Losi LST1.5 - Brushless LST2: Bigmaxximum, Quark 125B, 5S - Flux & Revo killer

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Byte, 29 mei 2010.

  1. Byte

    Byte

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Venlo, Nederland
    Zo, nu ik jullie aandacht getrokken heb d.m.v. de topictitel "Flux & Revo killer" kan ik beginnen met het introduceren van mijn LST E-conversie hehe... :D (Als je geen zielig levensverhaal van een LST, een saai verhaal of een écht saai verhaal wilt lezen s.v.p. de eerste 4 alinea's overslaan en beginnen met lezen bij het vetgedrukte woord "Nu")

    Sinds dat ik geboren ben rijd ik met kwalitatieve RC's rond, op mijn 14e begon het echt te kriebelen en ik kocht de ene na de andere auto... Het is eind 2008, ik heb op dat moment 3 auto's, een Blazing Star, E-Firestorm en Rustler VXL. Joram had op dat moment de eerste 1:8 E-conversie ooit in het auto gedeelte voor zover ik me kan herinneren, het idee vond ik geweldig, een 1:8 MT ombouwen naar brushless. De Savage van Joram was mooi (moet ook wel na zoveel geld er in gestopt te hebben) maar ik zocht toch iets anders, ik ging op onderzoek uit en na een paar weken kwam ik op een Losi LST uit. Op dat moment een van de grootste en zwaarste 1:8 MT's op de markt: precies wat ik hebben wou! Ik ging verder op onderzoek uit om te kijken wat ik allemaal nodig had voor een E-conversie, dat bleek aardig wat te zijn en het zou ook veel gaan kosten. Mijn idee was een NEU 1521/1.5D 1900Kv, een MMM en een NeuEnergy 5000mAh 5S 30C LiPo. Hier zou ik dan zelf een motor mount, accu tray en ESC tray voor maken.
    Het is 11 Oktober 2008 en ik heb een Losi LST gekocht op eBay, eenmaal ontvangen zat ik alleen nog maar met de auto te spelen, zo groot, zo zwaar, geweldig!

    In de loop van de tijd veranderd de keuze van mijn setup nog lichtjes. Ik koop een Castle/NEU 2200KV setje vanuit Amerika en bouw de LST ondertussen helemaal uit elkaar. Destijds waren er veel problemen met de MMM, ik wou het beste van het beste, dus heb ik het setje maar verkocht aan iemand hier op het forum. Ik kocht me een Plettenberg Bigmaxximum, een 4 polige, 2300kv brushless motor. Waarschijnlijk voor de meesten totaal onbekend... Ik zal niet te veel opscheppen: het is geen slechte motor :D Met Quark had ik goede ervaring, ze zijn zo ontzettend "smooth" (lopen heerlijk -> zo goed als geen cogging) wat ik altijd al heerlijk vond. Op eBay kocht ik me een Quark Airmaster 125B - eigenlijk voor vliegtuigen dus - deze kon ik gewoon in mijn LST gebruiken aangezien ik toch een 2-speed wou gebruiken en dus geen achteruit zou hebben.
    Ondertussen had ik ook een 5000mAh 5S 30C Zippy LiPo en een TDRacing 2-speed pinion adapter gekocht, het was al midden 2009. Samen met pap had ik een motor mount en LiPo tray gemaakt.

    Na een tijdje was de LST af en maakte ik mijn eerste rondjes, wat een schitterend gevoel! Ik kreeg kippenvel toen ik de eerste paar meters reed! Jammer genoeg was er iets minder leuks... Om het kort te houden: de motor mount, battery tray en ESC tray waren eigenlijk tamelijk slecht gemaakt, door de matige bouw van de LiPo tray kreeg ik bij een botsing een deuk in de LiPo waardoor hij niet meer bruikbaar was. Tevens ging de LST iedere keer kapot: de meenemers, aandrijfassen of andere kleine dingen.


