Low budget laser ideeën

Discussie in 'CNC' gestart door HugoW, 24 apr 2012.

  1. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    print bestellen met een dikkere koperlaag. en print aan beide kanten van sporen voorzien.
     
  2. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Rottevalle
    printje laten frezen is ook een optie zeker als je er maar een nodig hebt. in het lab doen we het ook wel eens als we snel een enkele print nodig hebben.
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Goede opties; ik ben ook aan het puzzelen of ik de vermogens-onderdelen niet op een koellichaam kan lijmen en apart kan bedraden. De besturing op een print, de hoge stromen via bedrading. Wie weet. Blijf vooral ideeën spuien!

    Dank,

    Hugo
     
  4. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Rottevalle
    ik heb even voor je na gevraagd maar het hier boven getekende schema geeft je diode geen lang leven.

    Je krijgt spannings pieken als de voeding afvalt (naar nul gaat ). verder heb je er nog een puls generator bij nodig die de puls op de ingang van je voeding zet.
     
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank voor je opmerking. Een pulsgenerator is geen probleem, dat had ik ook gezien. Dat van die spanningspiek is een goede opmerking. Er wordt ook zoiets genoemd in de video die ik eerder postte. Volgens mij heeft hij de boel geschakeld met een aparte schakelaar of relais, hij zet de laser pas aan als de voeding klaar is met starten (elco's vol) en eerst de laser uit voordat hij de voeding uitzet. Zal wel met die reden zijn.

    Hugo
     
  6. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Rottevalle
    Ja ik het het even aan onze electro goeroe voor gelegd en die kwam met deze opmerking.

    Zelf heb ik als werktuigbouwer meer verstand van bouten en moeren dan van condensatoren ;-)
     
  7. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ach ja, ik heb 12 jaar kleuterschool (nee, ik was niet dom, ik zat gewoon met m'n voet klem achter de verwarming...), maar met wat gezond verstand en de wil om te puzzelen kom ik een heel eind, meestal. En tot nu toe ben ik niet ernstig gewond geraakt!

    Alle input is welkom en wordt zeer gewaardeerd. Als je electronica guru nog meer weet, graag. Wat ik niet snap is hoe de weerstand van de diode kennelijk variabel is, want hij moet constant 2 Volt over de polen hebben, en je varieert het vermogen met de stroomsterkte. Vreemde dingen, die diodes.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2012
  8. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Overigens zat ik nog aan een hele andere besturing te denken; "laserdriver for dummies" Ik kan een schema tekenen met een voeding, weerstand, en een diode. Met een bepaalde stroomsterkte. Net zoals je die voor een reguliere LED maakt. Als ik drie of vier van die schema's maak met een oplopende stroom, (8A voor de laagste en 20A voor de hoogste), dan heb ik wat schakelaars en/of relais een keuze uit het amperage. Verdere controle over de snede is eenvoudig te regelen door de snelheid waarmee ik snij, een simpele CNC variabele. Hmmm, klinkt wel erg simpel, zo. Ga ik eens mee stoeien...

    Hugo
     
  9. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Of, nooit gedacht maar toch gekregen! Zojuist toch antwoord van de maker van de 80A versie op het filmpje:

    "Hi Hugo,

    I don't have a complete schematic yet. I only have the proper (Eagle) schematic for the PCB, with the displays, op-amps, etc. When I have some spare time I will finish it off and send you a copy.

    Andrew"

    FF wachten dus nog, dan hebben we een zeker-werkend schema. Met 80A (!) power, da's plenty!

    Hugo
     
  10. LED-Maniak

    LED-Maniak

    Lid geworden:
    7 apr 2004
    Berichten:
    272
    Wat voor een golflengte heeft die coherent bron? Is het 40Watt ingangsvermogen of daadwerkelijk uitstraling? Beide zijn erg belangrijk om te bepalen of je uberhaupt er iets mee kan. Vergeet de waterkoeling trouwens niet :)
     
  11. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Coherent HP Diode Laser 40 Watt FAP800-40W 808 nm

    http://www.coherent.com/downloads/FAP800series_DSFinal.pdf



    Wat ik even zo snel kan vinden. Dus output 40W, 808nm golflengte. Is overigens ongeveer dezelfde laser als in het eerste filmpje over de voeding, en die brand een gat in een scalpelblad. Dus voor balsa zal het wel genoeg zijn, schat ik zo!

    De waterkoeling wordt, net zoals de gehele voeding, deskundig van goed voorbeeld gekopieerd. Waarom niet, als de data voorhanden is?

