mag ik een 8.4v bat. gebruiken?

hallo,

ik heb een moter Conrad Electronic - System Information
Brushless motor (chassis TC-04/EB-04)
Fabrikantnr.:511434
Max. stroom:60 A
As-Ø:3.175 mm
Cellenaantal NiCd/NiMH:6 - 12Cellen
aantal Li-poly:2 - 4
Turns:11

ik heb nu een battery van 7.4 v.
de vraag is nu mag ik een battery van 8.4v stekken( NIMH)

de regelaar zit erop Conrad Electronic - System Information
Reserve brushless regelaar TC-04/EB-04

Technische specificaties

Afm.:(l x b x h) 31.5 x 27.5 x 24 mm
Stekkersysteem:Tamiya-busVooruit/achteruit/rem:ja / ja / ja
BEC-gegevens:6 V/1,5 A
Permanente stroom:30 A
Cellenaantal NiCd/NiMH:6 - 9
Cellenaantal Li-poly:2 - 3
Voedingsspanning:4,8 - 11,1 V

kan jij me helpen?

Dus het kan? Dat is te betwijfelen. Door het verhogen van de accuspanning zal het stroomverbruik flink toenemen. (Bij verdubbeling van de spanning neemt het stroomverbruik met een factor 4 toe). Kan de ESC die veel grotere stroom aan?

De rijtijd zal, door het hogere stroomverbruik, evenredig korter worden en mogelijk is er een aanpassing van de tandwielverhouding nodig om de motor niet te overbelasten.

Dus zonder meer een cel meer? Nee. Daar is meer onderzoek voor nodig.

Laatst bewerkt:
Dus het kan? Dat is te betwijfelen. Door het verhogen van de accuspanning zal het stroomverbruik flink toenemen. (Bij verdubbeling vsan de spanning neemt het stroomverbruik met een factor 4 toe). Kan de ESC die veel grotere stroom aan?

De rijtijd zal, door het hogere stroomverbruik, evenredig korter worden en mogelijk is er een aanpassing van de tandwielverhouding nodig om de motor niet te overbelasten.

Dus zonder meer een cel meer? Nee. Daar is meer onderzoek voor nodig.
er zit nu een 21t moter tandwiel op
de regelaar is 30A
moter heeft 3165kv
messchien kan dit helpen?

Nee, dat helpt niet want we weten nooit wat de stroomverbruik is als je rijdt. Weerstand in je aandrijving, gewicht en luchtweerstand speelt een rol als ook de ondergrond waarop je rijdt.

Maar een goede regelaar heeft een temperatuur beveiliging en zal afslaan. Ik denk dat die ene cel meer niet veel zal uitmaken maar mogelijk moet je een tandje lichter gaan om de stroom te beperken.

Nee, dat helpt niet want we weten nooit wat de stroomverbruik is als je rijdt. Weerstand in je aandrijving, gewicht en luchtweerstand speelt een rol als ook de ondergrond waarop je rijdt.

Maar een goede regelaar heeft een temperatuur beveiliging en zal afslaan. Ik denk dat die ene cel meer niet veel zal uitmaken maar mogelijk moet je een tandje lichter gaan om de stroom te beperken.
dus ik kan de 8.4 v batterij gebruiken
Als ik een bv. 18 tandtandwiel gebruik dan is het goed.

Dus het kan? Dat is te betwijfelen. Door het verhogen van de accuspanning zal het stroomverbruik flink toenemen. (Bij verdubbeling van de spanning neemt het stroomverbruik met een factor 4 toe).

Hoe kom je hierbij? Bij een verhoging van de spanning neemt de stroom juist af!

P = U x I

Stel, de motor levert een vermogen van 100W en je hebt een spanning van 7,4V.

I = P / U
I = 100W / 7.4V = 13.51A

I = P / U
I = 100W / 8.4V = 11.90A

Uiteraard heb je dan nog de opstart stroom die altijd hoger ligt bij een electromotor maar de stroom zakt naar mate de spanning stijgt bij een gelijk blijvend vermogen.

