Loodaccu laden...

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door BBruins, 16 mei 2016.

  1. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Binnenkort ga ik een weekend vliegen op de heide en wil daar ter plaatste accu's kunnen laden. Heb 2 loodaccu's alleen ik kom er niet uit hoe ik deze moet opladen. Heb al aardig wat website's doorgelezen alleen ik heb t idee dat ik wat info mis. Ik heb een lader waarop ik amperage en de voltage kan aanpassen. Voltage alleen in 10, 12 of 14 volt. En hoger en lager natuurlijk. De amperage's kan per 0,1 amp. Op de accu staat standby use: 13,5 ~ 13,8 volt
    Cycle use: 14,4 ~ 15,0 volt.
    Initial current: 3,4 A max.

    Hoe stel ik mijn lader goed in en hoe weet ik dat mijn accu vol is???

    Alvast bedankt voor de info.

    Gr.

    Bernard
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Hmm...
    Een (bijvoorbeeld) 20 Ah accu zal zelden 20 Ampère gedurende een uur kunnen leveren.
    1 Ampère gedurende 20 uur (h) zal dichter in de buurt komen.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Daar snijdt Erwin een zeer belangrijk punt aan. Bij de overgrote meerderheid van de accu's wordt de capaciteit inderdaad opgegeven bij ontladen in 20 uur! Om het zelfde voorbeeld aan te houden: een 20Ah accu zal bij ontladen met 1A inderdaad 20 uur die stroom kunnen leveren. Bij ontladen met 20A zal dat in theorie dus 1 uur moeten zijn. In werkelijkheid zal dat niet veel meer dan ongeveer 50 minuten zijn. Een slechte accu kan misschien maar 40 minuten die 20A leveren.
    Bij de moderne LiPo's wordt tegenwoordig vaak een stroom aangehouden van 1/5C. Dus een 20Ah accu zal gedurende 5 uur 4A kunnen leveren. Bij ontladen met 20A zal het ook geen 1 uur zijn maar ergens tussen de 50 en 55 minuten.
    Denk er ook goed aan dat bij veel grotere stromen de "bruikbare" capaciteit snel minder wordt. Stel je hebt een LiPo van 5000mAh (5Ah). Je ontlaad hem met 10C, dat is 50A, dan zal de accu in theorie 6 minuten stroom moeten leveren. In werkelijkheid zal het echt niet meer dan 3 tot 4 minuten zijn!
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2016
  5. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb het hele verhaal van Ernst al ddorgespit. Het lijkt me dat ik wat info mis. Op de accus staat geen capaciteit. Alleen dit zinnetje. 12/ 34W/cell/1,67V/15 min.

    Ik gebruik een Imax B6 lader. Waarmee ik eigenlijk alles kan laden en heeft dus een Pb modus. Het gebruik van de loodaccu zal zijn om kleine 2 tot 3S accu's te laden van zo'n 300 tot 700 mAh.
     
  6. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Ik lees trouwens al dat het antwoord wel gegeven is. Lette ff niet op. Verder bedankt voor alle overige info erg leerzaam...
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    /* Oops. Wrong planet. */
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De lader zal automatisch afslaan, mits goed ingesteld.
    Die getallen en letters kan ik niet goed combineren. Kun er een foto van plaatsen? Mij is de capaciteit nog niet veilig duidelijk.
    Ik vermoed dat je hier LiPo bedoelde?
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Als ik het goed begrijp heeft BBruins twee 12V accu's die hij op het veld gebruikt als voeding voor zijn lader om zijn LiPo's te laden.
    Die lader is een Imax B6 lader waarmee hij thuis ook de loodaccu's weer mee op wil laden. Dat kan dus allemaal prima.
    Het zinnetje betekent hoogstwaarschijnlijk het volgende.
    Het is een 12V accu.
    De accu kan 34Watt per cel leveren bij een spanning van 1,67V gedurende 15 minuten. Dat lijkt niet veel maar dat is wel ongeveer 20A bij die lage spanning!
    De accu heeft 6 cellen dus de accuspanning zal bij een belasting van 20A dus 10,02V zijn. Zo gezien valt het nog wel mee.
    De capaciteit van die accu's zal 7Ah zijn wat een veel voorkomende waarde is.
     
  10. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    @Ron:

    Zo te zien geeft Ernst al antwoord. Zoals Ernst omschrijft is de bedoeling. Dus dan kan ik jou gegeven aanhouden van topic #2 of veranderd er nog wat?

    Gr.

    Bernard
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ja, dat kun je aanhouden, want je laadt je accu dan met 0,5C (3,5A/7Ah).
     
  12. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Ben de accu aan het laden en heb een continue stroom van 14,4 volt bij ongeveer 1 amp. Als het amperage daalt naar 0,1 is de accu vol ga ik vanuit?? Of moet ik een max laadtijd aanhouden. Blijkbaar zit er nog aardig wat stroom in de accu.

    Heb overigens de lader ingesteld op 3,5 amp en 12 volt. Imax B6
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De lader staat goed ingesteld.
    Bij een laadstroom van 0,1A is hij (zo goed) als vol. De accuspanning stijgt tijdens het laden waardoor het verschil met laadspanning daalt, en daardoor daalt de laadstroom.

    Voor begrip en goede communicatie (= veiligheid) ...

    Spanning wordt gemeten in volt(V)
    Stroom wordt gemeten in ampère(A)
    Capaciteit en lading worden uitgedrukt in ampère·hour (Ah).

    Vochtige uitleg van stroom, spanning, weerstand, capaciteit aan de hand van waterleiding voorbeelden in deze discussie
    electricity <> water analogy - MBF

    wikipedia...ampère (A, stroom, aantal elektronen per seconde, 'liters per seconde')
    versus
    wikipedia...ampère·hour (Ah, lading, capaciteit, stroom gedurende een uur, inhoud van accu/'benzinetank', 'liter', 'aantal elektronen')
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2016
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  15. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    Dank je voor de info. Zo moet het allemaal goed komen...
     
  16. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 mei 2016
  17. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Hier wel met Chrome.
    En het op de site getoonde metertje gebruik ik ook.
     
  18. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    hmmm... klopt t dat het amperage nu langzaam weer oploopt?? Ben echt een newb op het gebied van accu's...

    Noem t een "vrije vlucht opvoeding"
     
  19. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.570
    Locatie:
    Den Haag
    1. Bulk: opladen via een constante laadstroom. Hiermee wordt de accu op de

    juiste spanning gebracht (ca 14,4 volt) om vervolgens door te gaan naar de

    absorption fase. In deze fase ontvangt de accu de meeste lading. De accu is na

    deze fase 75 tot 90% geladen.

    Ik kwam dit tegen dus denk dat het fenomeen daar vandaan komt??
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Wanneer een accu lang niet gebruikt is zal hij minder goed werken. De positieve en negatieve "platen" in de accu weten niet goed meer wat ze moeten doen zou je kunnen zeggen. Eén van de effecten is dat de spanning tijdens het laden relatief snel oploopt. De spanning komt dus relatief snel op een waarde waarbij het laden overgaat in de constant spanning fase. Dan zakt de stroom dus.

    Na verloop van tijd zal meer en meer van de palten weer mee gaan doen en ook lading gaan accepteren. Dan loopt de stroom dus weer op en kan zelfs weer terug gaan in de constant stroom mode.

    Dit fenomeen wordt het formeren van de accu genoemd en is dus "normaal". Zeker als je een accu hebt die geruime tijd niet is bijgeladen zoals een accu die een poos in een winkel heeft gestaan. Maar ook accu's die gedurende de winter niet gebruikt zijn. Als je de accu's in de winter een poos niet zal gebruiken is het goed voor de accu's om de minimaal eens in de drie maanden gewoon op te laden. Dan blijven ze in een goede conditie en gaan ze het langste mee.

    Let op alleen laden, niet eerst ontladen zoals sommige mensen plegen te doen. Dat is niet nodig en zorgt alleen maar voor extra slijtage dus zelfs af te raden.
     

Deel Deze Pagina