MAN 8x4 haakarm

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Blauwwinde, 16 okt 2014.

  1. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Het gaat toch gebeuren na eerst een 12 kanaals (4 schakelaars, 8 druktoetsen) multiswitch gebouwd te hebben met 1 enkele microchip (16F628) en digitale potmeter in de zender en een 16F877a aan de ontvanger komt er binnenkort een truck om deze te kunnen gebruiken. In het verleden heb wel ik veel met bootjes gedaan maar vrachtwagens zijn nieuw voor mij.

    De keus is gevallen op een nieuwe de MAN 6x4 van Tamiya omdat de 2e hands prijzen zo hoog zijn dat het verschil met een nieuwe wel erg klein werd. Zijn er nog punten waar ik op moet letten met de bouw? En vooral tijdens de start van het bouwen?
     
  2. marcelinets

    marcelinets Guest

    Zou de kennisbank en startpagina voor modeltruckers lezen daar vind je alle informatie.
    Wel zou ik de standaard motor vervangen voor een 55 of 80 turns motor en je versnellingsbak vast zetten in de 1e versnelling.
     
  3. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Bedankt,

    Die motor zal k inderdaad doen, ook komen er kogellagertjes in.
    Aangezien de zender 9 kanalen heeft waarvan 2x de bovengenoemde 12kan multiswitch krijgt de versnellingsbak krijgt gewoon een servo, waarom zou ik die vast moeten zetten?
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2014
  4. vwforum

    vwforum

    Lid geworden:
    8 jan 2009
    Berichten:
    1.334
    Locatie:
    nieuwegein
    Motor vast geeft de goede snelheid weer. Maar hoeft niet.

    Zelf zet ik alles vast in de eerste versnelling. Om dat het geen race wagen is.
     
  5. marcelinets

    marcelinets Guest

    De standaard motor is een race monster vandaar dat mensen de motor vervangen.
    Als je je versnellingsbak vast zet in 1e versnelling rijd hij normaal,handig als je ooit aan een rij dag wil deelnemen.
     
  6. marcelinets

    marcelinets Guest

    als je versnellingsbak vast zet in 1e versnelling vervalt die servo.
     
  7. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Ok, bedankt voor de terugkoppeling,

    Ik zet er een voorlopig een carson motortje en een servo in. Grote ìkans dat de versnelling zelden verder komt dan de 1e maar ik overweeg ook om van de 3e een vrijloop te maken. Dan kun je tijdens een eventuele rijdemo ook aangekoppeld worden aan een sleep/takelwagen van de anwb:D
     
  8. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    De bouw kan beginnen...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2014
  9. Koos82

    Koos82 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 dec 2007
    Berichten:
    687
    ik zou ook als ik jouw was gelijk de stuuras omdraaien dat de spoorstang aan de achterkant zit

    groet,
    Koos
     
  10. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Dat had ik inderdaad gelezen. Maar bedankt voor de tip. Ik denk dat ik voor de volende oplossing ga.

    besturing-tamiya-veranderen-verbeteren

    Ik hoop alleen dat ik voldoende ruimte over houd voor de schakelservo.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Dat is een goede suggestie, ik weet niet of de verschillende wagens die je op filmpjes soms ziet, dit als de basis voor de vrijloop hebben, maar het is in elk geval uiterst simpel en doeltreffend.
    Alleen weet ik niet welke versnelling de neutrale stand van de servo is; als dat niet de 3e is, dan zal je toch je zender en ontvanger aan moeten laten staan tijdens het afslepen, en dat is verder nergens voor nodig.
    Cor
     
  12. marcelinets

    marcelinets Guest

    je heb ook stuurstangen die gebogen zijn,die over het motorblok passen.
    mini-trucks.nl heeft ze
     
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    [mod]

    Topic verplaatst naar de bouwverslagen : Trucks en bouwmachines

    [/mod]
     
  14. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Het stuurprobleem komt goed, ik kan de stuurservo op de originele plaats laten zitten als ik een ultra korte stang heb. Die moet dus nog gemaakt worden. en de spoorstang is al verlaagd.

