Grote boot,
Natuurlijk is goed vast zetten het beste... maar daar gaat het hier niet over.
Natuurlijk maakt het veel verschil of je in het centrum (binnen of buiten) de beitel aanzet.
Immers de omtrek snelheid neemt navenant toe naar buiten en daar gaat het hier juist om.
Er is nog een nadeel waarom ik nooit magnetisch zou werken, gaf Jaap Gaasbeek ook al terecht aan, en dat is het magnetisme wat achterblijft op de draaibank, (niet alleen wat achterblijft op/in het verwerkte object) als daar wat van deze magneetjes tegenaan hebben gehangen. Met non ferro metalen nadien geen probleem, maar verspaning en slijpsel van ijzer en staal aan je klauwplaat (en verwerkte object) klevend op de klauwplaatsleutel, op je HSS beitels, vervolgens op je schuifmaat ( je wilt toch meten? en het object zit/zat dan wel op de magneten...). Daardoor weer opstaande splinters in je jatten...
Ik zou zeggen probeer het maar.... ( niet doen hoor..)
Kan je weer lekker met een demagnetiser tewerk gaan.
Je hebt gelijk, slijpsel is de pest voor de bank, derhalve heb ik altijd een afzuiger of slijpvloeistof paraat staan. Al is het alleen maar voor de koeling.
Het is natuurlijk alles met verstand en gevoel wat een specifieke bank kan en hoeveel de eigen ervaring is.
Happende beitels zijn sowie so in alle situaties uit den boze. Ook als alles moervast in de klauwplaat staat.
Maar ja, ikke niete weten verder...
groet,
Jacques