    Hugo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. LED-Maniak

    LED-Maniak

    Lid geworden:
    7 apr 2004
    Berichten:
    272
    De meeste lasers die materialen als hout, acryl, depron, etc snijden hebben een golflengte van 10640nm. Dit is een optimale golflengte hiervoor.

    Lasers die metaal snijden zitten op 1064nm (dus 10x zo kort) en zijn weer optimaal voor metalen omdat die deze golflengte beter absorberen.

    Ik vroeg dit omdat dit erg belangrijk is voor de keuze welke lenzen en spiegels je nodig hebt. Als je een spiegel voor CO2 pakt(het gros dat wordt aangeboden) dan brand je hier na verloop van tijd doorheen.

    Het bied overigens ook extra mogelijkheden zoals het graveren van metaal, wat met CO2 echt niet kan. Voeg een beetje extra zuurstof toe en wie weet is er nog meer mogelijk.. :)
     
  13. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank voor je input (wat laat, maar toch).

    Spiegels ga ik niet mee aan de slag, ik laat de laser met lens meerijden als 'printerkop' op de CNC. Scheelt een boel uitlijning. De kabels / slangen gaan als één pakket naar boven, hangend aan een steun midden boven de tafel, zodat ze zo min mogelijk krachten op de X-Y verplaatsing uitoefenen. Qua stappenmotoren wordt de boel toch 100x overbemeten, die komen van mijn oude mega CNC freesmachine.

    Ik ben nog zoekende naar een goede lens om te focussen. Alles wat ik op e-bay tegenkom is voor lage vermogens (of ik zoek niet goed), en met google kom ik niet veel verder. Waarschijnlijk omdat ik niet goed weet hoe ik het moet zoeken / noemen. Iemand een idee?

    Dank,

    Hugo
     
  14. LED-Maniak

    LED-Maniak

    Lid geworden:
    7 apr 2004
    Berichten:
    272
    Dat is een beetje het nadeel van deze golflengte. Er is maar een kleine handel in voor bijvoorbeeld graveermachines. Voor wat groter vermogen klap je waarschijnlijk achterover van de prijs. Reken op >200 euro per lens. Wat je zou kunnen zoeken is een 2e hands galvanometer met lens of alleen de lens.
     
  15. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Wat dat betreft is het misschien handiger een CO2 laser lens te nemen, zoals die van stappenmotor.nl, voor 50 euro per stuk. Dat ik dan na verloop van tijd doorheen fik, zien we dan wel weer. Scheelt aanzienlijk met wat jij noemt, en ik zal niet heel veel uren ermee maken, denk ik.

    Hugo
     
  16. LED-Maniak

    LED-Maniak

    Lid geworden:
    7 apr 2004
    Berichten:
    272
    Dat schiet niet op, CO2 lenzen zijn geslepen met bepaalde(berekende) afmetingen om exact de 10.6µm door te laten. Daarnaast zit er coating op die alleen geschikt is voor die golflengte. Gevolg is vermogen verlies, energie gaat in je lens zitten en de lens zal breken.


    Ik kwam dit tegen op ebay, misschien is het interessant:
    1064nm Nd:YAG Laser Focus Lens 30mm Focal 75mm for Welding Engraving Machine | eBay

    1.064µm was jou diode toch?


    808nm.. hmmm...
     
  17. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Nope, 808nM. Ik vind wel deze:
    808nm laser diode focus Coated glass lens/Convex lens | eBay

    Daar staat high powered laser bij, en 808nM. Maar ja, wat is high powered? Misschien dat ik er een paar koop, voor de prijs kan ik er in ieder geval mee spelen. Of is er van te voren al iets dat ik over het hoofd gezien heb?

    Hugo
     
  18. LED-Maniak

    LED-Maniak

    Lid geworden:
    7 apr 2004
    Berichten:
    272
    Is een héél klein lensje natuurlijk. Ik had er net een gevonden van 13mm maar toen crashte de browser. Ze zijn er dus wel(op ebay). Het lijkt me in ieder geval beter dan een lens te kopen met verkeerde coating en afmetingen en voor die prijs het proberen waard ja.
     
  19. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik wil een koperen / messing houdertje maken, dat direct op de messing behuizing van de diode geschroefd wordt (daar zit al een moertje op voor glasvezelaansluiting). Door de boel daar direct op te schroeven zou de houder / lens ook mee moeten genieten van de vloeistofkoeling van de behuizing. Als je die 13mm nog boven water krijgt houd ik me aanbevolen!

    Hugo
     
  20. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi!

