Mach 3 probleempje

Discussie in 'CNC' gestart door Viperman, 7 mei 2010.

  1. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Heren,

    Sinds kort heb ik mijn project cnc frees bouwen afgesloten, ben zeer tevreden over het resultaat.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik gebruik mach 3 als besturings software, om de frees spindle aan te sturen maak ik gebruik van een print die van step/dir een 0-10v signaaltje maakt voor de frequentie regelaar, werkt op zich allemaal redelijk goed.

    Nu moet ik nog leren met de machine om te gaan en dat valt niet altijd mee, na lang puzzelen en wat hulp krijg ik de meeste probleempjes wel opgelost, maar 1 probleem niet.


    Als de machine aan het frezen is en ik beweeg de muis beginnen de problemen, ik ga veel stappen missen en de freesspindle blijft niet op toeren en gaat op en neer tussen de 250 en de 400 HZ.
    Het gebeurd soms al voordat ik met de muis beweeg, maar wel veel minder.
    Ook kan ik tijdens het frezen niet naar andere menu's in Mach3 kijken zonder dat de machine daarop reageerd.

    Is er iemand die deze problemen kent, of weet hoe dit op te lossen?

    Alvast bedankt.

    MVG Edwin.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    het ligt denk ik aan windows ( ik neem aan XP?) , welke taken voert windows nog meer uit? (virusscanner enzo)

    ook heb ik gehoord dat MACH3 niet geweldig op laptops werkt, maar dat ligt eraan welke natuurlijk..

    Voor mijn CNC gebruik ik een dell optiplex GX270, die heb ik uit elkaar gesloopt en samen met een beeldscherm+touchscreen in 1 behuizing gebouwd. Tot zover heb ik nergens problemen mee, al stuur ik de spindel (nog) niet via MACH3 aan. Ik kan gewoon van alles doen op de pc tijdens het frezen.

    Je zou ook eens kunnen spelen met je kernel speed onder "ports and pins".

    Gr. Rik
     
  3. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    computer

    Ik ben het met rik eens op een laptop draaid mach 3 niet goed. zelf gebruik ik xp heb nooit problemen verder is het merk niet van belang zelf draai ik met een eigenbouw met dual core processor.

    Rik en vrag voor jou soms heb ik met inladen van de g-codes dat er ringen verschijnen. weet jij wat dit kan zijn. Ik weet wel dat het met een instelling te maken heeft maar welke ?

    Trouwens super project een turbine bouwen ben zelf ook bezig.

    Gert-Jan
     
  4. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Viperman, voor mij klinkt het als dat de computer niet ok is. Heb een soortgelijk probleem gehad met een nieuwere computer. Heb daarna weer een oude Pentium I in elkaar gestoken waarna het probleem was opgelost . Iets met frequentie ofzo te maken .

    @ Gert-Jan. Dat heeft te maken hoe de DXF files zijn opgeslagen. In rinoceros kan je bij het opslaan bijvoorbeeld kiezen tussen "R12 natural", "2004 lines", "2004 polylines" etc. Als je "R12 natural" kiest (dacht ik) zou het probleem weg moeten zijn .

    Cor
     
  5. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp
    Cor dat is het niet, ik sla de g-codes altijd hetzelfde op en het probleem is hel af en toe.

    gert-jan
     
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    @ Gert-Jan. Ik had iets soortgelijks, van dxf importeren in lazycam verschenen er soms allemaal circles. Hier was het probleem opgelost met dat R12-gebeuren. Succes met de zoektocht verder :)

    Cor
     
  7. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss

    Geen laptop gebruiken en van windows alles uitschakelen wat automatisch in de achtergrond gebeurt . (updates,virusscanner,firewal enz.)

    Mijn CNC loopt probleemlos op een oude Pentium waar behalve alle software voor de frees niks op zit .

    Dateien importeer ik via een stick van de hoofd PC .

    En die ringen heb ik ook wel eens gehat als de ribben via profili kwamen .

    Mvg Johan
     
  8. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    laptop

    Bedankt voor jullie adviezen, morgen ga ik een Pentium 2 ophalen met Windows XP erop, daar even alles op installeren en weer proberen, hopelijk zijn alle problemen dan opgelost, ik houd jullie op de hoogte.

