Maken van een spuitcabine

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door olijnsma, 1 feb 2005.

  1. olijnsma

    olijnsma Guest

    Hallo,

    Ik werk al een vrij lange tijd met airbrushen, en tot zover toe heb ik altijd 1 probleem gehad, ik blijf een soort probleem hebben met stof.

    Inmiddels heb ik een ander spuitpistool gekocht, een revell compressor en ik blijf de lucht met een plantenspuit nathouden voor het spuiten.

    Wie heeft er tips hoe ik dit kan voorkomen. Want verder met de lak en dergelijke heb ik geen problemen.

    Ik zal zo even een foto maken van een vers gespoten carrosserie.

    Groeten Erik
     
  2. olijnsma

    olijnsma Guest

  3. beagle

    beagle Guest

    spuiten in een spuitcabine.
    Die kan je eenvoudig maken met een kartonnen doos een filter en een ventilator.
    ik zal eens een foto ervan gaan opzoeken en ze hier posten.
     
  4. olijnsma

    olijnsma Guest

    ik gebruik een halve cabine, dwz dat ik een grote doos, heb alleen (nog) geen ventilator
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    zonder ventilator heeft de doos geen nut.

    stof = everywhere, jammere is dat je het meteen ziet als het op de lak neerslaat.
     
  6. beagle

    beagle Guest

    ik heb het ergens op de een of andere site gezien van een van de posters. Die had iets ineengeknutseld met karton. Maar ik vind het niet meer.
    Ikzelf heb mijn cabine in een stuk van de opbergkasten ingebouwd
    met een deur ervoor om zoveel mogelijk stof tegen te houden.

    [​IMG]
     
  7. olijnsma

    olijnsma Guest

    Wat voor soort ventilator zou ik dan moeten hebben?

    Of bijvoorbeeld een afzuigkap naar de knoppen helpen en die motor gebruiken?
     
  8. beagle

    beagle Guest

    bij mij zijn het twee ventilators die ik op een rommelmarkt gekocht heb voor een prikje.
    Zo van die Paps ventilatoren ( 220V- 5W) die ze vroeger gebruikten in computers. Ze meten ongeveer 12 x 12 cm en zijn 3 cm. dik.

    Het is voldoende dat ze een kleine onderdruk veroorzaken en het stof dat in je cabine komt wegzuigen.
    Natuurlijk na het spuiten en voor en tijdens het drogen, zorgen dat er geen stof meer in de cabine kan komen.
     
  9. olijnsma

    olijnsma Guest

    Zou ik dus eens moeten gaan speuren,

    Best jammer dat ik vandaag net een oude computer heb weggeflikkerd met 2 extra voedingsmodules erin :?
     
  10. olijnsma

    olijnsma Guest

    Ik ben nu wat bezig met het tekenen van een verplaatsbare spuitcabine, (vanwege gebrek aan ruimte thuis)

    En dit is het idee,
    [​IMG]

    Het bruine is hout, het grijze een afzuigkap uit de keuken en de buis voor het afvoeren
     
  11. olijnsma

    olijnsma Guest

    Is dit handig?

    En zuigt de afzuigkap niet teveel?
     
  12. olijnsma

    olijnsma Guest

    Iemand :?: :?: :?:
     
  13. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Probeer een regelbare kap te krijgen. (Marktplaats) dan kan je het instellen.

    De modellen laten drogen in een plastic doos met deksel (met wat luchtgaten in de zijkant) kan ook helpen.
     
  14. olijnsma

    olijnsma Guest

    Ik wil de modellen hier in laten staan drogen,

    Is dat handig?

    En de meeste kappen zijn regelbaar, dus dat moet lukken
     
  15. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Nee, dat is niet handig. Als je de ventilator aan laat staan, trek je stof uit de omgeving naar je model.

    Laat je de fan stilstaan, dan heb je altijd nog de ietwat stoffige omgeving in je spuitcabine. Een schone plastic container met deksel is nagenoeg stofvrij.
     
  16. olijnsma

    olijnsma Guest

    de cabine zelf word compleet afgesloten, dus een volledig dicht systeem.

    om het gespoten spul uit de cabine te halen en in een plastic bak te doen, ben ik eigenlijk weer bang voor dat er weer stof op komt
     
  17. olijnsma

    olijnsma Guest

    Ik heb een iets beter constructie plan bedacht voor de cabine

    Als de heren experts zich er even over willen buigen:

    [​IMG]

    Vergrote versie:

    http://www.maxtune-d.com/spuitcabine.jpg

    De afzuigkap wordt bovenop gemonteerd en de lucht word via de zijkanten en achterkant, dus niet van bovenaf gezogen. Boven komt er een plexiglas plaat, zodat de verlichting van de kap prima kan werken
    en er geen stof naar beneden dwarrelt

    Ook wil ik rode lampen gaan monteren, zodat er warmte word gemaakt in de kast
     
  18. olijnsma

    olijnsma Guest

    Vandaag de afzuigkap opgehaald, een 2 motorig geval. Totaal 350 m3 per uur.

    Moet voldoende zijn.

    Alleen hoor ik nog graag commentaar op laatste ontwerp!
     
  19. robbedoes

    robbedoes Guest

    Hebben jullie ook gedacht aan eventueel explosiegevaar? Verfdamp/nevel is een uitermate brandbaar goedje en dit in combinatie met een vonkende electromotor van je afzuiging zou een mooi vreugdevuurtje kunnen worden! :cry:

    Groetjes Rob
     
  20. olijnsma

    olijnsma Guest

    De hoeveelheid spuitnevel is nihil vergeleken met de capaciteit van de afzuigkap.

    De afzuigkap heeft naast het filter nog een koolstoffilter en de motoren van een afzuigkap zijn ontzettend goed afgesloten, want mocht het afzuigvet van een keuken erin blijven vastzitten, gaat de levensduur hard achteruit.

    Al met al, ben ik daar absoluut niet bang voor.

    Ik ben inmiddels begonnen met de cabine, en heb het ontwerp na overleg met een schadebedrijf aangepast.

    De afzuigkap komt nu ondersteboven onder de kist te hangen en zuigt al het stof nu naar beneden.
     

Deel Deze Pagina