MAN 6x6 Expeditie voertuig

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door marcelinets, 24 apr 2016.

  1. marcelinets

    marcelinets Guest

    Hallo Cor,
    Als ik de 3 bovenstaande assen omdraai liggen ze net zo als nummer 4, ze kunnen maar op 1 manier in elkaar.
    Een deel heeft uitsparingen en het ander deel vertandingen die zo in elkaar passen.
    Bedankt voor het mee denken.

    mvg Marceline
     
  2. marcelinets

    marcelinets Guest

    Zie bijgevoegde foto,s. CIMG2513.jpg CIMG2512.jpg
     
  3. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    Klopt Marceline, maar je moet ze uit elkaar trekken en dan een tandje (of 2, of 3) verdraaien en weer in elkaar steken.
    De 'Vorken" van het middendeel moeten in hetzelfde vlak liggen, als je snapt wat ik bedoel; anders stuur ik wel weer een linkje van de '' echte''
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  4. marcelinets

    marcelinets Guest

    Ja, ik weet al wat je bedoeld, bedankt voor de correctie, zo dus?. Ben er ook achter dat ze wel wat vet kunnen gebruiken. CIMG2514.jpg
     
    Catwoman en Tug.NL vinden dit leuk.
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    De bovenste 2 zijn perfect, de onderste 90 graden fout, en die daarboven 'bijna' goed
    :)
     
  6. marcelinets

    marcelinets Guest

    Bedankt Cor, .......zal ze eerst wat vet geven kunnen ze beter in en uit elkaar schuiven.

    Fijne avond,
     
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Niet alleen schokken, maar ze gaan ook (langzaam) stuk, zeker als er veel kracht opkomt.

    @ Helicor,

    Het is een veel gemaakte fout, ik zie regelmatig modeltrucks rond rijden, waar de kruiskoppelingen verkeerd gemonteerd zijn.
     
  8. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.621
    Locatie:
    Drenthe
    Ze gaan stuk door het schokken..............
    En ik heb een modelbouwer op een tentoonstelling er eens op gewezen, die zei dit nooit te hebben geweten en zich afvroeg waarom die dingen altijd zo snel versleten waren en braken; was wel een groot model, dus aardig wat spanningen.
    Goed, terug naar Marceline!
     
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Nog even Off topic :

    Hallo Cor,

    Ik heb er ook een keertje een modelbouwer op gewezen, toen kreeg ik de opmerking :
    Waar bemoei jij je mee, of heb je er ook al verstand van ?
    Wijselijk zeg ik nu niets meer !

    Nu weer On topic :)
     
    Langedijker truckertje vindt dit leuk.
  10. volvoscania89

    volvoscania89

    Lid geworden:
    19 jan 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Westerbork
    dankjewel voor het antwoord, ik ga het eens even overdenken. mvg, arjan
     
  11. marcelinets

    marcelinets Guest

    Nog wat spulletjes besteld voor de Man Expeditie truck. Volgende maand nog 2 sets alu dakar velgen bestellen. s-l1600.jpg xc.jpg $_12r.jpg
     
    Rakthi, arm1948, VOLVO FH 16 750 en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Nijmegen
    Ziet er mooi uit Marceline, vooral die lier ! :thumbsup:

    Groetjes, Charlotte.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  13. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Bekijk bijlage 303575 [/COLOR][/QUOTE] die lieren kun je ook krijgen met een eigen AB heb je die ook gezien?
    Ik heb er eentje zonder ab op mijn sleepboot ingebouwd .
    Werkt goed
     
  14. marcelinets

    marcelinets Guest

    die lieren kun je ook krijgen met een eigen AB heb je die ook gezien?
    Ik heb er eentje zonder ab op mijn sleepboot ingebouwd .
    Werkt goed[/QUOTE]

    Hallo Tug, ik weet wat je bedoeld, op mijn Scania bergings voertuig staat een lier die je op afstand kan bedienen.
    Voor bovenstaande lier is ook een op afstand bedienbare bediening verkrijgbaar, en mocht deze te groot zijn voor montage aan de voorkant cabine, kijk ik voor een kleinere op ebay.de bij 1.10 winches.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  15. marcelinets

    marcelinets Guest

    Dan krijg je zoiets. s-l1600.jpg
     
    Rakthi en Tug.NL vinden dit leuk.
  16. marcelinets

    marcelinets Guest

    Even terug komend op de aandrijf-assen uit elkaar gehaald en ingevet nu schuiven ze beter in en uit elkaar. Bij 1 lange ging het niet gemakkelijk bleef vast lopen, omgedraaid en nu loopt jij soepel. Morgen het chassis eens in elkaar zetten, en kijken of de aandrijfas lengtes nog kloppen.

    Bij deze wens ik iedereen een goed en gezond en mooi 2019 toe. CIMG2531.jpg CIMG2530.jpg
     
    Rakthi, MarlinNavigator en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  17. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Marceline,

    Even een opmerking :
    De kruiskoppeling van de tweede cardans op de foto zit verkeerd, de kruiskoppeling aan de rechterkant die moet een kwartslag draaien, deze kruiskoppelingen liggen niet in lijn
    Op de andere drie cardanassen zitten de kruiskoppelingen goed !
     
  18. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    ik dacht ook altijd dat ze kwartslag gedraait moesten,omdat je anders de delen tegelijk op t krappe punt komen,dus als je kwartslag gedraait zou hebben dan behoud je ruimte,dacht ik hoor,maar zal t ook eens zo op gelijke maat monteren
    want de cardanasjes van de rc autoos die met bolletje met pennetje er doorheen die lopen ook slecht rond bij ver insturen en dan zitten de pennetjes ook zelfde gedraait aan weerszijde van de as,
     
  19. marcelinets

    marcelinets Guest

    De kruiskoppeling die je aangeeft kan ik niet draaien, heb dat geprobeerd maar dan gaat de as niet helemaal naar binnen, hoe hij nu zit schuift hij wel.
    Waarschijnlijk zit er in de buis iets wat ik niet kan zien, waarom hij niet heen en weer gaat.
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Marceline,

    Toch moet je proberen om de kruiskoppelingen één lijn te monteren, want zoals het nu is, gaan de kruiskoppelingen heel snel defect, zeker als er grote krachten op kruiskoppelingen komen, wat meestal wel het geval is bij een 6 x6 voertuig.

    Even de vertanding goed nakijken of er geen beschadigingen opzitten. Als niet het geval is en het niet lukt om de kruiskoppeling in een rechte lijn om te draaien, dan contact opnemen met de leverancier, die moet deze cardanas omruilen voor een goede cardanas.
    Succes !
     

Deel Deze Pagina