Manicaca II

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door flymax, 8 okt 2017.

  1. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Dat kan ik helemaal onderschrijven. Het zou leuk zijn om eens lijnbesturing te zien op ons veld bij Cumulus Kampen.
     
  2. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254

    Bijgevoegde bestanden:

    flymax vindt dit leuk.
  3. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.064
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Max, bedankt! Hier kan ik wel,wat mee. Vooral het handvat van Bruno zet me wel aan het denken, en ik kijk ineens met heel andere ogen maar mijn rechterhand. Ik denk dat ik eerst eens begin om een handgreep op maat maak, en dat ik daarna de contour van het handvat ga aanpassen aan mijn eigen ergonomie. Ook de tip om meerdere gaten voor de fietsspaken te maken ga ik gebruiken!
    Max
     
  4. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Sorry hoor; maar deze is te mooi om te laten liggen!!
    " ik kijk ineens met heel andere ogen maar mijn rechterhand"
     
  5. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.064
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Tja, ik was er al bang voor.............
     
  6. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi F Max,
    90% van alle LB vliegers kunnen prima uit de weg met het handvat op de tekening uit Aeromodeller. En het is in een uurtje te maken. Een bruikbare verfijning is om er een plak 10mm balsa aan een kant tegenaan te plakken, en dat in vorm met je hand te schuren. Mocht blijken dat je toch liever met een iets ander handvat vliegt, dan kunnen de goede bedoelingen van alle doorgewinterde LB azen toegepast worden. Maar denk wel dat wedstrijdvliegen, in Stunt, Combat of Carrier veel hogere eisen stelt dan het leren vliegen met een klassieke trainer/ stunttrainer. Overigens ondersteun ik het aanbod van Bruno en Max om eens in Kampen LB te komen demonstreren (en les te geven met een trainer).
    Met groeten uit zonnig Malta,
    Henk
     
    flymax vindt dit leuk.
  7. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.064
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Henk,

    Ik zal vanavond op onze clubavond eens even kijken wat we kunnen afspreken over een LB demo c.q. oefensessie. Lijkt mij in elk geval erg leuk!

    Over het handvat: ik ben niet van plan om een zeer fancy ding te maken, maar als ik toch aan het zagen ben, dan maakt het ook niet uit of ik een tekening volg, of de lijnen van mijn hand.

    Max
     
  8. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.064
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Hierbij een foto van mijn accubakje. Geheel in stijl gevouwen van aluminium. Voordeel van elektro is dat de elektronen niet naar buiten worden geslingerd dus ik hoef geen puntdak tankje te vouwen :)

    [​IMG]
     
    Bruno van Hoek en PH_AJH vinden dit leuk.
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat zit uitstekend vast met die M3 boutjes door de accu....:D

    Wat voor motor/accucombinatie zien we hier? En wat voor prop moet de zaak voortsleuren?
    Klopt het dat ik een 25A Plush regelaar zie? Henk heeft een instelkaartje voor de Plush, kan meteen de motorrrem worden ingeschakeld, anders sta je 10 meter na de motorstop al aan dek (een windmillende prop is een mega-rem). Is weliswaar te doen als je er op voorbereid bent, maar ideaal is anders.
    Ik gebruik de motorrem al sinds 2006 en dat bevalt prima (1 ronde uitzweven tot touchdown).

    Heb je al lijnen? Ik zou voor de .012 Staystrate gaan. Gebruik zelf .015, dus die heb ik niet voor je.
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2017
  10. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.064
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ja als je met een geaarde boor de gaten in de accu maakt gaat dat prima!;)

    De motor is een Turnigy 28...(nogwat) aerodrive met een 10x6 prop en een 18 amp regelaar. De accu is wat klein bemeten (500 mah) maar voorlopig heb ik wel voldoende aan 2 minuten vliegtijd vermoed ik. Ik wil eerst proefvliegen met deze accu's omdat ik ze nog heb liggen. Het aluminium bakje is om die reden ook schroefbaar gemaakt zodat ik het kan aanpassen aan andere accu's. Ik heb nog een vierkante meter van dat spul liggen (ooit eens een caravan gesloopt) .De motorrem heb ik al geprogrammeerd want dat remmen kan inderdaad het verschil maken tussen een landing en een aankomst:). Ik heb ook al eens een rompbreuk gehad bij een hotliner die spontaan op een halve meter hoogte tot stilstand kwam met een windmillende prop.

