Marlin / RAMPS zien de inductive Z- eindstop niet.

Discussie in '3D Printen' gestart door HugoW, 10 sep 2017.

  1. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hoi,

    Om het één en ander te testen had ik een microswitch als Z-min schakelaar (net als op de X en Y, en het werkt) maar nu wil ik aan de slag met een inductieve Z sensor op mijn printerkop. Ik heb daarvoor een "SN04-N 4mm Inductive Proximity Sensor Detection Switch NPN NO DC 10-30V" van ebay geplukt. Hij zit op de 24V en ik heb twee weerstandjes gebruikt om het signaalvoltage naar beneden te halen. Ik heb nu 4,7V ongeactiveerd en 0,2V geactiveerd op de signaaldraad. Ik denk dus dat dit deel werkt. Toen aangesloten met de pins zoals hier:

    [​IMG]

    Met de bruine draad dus aan de 24V in plaats van aan de bovenste pin van de drie op het plaatje en spanningsdelende weerstandjes om het signaalvoltage terug de krijgen naar 4,7V

    Toen ben ik in Marlin gedoken en heb ik "#define ENDSTOPPULLUPS" uit gecomment (Nederlands?), en ik heb voor de X en Y as die pullups weer geactiveerd. De inverting setting heb ik op false laten staan:

    [​IMG]

    Maar het werkt niet. Marlin denkt dat de eindstop niet geactiveerd is, of hij dat nou is of niet. En zet ik de inverting op true, dan denkt Marlin dat de eindstop wel geactiveerd is, of hij dat nou is of niet. Ik ben nog niet met de auto tramming settings aan de slag, dat is het volgende, maar dit moet eerst voor elkaar zijn.

    Wat kan ik nog testen, of zie je direct mijn fout?

    Alvast bedankt,

    Hugo
     
  2. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Een diode gebruiken is makkelijker. Gewoon je sensor op +24v en GND, en dan de signaaldraad met een diode naar de sensor-signaalpin op RAMPS. Een 1N4148 met de 'streep' aan sensorkant.

    Dan in je marlin nog ff de define voor Z_MIN_PROBE_ENDSTOP_INVERTING uitcommentarieren en de pullup voor z weer aanzetten. De schakelaar is dan NO (normally open).

    De internal pullup zorgt er dan voor dat er altijd 5v op de ingang staat. Schakelt de sensor, dan zal er door de diode 0.7v op staan.
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank, klinkt handig. Maar ik heb een andere route gekozen, ook omdat ik merk dat het voltagesignaal van de sensor direct instort bij wat ik ook aansluit. Al vraag ik maar 10mA, dan zakt de signaalspanning al terug naar 3 volt. Ik denk dat de sensor niet geheel okselfris is. Ik heb daarom besloten om, wat ik toch in de toekomst van plan was, naar een microswitch op een servo te gaan. Dan kan ik ook later naar een spiegelglazen bed in plaats van aluminium.

    Hugo
     
  4. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    In mijn ervaring, werkt de sensor beter. En, afhankelijk van welke sensor je hebt, óók op een spiegel met daaronder metaal. Maar een microswitch werkt ook.
     
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik ga je optie met de diode gewoon proberen, niet geschoten altijd mis. Voor een benaderingsschakelaar moet ik, als ik met spiegelglas aan de slag ga, eentje hebben van 8mm. En die is best groot en zwaar, rond 18mm meen ik. Wie weet, later.

    Hugo
     
  6. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Dat is zeker waar. Ik heb inderdaad een 8mm sensor en dat is een groot ding. Helemaal niet nodig, het zijn industriele dingen, 80% van de behuizing is leeg, maar het 'business end' is helaas ingegoten. Anders had ik alleen het sensorgedeelte gebruikt.

    Het voordeel van de diodemethode, is dat er geen stroom loopt. Of op z'n minst marginaal. Als je sensor problemen heeft vermogen te leveren/'te sinken', zou dat een oplossing zijn.
     
  7. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik heb ook nog een geinig alles ziend sensortje bij Keyence gevonden, maar 500 euro ex BTW vond ik voor de hobby wat overdreven!
     
