MA ION-X2 flybarless v-stabi 5.0

Het vervolg van dit draadje : 90-size-elektro-heli-41 kun je hier lezen als je zin hebt ...

Het gaat over de ombouw en alles wat erbij komt kijken van mijn MA ion-X2 naar v-stabi 5.0 .

De spullen zijn binnen en dus kan begonnen worden met de ombouw, nieuwe zenderinstellingen en het programmeren van de v-stabi zelf , wordt vervolgd ....
full

Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Bas,

Ik ben benieuwd hoe jij het gaat ervaren. Je hebt nu een behoorlijke tijd met een flybar gevlogen en ik hoop dat je je bevindingen laat weten. Met name de verschillen tussen de beide systemen.
Hierbij in elke gval een abonnementje op je draadje.

Succes ermee
Steven

Hi Steven,
ik heb natuurlijk al met de v-bar 5.0 in de logo 400 ervaring opgedaan en dat vliegt gewoon enorm goed en strak , ongelooflijk voor dit formaat heli en dan ook nog bij laag toerental (zie ook dit draadje : logo-400-v-stabi )
Dus mijn verwachtingen zijn hoog gespannen. Jurrien Saelens was me natuurlijk al voor met zijn toenmalige ion-x2 ombouw naar v-stabi.

Voor volgend jaar staat de logo700 op de planning dus dat zal helemaal perfect op elkaar afgestemd zijn, maar voorlopig kan ik hier alvast mee aan de gang en er de eerste wedstrijden mee gaan vliegen.

Bas

Voor volgend jaar staat de logo700 op de planning dus dat zal helemaal perfect op elkaar afgestemd zijn, maar voorlopig kan ik hier alvast mee aan de gang en er de eerste wedstrijden mee gaan vliegen.

Bas

Logo 700, is hier al nieuws over? Die ging normaal begin dit jaar uitkomen...

Volgens Ralf wordt deze geintroduceerd in 2011 Nurnberg , dus ze waren wat optimistisch met voorjaar 2010 .....
Maar ik verwacht dan wel een heli die goed uit-ontwikkeld is

Bas

er is eindelijk weer wat vordering geweest. De v-stabi zit erop, er was genoeg plek naast de ontvanger, dus hoefde geen verlengkabeltjes te gebruiken.
De kop is omgebouwd en het is mechanisch bijna helemaal klaar. Heb daartoe de ball-links op de servohevels , op aanraden van Jurrien, een gaatje verder naar binnen verplaatst. Op de tuimelschijf heb ik de korte ball-links gebruikt voor de link naar de bladhouder. De stangetjes waren gelukkig niet te lang, dus er hoefde niets ingekort te worden.
De grove instelling in de software is gemaakt en de set-up file is ter verificatie op het v-stabi forum geplaatst.
Ik haal nu netjes +/-12 graden pitch alswel 8graden cyclic, met ca. 95 waarde in de software, goed dus.

De ball-link op de hevel van de tailservo heb ik ook 1 gaatje dichter naar het midden geplaatst, anders had ik teveel uitslag en wellicht te weinig resolutie. Max waardes moet ik nog even bepalen.

Ik zal deze week eens wat foto's plaatsen, dat zegt zoveel meer.

Bas

hier nog wat foto's en opmerkingen :
* servostekkertjes zijn gesealed met "plasti-dip"
* bec is wat naar achteren geplaatst, ontvanger lipo ook, zwaartepunt nu veel beter
* v-stabi sensor voorop , waar normaal gyro zit

hopelijk binnenkort de maiden
Bas

full

full

full

full

full

full

full

full

Sooooo Die sensor is ondiep.
Dat kon ik op de plaatjes die er van gezien had nog niet zien.
Best druk op die heli :p

Gelukkig zit er niet ook nog een foto bij met canopy anders liep het kwijl net wèl m'n mond uit! :mrgreen:
Veel plezier tijdens het ontmaiden!

ja het zijn veel draden zo bij elkaar, toch is er goed nagedacht over hoe ze moeten lopen al lijkt dat niet zo ...
maiden hopelijk snel ,momenteel erg druk ...
Bas

vanmiddag korte test hoover gedaan en alles lijkt goed, staart breekt alleen nog uit bij flink pitch , dus moet ik nog even bijstellen. Verder heel strak gevoel , veel power, lijkt meer dan voorheen en wat minder lawaai. De edge bladen klinken anders dan de CY stickbangers

korte indruk : MA ION-X2 v-stabi 5.0 maiden hoover on Vimeo
(ja ik was blij, en sorry voor het duimpje Walter ... )

wordt vervolgd !

Bas

Laatst bewerkt:
Bas,wat ga je bijstellen om de staart bij flinke pitchpump strak te houden?,heb ook dit euvel bij mijn logo 600 maar blijf dit iets houden,heb jij een tip?

ik heb reeds advies gevraagd op het v-stabi forum en in eerste instantie is het toch het verhogen van de gain met 10 a 20 (datafile was opgestuurd).
Dus dat eerst maar eens doen, want die staat nu op het zelfde level als de henseleit TDR (zo uit m'n hoofd)

Bas

Laatst bewerkt:
Idd, als je hoger gaat dan zoon 20 a 25 punten met de tail precomp bij de collective, zal je zien dat de staart met de klok mee gaat slaan.. bij tictocs ziet dat er echt hopeloos uit.

dit klonk mij trouwens wel erg veel als kleine tailblades(geluid in vid) met 713mm mains en zulke bladen zul je toch wel 115's moeten monteren wil je het in de hand houden...(vooral tijdens 3d)

ja goed over nagedacht, ik vind een aparte lipo voor ontvanger/servo's een veilig gevoel en ik heb de spanning ook nog ontstoord. Blijkbaar niet nodig als ik naar de ion-x van jou kijk, dat ziet er strak uit hoor !

Bas

afgelopen weekend een paar testvluchtjes kunnen maken. Wat met fbless gelijk opvalt is dat er beduidend meer vermogen voorhanden is, ben nu geneigd om minder toeren/pitch in te gaan stellen. De heli vliegt nog strakker, is erg volgzaam (minder correcties) en die nieuwe Edge bladen klapperen zo lekker.
Wel zit er bij bepaalde toerentallen een vibratie in dus dat moet ik nog uitzoeken. De staart is nog wat te fel voor mij, dus iets meer expo ga ik programmeren. Ook breekt de staart bij heftig pitchpumpen nog uit (ondanks 115mmblades) . Hogere gain verbeterde het wel maar is nog niet helemaal weg, kan ook aan de combinatie van inkakken van de headspeed liggen, het was nog steeds erg koud dus de accu's vonden dat niet zo leuk.
Bij plotseling pitch geven komt de neus van de heli nog omhoog, dus moet de elevator precomp nog aanpassen. Ook moet de trimvlucht nog gebeuren, het waaide nog te hard.

wordt vervolgd …

Bas

Back