Maiden

Discussie in 'Beginners' gestart door marnik, 25 jun 2015.

  1. marnik

    marnik

    Lid geworden:
    25 jun 2015
    Berichten:
    6
    Locatie:
    belgie
    Hallo allemaal,

    Ik ben marnik en pas nieuw op dit forum.

    Ik sta voor een raadsel... Heb al met verschillende toestellen gevlogen, die reeds zijn ingevlogen.
    Nu telkens ik een vliegtuigje koop en wil invliegen, altijd crashes, kbegrijp er niks van.
    Alles netjes afgesteld, ailerons perfect van graden, elev, rudder. Expo mooi ingesteld, CG netjes afgeregeld, alles tot in de puntjes. Starten en hopla 20 sec en patat op de grond, ik durf bijna niet meer te vliegen, en ben al van plan geweest om te stoppen...Wat doe ik verkeerd????

    roeten

    Marnik
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.818
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Niet naar een club gaan, dat is je grootste fout

    Met mijn smartphone verstuurd
     
  3. marnik

    marnik

    Lid geworden:
    25 jun 2015
    Berichten:
    6
    Locatie:
    belgie
    idd, zou best kunnen Bertus, maar wat doen zij dat ik niet doe???
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.818
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat kan ik van hier uit niet zeggen.
    Waarschijnlijk beheers je het vliegen niet.
    Als je een half jaar twee keer in de week les heb gehad praten we wel verder.
    Ik ben nu bang voor jou en andere hun veiligheid, en het voortbestaan van onze hobby.

    Met mijn smartphone verstuurd
     
  5. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Het zou aan de apparatuur kunnen liggen (zender / ontvanger / accu's / servo's).
    Doe eens een range test. Dat brengt veel problemen aan het licht.
    Check daarna de accu van zender en ontvanger. Ontlaad de accu's en laad ze daarna op. Pas op ! Niet te ver ontladen dan gaan de accu's kapot. Check ook de servo's, laat deze heel rustig bewegen, kijk of je haperingen ziet en check of een servo niet gaat "brommen".

    Welk merk apparatuur gebruik je ?

    Grt,

    Arnoud.
     
  6. marnik

    marnik

    Lid geworden:
    25 jun 2015
    Berichten:
    6
    Locatie:
    belgie
    ik gebruik een spektrum dx6i en spektrum ontvanger. ik heb al gedacht dat het aan de zender ligt.
    Kan ik die teste?, evt een range test doen, en zien of alles werkt?
     
  7. marnik

    marnik

    Lid geworden:
    25 jun 2015
    Berichten:
    6
    Locatie:
    belgie
    nie overdrijven he Bertus, kinderen hebben al veel gefascineerd staan kijken wanneer ik aan het vliegen ben.
    en ik blijf altijd op een groooote afstand van mensen, altijd op een groot terrein.
    Ik hou nie van groepstoestanden, dat is voor mij geen ontspanning, ik wil rustig en alleen genieten van mn vliegen.
    ik zal enkele lessen volgen, maar dan is de kous ook af, geen haantjes en status gedoe voor mij Bertus.
    En wees gerust ik neem je hobby niet af, vlieg maar gerust verder ;-)
     
  8. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Wat je schrijft komt voor bij bepaalde clubs. Dat komt bij een nieuw lid vreemd over.
    Zelf vlieg ik reeds 30 jaar RC, altijd bij een club. Bij de vereniging waar ik vlieg komt het gedrag wat jij beschrijft niet voor. Een club heeft meestal instrukteurs die het leuk vinden om beginners het vliegen te leren. Hier kun je natuurlijk gebruik van maken. Of je dat nodig hebt moet je natuurlijk zelf bepalen. Zo lang de vliegveiligheid goed is, is er niets aan de hand.
    Ik heb het wel eens eerder verteld. Ik ken vliegers met een officieel brevet die veel slechter en vooral gevaarlijker vliegen dan vliegers die geen brevet hebben. Het is meer een mentaliteits kwestie.

    Voor de range test van de zender - ontvenger verwijs ik je naar de handleiding van de apparatuur. Daarin staat beschreven hoe je dit kunt uitvoeren.

