Mallen vleugels maken

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Viperman, 29 jul 2012.

  1. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Roosendaal
    Hallo allen,
    Nu de mallen van de Viperjet ver klaar zijn loop ik tegen het volgende “probleem” aan.
    Het maken van vleugels en stabilo’s uit een mal.


    Ik heb zelf heel wat ervaring met het maken van rompen e.d. , maar niet met vacuimeren.
    Ook voor de opbouw van bijvoorbeeld een vleugel heb ik nog wat vraagtekens.


    De kist heeft een spanwijdte van 2.60 en het betreft een Jet.
    De vleugel/stabilo moet voldoende sterk/stijf zijn, maar tegelijkertijd ook ligt van gewicht, ook moet de vleugel nog een beetje betaalbaar blijven, dus op plaatsen waar koolstof nodig is wil ik het gebruiken, maar waar glasvezel voldoende is niet.


    Ik wil er een aantal spanten in brengen tbv het intrekbaar landingsgestel en vleugelsbuis van 40 mm, een ligger wil ik maken van 8 mm multiplex met aan beide kanten koolstof legsel en wat spantjes voor de ailerons en flaps

    Zelf zat ik aan de volgende opbouw te denken;
    -Gellcoat
    -80 grams glas weefsel (lijnen) in normale richting
    -160 grams koolstof weefsel (lijnen) in 45 graden richting.
    -1,5 mm balsa
    -Het geheel vacuümeren en uit laten harden, op plaatsen waar geen balsa zit scheurweefsel gebruiken.


    -Na uitharding schuurweefsel verwijderen
    - 80 grams glasweefsel(lijnen) in normale richting
    -Tpv de ligger boven en onder een strook(5 cm) koolstof legsel.
    -Houtwerk erin.
    -Mal sluiten.


    Graag zie ik jullie reacties/advies tegemoet.

    Alvast bedankt.

    MVG

    Edwin.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Roosendaal
    Niemand ervaringen/advies betreft het maken van een vleugel uit een mal?

    MVG

    Edwin.
     
  3. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    vleugelmal

    Hoi Edwin,

    Ervaring met vleugels heb ik niet, maar misschien kan ik je op weg helpen.
    Als ik naar de opbouw van je sandwich kijk, valt het volgende mij op;

    Buitenlaminaat van de vleugelschaal heeft eerst 80 gr. weefsel (lijnen?) in de 0-richting, en daarna 160 gr. weefsel (lijnen?) 45 graden t.o.v. de eerdere richting.
    Dan balsa en vervolgens 80 gr. in de 0-richting.

    Instictief mis ik de 2de laag 160 gr. weefsel; nu zou het geheel kunnen gaan torderen.
    Daarnaast wil je misschien uitleggen wat je bedoelt met "lijnen"?

    Verder begrijp ik dat je het spanten-werk nat-in nat wilt verlijmen met elk binnenlaminaat van de 2 vleugelschalen door het te plaatsen en de mal te sluiten; goed idee, maar zorg dan wel dat alles heel goed past en 100% verlijmt wordt; dit is zeer belangrijk voor de torsie-stijfheid en sterkte van de uiteindelijke vleugel. Open tijd van de hars die je gebruikt is ook van belang; alles kan nog zo goed passen, als het te lang duurt voor je de mal sluit, kun je op nieuw beginnen.

    HJ
     
  4. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    De koolstof aan 1 kant van de sandwich weglaten snap ik nog wel, als je het als geheel bekijkt:

    -gelcoat
    -80 gr glas lijnen (=leinwand, ofwel plain/vierkantweefsel)
    -160 gr koolstof
    -balsa (kops of langs?)
    -80 gr glas
    -spantjes
    -80 gr glas
    -balsa
    -160 gr koolstof
    -80 gr glas
    -gelcoat

    Of een en ander sterk genoeg is kan ik niet bepalen. Wel zou je nog kunnen overwegen de 160 gr koolstof te vervangen voor 150 gr of zelfs 100 grams biaxiaal legsel (Brands Structural Products) wat je een besparing in hars oplevert.
     
