Losscheurende draden van lipo

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door hmeijdam, 24 mei 2017.

  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Afgelopen weekend landde ik mijn Elipsoid zwever op het veld en toen ik zijn accu wilde laden gaf de lader een error. De accu gaf 0 volt aan op de derde cel. Puur geluk dus, dat de Elipsoid niet in een vuilniszak mee naar huis is gegaan. Ik vermoedde dat één van de draden was losgekomen en bij openmaken bleek dit inderdaad het geval (zie foto).
    IMG-20170522-WA0011.jpg
    Nu had ik in het verleden wel eens een (ook Turnigy) lipo opengemaakt en in die lipo zaten de lipjes van de cellen via een epoxy printplaatje vastgesoldeerd aan de draden. Bij deze lipo bleek er geen enkele mechanische bescherming te zijn, maar zit de draad alleen aan het lipje van de lipo cel. Er zitten wat schuimblokjes omheen, maar die zorgen er juist voor dat de hele zaak steeds heen en weer kan bewegen als je aan de draad zit te rommelen.

    Voorlopig heb ik bij al mijn lipo's maar de draden even gefixeerd op onderstaande wijze.
    IMG-20170522-WA0015.jpg

    Mijn vraag is: Is er wellicht iets waardoor ik aan de buitenkant kan zien of er zo'n printplaatje is gebruikt om de mechanische krachten van de draden op te vangen?

    Bovenstaande oplossing is een beetje een lapmiddel, want het plaatsen van de lipo in mijn modellen is nu wat lastiger. Maar een model verliezen door een losscheurende aansluitdraad is natuurlijk nog veel lastiger.
     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    De printplaatjes gebruiken ze tegenwoordig nauwelijks meer volgens mij.

    Alle "nieuwere" packs die ik tot nu toe open heb gehad hadden allemaal de gepuntlaste aluminium tabs die sowieso ruk zijn aangezien ze slecht te solderen zijn.
     

Deel Deze Pagina