Möwe 2 van aero-naut

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door duimpje27, 16 okt 2017.

  1. duimpje27

    duimpje27

    Lid geworden:
    6 sep 2017
    Berichten:
    18
    Locatie:
    zeebrugge
    Hey

    Na lang twijfelen toch terug begonnen met modelbouw. Na aanraden hier op het forum de möwe 2 besteld aangezien mijn modelbouw kennis toch echt wel beperkt is. En een bouwverslagje bijhouden lijkt me dan ook handig om de waarschijnlijk vele probleempjes die ik zal tegenkomen, opgelost te krijgen. En zal hopelijk een interessant naslag werk zijn voor mede beginners.

    Ik werk als zeevisser dus zal er soms wel tot een maand tussen verschillende updates zitten. We hebben echter ondertussen wifi aan boord dus ik zal wel kunnen reageren.

    Mijn eerste job was richting de hubo achter houtlijm (d4), lijmklemmen en een soort dremeltje. Deze laatste is wel 1 van powerplus aangezien ik teveel op me geld zat .

    Intussen begonnen met die kiel in elkaar te zetten. De schroefas en de roeras zitten er ook al in. Deze zijn bevestigd met tec7 zoals ik gelezen had hier op het forum. Ook zal ik een buisje op de schroefas solderen voor de smering. Er zit al een gaatje klaar op schroefas. [​IMG]
    [​IMG]

    Nu mijn eerste vraag. In de hubo hadden ze geen soldeerbout. Dus ik moet deze nog bestellen. Heb ik met een gewone soldeerbout voldoende om dat buisje te solderen en de paar elektrische draadjes te verbinden? Verder eens gekeken in de FAQ hier en denk dat ik de romp met glasvezel of epoxy zal bekleden.

    Alle tips, hints en raad zijn steeds welkom.

    Groeten
    Duimpje
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Duimpje,

    Leuk, dat je een bouwverslag bijhoudt!

    Voor het solderen van draadjes heb je aan een 30W soldeerbout voldoende, om twee messing pijpjes op elkaar te solderen heb je wat méér vermogen nodig, minimaal 80W.
    Ik heb dus twee soldeerbouten, een 40W soldeerstation voor de draadjes en overige elektronica en een 80W bout voor de rest.

    Om de romp watervast te maken heb je glasweefsel nodig (géén glasmat!) en epoxy.
    Voor de Möwe kun je volstaan met één laagje van dit materiaal:
    https://hobbyking.com/en_us/glass-fiber-cloth-450x1000mm-48g-m2-ultra-thin.html
    De epoxy haal ik bij de plaatselijk verfhandel, met de epoxy van HK heb ik geen ervaring (en ook weinig vertrouwen dat het lamineerhars is...)

    Als de rondingen van de romp scherp zijn (of moeten blijven) dan moet je in delen werken, zijn de hoeken afgerond dan kun je aangrenzende vlakken in één keer voorzien van glasweefsel en epoxy.

    Laat ijverig foto's zien van je voortgang, dan hoor je wel van ons of alles naar wens gaat...

    Groeten, Jan.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Welkom op het modelbouwforum Duimpje! Het bijhouden van een bouwverslag levert altijd iets op. Voor de lezers om te zien hoe een ander bouwt en zijn uitdagingen benadert. Voor de schrijver advies m.b.t. vragen en ook zonder vragen. Ook heb je later overzicht op het hele proces. Prima advies van pompebled. Als smeermiddel voor je schroefas zou ik uiercreme of zalf gebruiken. Een soort vaseline-achtige substantie, met als voordeel; minder lekkage en het wordt niet zo snel weggedrukt als olie. Maar wacht daarmee tot na het schilderen. En probeer alles wat er over dit scheepje is geschreven te pakken te krijgen. Succes verder met de bouw en we blijven je volgen. Gr. Klaas.
     
  4. duimpje27

    duimpje27

    Lid geworden:
    6 sep 2017
    Berichten:
    18
    Locatie:
    zeebrugge
    Al zo snel 2 positieve antwoorden. Net bericht gehad dat de orkaan van westen Ierland deze nacht gaat stillen dus morgen moet ik terug weg voor enkele weken. Dus deze middag nog maar wat voort gedaan. [​IMG]

    Ik wilde niet zuinig zijn met lijm zoals te zien. De resten schuur ik nadien dan wel weg.

    De vaseline tip had ik hier al ergens gelezen en zal ik dan ook gebruiken . Nog een vraag ivm die soldeerbout. Met die van 80w kan ik dan ook elektronica solderen? Of is deze dan te heftig? Kwestie dat als ik alles met 1 kan doen ik geen onnodig materiaal bestel.