    Daar ben ik weer. Ik lig gelukkig de afgelopen maand veel wakker ’s nachts doordat mijn dochtertje niet doorslaapt, dus dan kan je lekker over dit soort dingen denken. Er zijn inmiddels een paar dingen gebeurd:

    Het schema van de 80A voeding van het jijbuisfilmpje dat ik linkte, krijg ik ondanks toezegging toch niet. Da’s balen.

    Wel kan ik van die persoon een 10W laser diode set-up kopiëren, maar dat lijkt me wat weinig voor snijden. Ik heb een andere referentie van iemand de met een 4W diode snijdt; max 1,5mm dik balsa en dan is de snede 0,5mm breed. De 10W blijft een optie voor als de rest niet lukt, maar ik wil eigenlijk meer vermogen.

    Dus ben ik gaan rekenen aan een eigen schema, niet gestoord door enige kennis van zake. Ik heb het volgende bedacht, en ik hoor graag jullie (opbouwende, positief bedoelde…) commentaar.
    Ik wil een transformator ombouwen zoals in het youtube filmpje, en gelijkrichten met diezelfde dikke diodes. Deze komen gemonteerd op een watergekoeld koellichaam. Dan een heleboel elco’s (moet ik nog even aan rekenen), zodat ik uiteindelijk op 7V gelijkspanning uitkom, met de mogelijkheid tot vele Ampères.

    Dan zet ik 3 stuks 0,25Ohm 100W weerstanden parallel (= 0,08333Ohm), dit wordt mijn meetstation. Door het voltage over deze set te meten en te verrekenen met de weerstand, weet ik de stroom die er loopt. Simpele paneelmeter zal het wel worden.

    Vervolgens komt er in serie met de meetweerstand een dummy load, ook weer diezelfde weerstanden, ook weer 3 stuks.

    Parallel aan de dummy load, schakelbaar, komt de laser diode met in serie een voorschakelweerstand. Deze voorschakelweerstand bestaat uit 2, 3, 4 of 5 van de eerder genoemde 0,25Ohm weerstanden parallel. Met 2 weerstanden gaat er 16A door de diode (die begint met laseren ergens tussen de 9 en 13A volgens de spec). Met 3 weerstanden wordt het 24A, met 4 weerstanden 32A, en met 5 stuks 40A. De diode mag maximaal 53A hebben, dus ik zit nog ruim binnen de specs.

    Van waar de dummy load? Nou, ik denk dat door de behoorlijke capaciteit die er nodig is om de spanning uit te vlakken, er bij het aan- en uitzetten van de laser behoorlijke spanningspieken kunnen ontstaan. Deze slopen waarschijnlijk de diode. Dus wil ik het hele systeem starten en stoppen op de dummy load. Het activeren en deactiveren van de laser gebeurt door stroom of over de dummy load, of over de laser en voorschakelweerstand te sturen. Dit zal met een behoorlijk relais gebeuren, zo één waarmee je flinke electromotoren start en stopt. Deze relais kan ik via mijn werk verkrijgen.

    Hoe moet het gaan werken? Nou, goed, hopelijk. Stappenplan:
    - Je zet de boel aan. Alles gaat dan over de dummyload.
    - Het gewenste laser vermogen (stroom) schrijf ik als ‘stop’ met tekst in het CNC programma. Bijvoorbeeld eerst graveren, de CNC gaat naar z’n startpositie en vermeld de tekst: stel in op 16A. Dan doe ik dan handmatig (schakelaars tussen de voorschakelweerstanden) en met enter bevestig ik dat de machine aan de gang mag.
    - Na het graferen ga ik snijden, de machine stopt en vermeld dat ik bijvoorbeeld 32A nodig heb voor het plankje dat er ligt. (Ik moet dus een tabel met materialen, diktes, ampèrages en snijsnelheden maken). Eenmaal ingesteld druk ik op enter, et voilà, alles gaat perfect!
    - De CNC schakelt de laser aan en uit door de relais te activeren die de stroom of over de dummy load, of over de voorschakelweerstand / diode sturen.
    - Pas als alles klaar is, de laser dus uit staat en de stroom dus over de dummy load loopt, zet ik de voeding uit. Dat levert misschien een spanningspiek op, maar die gaat niet door de diode. En de capaciteit ontlaadt zich over de dummy load.

    [EDIT]Schema (zonder capaciteit):
    [​IMG][/EDIT]

    Nou, zoiets dus. Ik zou zeggen, shoot!

    Dank,

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2013

Deel Deze Pagina