    Succes.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2015
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    Hoe de mensen binnen een club op jouw reageren hangt voor het overgrote deel van jouw zelf af. Iemand die binnen komt met een houding van "ik kom alleen om even te leren vliegen en hoor niet bij deze haantjes", zal waarschijnlijk ook als zodanig behandeld worden. Je hoort er niet bij!
    Dat is niet bij modelvliegclubs zo, dat is bij alle verenigingen. Dus ook de dam, petanque, hengelsport, postzegel, brij, postduiven en zo voorts verenigingen. Niets verkeerds over die verenigingen overigens!
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.818
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Mensen zoals jij hebben onze hobby al kapot gemaakt.
    Wij mogen al bijna niet meer vliegen.
    Zoek even naar de draadjes over vlieg hoogte.
    Gebruik aub je verstand.
    Ik heb ook nog nooit haantjes gedrag ervaren op een club.
    Tenzij je zelf een haantje ben, misschien loop je er dan wel tegen aan maar dat weet ik niet.
    Zeg niet dat je veilig vliegt want als je iedere keer neer stort heb je je spullen niet onder controle.

    Met mijn smartphone verstuurd
     
  11. marnik

    marnik

    Lid geworden:
    25 jun 2015
    Berichten:
    6
    Locatie:
    belgie
    gelukkig zaten er geen passagiers in..............
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.818
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Je snapt het geloof ik niet erg maar ik meen het serieus.

    Met mijn smartphone verstuurd
     
  13. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Hoewel ik geen voorstander ben van wildvliegen gaat bovenstaande veel te ver. Marnik hiervan de schuld geven is onterecht. Al vele tientallen jaren word er "wild" model gevlogen. Ingrijpende maatregelen zijn nooit nodig geweest.
    De DRONE-wild vliegers hebben ervoor gezorgd dat de vlieghoogte is aangepast. DIE groep zou dan ook moeten worden aangepakt en NIET de "gewone" modelvliegers. Omdat er hiervoor geen controle instrument is heeft de overheid alles maar hetzelfde behandeld, lekker makkelijk, zoals altijd.

    Tevens is het zo dat het onduidelijk is waarom Marnik crasht. Ligt het aan het vliegniveau of aan de apparatuur ? Vlieglessen zijn niet altijd nodig, ik heb "jonge" jongens gezien die vrijwel direkt van de simulator de praktijk bleken te beheersen. Ook ik dacht dat het niet kon (in mijn beginnerstijd bestonden er geen sims) echter, het tegendeel bleek waar.

    Mvrgrt,

    Arnoud.
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.818
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik ben niet perse tegen wid vliegen maar wel als je niet weet wat je aan het doen ben.
    Hij zegt dat hij iedere keer neerstort.
    Niet bij mensen in de buurt vliegt maar ze staan wel te kijken.
    En nee het gaat gelukkig bijna nooit fout maar dat is zoals ik het lees meer geluk dan wijsheid.

    Geloof me het is echt niet leuk iemand naar het ziekenhuis brengen met levensgevaarlijke verwondingen die hij de rest van zijn leven meedraagt.


    Met mijn smartphone verstuurd
     
  15. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Dan moeten we wel weten wat je doet.
    Met welke vliegtuigen heb je dan gevlogen.
    Het maakt wat veiligheid en kosten nog al wat uit of je als wildvlieger met een brandstof trainer van meer dan een kilo vliegt of een schuimpje van 200 gram.
    Met een elektro schuim trainer is heel goed te leren vliegen alleen niet met veel meer dan windkracht 3.
    Je stelt alles netjes af volgens voorschrift maar misschien moet je het juist eens volgens eigen inzicht doen.
    Je moet natuurlijk wel de logica van die afstellingen snappen.
    Dat kan je met een schuimpje wel riskeren voor al omdat die makkelijk te repareren zijn en je kunt er weinig schade mee veroorzaken.
    We kunnen je hier wel verder helpen als je wat meer info geeft alleen vlieg technisch moet je er het liefste naast staan op het veld of je moet wat filmpjes posten.
    Zelf bouwen is tegenwoordig simpel en goedkoop en er zijn vele honderden simpele tekeningen te vinden op internet.
    Bij het leren vliegen geld nu eenmaal de gouden regel voor het kiezen van een vliegtuig.
    Het maakt niet uit hoe het er uit ziet als het maar makkelijk vliegt en goed te repareren is.
    En dan kom je al snel uit op een Easy Star of iets dat daar op lijkt.;)
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2015
  16. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Weet je hoe je roeren moeten uitslaan? Weet je wat expo, differentieel, dual rate is? Zwaartepunt?

    Allemaal zaken die belangrijk zijn maar op een middagje uit te leggen zijn.