    Kwestie van de romp zal ik nog wat draadjes moeten doornemen hoe het juist moet. Ik had begrepen eerst de naden opvullen met plamuur en dan met epoxy erover en nadien schuren... ipv plamuur is het mogelijk om ook gewone houtvuller te gebruiken? En epoxy wordt dit met een roller aangebracht? Dat zal voor volgende reis zijn hoor maar kan dan alles van in zee bestellen zodat vanaf ik thuis ben ik terug voort kan doen.
     
    hooijtje vindt dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Met die zware bout kun je best een paar draadjes aan een motor of zekering bakken. Wel opppassen dat je niet teveel hitte inbrengt. Voor solderen op een print(plaatje) is het echt te grof. Te veel warmte voor de componenten en een veel te brede punt. Maar ook m.b.t. solderen is er een hoop te lezen. Gebruik tin met harskern en bij elektronica absoluut geen S-39. Askoker een smeerpijpje schoon schuren, vertinnen en dan op elkaar met de bout ertegen. Het tin moet mooi glanzend vloeien. Probeer het eerst eens op een paar afvalstukjes, of koperdraad. Gr. Klaas.
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Duimpje,

    Ik zie dat je bruislijm gebruikt (constructielijm); voor alles dat je kunt klemmen is dat bruikbaar, het wordt alleen een smeerboel, zoals je al opmerkte.
    Voor het lijmen van de beplating zou ik gewone witte houtlijm nemen (eventueel watervast), dat zet niet uit en zal de beplating niet van z'n plaats drukken tijdens het uitharden...

    Gebruik géén vaseline in je schroefaskoker, dat is veel te dik (zeker als het water koud is) en geeft veel onnodige weerstand, uierzalf heeft dat veel minder.

    Groeten, Jan.
     
  7. duimpje27

    duimpje27

    Lid geworden:
    6 sep 2017
    Berichten:
    18
    Locatie:
    zeebrugge
    Komt in orde. Uierzalf zal het worden. Maar dat zijn zorgen voor later. Soldeerbout en tin zijn besteld. Polyester plamuur van motip is dit goed voor de naden dan op te vullen? Ook zal ik achter andere houtlijm gaan. Ik had d4 genomen met dat ik had gedacht dat andere als deze in contact kwam met water zou loslaten... en welke epoxy en glasmat toepassen? Een link naar een draadje is voldoende hoor. Ik heb wat zitten zoeken maar vind naast wat vage beschrijvingen geen echt stappen plan hoe ik deze juist moet aanbrengen...
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kijk hier eens. Het is wel niet het bekleden van een houten romp, maar het werken met epoxy en glasweefsel is duidelijk omschreven. Geen idee waar men deze attributen in (de buurt van) Zeebrugge koopt. Maar er zitten ook Belgse bouwers op het Forum, die je daarin kunnen adviseren. Gr. Klaas.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
     
    duimpje27 vindt dit leuk.
  9. duimpje27

    duimpje27

    Lid geworden:
    6 sep 2017
    Berichten:
    18
    Locatie:
    zeebrugge
    Inmiddels terug thuis en wat verder kunnen doen. [​IMG]
    Wat lijmresten weggeschuurd en de eerste huidplank er op met andere houtlijm. Wat je een jobje was dat. Heel veel respect voor mensen die zelf hun romp maken.

    Ik heb inmiddels een hele cursus romp bekleden met epoxy gekregen van jan. Waarvoor nogmaals dank. Dus ook dat zou moeten lukken.

    Er zijn nog wat lijmresten maar door het weer moet ik binnen werken en met een kindje in huis wacht ik liever nog met de grote schuur werken.
     
  10. duimpje27

    duimpje27

    Lid geworden:
    6 sep 2017
    Berichten:
    18
    Locatie:
    zeebrugge
    Even een vraagje.

    De romp zit inmiddels zo goed als in elkaar. Maar hier een daar is er toch een naad. Waarschijnlijk zal het wel aan mijn werk liggen alhoewel ik ook betwijfel of je het pakket zowiezo in mekaar krijgt zonder naden. Nu is mijn vraag moet ik die naden opvullen met bv polyesterplamuur voor ik de romp met epoxy behandel? Ik heb al gehoord dat polyesterplamuur water opneemt maar er komt epoxy en verf over. Dat zou toch geen probleem mogen geven? De naden zijn niet groter dan 1.5mm.

    De epoxy hars en glasweefsel komen morgen toe. Dus zal me wel nog kunnen uitleven van de reis.

    Groeten
    Duimpje
     
  11. duimpje27

    duimpje27

    Lid geworden:
    6 sep 2017
    Berichten:
    18
    Locatie:
    zeebrugge
    Wat kleine jobjes kunnen doen. Binnen zijden van de verschansing er op gekleeft alsook het dek, en stroomkabeltjes op het motortje gesoldeerd.

    Een klein detail die ik aan het toevoegen ben is een versteviging van de verschansing. Met wat restjes hout is dat vlug gepiept

    [​IMG]

    Volgens het pakket moet er langs de verschansing nu een latje komen zodat je een verdikking krijgt. Dat lijkt me wat simplistisch dus zal datzelfde latje horizontaal op de verstevigingen plakken zodat je een echte zijde krijgt.

