Mijn naam is Marco, De meesten die mij al kennen zullen dat van het heliforum alhier doen, daar ben ik al vele jaren actief. Van kinds af aan al vloog ik samen met mijn vader allerlei modellen en vanaf mijn 16e alleen nog maar helis. Omdat mijn vader na ruim 25 jaar rust weer "in de vleugels" ging, kon ik niet achterblijven en van het ene model kwam het andere en ben ik nu bij mijn all-time favourite aangekomen: De KLu F-16. Op zoek naar een mooie/ goede/ sterke/ natuurgetrouwe F-16 EDF kwam ik via de bekende foam modellen tot de conclusie dat een model met een volledig intrekbaar schaal onderstel niet ging werken op ons grasbaan-vliegveld (Durafly Vampire gaat nog nét) en een "glad" en snel model in GFK de way-to-go is. Via een bekende verkoopsite heb ik een geweldig mooie F-16 kunnen scoren. $_85 (4) door bruteforce geplaatst op 29 dec 2016 om 07:04 $_85 (3) door bruteforce geplaatst op 29 dec 2016 om 07:04 $_85 (2) door bruteforce geplaatst op 29 dec 2016 om 07:04 $_85 (1) door bruteforce geplaatst op 29 dec 2016 om 07:04 $_85 door bruteforce geplaatst op 29 dec 2016 om 07:04 De verkoper wist niets van dit model behalve dat deze in NL gemaakt moest zijn. Na wat zoekwerk denk ik te weten dat deze 70mm F-16 door Peter Lubach gemaakt moet zijn en dat het niet de latere Chinese licentiebouw van HET-RC is.Wie info hierover heeft is van harte welkom! De plannen zijn om er een Dr.MadThrust 70mm EDF op 6S in te bouwen, de rolroeren als zodanig te gebruiken maar ook als flaps (zg flaperons). Qua uiterlijk wil ik het mooie spuitwerk zo houden en een "special tail" erop maken.
Hallo Marco, Dit is geen van beide ... de Het-RC en Lubach F16 hebben namelijk geen rolroeren. Het is wel overduidelijk een clone ervan. Een Lubach F16 is nog een stuk lichter (epoxy), en zeker niet in 2 kleuren gespoten. Grtz, Emile
Het is een prodesign F-16 Een chinese fabrikant die meerdere modellen gekopieerd heeft en weer op de markt heeft gebracht.
Onze buren hebben op het forum een bouwverslag staan. Misschien interessant om deze door te lezen. Ze spreken daar ook van roeruitslagen en zwaartepunt. Mogelijk interessante informatie De link naar de buren http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/185694-Baubericht-F-16-Prodesign
Heren, bedankt voor jullie toevoegingen! Ik denk idd dat het een Prodesign moet zijn vanwege de rolroeren. Die link is heel erg nuttig! De originele F-16 heeft idd tailerons waarbij de beide "hoogteroeren" ook als rolroeren gebruikt worden. Naar verluid worden de "rolroeren" bij de echte alleen als flaps gebruikt? Ik ben onlangs nog op Woensdrecht geweest maar de aanwezige heren wisten niet of dat ook zo is. In ieder geval kan ik vanwege de 4 individuele servo's alles mixen zoals ik het wil én ook nog eens aanpassen om diverse setups te testen. Bij mijn model valt op dat vooral het kielvlak erg (onnodig/) zwaar lijkt te zijn.
De flaps worden bij de F16 aangeduid als flaperons. Dus deze vervullen zowel de rolroer als de flap functie. Omdat voor een jager wendbaarheid van levensbelang is, werken flaperon en taileron samen.
Aha. Dat is in het model ook goed te realiseren dmv schakelaar activering. De flaperons was ik ook al van plan, werkt op mijn Vampire ook perfect als je meteen wat elevator mee-mixt. Thanks!