M3A1 Scout car Bouwverslag (aktie foto's)

Hallo iedereen, Prettige Kerstdag.

Zo als sommige onder jullie al weten ben ik momenteel bezig met de (scratch)bouw van de White M3A1 Scout car. (zie onderwerp vraagje assen).

2qk5u8z.jpg

De M3A1 Scout is bijna identiek aan de M3 halftrack (op de rupsen na natuurlijk :rolleyes:).

De scout car werd voornamelijk voor verkennings doeleinden en in de achterhoede gebruikt. Hij werd tijdens diverse oorlogen gebruikt en door vele landen gebruikt waaronder onder andere Belgie en Nederland.

Het model wordt gemaakt in schaal 1/9 dit ivm met de doormij voorop gestelde afmetingen (70x21). Momenteel ben ik vooral bezig aan het koetswerk (foto's volgen later). Het koetswerk heb ik hoofdzakelijk gemaakt uit 0.6mm plaatstaal, details worden uit koper, messing, abs enz gemaakt. Daar ik vandaag zoals vele een dagje vrij heb:p, kan ik lekker verder doen met het plaatsen van de ongeveer 250 m2 boutjes en moertjes:mad::mad::mad::mad::mad::mad: op foto's van het echte voertuig zijn deze duidelijk te zien en mogen deze dus niet ontbreken op mijn model.

Mvg Jan

Laatst bewerkt:
Hallo iedereen,

Gisteren ging totaal onverwacht de bel, de postman met een pakje voormij...:confused: Mijn TLT- as is aangekomen :p:p en. Heb hem pas dinsdagavond gekocht op Ebay bij iemand uit Groot Brittanie, snelle levering8-).

Nu ben ik nog aan het wachten op een achteras waarop ik geboden heb.

Heeft er iemand een idee waar ik alvast lagers kan vinden voor die TLT-as want die bronze bussen vindt ik maar niets.

Ga proberen vanmiddag m'n eerste foto's van de M3A1 te plaatsen

MVG jan

dan kan de bouw pas echt van start gaan ! :D
mijn scania wordt 4x4 maar denk dat ik een tamiya vooras ga steken geen TLT-as :)
maar eerst men kipper afwerken :p

Hoi Jan,

al pijn in de vingers van het plaatsen van de moeren en bouten. :lol:

Ga je topic volgen en ben benieuwd naar het eind resultaat.:)

Tipje waar ik zelf ook al achter ben gekomen:
Neem er de tijd voor en het resultaat zal er dan ook naar zijn.;)

zoals beloofd hier de eerste foto's

alq1c0.jpg

de vier gaatjes die in de "neus" zitten zijn voor de "panserkleppen" deze dienen voor tijdens vijandelijk vuur de motor te beschermen, deze ga ik werkend maken en bedienen doormiddel van een servo

22nkg1.jpg

Moeilijk te zien maar ze zitten er toch de eerste 90 m2 boutjes en moertjes

10rljyf.jpg

Zoals men ziet zijn de "wielbakken achteraan niet helemaal afgedekt, dit omdat bij de echte hier een deksel opzit enzo extra opberg ruimte biedt voor munitie", ik ga het deksel maken uit koper en echt werkend maken zodat ik er vb een batterij of zo kan in opbergen. De bestuurders ruimte aan de voeten moet nog afgesloten worden.

wmfalk.jpg

Volgende werken zijn de lasnaden wegslijpen, en afwerken, motorkap maken en ervoor zorgen dat deze open kan altijd handig.

Ps niet op de rommel letten, is gelukkiig niet altijd zo......:p:p

Mvg Jan

Laatst bewerkt:
hallo
dat wordt al wat zeg,
en de rommel vind ik niet erg,
maar laatste foto linksonderaan dat blad....
mvg markioo

hmmmmmm tsja ,dat blad onderaan inderdaad.............
Maar misschien staan daar wel andere modellen in hahahaha

Maar dit is zeker een zeer interresant project.Ga zo door!
gr Marcel.

Wow Jan, je bent nogal wat van plan. :lol:

Je opzet ziet er indrukwekkend uit.:banana:

Ben heel benieuwt naar het eind resultaat. Kan niet missen dat dit een truck wordt en blijf je project met volle aandacht volgen.

Vergeet door al het bouwwerk niet te trainen voor je bodybuilding. :lol:

hoi jan
zeg wat weegt de truck nu al en wat zal het gewicht zijn als ie klaar is
ziet er imposant uit

groeten erik

Hoi iedereen,

Tja dat blad..... das m'n andere passie, namelijk bodybuilding/fitness ideaal om ff af te reageren na al "voorzicht" modelbouwwerk en de zenuwen even wat rust te gunnen.