    Hopelijk betert het weer hier snel dat ik dan met epoxy aan de slag kan.

    Groeten
    Duimpje
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Duimpje,

    Mijn grootste bezwaar tegen het gebruiken van polyester plamuur (binnenshuis) is de stank, epoxy plamuur stinkt praktisch niet, maar dat moet je schuren zodra het enigszins uitgehard is, want als je wacht tot het volledig is doorgehard, dan is epoxyplamuur steenhard, vele malen harder dan het omliggende hout waardoor je het risico loopt naast de plamuur deuken in je houten rompdelen te schuren, waardoor je weer moet gaan plamuren en schuren, een soort van perpetuum mobile...

    Ik kan op de foto's geen naden onderscheiden, maar als ze op plaatsen zitten waar ze bepalend zijn voor de rompvorm (de overgang van bodem naar zijden bijvoorbeeld), dan zou ik een latje in de naad lijmen en het overstaande materiaal na droging van de lijm vlak schuren, minder kans om deuken te schuren, helemaal als je gebruik maakt van een schuurblokje.

    Zitten de naden op vlakke delen, dan kun je de romp ook eerst in het glasweefsel zetten en na het uitharden de naden van binnenuit vol gieten met een beetje epoxy, waarbij een tape over de buitenzijde voorkomt dat de epoxy wegloopt en er een smeerboel van maakt.

    Een andere manier is om, vóór het gebruik van glasweefsel en epoxy, de naden vol te strijken met een mengsel van houtlijm en schuurstof en die na droging vlak te schuren.
    Door de lijm is de vulling wel iets harder dan het omliggende hout, dus wees voorzichtig met schuren en gebruik een schuurklosje.

    Groeten, Jan.
     
  13. duimpje27

    duimpje27

    Lid geworden:
    6 sep 2017
    Berichten:
    18
    Locatie:
    zeebrugge
    Inmiddels weer wat verder [​IMG]
    Nog steeds geen weer om buiten met epoxy aan de slag te gaan.

    Heb proberen het latje voor op de zijde zowel met stoom als met gewoon nat te maken te plooien maar ik krijg het niet klaar. Heb een plaatje vliegtuigtriplex besteld en zal daar een nieuw latje met de juiste vorm uitsnijden.

    Ook inmiddels een andere winch besteld en nog wat klein scheepsbeslag. Sommige dingen waren wat simplistisch. Ik zou ook graag een mastje uit messing maken met een realistischere optuiging van het vistuig. Maar daar zal ik wat hulp voor vragen bij een ervaren modelbouwer hier in de buurt.

    Groeten
    Duimpje
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Zolang je ventileert en niet pal naast je familie bezig bent, kun je epoxy prima binnen verwerken, het stinkt niet (zoals polyester wél doet).
    Op de foto ben ik bezig met het in de glasweefsel zetten van de romp van de Evelyn Rose van forumlid Sjouke.
    Gewoon binnen, lekker warm.
    Tamponeren.JPG

    Groeten, Jan.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Neem me niet kwalijk, maar ik kijk toch wat zorgelijk bij deze foto. Ongetwijfeld heb je veel ervaring met het verwerken van epoxy, maar ik zou toch maar geschikte handschoenen aan doen en op een goed geventileerde plek werken. Epoxy lijkt namelijk onschuldiger dan het is. Voor je het weet doe je door zo te werken een epoxy-allergie op en het nadeel daarvan is dat je die nooit weer kwijt raakt. Dan hoef je er bij wijze van spreken maar naar te kijken om het benauwd te krijgen. Het zou toch jammer zijn dat je daardoor afscheid van (een deel van) je hobby moet nemen. Excuses, maar moest me even van het hart! Gr. Klaas.
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Klaas,

    Zoals je al vermoedde heb ik een boel ervaring met het verwerken van epoxy en glasweefsel; bij het lamineren van dit soort objecten draag ik geen handschoenen (meer) omdat ik geen epoxy aan mijn handen krijg, da's inderdaad een kwestie van véél doen.

    Doe ik bijvoorbeeld de binnenzijde, dan draag ik ze wel, want voor je het weet hang je met je blote vel in de nog natte epoxy en dat kun je beter maar vermijden, ook omdat je epoxy verwijdert met aceton of MEK, beide niet echt huidvriendelijk.

    Niet zichtbaar op de foto is de afzuiging, die lucht links vóór mij wegzuigt en naar buiten blaast, er is dus altijd toetredende verse lucht bij dit soort werkzaamheden. Als het weer het toelaat, doe ik epoxywerk buiten. Ik ben niet helemaal gek.(hoewel...).

    Groeten, Jan.
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Een beetje hobbygekte moet er zijn Jan, maar je ziet aan Manus zijn reactie op het spul, dat het oppassen geblazen is. Maar ondanks dat vind ik het fijn spul om mee te werken. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina