Mal maken van handgrepen Formule 1 stuur en daarna rubber gieten.

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Cloudini5, 30 jul 2018.

  1. Cloudini5

    Cloudini5

    Lid geworden:
    30 jul 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Rotterdam
    Beste modelbouwers.
    Ik ben opzoek naar advies omtrent het maken van een mal van bestaande handgrepen op een Formule 1 stuur, en deze opnieuw gieten in ander materiaal,

    het gaat om een Formule 1 stuur die gemaakt is voor decoratie, echter wil ik deze gaan gebruiken voor simulatie doeleindes, al is het zo dat deze stuur kwalitatief niet al te stevig gemaakt is zijn er een aantal dingen die ik wil aanpassen, zoal de handgrepen, ik wil de vorm behouden maar de bestaande handgrepen zijn nu gemaakt van een soort peurschuim met daar omheen een verflaagje, totaal niet robuust. ik zou graag een mal willen maken van de bestaande handgrepen, dan deze van het stuur af snijden of schuren en dan van een rubber soort (zoals handvaten op een fiets of motorfiets handvaten) deze willen vol gieten in de mal om het stuur heen, zo dat de exacte zelfde vorm terug komt.

    ik hoop dat ik hier wat ideeën kan op doen.
    hoor graag jullie reacties
    Groetjes Cloudini. IMG_4367k.jpg IMG_4368k.jpg IMG_4369k.jpg
     
  2. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Een mal maken kun je doen met 2k gietsiliconen oid
    Verkrijgbaar bij Mr boat.
    Ook losmiddel nodig.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jammer dat je niet in Amsterdam woont, daar zit een winkel die alles verkoopt wat je nodig hebt.
    Ik denk dat siliconen niet handig is, dan kan je er met geen verfsoort meer overheen.
    Je moet meer gaan denken aan latexrubber of neopreen.
    Ik zou eens een mailtje sturen naar deze winkel, daar zullen ze je gegarandeerd kunnen helpen.

    https://www.formx.nl/index.php

    Gert-Jan
     
  4. reneke100

    reneke100

    Lid geworden:
    14 jul 2012
    Berichten:
    151
    Bedoel mal maken van siliconenrubber 2 componenten
    Als dat uitgehard is en je het origineel eruit heb gehaald kun je het opgieten met 2 componenten rubber of wat je wilt.
    Die siliconen doen na uitharding niets meer.
    Dus geen gezeur met verf oid
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als er eenmaal siliconen ergens mee in aanraking zijn geweest moet je het heel goed reinigen met siliconenverwijderaar.
    Veel te veel werk.
    Mal maken van gips, latex erin en na een paar uur de mal openen.
    Dan heb je mooie zachte handgrepen in de kleur die je wilt want latex kan je inkleuren, nog mooier is neopreen ipv latex alleen is dat lastiger te koop.
    Voordeel is dat gips ook helemaal niks kost.

    GJ
     
  6. Cloudini5

    Cloudini5

    Lid geworden:
    30 jul 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Rotterdam
    Dank voor jullie reactie,
    Ik ben bij een beeldhouder geweest die ook kleine giet werken doet, die vertelde mij dat er voor dit soort werk een aluminium mal gemaakt wordt en dat er onder hoge temperatuur rubber wordt ingespoten, maar ik neem aan dat het carbon/coating dan beschadigd raakt, het hoeft voor mij geen rubber rubber te worden want ik heb meer het idee dat het een soort siliconen achtige zachte rubber materiaal is, een handvat van een motorfiets bijv, niet de hardheid van een autoband.

    Ik zou graag het materiaal in zwart om het stuur hebben deze hoeft niet na het gieten of dergelijken nog eens geverfd te worden.
     

Deel Deze Pagina