    In m'n club heb ik in de voorbije periode m'n eerste leerling gehad. In vijf sessies van drie vluchten elk heeft hij de volledige basis geleerd en heeft hij ondertussen vier succesvolle starts en landingen achter de rug met een calmato trainer. Hij vliegt ondertussen ook solo met een easystar.

    Heb daar veel voldoening om dat ik hem dit kan bijbrengen. En leer daar zelf ook weer veel bij hoe je anderen zaken kunt bijbrengen.

    Welk haantjesgedrag? Er zijn clubs of clubleden met zo'n gedrag maar ze zijn ferm in de minderheid.

    Je kan haantjesgedrag ook verkeerd inschatten. Een van de eigenschappen van modelpiloten is dat de meesten willen blijven evolueren. En daar horen dus grotere; moeilijkere, duurdere modellen bij. Maar er wordt NIET neergekeken op trainertoestellen omdat iedereen ermee begonnen is.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    tja. wat doe jij anders dan de mensen in een club...
    ervaring.

    ook in een club gebeurt het wel eens, mij is het ook gebeurt.
    handleiding is altijd een richtpunt. de werkelijkheid wijkt meestal een tikkie af.
    soms is een vleugel getordeerd. vleugel op 1 tip zwaarder, trekt ie ook opzij.
    instelhoeken fout.
    motordomp fout.
    aansturing te zwak, dan beweegt de servo wel, maar de aileron niet. of elevator.

    juist bij arf of rtf zie je nog wel eens gekke dingen..

    misschien is je manier van opstijgen niet correct...
    te langzaam, dan komt ie nog steeds los. alleen gaat hij daarna op de zij en de grond in.
    zoveel dingen die fout kunnen zijn, in het vliegtuig, zender en bij de vlieger
     
  18. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (Belgiƫ)
    Begin al eens met een duidelijke beschrijving te geven wat je juist doet bij het starten... "Starten en hopla 20 sec patat op de grond" zegt niks zinnigs.
    Vanaf welk moment denk je dat het verkeerd loopt?

    Zoals Dries al opperde... kijk de uitslagen van je roeren eens na. Je zal niet de eerste (beginner) zijn bij wie dat fout gaat...
    Hoogteroerstick trekken = hoogteroer naar omhoog
    Rolroerstick links = linkse rolroer naar omhoog
    Richtingsroerstick links = richtingsroer naar links (van achter bekeken)
     
  19. marnik

    marnik

    Lid geworden:
    25 jun 2015
    Berichten:
    6
    Locatie:
    belgie
    Goeieavond mensen, mysterie is opgelost, enerzijds ben ik blij, en anderzijds teleurgesteld.
    Ik had al veel gevlogen met een mustang p51 d van slechts 1meter, heb daar rolls meegedaan, loopings, tot up-side down gevlogen.
    Ik ken alles vann dual rates, cog expo, zelfs gyro's schrikken me niet af.
    Al deze toestellen heb ik gevlogen met 27mhz, andere vliegtuigjes met een dx4tje, soms ns een crash maar dat was dan ook van een touch and go te willen proberen en andere zaken.
    Nooit of te nooit had ik gedacht dat een zender een probleem kan veroorzaken, aangezien sommige heel goedkope vliegtuigjes kunnen bestuurd worden tot zelfs 700 meter met een pietlullig zendertje.
    Now to the point... ik wou het toch uitsluiten.. nieuwe batterijen erin (alhoewel dat nie nodig was) rangecheck op act van de spektrum, na nog geen 2 meter dood als een pier, niks meer, bij gas geven, nog veel vroeger, zonder rangeckeck in te schakelen, om en bij de 50 meter, niks meer.... storing al vanaf 35 meter (schokkerige ailerons). Dit had ik nooit kunnen denken.... bedankt aan de gene die me dit als zogezegd nieuw toestel geeft verkocht.
    en ja hoor plastic bechermlaagjes lagen nog op de displays en een heel mooie doos.... een kat in een zak...

    Kan ik de zender evt laten repareren of is dit niet aan de orde?
    voorlopig is iedereen veilig Bertus ;);)
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.948
    Locatie:
    Rotterdam
    kan... ik heb wel eens begrepen dat dit soort dingen een kleinigheidje kan zijn.
    maar soms ook niet.. en dan is men langer aan het repareren.
    de dx6i is iets van 100 eur ongeveer, dan ben je vrij vlot klaar met repareren.
     

Deel Deze Pagina