Manoeuvreren ook op schaal?

Bester vaarmannen,

Mijn modelbouw beperkt zich vrijwel alleen maar tot vliegen (al vaar ik in de zomer geregeld met m'n Micro Magic) maar als zeevarende volg ik zwijgend ook al jaren het schepen forum. Sinds een paar maanden ben ik Loods in opleiding en is manoeuvreren een veel groter deel van mijn werk geworden.....al mooie schepen kijkend kwam (nu pas) de volgende vraag in mij op:

Qua uiterlijk gaan sommigen tot het uiterste om er echt uit te zien maar in hoeverre zijn de manoeuvreereigenschappen van die schepen ook op schaal?
Kiezen jullie de motor-setup ook zodanig dat dit op schaal blijft?
In hoeverre kiezen jullie je vaarlocatie om 'echte' manoeuvres uit te voeren?

Groeten

Justus

Kiezen jullie de motor-setup ook zodanig dat dit op schaal blijft?

Lijkt me niet.. Zou je een schip hebben dat normaal 20 kilometer per uur vaart.. Zou ze in schaal 1:50 0.4 kilometer per uur moeten gaan :wink: En geloof me.. Dat is heel snel..

Hallo Justus,

in tegenstelling tot wat Botter zegt, heb ik de gegevens genomen van het werkelijke schip, en dan niet alleen snelheid, maar ook schroefdiameter en motor toerental. En die omgezet naar model met behulp van een aantal rekenregels.
Dan kom je uit op een schroef met een bepaalde spoed en diameter; hebben ze die niet bij de winkel dan kies je een dichtbijzijnde, en reken je de rest opnieuw door.
Dan kom je op een (elektro)motor uit die ongeveer hetzelfde moet kunnen doen qua toerental, en genoeg kracht moet hebben om de schroef goed rond te krijgen en de boot ongeveer z'n schaalsnelheid te geven. Dan kies je een motor uit een catalogus die daarbij in de buurt komt. Meestal iets meer dan wat de berekening aangeeft, liever juist iets snelheid over dan te kort.
Ik denk dat de meeste sleepbootmodellen en modellen van andere werkschepen wel ongeveer schaalsnelheid zullen varen.
Ik weet dat er vaargroepen zijn die ook boeien hebben die ze in het water kunnen uitzetten, en waarmee ze een parcours kunnen uitzetten waarmee behendigheidsproeven gedaan kunnen worden voor het manouvreren. Maar meestal zie ik de mensen op "open water" spelen met de mogelijkheden die de boot heeft.

VrGr,

Theo

Wat nog een groot nadeel is dat je niet op schaal kan varen, het water is niet op schaal.
Wil je met je model net zoals in het eggie varen en manoeuvreren dan moet je in een bad vol met stroop gaan varen.
Maargoed dat moet maar niet, straks eet je je boot op inplaats van je pannekoek.

Het niet op schaal zijn van de omstandigheden deed me juist deze vraag bedenken.
De schepen moeten op het echte schip lijken maar kunnen zo nooit varen...hoe lossen jullie dat op?

Oogjes dicht...snaveltjes toe...en genieten van de sensationeel mooie modellen of proberen jullie het varen ook zo echt mogelijk te doen lijken?

Justus,

90% van de modelschepen zullen bij "full speed" zwaar over de schaalsnelheid heen gaan (behalve die van Botter dan, die vind 400 meter per uur al heel snel)
Voor een groot gedeelte zal het "natuurgetrouw" varen afhangen van degene die de zender in z'n handen heeft.
En door met beleid met de "knuppels" om te gaan is er best leuk schaal te varen.
Ook de grote van het model speelt een rol. Het vaarbeeld van en bootje van 50cm ziet er lang niet zo realistisch uit, als het vaarbeeld van een schip van 2 meter, hoe je ook je best doet met de zender.
Want zoals Auke ook al stelde: het medium waar we met onze modelbootjes in varen is niet mee verschaald, en daarom blijft het altijd behelpen.

