Maatgeving turbopluggen

Roelof

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
OK, de bedoeling van dit topic is om de maten van de div. merken turbopluggen in kaart te brengen om zo een uitwisselbaarheid te bepalen. Het idee is om met de forummers die dergelijke pluggen/motoren in huis hebben de maten in de onderstaande tekening in dit draadje te zetten en ik zal ze regelmatig in de beginpost aanpassen.
Controle op elkaar is erg goed om zeker te zijn dat we niet fout zitten.

plug.jpg

plugxls.jpg

A = diameter tip (beste op te meten in de verbrandingskamer)
B = lengte tip
C = totale lengte plug (ook prima in de verbrandingskamer op te meten)
D = lengte schroefdraad (pak het hoogste puntje waar de schroefdraad eindigd).
E = lengte van eind schroefdraad tot aan de tip
F = dikte huls

Wat ik heb gemeten bij een Novarossi:
A = 4.9mm
B = 1.9mm
C = 7.3mm
D = 4.7mm

Ik heb hier een petje van een Picco en meet A = 4.8

Laatst bewerkt:
Ik heb hier wat Vega turbo pluggen, die zal ik opmeten en de resultaten hier noteren, en ik heb nog wat Sirio .12 Turbo pluggen.... Helaas is alles ingepakt voor de Truggy Cup, maar zodra ik alles weer heb staan meet ik alles even op.

Kuddo's voor je tekenkunst!!

Schitterend Roelof! Heel interessante topic !!!

Hier mijn resultaten:

Nosram :
A=4.9
B=1.5
C=7.5
D=4.7

RB : (= Novarossi)
A=4.9
B=1.9
C=7.3
D=4.8

GRP:

A=4.9
B=1.5
C=6.6
D=3.7

Ik heb net ff een lrp plugje gemeten met een schuifmaat.Waar hebben jullie mee gemeten want ik heb het idee dat het met de schuifmaat nog wel is 0.1 mm kan schelen als hij ook maar iets scheef word gehouden.

A= 4.9
B= 1.5
C=7.2
D= 4.5

Schuifmaat..... Als je een digitale hebt kan je ook eerst (tov de tekening) de bek op het onderste rand zetten tot aan de rand waar het schroefdraad begint, dan op 0 zetten en dan kan je makkelijker de andere punten bepalen.
Maar Nosram = LRP naar mijn weten.

Met analoge schuifmaat zal het zoiezo wat moeilijk aflezen zijn.
Maar ook met een digitale kan je afwijkingen krijgen.

Maar het is al wel duidelijk dat er twee grote verschillen zijn (Novarossi en Picco pluggen).

Ook met een analoge schuifmaat is prima tot op 0,05mm te meten, op de schuif zitten namelijk 10 streepjes in 19 mm lengte.
Schuifmaat

Volgens mij is LRP en nosram idd 1 pot nat.
Ik zal hem maandag nog wel is een keer meten want alles zit nu ingepakt(morgen truggycup)

Ik kom toch ook echt op 4.9, ook gemeten in de verbrandingskamer....

Ik heb hier nog een kamer met 6 schroefgaten van een G1-Pro en die meet ik ook echt 4.8, ook als ik er een Nova plug in draai zie ik ook dat die niet in het gat valt mar op een randje blijft steken.

Heb je de rest ook van de plug ?

Ik heb gemeten in een ZX21 verbrandingskamer.
Maar met de mitutoyo schuifmaat die we ooit op de KTS hebben gekregen... ;)

Als ik een Novarossi plug in een Picco verbrandingskamer draai, dan hou ik ook dat randje over, maar dit komt door de schroefdraadlengte, je weet wel wat ik bedoel.

Ik heb 5 merken pluggen, Novarossi, R&B, Picco ,Mega en GRP. Van de R&B weet ik niet of die Sirio of Novarossi gebaseerd is....
Je weet dat je als je met het oog vergelijkt, je tot de kleinste verschillen kunt zien, het enige verschil wat ik zie tussen deze 5 merken is de door jou aangegeven maat "D", de lengte van het schroefdraad.
Bij GRP en Picco is dit korter dan bij Novarossi, wat betekend dat je een Novarossi NIET in een GRP of Picco kunt draaien, simpelweg omdat hij niet ver genoeg erin gedraait kan worden, althans, dit is natuurlijk afhankelijk van hoever het schroefdraad in de verbrandingskamer is gemaakt, maar het betekend volgens mij wel, dat je GRP en Picco pluggen in een Novarossi kunt draaien.
De bemating die Atarikid opgeeft voor de GRP pluggen.. nou, dat zijn dan hele andere GRP pluggen dan die ik 2 weken geleden heb aangeschaft..... :p

De bemating die Atarikid opgeeft voor de GRP pluggen.. nou, dat zijn dan hele andere GRP pluggen dan die ik 2 weken geleden heb aangeschaft..... :p

Bedoel je dan maat C en D? Ik heb die opgemeten van waar de schroefdraad start en niet vanaf de kop rand.
Deze GRP pluggen zijn ook nieuw. :-)

Leuke discussies allemaal maar weer maar Martin, ik heb nog geen concrete getallen van je gezien....

Ik kwam gisteravond ook nog LC pluggen tegen, ofwel AXE, zal ze spoedig ook even opmeten.

Bedoel je dan maat C en D? Ik heb die opgemeten van waar de schroefdraad start en niet vanaf de kop rand.
Deze GRP pluggen zijn ook nieuw. :-)

Maat "B" bedoel ik, die geef jij 1.5mm, maar is bij al mijn pluggen hetzelfde, eerder richting de 1.9mm....

ik heb nog geen concrete getallen van je gezien....

Klopt, deze maten zijn ook lastig binnen toleranties van 0.1mm te meten, zo los uit het handje....
Ook heb ik vernomen dat de hoek van het conische geel kan verschillen... nou, meet dat maar eens op!...

Maar ik zal vanavond nog eens een poging doen.....

De maat die echt van belang is, in de tekening tussen de bovenkant van D en de onderkant van B, die is niet vermeld.
Maar voor de goeie orde, deze maat is:
Picco, Mega, GRP: ongeveer 1 mm
Novarossi en R&B: ongeveer 0.5 mm

En die maat kan ik zo in de excelsheet laten berekenen: C-(D+B) maar in mijn ogen is C een belangrijke maat omdat je daarmee kan zien als die goed aansluit, niet ver genoeg komt of het gat door duwt.
D geeft in dat verhaal van jou al genoeg aan want als het schroefdraad langer is dan de ander kan je hem niet in de ander draaien.

Pfew.... ik had dus nog een LCollari-Innotech plug (=Axe-Rossi) maar die is echt compleet verschillend tov. Novarossi. Met name de breedte van de huls waar de tip begint, omdat die bij deze smaller is is dus ook de hoogte van het conische deel kleiner waar we dus op die 1.5mm uit komt tov. de 1.9mm van Novarossi.

Ik heb de 2 even naast elkaar gezet om het verschil aan te geven.

Back