    Het was eind 2009... ik was het beu: ik had dan wel kwalitatief erg goede elektronica maar de auto begaf het iedere keer weer, ik heb geen één LiPo leeg kunnen rijden, dit vond ik niks en ik besloot dus om een totale bulletproof auto te maken. Ik begon met onderdelen te bestellen: Aluminium, Carbon, Fans, Velgen, Banden, Upgrades voor de auto, een hele hoop braided sleeving (zie je dadelijk wel :wink:) en nog véél meer. Het belangrijkste was een LST1 naar LST2 upgrade kit. Toen ik de LST kocht besefte ik niet dat de LST1 en LST2 zoveel van elkaar verschilden, hier kwam ik pas later achter nadat de auto iedere keer weer een probleempje had.
    Ik wou alle onderdelen perse zelf maken, er mocht geen hulp bij komen van wie dan ook. Het duurste gereedschap wat ik ter beschikking had was een Dremel, je kunt je dus wel voorstellen dat alles ontzettend veel tijd in beslag nam. Ik begon met het maken van een ESC mount van Carbon en Aluminium 7075, waarbij er 2 fans op komen om de ESC nóg koeler te houden. Hierna was de Motor Mount aan de beurt, deze heb ik gemaakt van een 90-graden Aluminium 6065 hoek (4mm dik). Ondertussen had ik een zeikend iemand aan mijn kop hangen omdat het allemaal zo langzaam ging volgens hem, dat was ene van Cox. :)wink:) Toen was de LiPo tray aan de beurt, ook gemaakt van Aluminium 7075 (5mm dik), dit was echt ontzettend veel werk en nam dus ook veel tijd in beslag. Iedere CNC artiest zal over mijn werk lachen maar dat maakt me vrij weinig uit, ik heb het met de hand gemaakt, het is ontzettend stevig en ik zelf ben er erg blij mee :)
    Ondertussen was ik de LST alweer in elkaar aan het bouwen, beetje bij beetje. Ieder onderdeeltje was gewassen, ingevet etc. Er kwamen overal 8mm Bullet Connectors aan, over ieder kabeltje kwam braided sleeving heen etc. etc. Vooral dat braided sleeving heeft me uren (ja, uren) gekost om over ieder kabeltje heen te krijgen... Nog steeds een zeikend iemand op de achtergrond roepend dat het toch oh zo langzaam ging en dat ie hem echt graag wou zien....


    Nu ga ik maar over naar de plaatjes van mijn schatje, anders wordt het ook maar saai :razz: Wel nog even de specificaties van de LST1.5:
    - Plettenberg Bigmaxximum 2300KV Brushless Motor
    - Quark Airmaster 125B
    - Flightmax 5000mAh 5S 40C LiPo
    - Futaba 3PKS 2.4GHz Fasst
    - Home made Motor Mount van 4mm dik Aluminium 6065
    - Home made ESC Mount van 2.5mm dik Carbon en Aluminium 7075, tevens "Dual fan" :D
    - Home made LiPo tray van 5mm dik Aluminium 7075
    - Overal braided sleeving: ieder kabeltje wat je maar vinden kan
    - 8mm Bullet Connectors
    - En nog veel meer wat ik vergeten ben...



    [​IMG]
    Motor mount en de LiPo tray (de 3 kleine deeltjes komen aan de zijkant om de LiPo vast te zetten), gemaakt van Aluminium 6065 en 7075. Vooral de LiPo tray heeft erg veel werkuren gekost.

    [​IMG]
    De hele LiPo tray.

    [​IMG]
    LiPo tray van onder.


    Van de losse ESC mount heb ik helaas geen foto's gemaakt. Alle schroeven die gebruikt zijn zijn trouwens M3 of M4, zowel zink als normale.
    Zo, nu naar de in elkaar gebouwde LST1.5...


    [​IMG]
    De jongen die voor alle power zorgt: de Plettenberg Bigmaxximum 2300kv brushless motor.

    [​IMG]
    De assistent van de motor: de Quark Airmaster 125B, genoeg voor 125A continu en 300A piek.

    [​IMG]
    De Flightmax 5000mAh 5S 40C LiPo in de zelf gemaakte (en zeer stevige, helemaal géén speling) LiPo tray.

    [​IMG]
    De hele auto is uitgerust met ontzettend grote 8mm Bullet Connectors.

    [​IMG]
    De CC UBEC voor de Quark zodat de ontvanger 5V binnenkrijgt.

    [​IMG]
    Tevens heb ik 5 extra 470uF capacitors aan de ESC gesoldeerd.

    [​IMG]
    De Quark ESC aan/uit switch. (Ja, ook daar wordt een foto van gemaakt :p)

    [​IMG]
    De Futaba 2.4GHz Fasst ontvanger. Ook te zien zijn een paar kabels waar braided sleeving omheen zit. (Om élk kabeltje zit trouwens braided sleeving, dit geeft een mooi effect)

    [​IMG]
    De Dual Fans voor de ESC, eigenlijk totaal onnodig aangezien de ESC toch koel genoeg blijft, maar hoe koeler hoe beter, toch? :) De fans lopen trouwens niet op de ontvanger maar direct op de LiPo, ze zijn in serie geschakeld.

