en erger nog, het werd overwerk.
    En dan nog zeggen dat lipo's gevaarlijk zijn, nou echt niet.

    GJ
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Als zo'n accu "dood" is en er loopt geen stroom meer dan is de kans op zo'n plof heel klein. Maar je hebt helemaal gelijk als zo'n accu ploft dan is het direct een stevige bende. Er zijn ook ergere dingen gebeurt met ontploffende (lood)accu's. Brand, zware beschadigingen aan gebouwen en ook opgeblazen (plezier) boten en caravans.
    Vorig voorjaar is er in een caravan stalling niet zo gek ver bij mij vandaan een caravan accu ontploft. Nou ja, de accu zelf is niet ontploft maar de caravan wel. De eigenaar wilde caravan ophalen dus de stallingeigenaar had hem vast buiten gezet. Op verzoek van de caravan eigenaar had hij de 230V op de caravan aangesloten om de accu vast bij te laden. Ergens was iets fout en de accu werd zwaar overladen. Daardoor ontstond veel waterstof gas wat zich een beetje ophoopte in de gesloten caravan. Ergens kwam een vonkje vandaan een BOEMMMM. De caravan lag daar, en daar, en daar, en ook daar lag nog wat.... De accu zelf stond wel bol gaan maar was niet uit elkaar geploft. Er waren ook twee ramen van de stalling kapot, waarschijnlijk door brokstukken die erdoor waren gevlogen.
    Het was echt een enorm wonder dat er niemand gewond is geraakt. Er waren mensen op het erf die zich volledig rot geschrokken zijn maar gelukkig alleen met die schrik vrij kwamen.

    Maar ook de "goeie ouwe" Nicd accu's konden er wat van hoor. Heb ik zelf meegemaakt. Een foutje met het instellen van de laadstroom. Dat moest 0,5A zijn maar de meter stond in het bereik x10. In plaats van 0,5A liep er dus 5A!!! Na een minuut of 10 een enorme knal en een metalen bus die door de werkplaats vloog. Een bende op de werktafel......... Overal die papierzooi en bruine drab. Wie moest dat schoonmaken denk je? Ik ben er knap lang mee bezig geweest, dat was bepaald geen pretje!
    Ook Nicd's die oud werden en/of te vaak te veel overladen zijn konden wel eens gek doen. Gaat het overdruk ventiel open en komt de inhoud naar buiten. Dat is natronloog, geen lekker goedje en zeer desastreus voor de elektronica. Dat heeft me een keer een dure flitser voor m'n fototoestel gekost. Die bende was op de print gekomen en had daar de nodige zware schade aangericht. Daar was niets meer aan te redden.

    LiPo's hebben inderdaad de naam maar zelf heb ik nog geen enkele LiPo gehad die geploft is of zo. Wel defecte LiPo's en ook wel eens een enkele die bol ging staan. Die heb ik op een goede manier onschadelijk gemaakt en verder geen problemen mee gehad.
     
  11. Jan Gon3

    Jan Gon3

    Lid geworden:
    28 aug 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Asten
  12. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    De term onderhoudsvrij is de hint. Je kunt er niks aan onderhouden/vullen/wijzigen ook al zou je het willen. En dan is het een gelaccu.
     
  13. Jan Gon3

    Jan Gon3

    Lid geworden:
    28 aug 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Asten
  14. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Is ook een gelaccu. Gesloten uitvoering, geheel dicht. Klotsende vloeistof vind je bij dit soort accu's gelukkig niet meer.

    Wat is eigenlijk je toepassing?
     
  15. Jan Gon3

    Jan Gon3

    Lid geworden:
    28 aug 2017
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Asten
    Beste Helikoper,
    ik kwam ze tegen in een kringloop winkel, en heb ze meegenomen voor 3€.
    ik kende toen nog niet het begrip gel accu....
    mijn plan was om daar een verlichting projectje mee te maken, maar ik denk dat ik toch maar naar Lipo's over ga.....
    Mijn ??? blijven: hoe kan ik herkennen dat het een gel accu is; ik wil niet jullie telkens lastig blijven vallen!!!
    Of is het dat alle kleine Pb accu's van het type gel zijn ?
    gr., Jan
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan grofweg zeggen dat alle accu's tot zo'n 18 Ah gelaccu's zijn.
    er zit nog wel eens een natte motoraccu tussen maar dat wordt steeds zeldzamer.
    Daarboven kan het van alles zijn.
    In de industrie waar ik werkte (noodstroom systemen ) waren het ook meestal gel accu's en die konden wel 1200Ah zijn per stuk.
    Eigenlijk is het zo dat als je geen echte schroefdoppen ziet je met een gel-accu te maken hebt.

    Je zou ook op elke accu een bouwjaar moeten kunnen vinden.
    Als iets ouder is dan 5 jaar, niet kopen.
    Als de spanning van een 12V accu lager is dan 11,4 volt, niet kopen.

    Als je op zoek bent naar goedkope gebruikte accu's dan moet je even een bedrijf in de buurt zoeken die iets met UPS systemen of noodstroom doet,
    De systemen waar ik mee werkte werkten op zo'n 400 volt gelijkspanning geleverd uit accu's en dan vaak 2 sets parallel.
    Als 1 van die accu stuk was dan moest de hele string vervangen worden.
    Dat betekent dus dat omdat 1 van de 36 accu's niet goed is je 35 goede weg moet gooien.
    Bij ons werden de accu's nog doorverkocht aan een ijzerboer vanwege het lood wat erin zat.
    Maar bij kleinere bedrijven gaat het gewoon naar de afvalverwerking.
    En als je nou tegen zo'n bedrijf zegt, mag ik wat accu's en je koopt een kratje bier of zo, dan zijn ze al blij.

    Deze tip was gratis..

    GJ
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Daar zou ik geen accu's (meer) kopen.

    Wat wil je verlichten? Waarmee? Hoeveel?
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Kasteeltuinen in Asten......
    ;)
     
  19. wim eon

    wim eon

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    190
    Locatie:
    noord limburg nl
    In Asten maken ze prachtige klokken en in Arcen hebben ze kasteeltuinen.
    Grt wim
     
    HeliKoper vindt dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oeps...
    Inderdaad, kortsluiting in de hersens.. Asten, Arcen, lijkt op elkaar he.
    Nou, dan wil hij een hele grote klok verlichten?

    GJ
     

Deel Deze Pagina