Daarnaast moet ik wel zeggen dat 30A voor een regelaar vrij weinig is. Zeker in een buggy die nog wel eens door wat zwaarder terrein mag gaan en waardoor de last-stroom wel op kan lopen dus ik zou ermee uitkijken...
Iets anders is wel weer, je geeft aan dat de ene accu 7,4V is en daarvan neem ik even aan dat het een Lipo is? (Nimh 6cell zou namelijk 7,2V zijn).
Een lipo heeft die spanning vrij constant. Een 8,4V Nimh accu levert die spanning maar kort en zal dan snel in spanning dalen waarna je ook weer rond hetzelfde voltage zit. Of je er in het totaal plaatje veel mee opschiet om met een 7cell Nimh accu te gaan rijden? Ik denk het niet...

Hoe kom je hierbij? Bij een verhoging van de spanning neemt de stroom juist af!

P = U x I

Stel, de motor levert een vermogen van 100W en je hebt een spanning van 7,4V.

I = P / U
I = 100W / 7.4V = 13.51A

I = P / U
I = 100W / 8.4V = 11.90A

Je moet even terug naar school om je natuurkunde wat op te halen...

Als je dezelde verbruiker (en daar gaat het hier om, er wordt geen andere motor geplaatst) dan neemt bij een hogere spanning het stroomverbruik toe.

In de basiswet van de electrotechniek, de Wet van Ohm, wordt dit beschreven. Spanning = stroom x weerstand. De drie grootheden stroom, spanning en weerstand zijn door deze wet aan elkaar verbonden. Verhoging van de spanning leidt tot verhoging van de stroom.

Nu is een motor geen zuivere Ohmse belasting, daarom geldt dit niet voor de volle 100%. Daarom heb ik gescheven dat bij verdubbeling van de spanning de stroom verviervoudigd.

Waar jij je waarschijnlijk in vergist, is dat bij gelijkblijvend vermogen er bij een hogere spanning een lagere stroom nodig is. Maar in dit geval zal bij toenemende spanning ook de stroom toenemen. De vraag was immers "mag ik een accu met 8 cellen plaatsen in plaats van eem met 7 cellen".

Er wordt niet gesproken over 7 cellen en 8 cellen, dát is namelijk al 8,4 en 9,6V. Er staat 7,4V en 8,4V en dat gaat evenredig op met een 2S lipo en een 7 cell Nimh accu...

De motor in dit verhaal levert een bepaald vermogen en dat wordt aangeduid in Watt (P). En in die zin heb je te maken met de vertakking van de wet van Ohm. Namelijk gewoon P = U x I. En dat is geen basis natuurkunde maar basis electro techniek. En volgens die wet wordt de stroom lager naarmate de spanning toeneemt. Er wordt namelijk geen stroom toegevoegd maar afgenomen door de verbruiker wat in dit verhaal de motor is.

Dus voor je mensen verkeerde info verschaft raad ik je aan om zelf weer eens in de boeken te kijken.

Dit is helaas dezelfde foute redenatie. Bij toenemende spanning neemt de stroom toe.

Jij gaat uit van gelijkblijvend vermogen. Om dat te bereiken zijn aanpassingen aan de motor nodig. Bij voorbeeld een ander windingenaantal of een andere draaddoorsnede. Gebruik je dezelfde motor op een hogere spanning, dan stijgt de stroomsterkte en neemt het vermogen toe.

Helaas... Je hebt het aan het verkeerde eind maar jammer genoeg wil je dat niet inzien... Kennelijk snap je niet hoe een brushless motor werkt... Ik stop daarom ook met reargeren... Want kennelijk heeft het geen nut...

Ik wens de topic starter in ieder geval veel succes met rijden...

Het verhaal van NPS klopt voor de volle 100%. Hij heeft het ook helemaal voorgerekend. Als je niet weet/snapt dat een motor in een stroomkring hetzelfde effect heeft als een weerstand is er geen beginnen aan. Kleine poging: als de stroom gelijk zou blijven bij hogere spanning zou dat betekenen dat de motor volgens jouw redenatie door het aansluiten van een extra cel ineens meer weerstand heeft. Dat moet je me dan eens uitleggen, hoe dat kan.
Als je het niet snapt raad ik je aan gewoon een keer een amperemeter te gebruiken, je mag ook een keer bij mij komen kijken, dan zie je wat er gebeurt. Er zal een wereld voor je open gaan en je zult ineens snappen waarom regelaars en motoren opfikken.

Verder ben ik verbijsterd over het taalgebruik van bzb,

Back