Mag ik een loodaccu op z'n zijkant leggen ??? (t-rex koffer)

Discussie in 'overige' gestart door steven., 1 aug 2006.

  1. steven.

    steven. Guest

    Hallo iedereen, even een vraagje.
    Mag ik een loodaccu (kleine versie) op z'n zijkant platleggen ???
    Of gaat die dan lekken of kapot gaan ofzo?

    Ik zou graag een loodaccu 12V - 7Ah op z'n zijkant leggen in mijn T-rex 450SE koffertje, zodat ik een handig veldlaad-station kan maken.
    (Of weet er soms iemand een andere functie voor dat koffertje :wink: )

    Hier een foto ter verduidelijking

    [​IMG]

    Alvast bedankt,
    Groetjes
    Steven
     
  2. niels steigenga

    niels steigenga

    Lid geworden:
    17 dec 2004
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    rotterdam
    Ligt eraan of het een droge/onderhoudsvrije accu is of een met navulbaar accuzuur. Het accuzuur zou nooit vrij mogen komen dan ben jij samen met je koffertje een groot gat :wink:
     
  3. hommer

    hommer

    Lid geworden:
    30 mei 2006
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Meppel
    Ik ken wel een aantal aparaten waar lood-gel accu's zo worden gebruikt, werkt prima. Gewoon doen.
     
  4. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    gewoon doen, ze kunnen zelfs op zn kop, enige waar ze niet tegen kunnen is ernstige trillingen en schokken (slijten ze van) of als je er gaten(!!) in maakt (dan kan de capaciteit wel eens weg gaan ;) maar ze lekken in ieder geval niet, ongeacht wat je er mee doet :D (ze zijn niet voor niets toegestaan en aanbevolen bij 'battlebots' ;) zodat et niet lekt als de robot over de kop gaat :))
     
  5. bartjuuuhhh

    bartjuuuhhh

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Kampen
    hmmm geen antwoord op je vraag maar idd t is een leuk koffertje maar wat moet je ermee haha!
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    startpaneeltje ernaast, brandstofpompje en starter erbij, en je hebt een handig startkoffertje !
     
  7. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Juist... een startmotor en een powerpanel voor een t-rex...... zelf zou ik het nut daarvan niet inzien :roll:

    ps. accu kan best plat.
     
  8. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    alleen accu aan een kant is beetle lastig dragen, krijg je dat de koffer met 1 kant naar beneden wil hangen ;)
    mss andere plek voor je accu. en als je iets wilt meenemen daat breekbaar is (of sowiso), vergeet niet je accu goed vast te zetten, want pletten is zo gebeurd met een loodaccu ;) :p
     
  9. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Zo'n kleine gelaccu (dus niet zo'n motoraccu met navuldopjes) kan gerust op zijn kant vervoerd en gebruikt worden.
    Echter met het thuis laden van de gelaccu wel even rechtopzetten i.v.m. de ontluchtingsgaatjes aan de bovenzijde.
    Bij het voeden van je 12V ladertje op het veld kan de gelaccu dus wel op zijn kant blijven liggen...
     
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    toch zie je in bv en ups de accu's vaak op een zijkant staan. Zo worden ze ook (Bij)geladen. Moet dus wel kunnen of zijn die mensen nu fout bezig?
     
  11. michiel b

    michiel b

    Lid geworden:
    26 aug 2003
    Berichten:
    3.065
    Locatie:
    Eindhoven, Noord-Brabant
    volgens mij mag je een gel-loodaccu op alle mogelijk posities laden en ontladen. Dus ook waar geen zwaartekracht is.
     
  12. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Het mag wel, maar mocht je een en ander per ongeluk gaan overladen dan kan het geen kwaad als de ontluchtingsgaatjes naar boven wijzen....
     
  13. Ron 01

    Ron 01 Guest

    Je kunt deze accu`s gerust op z`n zij plaatsen en laden.
    Bij het bedrijf waar ik werk repareren en bouwen we rolstoelen, daar wordt in 90% van de gevallen dit soort accu`s geplaatst en zowel liggend als staand gemonteerd.
    Ik zou alleen tijdens het laden voor voldoende ventilatie zorgen en een "zwevende zekering" monteren.
    Succes met je project.
     

Deel Deze Pagina