    MVG Edwin.
     
  9. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Nieuwe PC

    Zo, gisteren de pc, een pentium 2 aangesloten en mach 3 erop gezet, tot zover ging het allemaal goed.
    Als ik nu wat wil gaan frezen loopt alles vast, mijn stappenmptoren staan wat te piepen en te knarsen.
    Nogmaals de laptop er terug aan gehangen en daar is alles ok, op het toerental van de spindel na dan.
    Nog eens alle instellingen na gekeken, maar dat stond allemaal hetzelfde als op de laptop, kon bijna niet anders, want alles was gekopieerd.
    Wat wel opvliel tijdens een poging tot frezen was de buffer load die bijna constand op 100 % stond, de time in int stond rond de 25.
    Bij de laptop was de bufferload minder dan 5% en de time in int rond de 10.
    De PC pentium 2 heeft een snelheid van 350 Mhz en de laptop pentium 4 een snelheid van 1.8 Ghz.
    Volgens mij kan de PC het gewoon niet aan, maar dat is wel raar, want ik lees hier op het forum dat er mensen zijn die zelfs een pentium 1 gebruiken.
    Wat doe ik fout of zie ik iets over het hoofd ?

    MVG Edwin.
     
  10. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    pc is te traag.
    staat mach3 wel op 25 herts ??
     
  11. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    @ michel, ik neem aan dat je de kernel speed bedoeld, deze staat op 25000 Hz.

    MVG Edwin.
     
  12. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    die bedoelde ik inderdaat.
    heb je xp wel kaal gemaakt dus de onzin er af dat scheelt al flink.
     
  13. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    De pc was helemaal kaal, alleen windows XP erop gezet en mach 3.
     
  14. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    ik zou gewoon voor een Dell Pentium 4 gaan (optiplex GX280)
    kost rond de 80€, geen gezeik
    kijk hier maar eens

    Gr. Rik
     
  15. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Snellere PC

    Ik kan een pentium 4 van een collega bouwer gebruiken om eens te proberen of dat goed gaat, want ik kan wel pc's blijven kopen, maar dat zou dan al de derde zijn.:nooo:
    Als het met de pentium 4 wel goed gaat dan maar zoiets aanschaffen.:pc:

    Helaas gaat het nog wel een paar weken duren voordat ik verder kan proberen, want ik zit voor mijn werk in Mexico.:proost:

    MVG Edwin
     
  16. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Een Pentium 3 (of 4) deed bij mij ook rare dingen, daarna weer een hele oude pentium 1 in elkaar gestoken van onderdelen uit een containerpark (weet niet hoe dat in Nl heet , maar zoiets als de "vuilnisbelt"). Alles loopt als een zonnetje met een gratis computer :) misschien een ideetje voor jou om eens te proberen zonder iets nieuws te kopen ?

    Cor
     
  17. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.888
    Locatie:
    Velserbroek
    Of toch eens kijken naar USBCNC.......
     
  18. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Probleem zit 'm waarschijnlijk in de LPT-poort. Sommige PC's en laptops sturen 3,3V uit, andere 5V.

    gr.

    Erik
     
  19. rikdragonfly

    rikdragonfly

    Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Berichten:
    1.111
    Locatie:
    waalre/demen
    USB is niet voor iedereen te betalen, en niet iedereen wil het. Een LTP poort op usb hoef je trouwens ook niet te proberen, want daar zijn ook veel problemen mee icm MACH3. Als je oscillosope bezit, zou ik gewoon eens een keer meten wat het ding doet als ik jou was. Maar het ligt niet aan je CNc hardware volgens mij. Je zegt in je beginpost dat het bij het bewegen van de muis begint. Stuur me even een mailtje, dan geef ik je een andere versie van MACH3 waarmee ik werk. Ik denk namelijk dat het een software probleem is, en niet zozeer windows.

    Gr. Rik
     
  20. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    ga in mach3 een naar general config.
    rechts bovenin de hoek set je je de nul op een dat scheelt al een hoop.
     

Deel Deze Pagina