  5. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Roosendaal
    Wat ik gezien heb in vleugels die uit een mal kwamen was dat er nagenoeg geen weefsel na de balsa gebruikt word, vandaar dat ik daar 80 grams voor in gedachten had, als de 2 vleugelhelften tegen elkaar zitten is het naar mijn idee weer een symetrische geheel wat niet zo makkelijk zal torderen.

    Met lijnen weefsel bedoel ik plain of vierkant geweven zoals Skiff al aangaf.
    Vierkant geweven geeft iets meer sterkte als keper geweven, omdat mijn vorm niet veel bollingen en rare hoeken betreft leek het me beter om lijnen weefsel te gebruiken.

    Het zal inderdaad een precies werkje worden om alle spanten e.d. precies te laten passen, de vorm van de vleugel is helemaal opgemeten en in solid works gezet, hier worden nu de roeren in bepaald en kunnen de spanten getekend worden, dit frees ik uit en dan maar passen, veranderingen kunnen makkelijk gewijzigd worden in solid works totdat het goed zou moeten passen, daarna ik wil ook eerst een vleugel maken om daarna weer te slopen:hammer:om zo te bepalen of deze sterk genoeg is en om te kijken of alles goed verlijmt zit.

    Voor dit soort verlijmingen neem ik een potlife van 90 minuten, eerst alles van te voren passen, alles klaar leggen dan dan in elkaar knutselen, moet goed komen.

    MVG

    Edwin.
     
  6. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Roosendaal
    Tja, of het sterk genoeg is of misschien wel te sterk is volgens mij ook een gok, daarvoor zal ik toch een vleugel moeten maken om dat te bepalen.

    Ik heb overwogen om unidirectional koolstof te gebruiken, maar was bang dat dit niet voldoende torsie stijfheid gaf, maar dat biaxiaal legsel ziet er nog beter uit, dit kende ik nog niet.
    Als ik het goed begrijp is de eerste laag onder -45 gr gelegd en de 2e onder +45 gr, dus onderling onder 90 gr, toch?
    Dat zou inhouden dat ik nagenoeg geen afval heb.
    De rede dat ik voor 160 gr vierkant geweven koos was dat het prijstechnische gunstiger was, maar ik zou liever iets lichters hebben, dan is die 100 gr biaxiaal een zeer prijsgunstig alternatief.

    Met de sandwich zat ik aan balsa plankjes te denken van 1,5 a 2 mm dik dus langs.
    Kops balsa heeft meer nut als het geheel op druk belast word, van langs balsa heb ik nog wat sterkte, of heb ik het mis?
    Of zou je een ander sandwich materiaal aanraden?

    De opbouw zou dan als volgt zijn;

    -gelcoat
    -80 gr glas vierkantweefsel(onder 0 graden van de rol geknipt/gesneden)
    -100 gr koolstof biaxiaal legsel(onder 0 graden van de rol geknipt/gesneden)
    -balsa langs(plankjes 1,5 mm dik)
    -80 gr glas weefsel(onder 0 graden van de rol geknipt/gesneden)
    -een strook (5cm) koolstof legsel tpv de hoofdligger

    -spantjes/ligger

    -een strook (5cm) koolstof legsel tpv de hoofdligger
    -80 gr glas weefsel(onder 0 graden van de rol geknipt/gesneden)
    -balsa langs(plankjes 1,5 mm dik)
    -100 gr koolstof biaxiaal legsel(onder 0 graden van de rol geknipt/gesneden)
    -80 gr glas weefsel
    -gelcoat

    Dan kom ik op een gewicht uit van ongeveer 750 gr exclusief spanten en ligger
    De ligger en spanten effe gokken op 250 gr ????, dan zit ik totaal op 1 kilo, dat zou niet gek zijn.

    MVG
    Edwin.
     
  7. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Tsja, in die dunne kernmaterialen heb je niet heel veel keus. Ik zou gewoon eens proberen met wat je nu in gedachten hebt, je kan altijd nog op zoek naar iets anders.