    [​IMG]
    Mechanische remservo aangezien ik een 2-speed gebruikt, daarbij blijft de ESC ook koeler en het remt imo lekker krachtig.

    [​IMG]
    De LiPo tray zonder de LiPo zelf er in. Je ziet echt niet hoeveel werk er in zit, er is aan zoveel kleine details gedacht.

    [​IMG]
    Dat aluminium "kokertje" zorgt er voor dat alles stevig op zijn plaatst blijft, er zit ook nog een bij de andere schroef natuurlijk. In totaal zit de LiPo tray dus met 3 schroeven vast, één M4 en twee M3's, klinkt niet veel maar het is echt ontzettend stevig.

    [​IMG]
    De 2-speed adapter van TDRacing, imo een érg goed design.

    [​IMG]
    De 4 M4 schroeven om me Motor Mount mee vast te zetten, tevens ook een Aluminium Upgrade. (Ben de naam even kwijt van het ding)

    [​IMG]
    De ONTZETTEND grote shocks, dit vind ik zelf prachtige dingen :p Ze zijn een stukken groter dan al mijn andere auto's hebben inclusief mijn 1/6 Marder.

    [​IMG]
    Aluminium diff housings, deze zaten o.a. bij de LST1 naar LST2 upgrade kit.

    [​IMG]
    High/Low gear switcher. Eigenlijk nutteloos, aangezien hij in de Low gear een theoretische topsnelheid haalt van 25km/h, gewoon op High gear laten staan dus :)

    [​IMG]
    Deze banden heb ik er op het moment op, het zijn de Road Rage on-road banden van Pro-line.

    [​IMG]
    Axial 8-spoke Oversize Black Chrome velgen met de Pro-line bandjes.


    Nu ik alle details laten zien heb komen een paar overview plaatjes van de LST1.5...


    [​IMG]
    Wat moet ik hier van zeggen? Is gewoon een totaal-pic :p

    [​IMG]
    En nog een, van boven deze keer.

    [​IMG]
    Van onder...


    Eindresultaat, zonder body aangezien de body érg (heel érg zelfs) lelijk is:
    [​IMG]


    _____________________
    Nog een paar andere dingen...

    - Wellicht vraagt iedereen zich af waarom dit ding LST1.5 heet. Simpel: het was een LST1 en is later naar een LST2 omgebouwd, dit zijn echter beide Nitro's dus is het een LST1.5 geworden :p
    - Ik heb met deze auto nu 2 a 3 packs gereden, rijd écht heerlijk en ik heb tot nu toe geen een probleem met deze auto gehad. (Dat is al een prestatie op zich aangezien ik met de LST1 nog geen halve pack leeg kon rijden)
    - Iedereen zal vast benieuwd zijn naar de temps... Ik heb er gewoon de standaard gearing op gegooid en de temp gun heb ik thuis laten liggen. Na één pack leeg te hebben gereden waren de Bigmaxximum, Quark en LiPo ijskoud :D LiPo was gewoon buitentemperatuur, Bigmaxximum misschien 15 graden warmer dan de buitentemperatuur (30-35 graden dus) en hetzelfde geldt voor de Quark. (Allemaal met de hand "gemeten", binnenkort zal ik het eens met de tempgun meten en dan zal ik dus ook precieze temperaturen posten)
    - Ik ben erg tevreden met deze auto, vooral op de zelf gemaakte Motor Mount, LiPo tray en ESC mount. En nogmaals: iedere CNC artiest zal me keihard uitlachen, maar dat maakt me geen f*ck uit :D Het duurste gereedschap dat ik had was een Dremel, dus je kan je wel voorstellen dat het niet uit gaat zien alsof het uit de CNC machine komt.
    - De power? Geen idee, dat zal ik nog meten met mijn Eagle Tree... Als ik een beetje mijn best doe zal het over de 3000Watt zijn. (4 paardjes!)

