Bij sommige kleinere modellen wordt soms het richtingsroer bestuurd voor gieren(yaw) en 1 rolroer achter voor stampen(pitch). Andere types 1 vast richtingsroer en 2 aparte rolroeren achter voor stampen en rollen(roll). Met motorsturen erbij dus steeds 3 kanaals. Wat scheelt dit in vlieggedrag.
?? rolroer achter? Ik denk dat je een hoogteroer bedoeld. Rolroeren zitten in de vleugels en zorgen voor een rollende beweging. Het verticale roer heet een richtings roer. Jij wilt dus het verscil weten tussen een vliegtuig met een hoogte en richtings roer en een delta, of lees ik dat verkeerd? Dit is een delta :
Dat is gewoon een normale staart configuratie, (stabilo heeft wel iets V-stelling) Dus hoogteroeren gaan omhoog/omlaag voor pitch richtingroer links/rechts voor yaw Rolroeren/ailerons zitten in de vleugels (staan niet op dat plaatje) en zorgen voor de rol beweging
Celtic bedoelt, denk ik, het verschil tussen sturen met richting en hoogte, versus rolroeren en hoogte. Klopt dat Celtic? Vooruitlopend... voor een echte nette bocht heb je eigenlijk rol, hoogte en richting nodig. Maar het kan ook wel wat minder; zeker op toestellen waar het niet om elke centimeter hoogte gaat. Door eerst een rolroer-uitslag te geven, komt het hoogteroer in een stand waardoor, als je Up geeft, de gewenste bochtrichting wordt ingestuurd. Omdat bij een bocht altijd ook een beetje Up hoort (anders wordt het een spiraalduik) heb je hiermee eigenlijk alle impulsen die nodig zijn; je kan hooguit zeggen dat in het begin van de rolbeweging (of bij een flauwe bocht) er een zekere mate van zijslip zal ontstaan (eigenlijk: schuiven) omdat geen richtingsroer wordt gebruikt. Veel eenvoudige trainers hebben alleen hoogte en richting. Deze hebben steevast ook de nodige V-stelling in de vleugel. Geef je met zo'n toestel een richtingsroer uitslag, laten we zeggen naar links, dan draait het een beetje om zijn topas - er ontstaat een zijslip van rechts. Door die zijdelingse aanstroming en de V-stelling, krijgt de rechtervleugel een grotere invalshoek dan de linker; de rechter gaat dus omhoog, de linker omlaag. Beetje Up erbij om de bocht mooi rond te vliegen... klaar. Natuurlijk geeft die zijslip in het begin enige weerstand; in dit geval mis je dus een beetje de rolroeren. Met rol, hoogte en richting samen kan je dus een aerodynamisch optimale bocht vliegen met zo min mogelijk zijslip.
Volgens mij is een taileron een stabilo waarvan de linker en rechter (pendel)roeren onafhankelijk kunnen bewegen, en die niet enkel de hoogtesturing voor hun rekening nemen, maar ook de rol-besturing ondersteunen of zelfs volledig overnemen. Je ziet zoiets volgens mij op een enkele jet. De rolroeren ontbreken soms op de hoofdvleugel. Hier een duidelijk voorbeeld uit de modelwereld: Dirk.
@Dirk, dat klopt ... maar tailerons werken alleen goed als de hoofdvleugels een redelijke pijlstand hebben en de (pendel)roeren in verhouding "groot" zijn t.o.v. de hoofdvleugel.
Getuige deze opmerking: ...en gegeven dat hij géén delta bedoelt, bedoelt hij vast geen tailerons. Maar, een beetje cryptisch is de vraagstelling wel...
Zou zomaar kunnen. Heb ik geen idee van/over. Ik beantwoordde ook enkel de vraag wat een taileron precies is. Niet hoe effectief die is, of onder welke condities bruikbaar/zinvol is. Lijkt me logisch, maar ook: niet binnen mijn bedoeling van het antwoord. Dirk.
Bij een taileron is de gehele staartvleugel dus eigenlijk de elevon. Taileron wordt ook wel stabilator genoemd: Stabilator - Wikipedia, the free encyclopedia weer wat geleerd. De vraag is hiermee wel duidelijk denk ik. Maar hoe zit het met de besturing vanaf de zender. Stick links rechts moet dan gecombineerd worden met naar voren en naar achteren op beide servo's.
Vrijwel alle zenders (alle zg. computerzenders) hebben de optie delta, die zou je hier kunnen gebruiken. Als er ook nog ailerons aan de vleugels zitten zou je voor de staart V-tail mix kunnen gebruiken (maar dan moet links en rechts net andersom staan). Ik snap nog steeds niet hoe je van je beginpost komt op stabilators. Toch een volgende keer een tikkie zorgvuldiger uitleggen wat je bedoelt graag...