Voor wat betreft de locaties: Persoonlijk vind ik het altijd leuk om te kunnen manuoevreren, gewoon rondjes varen op een plas of in een sloot trekt mij niet zo.
Een super locatie hiervoor heeft onder andere de Modelboot Vereninging IJmond in Heemskerk.
IMG_1603.jpg

Dit soort locaties maakt voor mij het varen vele malen leuker!
Deze locaties zijn echter met een loep te zoeken, dus nood gedwongen vaar ik dus ook gewoon op vijvers en sloten. :-(
En natuurlijk ga ik mezelf ook wel eens te buiten aan "niet schaal gedrag".
Dat is weer het voordeel van modelvaren, missertjes kosten dan niet zo veel als in "het eggie"

90% van de modelschepen zullen bij "full speed" zwaar over de schaalsnelheid heen gaan (behalve die van Botter dan, die vind 400 meter per uur al heel snel)

Jeetje.. Was ook maar geintje.. :roll: Met mijn lichaam lengte van 195 hou ik dat 0,4 kilometer per uur moeilijk bij.. moet ik stappen van 10 cm gaan zetten.. Neem me toch niet altijd zo serieus:nosmile:

als je op schaal vaart,dan is het net als in het echt,even de formule van de romp snelheid toepassen.ik zelf heb een sleepboot (jan van hasselt sr)de echte (20 mter lang) heeft een rompsnelheid van ong,20 km,mijn model is 150 cm lang ,dat komt neer op een rompsnelheid van ruim 4 km.
het varen en manuvreren is gelijk aan het grote schip.

de faktoren die invloed op het manoeuvreergedrag hebben zijn natuurlijk allemaal aanwezig. En bij slepers valt het reuze mee qua vreemde gegevens want die schaal bljft wel een beetje rond die 1:50 of 1:33 ofzo. Maar als ik van die vreselijk mooi kunstwerkjes van binnenvaartschepen en vrachtschepen zie en alles op schaal is...1:200 ofzo...dan zou er ook maar heel weinig vermogen in gaan en waait je bootje door de hele haven heen.

hallo

de meeste gaan te hart (of hebben de mogelijkheid)
ik zelf hou de golf rond het midden van de romp in het oog
als daar een mooie zeeg in zit dan zal ik wel zo ongeveer aan die max snelheid zitten
het beetje power over is veiligheid om ongelukken te vermeiden en das altijd wel prettig
wij op de club varen op wedstrijden een parkoer
en als we ergens anders zijn passen we ons aan aan de daar heersende club
daar ik met duikboten vaar zie je minder van de snelheid van mijn model dan dat van oppervlakte schepen hahaha

groetjes raf

Ook kun je voor het berekenen van de schaalsnelheid gebruik maken van het froude getal(spreek froede). Deze wordt in de scheepsbouwwereld ook vaak toegepast bij modelproeven.

Fr (froude) = V / wortel van (g x L) Zie wikipedia

Hierin is:
V = snelheid [m/s]
g = zwaartekrachtversnelling [9,81 m/s2]
L = scheepslengte [m]

Hierbij een voorbeeld van de sleper van meneer Tonberg.

Lschip = 20 m
Lmodel = 1,5 m
Vschip = 20 km/u = 5,56 m/s

Fr is dan: 5.56 / wortel van (9,81 x 20) = 0.3966

Nu kan terug gerekend worden naar de schaalsnelheid: V model

V model = Fr x wortel (g x Lmodel)
0.3966 x wortel van (9,81 x 1,5) = 1.52 m/s
Dit komt neer op 5,47 km/u zeg 5,5 km/u.

Ik zou het interessant vinden om te weten hoe u (meneer Tonberg) de snelheid heeft berekend. Ik ken eigenlijk alleen Froude maar er zijn vast meerdere methoden.