    En ten slotte wil ik nog een paar mensen bedanken, door de hulp van hun heb ik mijn doel bereikt! :) (De meesten zitten op een ander forum, RC-Monster, dus wellicht onbekend voor sommige mensen)
    - Lincpimp (RCM) - Dé man die me met het meeste geholpen heeft, hij heeft al mijn vragen beantwoord toen ik begon met de bouw van mijn LST. Werkelijk een top kerel!
    - DarkSupra (MBF) - Heeft eigenlijk de hele 1:8 interesse bij me opgewekt en héél veel vragen beantwoord toen ik nog een noob was.
    - Serum (RCM zowel hier op het MBF) - Zonder zijn hulp zou ik al mijn zelf gemaakte delen niet zo krijgen zoals ze nu zijn. Bedankt!
    - Suicideneil (RCM) - Heeft vaker een van mijn Elektronica vraagjes beantwoord, tevens heeft hij erg informatieve stukken geschreven waar ik veel aan gehad heb.
    - Bondonutz (RCM) - Heeft me op weg geholpen met de LST1 naar de LST2.
    - Nard Cox (RCM zowel als MBF) - De naam voor mijn auto verzonnen, en erg lang aan mijn kop liggen te zeiken. Bedankt! :D
    Bedankt jongens! :cool:


    Filmpje komt later... ik hoor wel wat jullie van de auto vinden!




     
  2. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    Eindelijk, ik ga m nu lezen :D

    Geen dank. Maar nu gaat het gebeuren he ... Flux vs LST showdown!! :p Kan niet wachten om dat ding te zien en miss wel aan te raken :D

    Patrick, serieus strakke bak jonge :alien:
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2010
  3. Gies

    Gies

    Lid geworden:
    24 dec 2009
    Berichten:
    1.805
    Locatie:
    Zuid-Oost Brabant
    RESPECT!!!
    Gigantische, en erg mooie auto.
    Het is er niet aan af te zien dat al dat alu niet met een frees gemaakt is, erg mooi.
    Vraagje, wat maakt zon Plettenberg eigenlijk beter dan bv. een mamba of
    Neu?
    Ik ken het merk maar amper, maar je weet maar nooit, misschien komt ie in de toekomst wel in mn 1/8 buggy te liggen.
    Van een Quark was ik al meteen overtuigt toen ik je Rustler zag optrekken.
     
  4. RFAC

    RFAC

    Lid geworden:
    5 aug 2004
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Den Helder
    wat een machtig apparaat joh, echt mooi en knap gemaakt, complimenten!
    ook leuk verslag!
     
  5. bokkenrijder

    bokkenrijder Guest

    *Op last van robert verwijderd*
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2011
  6. patrickbaja

    patrickbaja

    Lid geworden:
    20 apr 2008
    Berichten:
    1.722
    Locatie:
    dicht bij HFCC
    erg mooi allemaal.dit is nu wat ze bedoelen met modelbouw! respect
     
  7. FireFrenzy

    FireFrenzy

    Lid geworden:
    22 jun 2009
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Utrecht
    Holy epic win batman!

    EDIT: ooh en die alu tube die je als chassis standoff gebruikt "kokertje" waar heb je die gescoord? ik ga binnenkort ook een beetje klussen (als ik weer geld heb) en dan heb ik er daar misschien ook een paar van nodig...
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2010
  8. Koenie

    Koenie

    Lid geworden:
    1 aug 2009
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Hoogmade (vlakbij Leiden )
    Mooi ding, hoe zwaar is die eigenlijk. Hij lijkt me echt massive:p

    gr koen
     
  9. Hessel

    Hessel

    Lid geworden:
    7 mei 2010
    Berichten:
    112
    damn ziet er goed uit man, bijna zonde om vies te maken, bijna;)
     
  10. westcoast

    westcoast

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    2.561
    Locatie:
    Westland
    Sjiek ding, zou er wel een kap op willen zien.
     
  11. Joost R

    Joost R

    Lid geworden:
    23 nov 2007
    Berichten:
    45
    Erg vet! 5kg alu derop?
     
  12. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Héél erg netjes. Ik wil mijn revo wel als slachtoffer aanbieden. Kijken of die echt gekilled wordt?
     
  13. Byte

    Byte

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Venlo, Nederland
    Even op alle reacties reageren :D

    Nardje! :D Hehehe danku! Misschien morgen?