  8. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Je hebt wel 'allesziende sensoren' maar die werken juist minder goed. Als je voor een spiegel gaat, is een optische sensor wellicht een makkelijker keuze dan een switch. Een switch werkt wel hoor, maar is wat meer geklooi om goed te krijgen, en je hebt een servo nodig. Het is ook trager, omdat hij elke meting die sensor moet uit- en inklappen.
     
  9. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Hij hoeft echt niet iedere keer in en uit te klappen, dat is juist minder nauwkeurig. Ik wil Marlin laten geloven dat er een vaste sensor is, dan voor het nulpunten zoeken met M280 de sensor uitklappen (plus ff wachten) en na het hele M28 / M29 proces weer inklappen. Marlin doet dat zelf inderdaad veel te omslachtig en langzaam.

    Hugo
     
  10. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Ongeacht, hij blijft bij elke calibratie de sensor in- en uitklappen. Maar goed, op zichzelf maakt dat ook nog niet alles uit, dat is een halve seconde op een printproces van meestal enkele uren, dus ik moet niet zo zeuren :hammer:
     
  11. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Nee, als je Marlin leert dat hij een vaste sensor heeft (als in een inductieve) klapt hij niks uit. En kan ik dus zelf het in- en uitklapmoment met M280 bepalen.

    Hugo
     
  12. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    .. en zul je het vóór het calibreren moeten uitklappen, en erna moeten inklappen ;)
     
  13. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Oh, ik dacht dat je het per meetpunt bedoelde (dus 10 keer, eerste home en 9 keer op een grid van 3x3). Dat doet Marlin namelijk standaard, en dat is best omslachtig:



    Vandaar.

    Hugo
     
  14. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
  15. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Heb je daar persoonlijk ervaring mee? Ik lees veel negatieve reviews door lichtinvloeden (dus onnauwkeurig) en ook een stel waarbij het ding de hele glasplaat niet ziet...

    En bij 'Bed surface' staat bij mirror "Not suitable".

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2017
  16. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Geen directe ervaring mee, wel op IRC met de bedenker van het ding gesproken, die 'm op een spiegel gebruikt. Maar your mileage may vary.

    Zo zou bv. aluminium folie onder een glasplaat ook niet werken, met een 8mm sensende sensor, werkte dat dus wél.

    Inmiddels al gaande gekregen met de diode?
     
  17. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Helaas. Ik heb het met een 1N4007 geprobeerd, die had ik nog en 0,3V leek me ook niet erg (en hij kan makkelijk die 24V hebben) maar helaas ook nu werkte het niet. Ik hoop dat het servootje dat ik besteld heb snel komt, komt van het Europese HK magazijn maar hij is toch al 4 dagen onderweg. Ik heb nu tijdelijk een oude (veel te grote en zware) servo erop zitten om te testen. Dat werkt niet heel goed, de besturing reset zichzelf als ik de servo laat bewegen. Ik denk een stroomprobleem, de voedingssectie van de Arduino Mega is iet voor zulke dingen gemaakt. Ik heb er al een andere spanningsregelaar op zitten die de 24V aan kan, ik denk dat ik daar een flinke capaciteit parallel aan zet om de pieken van en servo op de vangen. En het kleine servootje zal ook minder stroompieken trekken, maar baad het niet dan schaad het niet.

    Wat is IRC? Een soort beurs of zo over dit soort dingen? Ik heb nu wel definitief voor de micro-switch gekozen, zonder het armpje eraan. Ik zal diverse filmpjes over sensoren te kijken, waaronder de tests van Tom Sanladerder, en daaruit blijkt dat met lage tastsnelheid zo'n microswitch gewoon goed ruim genoeg is. Wel ga ik proberen mijn installatie wat beter te maken dan die in het filmpje dat ik linkte, daar zwabbert de boel heen en weer. En dat kan nooit goed zijn voor de accuratesse.

    Hugo
     
  18. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    IRC staat voor Internet Relay Chat. Was er al voor het 'www', is een oude chatvariant. Zijn veel van de oude hard-core printmensen te vinden, zoals ook Joseph Prusa.

    Een microswitch kan prima werken. Daar is geen twijfel over mogelijk.
     

Deel Deze Pagina