luidspreker voor soundmodule, waarop te letten?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ben20, 27 mrt 2017.

  1. ben20

    ben20

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    158
  2. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    2 stuks uit oude laptop slopen. Zit al connector aan. En meestal spatwaterdicht.
     
  3. pipolakki

    pipolakki

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    203
    Zijn 8 ohm 0.8 watt. Samen dus 1.6 past perfect binnen de specs
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Pas op. Als je die speakers parallel zet is het inderdaad 1,6 Watt maar de "weerstand" is dan nog maar 4 Ohm!
    In de specificaties staat overduidelijk dat 4 Ohm de versterker zal vernielen, dus niet doen!
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dan 4 stuks uit oude laptop slopen, 2s2p :D
    Let op dat je ze in fase aansluit! Doe je dat niet, dan zal het totaalgeluid zwakker worden.
     
  6. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    679
    Locatie:
    Veldhoven
    Sense Hobby ESS-AIR Engine Sound Simulator

    Bovenstaande module heb ik en werkt goed.
     
  7. ben20

    ben20

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    158
    Dus elke luidspreker met 8ohm en boven de 1.4watt is dus ok?
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    In principe wel. Maar ik zou geen 50W speaker gebruiken als ik jouw was. Er zal maar weinig geluid uit komen als je er maar 1,4W "in stopt". ;)
     
  9. ben20

    ben20

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    158
    Geen echte kennis van, dus belangrijkste voor mij is dat ik de geluidsmodule niet opblaas :)
    Zag staan RMS 30W en 50W max, weet niet voor wat die dan staan, welk belang ik moet hechten aan die waarden om mijn luidspreker uit te kiezen die een mooi geluid zal geven en klein genoeg is.
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Hoe groter hoe meer vermogen een luidspreker kan verwerken, ook hoe meer vermogen er nodig is om geluid uit de luidspreker te krijgen.
    Een luidspreker van 30W is al knap veel voor deze toepassing, 50W is helemaal veel. Voor jouw toepassing heb je aan een goede 5W, misschien 10W voldoende. Meer is niet nodig en ook niet aan te raden.
    Luidsprekers zijn in vele vormen en afmetingen te koop. Je zal best een passende luidspreker voor jouw toepassing kunnen vinden.
    Bijvoorbeeld DEZE luidspreker zou heel goed kunnen voldoen.
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Dit is in het algemeen niet waar. Het is zelfs zo dat in principe hoe kleiner de luidspreker hoe lager het rendement is.
    Maar het aantal grootheden dat het rendement bepaalt (hoeveel geluid er per Watt uitkomt) is vrij groot. Zoals de sterkte van het magneetveld, de resonantie frequentie, het conusoppervlak, spreekspoelweerstand.
    Door het toepassen van een (qua afmetingen) kleinere luidspreker zul je dus normalerwijzen een lagere geluidsdruk krijgen.
    Een luidspreker die geschikt is om lage tonen weer te geven heeft bij verder gelijke magneten en conus oppervlak in principe een lager rendement dan eentje die gemaakt is om vooral midden en hogere tonen weer te geven. In de formule voor rendement van een luidspreker zit de factor resonantiefrequentie in het kwadraat in.

    Klopt.
    Een luidspreker kan in principe geen lagere frequenties weergeven dan haar resonantie frequentie.
    De door Conrad voorgestelde luidspreker heeft een resonantie frequentie van 120 Hz en kan daardoor in een goede behuizing redelijk lage toen weergeven, zij het met een tamelijk laag rendement (82 dB voor 1 Watt).
    De door Ernst voorgestelde luidspreker heeft een resonantie frequentie van ongeveer 500 Hz en is dus een middentoon luidspreker en kan geen lage tonen weergeven. Je hebt er wel een luidspreker aan die een flink hoog rendement heeft van 95±3 dB/W.
    Dat is een enorm verschil, 13 dB is een factor 20, maar dit is vrij goed in overeenstemming met de verhouding van resonantiefrequenties in het kwadraat.

    Dus als je de lage tonen niet nodig hebt is de voorgestelde luidspreker een heel goede keuze.

    Dat hoog vermogen ook heel goed kan samen gaan met hoog rendement en zelfs een redelijk lage resonamtie frequentie toont een ander Visatonluidspreker zoals bv de PAW 30 ND - 8 Ohm.
    Dit is een 400 Watt luidspreker met een doorsnede van 30 cm een resonantiefrequentie van 45 Hz en een rendement van ook 93 dB/W. Daar komt dus met een 1.4 Watt versterkertje ook heel veel geluid uit, bij deze ook nog mét lage tonen.

     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Even los van het elektrotechnische verhaal: de TS geeft aan dat hij een ruimte-probleem heeft. Spreakers met een doorsnede van 30cm zijn dus waarschijnlijk geen optie
    Wat wel een stuk scheelt is een goede geluidsbox om je speaker bouwen.
    In mijn Tamiya 1:16 JSDF Type 10 tank zitten 2 speakertjes van 4cm doorsnede in een gecombineerde box. Als ik ze uit de box haal en geluid laat maken, is het geluid "blikkerig". Lage tonen komen er nauwelijks uit, zijn in ieder geval nauwelijks te horen.
    In de geluidsbox echter moet ik de volumeregeling zachter zetten, anders rennen omstanders gillend weg met gehoorbeschadiging vanwege het dieselgeluid, een gillende turbo en het afvuren van het geschut.
    De speakers zitten redelijk vooraan in de tank, deels onder de koepel en behoorlijk "opgesloten". Geen opening boven de speakers.

    geluidsbox2.jpg

    In mijn 1:150 model van de RMS Titanic heb ik een speaker met een doorsnede van 5cm liggen.
    De speaker ligt helemaal voorin in de boeg, met 20cm PVC-buis voor en 5 cm PVC-buis achter de speaker als "bassbox" .
    Ook hier komt een behoorlijke partij herrie uit:
     
  13. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
  14. Bob123

    Bob123

    Lid geworden:
    15 mrt 2017
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Hier en daar
    Exciters komen ook in verschillende wattages en maken een hoop geluid.
     

Deel Deze Pagina