LRP SPX condensator vervangen. Welke?

Discussie in 'Electro auto's' gestart door TiZeR, 29 apr 2010.

  1. TiZeR

    TiZeR

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Wolphaartsdijk
    Ik heb hier een LRP SPX Bullet Reverse liggen. Deze heb ik 2ehands gekocht, en de verkoper had er niet bij vermeld dat er een flinke deuk in de condensator van de regelaar zat. Nou werkt het nog wel, maar dit lijkt me toch niet ideaal gezien hoe zo'n condensator er van binnen uit ziet :)

    Ik wil de condensator daarom vervangen, maar er staat niks op. Weet iemand wat voor condensator ik hiervoor moet hebben?
     
  2. hanskez

    hanskez

    Lid geworden:
    13 sep 2004
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Tilburg
    staat er niks op de condensator?

    mvg
     
  3. TiZeR

    TiZeR

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Wolphaartsdijk
    ;) dat dus
     
  4. heuveltje

    heuveltje

    Lid geworden:
    16 jun 2007
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Eindhoven
    Zonder verdere kennis van zaken :)

    Een elco. met max spanning van hoger dan wat je accu levert, en hoe groter hoe beter :)
     
  5. Byte

    Byte

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Venlo, Nederland
    Wat ik gelezen heb is dat de condensator 1.5x de maximale spanning van de regelaar aan moet kunnen, verder moet het zoals hierboven al gezegd is een ElCo zijn, en het schijnt dat je beter meerdere kleine condensatoren kunt gebruiken in parallel dan één grote.
    Dus bijv: 3*100uF 20V parallel gesoldeerd is beter dan 1*300uF 20V.

    EDIT: Wat zijn de specs van je regelaar? Dan kunnen we wellicht antwoord geven op de vraag welke condensator je precies moet gaan gebruiken.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik denk dat je op zoek moet naar condensatoren met een lage weerstand, als je bv. nog een oud moederbord hebt kan je ze daar vanaf slopen.
     
  7. Govert

    Govert

    Lid geworden:
    16 jun 2006
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Hilversum
    Denk dat deze een waarde heeft van 16V, 2200uF, 105°C...
    Dat heeft de TC Spec ook, dus hele grote kans dat de SPX deze ook gebruikt.
     
  8. TiZeR

    TiZeR

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Wolphaartsdijk
    Ik weet wel dat er bv. een setje van 3 kleinere condensatoren te koop is voor bv. de TC spec (Zoals patrick zei), maar dit setje kost 30 euro en dat vind ik toch wat overdreven, aangezien ik dat voor de complete regelaar betaald heb... Dus daarom dacht ik dat het makkelijker zou zijn om eentje van dezelfde waarde gewoon bij de elektronica zaak te halen want dat is veel goedkoper en net zo goed... alleen zonder LRP sticker, maar dat maakt mij niks uit.

    Specs van de regelaar weet ik zo niet. Welke specs wil je precies weten? Kan het natuurlijk wel opzoeken.

    @Govert: De losse condensator setjes van LRP zijn voor alle brushless ESC's die ze hebben. Ik neem aan dat de standaard dan ook wel uitwisselbaar moeten zijn. Ik ga dus even kijken voor zo'n condensator :)
     
  9. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    deze ?

    [​IMG]
     
  10. TiZeR

    TiZeR

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Wolphaartsdijk
    dat soort ja...

    Heb inmiddels een 2200uF 16V 105graden Elco gehaald, maar die is een stuk kleiner.. Volgens de verkoper (had de originele condensator meegenomen) zijn ze tegenwoordig simpelweg gewoon kleiner dan een aantal jaar terug. Hij kon verder ook niet zien wat t nou was.

    Mocht iemand t precies weten, graag :) anders ga ik gewoon deze uitproberen.

    edit: hij zit er inmiddels op. Tape errond om m wat te beschermen, en m ook bovenop de ESC geplakt zodat ie niet stukgaat bij een crash ofzo :)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2010
  11. TiZeR

    TiZeR

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Wolphaartsdijk
    Is er iemand die kan bevestigen dat een 16V 2200uF Elco de juiste condensator is?
     
  12. Byte

    Byte

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Venlo, Nederland
    Geen idee of dat de goede (lees: standaard/originele) condensator is, maar zolang je niet hoger dan met +- 12Volt gaat rijden kan er eigenlijk niks fout gaan.
     
  13. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Je moet conndensatoren met een lager parasitaire capaciteit (low ESR) gebruiken. Andere typen kunnen heel erg warm worden.
     
  14. TiZeR

    TiZeR

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Wolphaartsdijk
    Kan zo 1 2 3 niks vinden over parasitaire capaciteit. Wat is dat dan? En zit dat goed met de condensator die ik nu heb?
     
  15. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Over condensatoren met lage ERS is op het Internet veel informatie te vinden. Type in Google maar eens low esr in.

    De natuur heeft een hekel aan verandering. Dingen die in rust zijn willen in rust blijven, dingen die bewegen willen in beweging blijven. Dat geldt ook voor elektrische stroom. Een motor verbruikt geen constante stroom, maar gezien in hele kleine tijdmomenten varieert deze enorm. De zelfinductie van de draden tussen de accu en de regelaar zal de neiging hebben variaties in de stroomsterkte onmogelijk te maken. Door nu condensatoren toe te voegen wordt de remmende werking van de aansluitdraden tegengewerkt. Als deze condensatoren door de inwendige opbouw ook nog zelfinductie toevoegen werkt het tegenwerken niet goed. Daarom zijn speciale condensatoren met lage zelfinductie nodig.

    Of de condensatoren die je nu hebt gebruikt low esr typen zijn, zal je mogelijk op de site van de fabrikant kunnen vinden.
     
  16. TiZeR

    TiZeR

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Wolphaartsdijk
    Inmiddels Low ESR condensatoren besteld met dezelfde specs als de vorige (2200uf, 16V, 105graden elco).

    Is er iemand die kan bevestigen dat dit juist is? Wil m'n regelaar niet slopen namelijk.
     
  17. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Tizer,

    Govert heeft gelijk, ik heb de mijne even "open gesneden" (krimpkous dan hea;-)) en deze waarden kwamen te voorschijn.

    Overigens maakt het niet heel erg uit. Enkel de spanning is belangrijk, dus is het verstandig om voor 10V of 16V te gaan. de 10V versie zal iets kleiner zijn.

    Ook is het belangrijk te kijken naar de Nano Fharad (zo schreef je dat toch... pff school daar leerde je dit). Hoe groter "hoe beter". Je een LOW ESR versie is beter, maar ook een gewone versie werkt. Deze zal alleen sneller zijn lading verliezen.

    Een Power Cap doet niet meer dan de accu spanning pieken "afvlakken". En het afvlakken van deze pieken zal de warmte in de ESC verminderen. Kortom je ESC blijft onder extreem gebruik een stukje kouder. Naast dit is het ook een Buffer voor grote piekstromen die de regelaar vraagt, en de accu misschien net niet kan leveren (is dat nog van toepassing met onze 50C Lijpo's?). Kortom je zou zelfs zonder kunnen rijden, als je niet op de limieten van de ESC gaat rijden.

    Tot slot, hoe dichter bij de ESC de Powercap gesoldeerd is, hoe beter deze werkt (stroom en spanning verliezen door draadweerstanden e.d.)

    Succes!

    Groet Robert
     
  18. TiZeR

    TiZeR

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Wolphaartsdijk
    Kijk dit lost weer een boel op. Zou dus betekenen dat ik m met de huidige weerstand gewoon kan proberen en zodra de Low ESR's binnen zijn kan wisselen :)

    Thanks!
     
  19. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    Wut???? Huidige weerstand? Wie? Als je nu wilt rijden zonder Power Cap, zou ik gewoon de draadjes "inbinden" zodat ze nergens contact op kunnen maken, en rijden. Niets er tussen solderen, behalve een Powercap (Elco).

    Groet Robert
     
  20. TiZeR

    TiZeR

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    197
    Locatie:
    Wolphaartsdijk
    Ik bedoelde dat ik met de condensator (niet zeker of het een low ESR is, dat bedoelde ik met weerstand) die ik er nu op heb zitten al kon rijden ;) Had er namelijk al eentje op gezet, maar kreeg later pas te horen dat het een Low ESR type moest zijn.

    Inmiddels dus al een meeting en een wedstrijddag mee gereden en het werkt prima met de KSC condensator die ik erop heb zitten.

    Had voor de zekerheid toch maar 2 Low ESR Nichicon condensatoren besteld in duitsland en deze zijn inmiddels binnen. Ze zijn wel een stuk groter zeg, ongeveer net zo groot als de condensator die er standaard van LRP aan zit.

    Ik ga de KSC nu wel weer eraf solderen en er zo'n nieuwe Nichicon op zetten. De rest hou ik wel als reserve.
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2010

Deel Deze Pagina