Groeten van Alex

Laatst bewerkt:
Wat betreft de snelheid van 1 van mijn modellen klopt bovenstaande berekening behoorlijk. Lschip=100m, Lmodel=1,5m, Vschip=10m/s. Dat geeft een schaalsnelheid van 4,3km/h. Het model gaat iets sneller, want het is te voet net niet bij te houden.
Het motorvermogen van het 1:1 was 5000KW (7000pk) als ik dit deel door de derde machtswortel van 67 (schaal 1/67) dan geeft dat 16,5watt voor het model. Het motortje dat in het model zit, neemt 1,7A op bij 12V, dat is 20watt.
En dat destijds allemaal met de natte vinger, van geluk gesproken!!

Grappig hoe een vraag een hele andere, maar absoluut interessante, discussie oproept.

@ Alex even een retorische vraag.
L = scheepslengte. Wordt hier de lengte op de waterlijn bedoeld, of van het gehele schip.

weesgegroet, Eelco

Grappig hoe een vraag een hele andere, maar absoluut interessante, discussie oproept.

@ Alex even een retorische vraag.
L = scheepslengte. Wordt hier de lengte op de waterlijn bedoeld, of van het gehele schip.

weesgegroet, Eelco

Maakt niet uit. Als je voor zowel de werkelijkelengte als de schaallengte consequent blijft, is de uitkomst gelijk. Hierin zit namelijk de schaalfactor. Als je bijvoorbeeld 1:50 bouwt dan is zowel je waterlijnlengte als je scheepslengte 50 maal kleiner als de werkelijke lengten.

Groeten van Alex

het Getal van Reynolds.

Ik zal het nog een keer opzoeken maar behalve Froude is er ook nog het getal van Reynolds.
Dit getal (factor) gaat om met de vloeistof verschaling (viscositeit), in dit geval het medium water, dit wordt verrekenend met het Getal van Reynolds.
Groetend
Hawser

Ik zal het nog een keer opzoeken maar behalve Froude is er ook nog het getal van Reynolds.
Dit getal (factor) gaat om met de vloeistof verschaling (viscositeit), in dit geval het medium water, dit wordt verrekenend met het Getal van Reynolds.
Groetend
Hawser

Ja, dat klopt. Reynolds wordt gebruikt voor de gelijkvormigheid van stromingen. Bijvoorbeeld om de stroming langs een object te bepalen wanneer deze zich in één en hetzefde medium bevindt. Zoals bijvoorbeeld bij onderzeërs (wel onder water uiteraard) of een bepaalde vloeistof in buizen. Met Reynolds kan bijvoorbeeld ook gekeken worden wanneer een stroming laminair of turbulent is of gaat worden. De buizen moeten dan wel volledig gevuld zijn anders spreek je weer van twee verschillende stoffen.

Maar wanneer vrije vloeistofoppervlakken een rol gaan spelen, zoals dat bij schepen het geval is, maak je gebruik van het Froude. Want je bent natuurlijk niet geïntereseerd of de druk die op een model uitgeoefend wordt wel op schaal is. Bij schaalmodellen gaat het om het vaarbeeld en dat het golfbeeld langs de romp overeenkomt met de werkelijkheid.

Groeten van Alex

WL is Lengte op de waterlijn.
LO is lengte over alles.
Bij een 1 : 1 schip is dit een behoorlijk verschil in meters.
Op de site van de HMBC staat de formule van schaalsnelheid, anders wel in het boek van Andre Veenstra.

Laatst bewerkt:
WL is Lengte op de waterlijn.
LO is lengte over alles.
Bij een 1 : 1 schip is dit een behoorlijk verschil in meters.
Op de site van de HMBC staat de formule van schaalsnelheid, anders wel in het boek van Andre Veenstra.

Ik denk dat je mijn berichtje nog een keer moet lezen.
Want daar staat niet dat Loa en Lwl gelijk is.

Gr

Alex

vaarsnelheid

de snelheid van het echte schip heb ik van de werfbaas gekregen ,en niet na gerekend.

de formule van de vaarsnelheid heeft in de waterkampioen gestaan,en die op mijn modelboot toegepast.

maar ik ben geen ir,dus verder weet ik het niet.

maar op welke snelheid komt U uit op mijn scheepje ?

Back