Low Budget CNC aansturing, zonder stappenmotoren

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Joost, 15 jun 2005.

  1. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Bedankt voor de reacties!
    Leuk om te weten dat het met interesse wordt gevolgd.

    Vandaag in BOCNC uitgezocht hoe de freescorectie werkt. Dit is gelukt! :). Ik heb twee simpele puzzelstukjes uitgefreesd, en deze passen erg mooi in elkaar.
    Nog even kijken of er in BOCNC ook een functie ziet om stukjes over te slaan, zodat het werkstuk niet uit de plaat valt.
     
  2. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Hoi,

    Ik volg je draadje ook hoor en alleen ma lof over je, ik vindt het geweldijg wat je ant knusselen bent


    Groeten Jaap
     
  3. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Zo, maar eens wat fantsoenlijks uitgefreesd.

    [​IMG]
    (THOR is de studievereniging van mijn studie. Uitgefreesd om een leuke foto te krijgen voor het artikeltje dat ik heb beloofd te schrijven voor het verenigingsblad)

    [​IMG]

    En... omdat ik een propsaver nodig had. Heb ik geprobeerd er een uit triplex te frezen. Snel wat getekend in Rhino, geconverteerd naar .plt, en een radius correctie toegepast. Toen het zaakje teruggeschaald en op de knop gedrukt.
    [​IMG]
    Gezien de speling die ik heb, ben ik zeeer tevreden met het resultaat. :)
    Alleen is de snede op sommige plekken een beetje zwart. Minder toeren?

    Ook heb ik het idee dat ik meer met een 'rasp' aan het frezen ben, dan met een cutter..
     
  4. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Omdat een rasp weinig spaanruimte heeft kan het zijn dat bij frezen in hout de spaanruimte versropt met lange spanen en dan krijg je warmte.
    Voor hout depron en alu kan je beter een één of tweesnijder gebruiken.
    Een raspfrees is meer voor gfk.
    Overgens knap gezien om wasknijpers te gebruiken, moet ik ook eens proberen :idea:
     
  5. 2F@st4U.:[BE]:.

    2F@st4U.:[BE]:.

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Herentals, BE
    RESPECT !!!

    Heb het draadje vandaag ontdekt en heb het in een uurtje of zo doorgeworsteld met een bakje koffie. Genoten van de eerste zin tot de laatste en met verwondering toegekeken. KEEP us up2date. THX.

    Droomde er altijd van, had nog niets gezien van zo'n zelfbouw frezen...

    Misschien een simpele met stappenmotoren maar dit gaat me hopelijk lukken, mits ik de tijd er voor neem.

    Greetz en doe zo verder.

    P.S.: Ligt de lijn van de studie in de Elektronica/informatica richting ? Want je bent toch geen auto-didact ???
    Anders verdien je een Europees onderzoeksbudget (nu ook al hoor) gaat veel beter gespendeerd worden als bij sommige grote multi nationals. :oops:
     
  6. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Haha! Ik heb 1 jaar Elektrotechniek achter de rug. Het enige wat van dat jaar in dit project is teruggekomen is het programmeren in de taal C.

    Op de TU leer je niet zoveel op hobby niveau. Het is vooral veel rekenen aan zaken die je niet kan zien of niet thuis kunt uitvoeren. Je leert er echt niet hoe je een USB aansturing in elkaar zet of hoe je een Microcontroller moet programmeren. Dus dat doen we thuis :)

    @Dirk
    Dat verklaart een hoop!
    De wasknijpers doen het goed! Wanneer je echter materiaal gaat frezen waar veel kracht op komt moet je er zeker genoeg op klemmen. Toen ik een heel klein stukje triplex wilde bewerken en ik er slechts 2 knijpers op had gezet, schoof het hout gewoon mee :lol:
    Toen een groter plaatje gepakt en er meer op gezet (zie foto's boven).
    Aldoende leert men.
     
  7. Dirk W

    Dirk W

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Beveren-Waas belgië
    Ja als die rasp verstropt dan heb je meer kracht nodig om het weggefreesde materiaal vantussen de frees en het werkstuk te duwen.
    Meer duwen = meer wrijving = warmte
    Met een één of tweesnijder heb je hier geen last van.
    Die foto in het andere draadje is dus een raspfreesje, ideaal voor gfk te frezen.
    Die tandartsfrezen hebben voor hout e.d. geen nut, veel te weinig spaanruimte.
     
  8. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Klinkt zeer logisch, bedankt!

    Vandaag elektronica gemaakt die de frees en afzuiging aan en uit kan zetten. Het programma op de microcontroller moest ik hier ook voor aanpassen en de software die op de PC draait natuurlijk ook.
    Best gaaf, de frees gaat nu uit tijdens het bewegen van object naar object, en aan op het moment dat het freesje weer naar beneden gaat :)

    Heb nu ook de eindschakelaars weer aangesloten. Deze zitten nu óók aan de microcontroller. Zodra er 1 as z'n uiterste einde bereikt legt de microcontroller direct, zonder tussenkomst van de PC, alles stil.
    Als dit gebeurd is er namelijk iets goed mis.
     
  9. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Die eindschakelaars worden in Pcnc ook gebruikt om een positie referentie te heben,
    heb jij ook zoiets in je programma verwerkt?

    Dit maakt het ook mogelijk verschillende gereedschappen te gebruiken.
     
  10. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Dit heb ik niet in mijn programma verwerkt.
    Ik frees relatief. Ik geef op de tekening aan waar de frees op dat moment ongeveer is en druk op de start knop. Daarna wordt er gefreesd vanuit dat punt.

    Ik zie er momenteel niet zo veel voordelen van in. Mijn machine is trouwens dusdanig traag dat steeds 'de hoek op zoeken' alleen maar irritant is.

    Ik heb nog geen ervaring met verschillende gereedschappen. Heb jij ook zo'n automatische tool changer? Is dat zelf te maken?... lijkt me lastig.
     
  11. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Nee hoor dat is echt hijgtek.

    Wel kan ik de tools redelijk precies op de zelfde hoogte terug plaatsen.
     
  12. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Voor de Z-as zie ik het nut er inderdaad ook wel van in. Dit ga ik nog inbouwen denk ik.
     
  13. MatD

    MatD

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Oostkamp
    Waar is het gebleven met je project? Of zijn er niet echt veel "nieuwe" dingen bijgekomen?
    Blijft interessant hoor

    mvg
     
  14. erikkate

    erikkate Guest

    Hij is nou bezig met een project met stappenmotoren.
    Threadje loopt hier ook wel.
     
  15. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Tja.. weinig tijd. Nog wel een vleugeltje uitgefreesd. Heb alleen soms wat spanningsstabiliteitsproblemen, waardoor de microcontroller af en toe reset en de frees z'n eigen gang gaat... Hier heb ik nog niet naar gekeken, is vast en zeker op te lossen :)

    En ik ben inderdaad een nieuwe machine aan het bouwen.

    Maar helaas erg druk de laatste tijd. En bezig met een leuk ander project als bijbaantje, helaas classified.

    Joost
     
  16. steffe

    steffe

    Lid geworden:
    20 dec 2004
    Berichten:
    1.479
    Locatie:
    Belgie
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015

Deel Deze Pagina