Wat die tot nu toe weegt weet ik niet zal hem morgen is op de weegschaal zetten maar valt nog heeeel goed mee. Van de grote ben ik zeer tevreden. Hoop enkel dat ik plaats genoeg heb om alles "onzichtbaar" te plaatsen (batterij,ontvanger, servo's enz

Groeten

Vandaag jammer genoeg niet veel kunnen doen.
Verhuis van vrienden......,maar de ik heb toch de deksels gemaakt die op de wielbakken komen, deze zijn gemaakt uit koper, ineens ook de bodem van de bak gemaakt. Morgen eens opzoek gaan naar kleine scharniertjes, heb er een paar nodig (wielbakken 2x, panserkleppen voor de ramen 3x, motorkap 2x) Tevens ook de aanhangwagenkoppeling uitgetekend op schaal, deze ga ik werkend maken uit twee stukjes aluminium (zou kunnen dat ik wanneer het model klaar is nog een Kanon maak om er achter te hangen).

hallo
kleine scharniertjes zou u inde vliegtuigmodel hoek moeten zoeken,
die gebruiken het voor de vleugelkleppen,
heb ik me wel eens laten wijs maken,
heb ze wel eens gezien op een modelboot,maar waar die vandaan kwamen weet ik niet,
maar robbe of conrad daar kan u het ook even bij kijken,
of google,
mvg markioo

@ jan41

Dit model had ik nog niet gezien (heb menig uurtje op het internet gesurft naar informatie en foto's), zeer mooi trouwens. En goed groot voor details...

@ Markioo

Dank voor de tip, had ook al gedacht aan "vliegtuigscharniertjes" enkel voor de voorruit had ik er liever gehad die ik kan solderen/lassen (metaal, koper, messing.....) dit omdat het raamkader vrij weinig ruimte overlaat om met schroefjes te werken.

Bod op een vrachtwagen achteras is vervallen:evil::evil::evil::evil: dus het wordt terug zoeken. Zou nog een tlt as kunnen kopen en deze "vast" maken.:confused:

Mvg Jan

Wanneer m'n een nieuwe Tamiya vrachtwagenas koopt wordt deze dan ineens gelevert met kogellagers of zijn het nog de koperenbussen?

hallo jan m
tamiya levert standaard af met brons lagerbussen,
tamiya as zie modellbau-seidel.de of vraag het in de
te koop/gevraagd afdeling bij vrachtwagens,
en er zijn ook hele kleine messing scharniertjes,
dan moet u even waar ik al zei robbe of conrad kijken,
mvg markioo

Laatst bewerkt:
Dank voor de informatie...

@ Erik vos
heb hem net eens op de weegschaal gezet en kom momenteel aan een gewicht van juist 2kg.

Vandaag de TLT-as eens in elkaar gezet deze moet later terug uit elkaar om de koperen bussen te wisselen tegen kogellagers, maar zo kon ik het geheel al eens passen. EN......... het past als gegoten:p:p. Zal morgen foto's plaatsen, maar ben alvast zeer tevreden over de afmetingen.:thumbsup: Weet enkel nog niet of ik de servo op de originele plaats gaan monteren (deze staat normaal mee op de as), het kan zijn dat ik hem in de motor ruimte plaats om hem zo uit het zicht te hebben en zo zit hij wat beter beschermd.:rolleyes:

Mvg Jan

Laatst bewerkt:
hieronder de foto's van de tlt-as onder de scout, zoals je ziet komt alles netjes op zijn plaats en klopt de breedte zeer goed

x3z30o.jpg

51q9ll.jpg

Vandaag m'n werkplek is opgeruimd want het was eigenlijk niet om aan te zien. En nu kan ik verder doen aan de resterende bouten en moeren die nog in het koetswerk moeten pff....
ach het is een hobby he

groetjes

Hallo iedereen,

Door de drukte van de afgelopen dagen heb ik nog niet veel kunnen doen. Maar daar zal deze week verandering in komen. Gisteren heb ik het één en ander kunnen voorbereiden. Zo zijn de bumper, bumpersteunen, panzerkleppen (grill, ramen) en de motorkap uitgesneden en geplooid. Vandaag de hoekjes nog ff solderen en dan kunnen deze onderdelen geplaatst worden. Scharniertjes ga ik straks waarschijnlijk halen. Vanmiddag een foto update.

Mvg Jan

Back