    @Helicor, tijdens een demo staat de zender toch altijd aan, ook afslepen is een onderdeel van een demo. sterker nog als je er een lepel onder wil drukken moet de truck in de versnelling staan, daarna pas moet deze in zijn vrij.
     
  15. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Is er een reden dat de veerpoten voor de stuuras zitten?
    als ik die aan de achterkant zet (boren en tappen) kan de stuurstang (niet de spoorstang) voor de as aan de originele koppeling daarvoor. In dat geval hoef ik enkel nieuwe gaten te boren en tappen en de stang aan de servo te verlengen.
     
  16. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.644
    Locatie:
    Drenthe
    Veerpoten???
    Bedoel je de schokdempers misschien?
    Die kunnen voor of achter zitten, dat maakt voor de werking [in het groot] niets uit.
    Cor
     
  17. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Marcelinets,

    Bedankt voor de info maar kopen is 2e keus, zelf maken is de hobby voor mij.

    zo ook de "multiswitch" wat eigenlijk geen multi switch is (geen multiplexer systeem maar een slimme potmeter. Hierdoor wordt iedere schakel actie na ca 3 cyclussen van 50ms opgevolgd en kunnen er tot 24 kanalen aangestuurd worden op 1 kanaal. (de vertraging van 3 cyclussen is om verstoringen te voorkomen) en zelf gebruik ik 12 kanalen per unit omdat mijn chip maar 12 ingangen beschikbaar heeft en dit qua ruimte in de zender mooi paste. Ter vergelijk een standaard multiswitch met 8 kanalen heeft 9 klok cyclussen nodig en vertraagd dus tot 9x 50 ms = 450ms


    Binnenkort de elektronica voor de knipper, rem en achteruitrijlichten maar eens uitwerken. Ik denk dat ik voor de volgende optie ga.


    Knipperlicht aan met de multiswitch (links of rechts)
    knipperlicht automatisch uit nadat de bocht gemaakt is (servo heeft uitslag gehad en is terug in de nul stand).

    Remlicht,
    Als de snelheidsknuppel in de neutraal komt na gereden te hebben dan auto uit laten rijden door de snelheidsregelaar te laten na-ijlen (simulatie van massa traagheid) zonder remlicht
    Remmen is versnelt stoppen en gebeurd door de knuppel in tegengestelde richting te bewegen (achteruit als de truck vooruit rijd) vol-gas achteruit is noodstop en dus acuut stoppen de rest van de achteruit wordt een proportionele rem. Uiteraard moet tijdens deze actie het remlicht branden.


    Tussen voor en achteruit moet een pauze (knuppel neutraal) van 2 seconde zitten.

    Achteruitrijlicht,
    Aan indien de auto achteruit rijd.


    Zijn er nog functies die ik vergeet?

    Voorlopig dus nog wat puzzeltjes maar eerst de auto opbouwen, dit vordert al aardig.
     
  18. marcelinets

    marcelinets Guest

    Ik ben niet zo handig om zelf dingen te maken zoals sommige hier doen.

    Ben weer handig met andere dingen zoals tuinen.
     
  19. Blauwwinde

    Blauwwinde

    Lid geworden:
    30 aug 2012
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Achterhoek
    Dat kun je dan weer beter niet aan mij overlaten. Alles wat bloeit is mooi en alles wat prikt is onkruid, toch?
     
  20. marcelinets

    marcelinets Guest

    Onkruid bestaat niet namelijk,het zijn ongewenste planten die de meeste mensen niet in hun tuin willen.Veel hebben ook een geneeskundige werking.

    Om even terug te komen op het onderwerp,voor mijn nieuwe project moet ook de laadbak zelf bouwen,ben benieuwd of dat lukt.

    Maar succes met de bouw van je truck.
     

Deel Deze Pagina