Manier om fles open te trekken van op afstand

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Tim Van de Cavey, 1 okt 2018.

  1. Tim Van de Cavey

    Tim Van de Cavey

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    68
    Voor een project voor mijn werk ben ik op zoek naar een manier om van op afstand een hendel over te halen van een slagroomspuitbus op CO2 gemonteerd op een plaat.
    Ideaal zou een stevige motor zijn op 9V dewelke erg traag draait zodat ik gewoon met een schakelaar op afstand kan werken.

    Kunnen jullie even mee denken ;-)
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waarom een electromotor? Dan moet je een schakelaar omzetten, wachten tot die bagger begint te spuiten, en daarna het knopje weer uit zetten (anders verbrand het motortje), en als je "klaar bent" moet je de draairichting omkeren en weer wachten tot de prut stopt, schakelaartje weer terug omzetten....

    Een spoel, met een bewegende kern er in werkt veel makkelijker: spanning er op en de kern word aangetrokken: kern trekt middels touwtje/stangetje/hefboompje die bus open. Spanning er af, en de bus sluit zichzelf weer.

    Ik neem wél aan, dat je enigszins in staat bent zelf te knutselen....

    Geschikte spoelen en kernen kun je eventueel uit oude magneetkleppen (solenoid valve) slopen, en die zijn in allerlei spanningen verkrijgbaar, meest voorkomend 12, 24 en 220V.
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Google eens op
    stopmagneet
    of
    bedrijfsmagneet.
     
  4. Tim Van de Cavey

    Tim Van de Cavey

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    68
    een electromotor leek me het simpelste, ik kan wel wat knutselen maar ben zeker geen expert in dergelijke zaken...

    Ik kijk eens naar de magneten... alvast bedankt...
     
  5. Mark-013

    Mark-013

    Lid geworden:
    10 jul 2007
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Tilburg
    De RC-oplossing: servo. ;)
     
  6. Tim Van de Cavey

    Tim Van de Cavey

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    68
    Aan een servo had ik gedacht doch dan moet ik een volledige zender gebruiken ipv een simpele afstandsbediening, bovenden moet je al een stevige servo hebben volgens mij om dit om te trekken?
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Er bestaan ook servo testers. die koppel je gewoon met een draad aan de servo.
    Is een doosje met een potmeter.
     
  8. Mark-013

    Mark-013

    Lid geworden:
    10 jul 2007
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Tilburg
    Het is maar net wat je hebt liggen en wilt investeren. ;)
    Als het voor een eenmalige actie zou zijn dan zou ik er 1 van mijn zenders bij nemen. Als het jaren mee moet gaan dan zou ik ook voor een andere oplossing gaan.

    Is het trouwens de bedoeling dat je afstandbediening draadloos of bedraad is?
     
  9. Tim Van de Cavey

    Tim Van de Cavey

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    68
    Draadloos en moet een opleiding of 15 meegaan
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Een GT2 zender met ontvanger kost 19 euro over de grens....
    Een servotester met bv een 433mhz zender/ontvanger setje werkt minder betrouwbaar. Je kunt ook aan een Xbee setje of een ESP8266 denken.
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  12. Tim Van de Cavey

    Tim Van de Cavey

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    68
    [​IMG]

    Ik had dit als oplossing bedacht, ik heb enkele jaren geleden alles van modelbouw weggedaan wegens tijdgebrek dus geen andere onderdelen om te testen. Ik kan mijn ontvanger pairen volgens mij maar als ik mijn batterijhouder in de bind/bat opening steek knippert de ontvanger toch. Ik dacht dat dit zou moeten werken normaal maar lukt dus niet
     

Deel Deze Pagina