    De koolstof is idd +/-45, dus 90 tussen de vezels, en diagonaal op de rol.
     
  8. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    369
    Locatie:
    België
    Edwin,
    Gewoon uit interesse, is jou mal van epoxy of van polyester??

    Mvg MT
     
  9. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Roosendaal
    Epoxy, polyester heb ik niet zo goede ervaringen mee, ligt waarschijnlijk aan mij :rolleyes:, maar dat spul droogt mij te snel, of ik ben te langzaam:roll:.

    MVG

    Edwin.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dit draadje gezien, met name de (sterkte)rekentooltjes? Geen idee of ze hier ook toepasbaar zijn.
    De bouw van de ADAMAS
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  11. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    lijnen

    Viperman,

    Even een stukje terug in je verslag (voordat Skiff voorstelde om voor biaxiaal carbon te gaan)...
    Het is natuurlijk maar hoe je er tegenaan kijkt, maar waarom gebruik je die 80 gr's plain weave in glas als je daar achter een 160 gr's twill weave Carbon doet?

    Het zou gewicht kunnen sparen om die weg te laten; qua stijfheid zal het weinig uitmaken. Qua impact wel, maar dat is aan de bouwer.
    Print-through heb je zowel bij twill weave als plain waeve nauwelijks.
    Bovendien ben ik het niet helemaal eens met je bewering dat plain sterker is dan twill, daar bij twill de vezelbundeltjes per lengte-eenheid de helft van het aantal sprongetjes maakt t.o.v plain, bij gelijke Tex-waardes. M.a.w; de vezelbundels liggen vlakker, en slingeren juist minder dan bij plain, wat de mat als geheel dus juist iets sterker maakt.

    HJ
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2012
  12. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Roosendaal
    Hallo HJ,

    De rede dat ik 80 gr glas wil gebruiken als eerste laag is dat je veel beter kunt zien waar je bijft, luchtbelletjes vallen beter op, de print-through is bij 80 gr ook vele male minder dan bij 160 grams, ik deel je mening dat de print-through weinig uitmaakt bij twill of plane van gelijk gewicht.

    In eerste instantie wilde ik alleen plain weave gebriken voor zowel de glas als het koolstof weefsel.

    Als je 2 lagen gebruikt, dus 80 gr glas en 160 gr koolstofweefsel en deze 45 graden verschoven(plain weave) lamineerd brengt dit naar mijn inziens wel meer stijfheid op dan 1 laag 160 gr koolstofweefsel.

    Of plain of twill sterker is heb ik geen ervaring mee, maar bij de carbon winkel werd mijn verteld dat plain iets meer sterke geeft.

    Hoe zou jij de vleugel opbouwen?

    Bedankt voor je reactie.

    MVG

    Edwin.


     
  13. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    plain "slingert" iets meer ("crimp" in het Engels). Hierdoor iets meer vering, en iets meer impact resistance.

    twill slingert iets minder, harness slingert nog minder, en is daardoor nog vlakker. Binnen twill en harness zijn er ook weer varianten, die aangeven om de hoeveel draden er van kant gewisseld wordt. (vaak 2/2 voor twill, en 3/1 tot 7/1 voor harness)

    Maar het blijft allemaal geklooi in de marge.
     
  14. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Roosendaal
    Koolstof sok

    Een beetje vooruit lopend op het maken van de andere delen zoals rudder, kielvlak, stabilo's e.d. zit ik te denken om koolstof sok te gebruiken voor de liggers.
    Ik ken de methode om een balsa latje of roofmate stokje te maken mooi in het verloop(dikte) van het product en daarover de sok trekken, maar als deze een beetje verschuift tijdens het sluiten van de mal hecht hij al niet meer aan de boven en onderschaal.
    Nu zat ik te denken aan een lange ballon, als deze een beetje te groot(dik) is zal hij door het sluiten van de mal aangedrukt worden en zo een goede hechting creëren met de boven en onderschaal, ook kleine verschuivingen zullen geen invloed op de hechtbaarheid van de boven en onderschaal veroorzaken.
    Zijn er mensen die een dergelijk product kennen of heeft iemand ervaring met deze methode? Is dit te koop?
    Ook andere suggesties zijn welkom.

    MVG
    Edwin.
     
  15. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Je kan misschien proberen om de koolstof sok over een soort van mouse slang te trekken, er bestaat zoiets als vulmateriaal om wanneer je voegen moet afkitten met silicone en de voeg te groot of te diep is in te steken.

    Soudal: sterk in lijmen, PU schuim en voegkitten

    PE of PU voegvulling bestaat in verschillende diameters en ik denk dat deze niets of weinig hars zal opnemen. Dus enkel de sok zal vol hars zitten en deze niet, dus bijna geen gewicht en deze kan ook zoals je al omschreef de vorm aannemen van de mal en uitzetten waar nodig.

    Zat hier zelf ook laatst aan te denken.

    Ben
     
  16. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    De rugvulling die ik in handen heb gehad, is opencellig, en zal extreem veel hars opnemen. Bovendien is de meeste rugvulling rond. Je wil eigenlijk niet dat je ligger rond van vorm is. De sterkte van je ligger komt uit het feit dat het een vlakke plaat is, welke je in het vlak belast. Is de plaat rond, dan zal de stijfheid en wellicht ook de sterkte minder zijn.

    Je zou wel een ligger uit isolatieschuim voor buizen kunnen snijden, dit is gesloten cel. Maar ook daar geldt: Druk je hem samen, dan zal het laminaat bol gaan staan. (nog afgezien van het feit dat de vezel niet haaks de bocht om wil)

    Ik zie wat dat betreft meer in een net te kleine ligger, desnoods gemaakt in een simpel (MDF bekleed met teflon folie) persmalletje. Dan maak je een mooie U-vormige ligger, welke je met wat spleetvullende lijm monteert.
     
  17. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    De slang die ik gevonden had is met gesloten cellen en is samendrukbaar. Dus als de vleugelhelften in de mal blijven zal deze dus niet doodrukken door het stuk. Een vleugelbuis is toch ook rond en zie wat ze daar mee uitsteken in een 3D toestel.

    Het idee van een net te klein gemaakte ligger is ook niet slecht, al zou ik hem maken uit een isolatieplaat. Deze is gemakkelijker te bewerken en te snijden dan een ronde.

    Ben
     
  18. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    283
    Locatie:
    Roosendaal
    Goed idee van die slang, zal eens kijken of dat hier in de buurt te koop is en er wat proefjes mee doen.
    Waar ik wel een beetje bang voor ben(en dat heb je niet met een ballon die je lek kunt prikken na uitharden) is dat de veerkracht uiteindelijk voor vervorming van de vleugel van de vleugel kan lijden, maar dat gaan we uitzoeken.


    Dit begrijp ik even niet, voor zover ik wist geeft een ronde ligger veel sterkte, een koker ligger naar mijn idee ook, maar een U profiel in een vleugel heb ik nog nooit gezien, dit geeft alleen sterkte naar 1 kant en een vleugel wordt zovel positief als negatief belast(naar boven en naar beneden)
    Een ligger maken die de juiste maat heeft is veel werk en heb er best veel nodig van verschillende afmetingen, het opmeten van de juiste hoogte van de ligger is ook niet zo eenvoudig daarom ben ik op zoek naar een eenvoudige oplossing die ik overal kan toepassen, ook het verlijmen van een op maat gemaakte ligger is een nauwkeurig werkje en de aangedikte hars zorgt ook voor gewichttoename.

    MVG

    Edwin.
     
  19. ruud zandvliet

    ruud zandvliet

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    209
    Locatie:
    uithoorn
    Hoi,
    vacuum vleugels maken is een makkie,als je even op mijn postings zoekt dan vind je een hele stap voor stap beschrijving..kan het je ook wel mailen als je wilt,foto,s tekst en uitleg..
    succes
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015

Deel Deze Pagina