Möwe (of Krabbe) peilboot nabouwen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door pentip, 1 feb 2018.

  1. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Zoals bij de bouwverslagen verteld (link) ben ik de Norderney van Robbe aan het maken. Niet geheel toevallig hou ik contact met een duitser die er eentje restaureert. Van hem heb ik een batch foto's en tekeningen gekregen van de echte Norderney in de loop der jaren.

    Nu heb ik ook een afgebouwde Norderney mét Möwe in standaard uitvoering. Voor de Norderney op de werf heb ik echter de bijboot niet. En ik wil er toch wel graag een bijboot bij hebben. De Möwe is in de loop der tijd vervangen door de 'Krabbe' (neem ik aan, aangezien die op de foto's staat tijdens de renovatie in de jaren tachtig) en toen de bijboot kwam is er een andere kraan gemonteerd. Mijn Norderney wil ik dus uitrusten met de nieuwe kraan (davits) en met de bijboot.

    Nou heb ik er dus wel een maar die is al gebouwd maar niet al te netjes.

    Mijn vraag: kan en wil iemand voor mij (of met mij) de romp en dek delen van de Möwe namaken? De huidige Möwe kan uitelkaar voor dat doel en kan dan dienen als mal denk ik?

    Liefst dusdanig goed dat er twee of meer (ik zie de vraag vaker langskomen) gemaakt kunnen worden. Zelf heb ik er twee nodig en de duitser zou ook liever vanaf kale romp starten.

    Nu wil ik dat eigenlijk liever zelf doen natuurlijk maar daarvoor ontbreekt me de tijd en de ervaring, ik weet nog van vroeger (plastic kit modelbouw) dat je een mal kon maken en er dan een plaat kunststof warm overheen kon trekken/laten zakken maar verder kom ik niet. Ik stel mij zo voor dat je de romp en dek/kajuit zo in twee delen zou kunnen maken als je de mal kunt maken van de originele?
     
  2. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat proces heet vacuumvormen en kan redelijk goed worden gemaakt door hobbyisten met behulp van de huisstofzuiger:
    link

    link

    Misschien kan je er iets mee met bij voorbeeld een gips mal maken van de binnenkant en die vacuumvormen?
     
  3. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Ja dankjewel, ik was al wel wat aan het zoeken en zag een vierkante bak met gaatjes van hout. En als vorm middel idd gips. Vroeg me nog af of dat gips nog een bepaalde korrel moet hebben maar daar kom ik nog wel achter.

    Gezien de vorm van romp en bovenbouw lijkt me dit een prima werkwijze. Bedankt voor het juist nederlandse woord, daar zal ik verder mee gaan zoeken.
     

Deel Deze Pagina