    Dankje Gies, in de toekomst zal er wel een frees komen waarschijnlijk. (Eventueel nog naar CNC omgebouwd)
    Tja beter... ik heb de Mamba gehad, maar nooit mee gereden. Uit eigen ervaring kan ik je dus niks vertellen welke nu beter of slechter is. (Er zijn al een paar 10.000 Mamba's verkocht, waarvan - zover ik weet - er erg weinig problemen hebben) Dit heb ik alleen van anderen. Wat ik je wel kan vertellen is dat je bij de afwerking van de Pletti al ziet dat het van een erg hoge kwaliteit is, bij de Mamba is dat imho niet zo goed te zien. Hij komt ook niet voor niets uit China. Wel kan ik je zeggen dat de Pletti in mijn ontzettend zware LST érg koud blijft voor een 2300kv motor. (De meeste reacties zijn dan ook: wat?! een 2300kv motor in zo'n zware bak?) Paar foto's van mn Plettenberg Bigmaxximum heb ik trouwens laatst gemaakt, kun je je ook eens bekijken als je zin hebt: Plettenberg Bigmaxximum pictures by Patrickbottcher - Photobucket


    Dank u.

    Hehe, ja het kan idd. Ik zal zwijgen over de uren, beter gezegd dagen die ik er aan gewerkt heb. Het is echt niet terug te zien dat ik er volle dagen aan gewerkt heb omdat er allemaal hele kleine dingen in zitten die mijn werk echt opgehouden hebben. Ik zal het waarschijnlijk niet meer doen, waarschijnlijk ga ik me een frees kopen.

    Dank! :D

    :D:D! Bij de Aluminium handel. Was gewoon een buisje, 3mm binnen diameter en 6mm buiten diameter, die heb ik dan op lengte gedremelt, het bovenstuk voorzien van een 5 graden hoek en toen met Waterproof schuurpapier overheen gegaan een aantal keer.

    Is idd geen kleintje. Hij weegt 6.5kg met alles er op en er aan. Ik keek net op de Traxxas site ter vergelijking: een E-Revo met MMM setje weegt bijna 4kg :p (Exclusief LiPo's, dus zal wel tussen de 4.5 en 5kg zitten) En de Savage Flux weegt 5.1kg excl LiPo's.

    Idd, bijna! Hij is namelijk al helemaal smerig :D Gelukkig alleen stof, dus kan ik er zo met het kwastje er af halen...

    Ik zal binnenkort proberen foto's met kap te maken. En filmpje komt ook nog als ik tijd heb :)

    Geen 5kg, wel veel :p

    Dankje Bricks. Dat mag gerust :p Ook al zal je Revo op een baan met erg veel gemak van dat lompe ding winnen. Misschien dat ik nog een kans zou hebben bij een pull-out (of hoe noem je dat ook alweer? Touw tussen de 2 auto's en dan kijken wie er vooruit komt) Die titel is trouwens meer sarcastisch bedoeld trouwens, zo ongeveer iedere auto zal het winnen op een baan van dit lompe ding.
     
  14. FireFrenzy

    FireFrenzy

    Lid geworden:
    22 jun 2009
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Utrecht
    "de alu handel" heeft deze ook een naam of een site of iets in die geest zodat ik weet welke je bedoeld of is dit een oft andere rare shop op een hoekje ergens die geen website heeft en niet te vinden is tenzij je bent uitgenodigd door iemand die er al klant is?
     
  15. Byte

    Byte

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Venlo, Nederland
    Ik was de site zelf vergeten :p, heb hem even opgezocht voor je: Alu-Verkauf.de - Verkauf von Aluminium und Kupfer in Kleinstmengen

    Maar zo'n simpel buisje zou je eigenlijk ook gewoon bij de Praxis moeten krijgen lijkt me. Dat buisje heb ik er destijds meteen bij besteld, omdat Alu 7075 etc. niet in een bouwmarkt te krijgen is.
     
  16. FireFrenzy

    FireFrenzy

    Lid geworden:
    22 jun 2009
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Utrecht
    Hmmm goede tip nouja we slaan de link op en dan kijken we er eens even naar bij de gamma/etc.
     
  17. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    Dat komt er zeker wel ;)

    Why not? Bij de start gewoon flink tegen die E-Revo aanrammen :D
     
  18. RCW

    RCW

    Lid geworden:
    25 jan 2009
    Berichten:
    1.777
    Ook ik heb zitten kwijlen tijdens het volgen van het project "The Stigg" van Joram. Zo ook bij de pics van deze auto... Respect!

    Knap gedaan.. Hopen dat alles heel blijft.. Eeen, zeer benieuwd naar de body!

    Super startpost btw:p
     
  19. bokkenrijder

    bokkenrijder Guest

    *Op last van robert verwijderd*
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2011
  20. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Byte, kijk anders eens naar een Body van de LST2. :) die is wel mooi. (al zeg ik het zelf.) is niet zo'n pickup body, maar dezelfde als de Mini LST2 ook gebruikt.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina