MAN 6x4 Tamiya effe anders

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door trialrolf, 25 apr 2016.

  1. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Zo, weer eens een nieuw project opstarten naast alle al lopende.... Eigenlijk zijn al mijn modellen lopende projecten.

    Misschien herinneren jullie je mijn Knight Hauler.... Even een opfris:



    Jamie heeft hem verkocht en deze is nu ergens in het Groningse zijn rondjes aan het maken.

    Gezien de aard van mijn trailers vond ik een europese truck toch mooier. Bovendien was de Knight Hauler wat lang voor het manoeuvreren...Ik moet toch een smoes bedenken.....Nu ja, hij is weg!!

    Inderdaad een kleinzoon zonder truck kan niet dus er moet snel wat nieuws komen. Ik bespaar jullie de basisopbouw van het chassis. Dat kennen we nu wel denk ik.

    Toch moet het wel wat anders dan standaard worden. Primair zal de MAN voor de kiepaanhanger rijden. Als 2e de vlakke oplegger trekken. Voor deze doeleinden vond ik het chassis van de tamiya 6x4 te lang. Kortom ijzerzaag....



    4 cm korter geeft een iets gedrongen uiterlijk en wat meer wendbaarheid hoop ik. Ik wilde er eerst helemaal een TGA uitvoering van maken maar voorlopig ga ik het houden bij het weglaten van de spoilers en een vlak dak. Ik vind de TGA bumpers en ombouwsets wel mooi maar ook duur. Bovendien vind ik het originele front ook erg mooi.

    Het weghalen van 4 cm heeft tot gevolg dat de aanbouwdelen ook niet meer passen. Bovendien zitten er nu ook op andere plaatsen gaten en boutjes. Dus meten en kijken wat er te halen valt. Gelukkig zijn er tegenwoordig steeds meer hobbyisten die met resin om kunnen gaan..... Hiervan is ook het chassisverbindingsstuk.... Bovendien wilde ik de zijplaten weglaten en wat meer techniek zien.





    De tank is te openen en daar komt de accu in. Gaat dus een kleine lipo van 1600 MAH worden. Dan maar een keer vaker wisselen. Is met die tank ook geen probleem zo. Onder de cabine denk ik de ruimte nodig te hebben voor de Beier en alle electronica. De speaker moet daar ook nog komen ivm het lage dak. Er moet alleen nog een uitlaat komen.

    Nog even een foto met de kieper. De schotel moet mogelijk nog ietsie naar voren maar veel ruimte is daar niet voor.



    Tja, we zijn weer even van de straat, tot de volgende update
     
  2. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    Weer lekker bezig Rolf :)
     
  3. JamesDavis

    JamesDavis

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Doetinchem
    Goed bezig Rolf!


    Mvg James
     
  4. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Bedankt James en Cor , vandaag weer even wat verder gegaan. Wil zondag bij het clubrijden even proberen hoe de MAN zich op de baan gedraagt. Ook even trailer koppelen en kijken hoe de besturing werkt etc.

    Dus moest er een motor in en aandrijving. Als je gaat zagen heeft dat invloed op van alles en nog wat. Dus ook de cardan past dan niet meer. De motor is een Servonaut GM32U390. Deze bespaart nogal wat ruimte omdat de 3 bak er niet meer in hoeft. Die zou ik toch alleen maar in de eerste versnelling vast zetten. Wel een prijzig motoreke maar gezien de goede recensies wilde ik het bij deze truck toch een keer proberen. Overigens mijn eerste Servonaut produkt.

    Eerst maar plaatjes




    Waar eerst de motor uitstak in de cabine ligt nu de tijdelijke regelaar. Verder heb je een mooi zwaar en laag zwaartepunt boven de vooras. De cardan stamt van een SCX chassis van Axial. Een koppeling opgeboord naar 6mm aan de motorzijde.



    De cabine ga ik ook wat meer inrichten dan het standaard bouwpakket. Als basis dient dit styreensetje van MDtechshop.de.
    Die maken mooie dingetjes van styreen.



    Hier vanaf de onderkant gezien. Je zet het uiteindelijk samen met het dashboard vast aan de cabine. Maar ook nu hangt het al aan de haakjes in het dak en zit klem in de cabine. Werkt prima.

    Op deze foto zie je ook de alu plaatjes met de 2 gaatjes ieder. Dit is voor het steeksysteem van de cabine. Je kunt op die manier de cabine eraf halen met een simpele handeling ipv van kantelen en dan net niet genoeg ruimte hebben om met je dikke klauwen een draadje in de beier module te frutsen. Bovendien geen lelijke schroeven in je portier al kun je dat met het kantelsysteem natuurlijk ook voorkomen met een goede lijm...

    Hier vallen die gaatjes dan overheen.



    Tja, als ik de standaard rubbertjes erbij gebruik staat de cabine me net wat te hoog.....de dikte van de rubberen ring.
    Dus maar wat ductape..... Altijd handig om in huis te hebben, in de auto, in de caravan en in de modelbouwkoffer...







    Ook heb ik de zwaailampen van Pistenking (de duurste maar ook de mooiste ;) ) vast gemonteerd omdat met dat vlakke dak er nog wel wat geboord en geveild diende te worden. Na zondag dan de boel een beetje richten om de kieren een beetje te beperken. Al weet ik dat je er bij een echte vrachtwagen soms zomaar een vuist kunt steken tussen 2 plaatwerkdelen met name rond de cabine.

    We zijn weer een stapke verder......
     
    JamesDavis vindt dit leuk.
  5. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    Goed bezig Rolf :)
     
  6. JamesDavis

    JamesDavis

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Doetinchem
    Ik zie hem zondag op de baan Rolf!!


    Mvg James
     
  7. kupperfrits

    kupperfrits

    Lid geworden:
    1 feb 2010
    Berichten:
    27
    hallo,
    mag ik vragen welke baan? zie doetinchem etc.
    mvrgr
     
  8. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Gaaf project Rolf, ziet er alweer top uit man.
     
  9. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
  10. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Is inderdaad in ons clubgebouw. Maandelijks hebben we daar een truckzondag op ons eigen baantje. Hier een impressie


    Op de website van ons is een apart stukje in aanbouw voor truckers.

    Nu weer on topic ;-)
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  11. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Ook de MAN heeft inmiddels weer een rollend chassis in kleur nu.



    Langzaam aan de aanbouw delen gespoten en gemonteerd. Het begint er weer een beetje op te lijken.

    De achterlichten zijn al voorzien van Veroma printplaten met verlichting. Ook eraan gedacht de achterzijde van een tape te voorzien voor de isolatie. Anders komt de print tegen de metalen drager en........ geen licht.

    Ik twijfel nog over de kleur van de tank. Zou alu moeten zijn maar weet nog niet of het niet net te zilver is....
    De accubak met de luchttanks mag ook nog wat meer contrast hebben denk ik. Nog maar eens over denken.

    We gaan de goede kant op. Hoop van de week met het spuiten van de cabine te kunnen beginnen.
    In Tilligte zou hij dan moeten rijden!
     
    Cor, Vonk, JamesDavis en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Inmiddels heeft de MAN in Tilligte al op een demo van MBV Papendrecht gereden. Een filmpje volgt ook nog maar de bestickering was nog niet klaar. Dus bij deze.....

    De reguliere trailer heeft ook een nieuw design.

    Bijna zo goed als klaar. Er zijn nog wel een paar kleine dingetjes die moeten gebeuren. Ik wil de bediening van de schotel in het chassis brengen, een slangenrek (airbar) monteren en mogelijk een brandblusser. Kleine dingetjes zal ik maar zeggen. Voor de grote lijnen staat de MAN zijn mannetje. Ik ben er zelf erg tevreden over moet ik zeggen.
     
    arm1948, Vonk, bvdh en 6 anderen vinden dit leuk.
  13. JHMA36(2)

    JHMA36(2)

    Lid geworden:
    10 mei 2015
    Berichten:
    194
    Ziet er goed uit
     
  14. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    Mooie combi Rolf :)
     
  15. Cippo

    Cippo

    Lid geworden:
    16 nov 2009
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Beek lb
    mooie velgen. Mag ik vragen waar je die vandaan hebt?
     
  16. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    De velgen zijn inderdaad mooi. Waar heb ik ze vandaan? Poeh, ergens bij een nachtelijke ebay kooprush denk ik. Ha ha.

    Zal eens kijken of ik het terug kan vinden.
     
  17. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Achterhoek
    Dit was de verkoper op ebay rrchen2008
    Is wel flink duurder geworden. Ik heb €90 betaald voor de set maar is bijna jaar geleden.
     
    hooijtje vindt dit leuk.
  18. Ghossie

    Ghossie In Memoriam

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.891
    Locatie:
    Schoonebeek
    Rolf heb jij de motor alleen aan de voorkant bevestigd aan de beugel, of word hij achter ook nog gedragen o.i.d. En word er een beugel bij geleverd?
     
  19. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    zou tank alu laten,mooie achter bumper onderrijbeveiliging trouwens
     
  20. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    Hallo Rolf,
    Even een vraag. Iemand heeft me ooit gevraagd als ik de Joustra Rancho met bootaanhanger
    ging verkopen om dan een seintje te geven. Was jij dat?
    Het gaat namelijk in de verkoop.
     

Deel Deze Pagina