    Ik heb nog geen lijnen. Ik weet dat de meningen uiteenlopen over dyneema maar zou dat voor de eerste vluchten volstaan? En welke lijnlengte adviseren jullie?
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Deze?
    Ik denk dat je met 6" spoed minimaal 6000 toeren nodig hebt om te kunnen vliegen. 10" diameter op een model, zo groot als een Suppi geeft een heel constante snelheid. Vooropgesteld natuurlijk dat je de takeoff snelheid haalt, maar met 10" zal de acceleratie verrrassend zijn....

    Alles wat niet rekt en 10 x het model gewicht houdt zou moeten kunnen.
    Vooropgesteld dat je het makkelijk en duurzaam op lengte kunt knopen.
     
  12. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Dat is een beetje weinig,
    Om snel genoeg te kunnen vliegen heb je spoed nodig,
    Om in (governor) te kunnen stijgen heb je diameter nodig.
    De stroom op de grond op het ingestelde toerental mag niet boven de regelaar limiet zitten.

    In de lucht trekt een kunstvlucht model ongeveeer 2/3 van de stroom op de grond en in stijgvlucht net zoveel als op de grond, nooit meer.

    Je verwacht 2 minuten te kunnen vliegen, bij een verbruik van 400mAh is dat 12A gemiddeld en kom je op 18A piekstroom, dat is dus mooi in balans.
    Bij 6 inch spoed moet je richting 9000-10000 rpm, haalt je motor de toeren niet dan kun je de spoed vergroten, mijn F2B model vlieg ik op 8 inch en 6300rpm.
     
  13. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.064
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Lees ik hier tussen neus en lippen door dat ik de regelaar het beste in governer mode kan zetten? Let wel: mijn ervaring van 30 jaar geleden ging niet verder dan rondjes vliegen. Een looping of andere figuur is voor mij nog ver weg......
     
  14. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    "Een looping of andere figuur is voor mij nog ver weg......"

    Bij lijngestuurd vliegen zijn alle figuren toch altijd even ver van je af ;) ;) ;)
     
    flymax vindt dit leuk.
  15. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.064
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ik bedoel dat ik hele lange lijnen ga gebruiken, dan wordt je ook niet zo draaierig
     
  16. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Lijnen;

    Ik heb stalen setjes 0,3 mm dik van 12,80 meter en van 17,60 meter. Genoeg voor de eerste vluchten. Neem ik mee.
    Verder heb ik nog 1.800 meter Dyneema in de kast liggen; diameter 0,24 mm, treksterkte 40 kg.
    Of 1.800 meter diameter 0,17 mm, treksterkte 20 kg.
    Ik was al van plan daar volgend jaar mee te gaan vliegen met een ultralicht carriermodel.
    En die maak je zo;
    1. Leg de laatste 30 cm van de gevlochten lijn dubbel en haal deze door het rigringetje. Afgebeeldt is een wartel.

    2. Sla de lus zes keer om de lijn.

    3. Haal het uiteinde van de lus door de opening voor het oog van rigringetje
    Bevochtig de lijn en trek deze voorzichtig maar stevig aan. Knip de lus en het uiteinde kort af en klaar.

    upload_2017-11-1_11-56-19.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    flymax en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  17. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.064
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ik bedoel dat ik hele lange lijnen ga gebruiken, dan wordt je ook niet zo draaierig
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Heb het even doorgerekend.
    6000 toeren per minuut = 100 per sec.
    Bij rondjes 5,0 leg je in die tijd 5 x 100 x 6 x 0,0254 = 76 meter af. Dat is de omtrek. Lijnlengte wordt dan 76 : 2π =~12 meter. Wil je langere lijnen, zul je sneller moeten vliegen.

    Ik ben het met Erik eens voor zover het een kunstvlucht model betreft, maar bij mijn aanname van 6000 toeren ga ik uit van een horizontale vlucht op 3 m hoogte met een trainer.
    Voor kunstvlucht heb je volgens mij een andere motor, regelaar en accu nodig.
     
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het gaat niet om de lijnlengte, het gaat om de rondetijd. 5,0 is heel rustig. De meeste trainers vliegen < 4,5 ......

    Zodra dat niet meer het geval is, helpt ( soms) alleen nog maar hard achteruit rennen.
    Ik ben ongeveer 10x in die situatie geweest en heb daar ongeveer evenveel succes als pech mee gehad...:oops::weetnie:
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2017
  20. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Kan, Voor een trainer zou ik met Flight beginnen.
     

Deel Deze Pagina