Materiaal Cilinders?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door kees.vanderheijden, 30 jan 2017.

  1. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Beste Bouwers!

    In mijn boekje van Jack Buckler "Build your own steam locomotive" staat dat ik "Gun Metal" moet gebruiken voor het fabriceren van cilinders, wordt hiermee zilverstaal bedoeld?

    ik heb al cilinders maar daar ben ik iets te enthousiast met het maken van groeven geweest, nu het wijze besluit gemaakt om ze maar te vervangen voor een setje nieuwe, better safe than sorry denk ik maar....
     
  2. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    nee hoor Kees, gewoon brons bedoelen ze.
     
  3. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    We hebben het over een 5" locje he... niet over een Wilesco... er zaten nu ook geen bronzen cilinders is, het klinkt mij vreemd in de oren in ieder geval.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  5. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Kijk, zo leer je nog wat op maandag avond! Bedankt! Ik weet weer even genoeg!
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Brass/Bronze covers a huge range of alloys - litterally hundreds of different types and compositions.

    in really general terms Gunmetal (LG2) is a Red Brass at about 85% copper with equal amounts of Tin, Zinc and lead to make up 100%.

    Yellow Brass usually refers to Copper/Zinc only alloy with a Copper content lower than 70% ( at higher levels of copper the brass takes on a reddish hue) when not otherwise specified it is likely to be either 1/3 Zinc & remainder copper or 60/40 - Cu/Zn


    gunmetal kan je in NL benoemen met brons.
     
  7. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Zou het veel uitmaken als je voor mooi perlitisch gietijzer kiest...?

    Snijd goed, draait goed, boort goed en glad, neemt de olie mooi op, ik vind het een goede optie.

    Ik zou zeggen: maar net wat je te pakken kan krijgen!

    Mvg benjamin
     
    kees.vanderheijden vindt dit leuk.
  8. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Ik heb hier nog gietstukken van de sweet pea 5 duim.
    Alles is van gietijzer , behalve het zadel voor de rookkast , dat is aluminium.

    Dirk
     
  9. Rene Witteman

    Rene Witteman

    Lid geworden:
    12 aug 2005
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Utrechtse Heuvelrug
    Ik maak in de regel voor mijn locomotieven de cilinders van brons en een enkele keer uit gietijzer.
    De overweging is bij mij vaak de kosten en verkrijgbaarheid van het materiaal.
    Brons verdient de voorkeur daar het na genoeg niet gevoelig is voor oxidatie.
    Verder heeft het goede bewerkings en glij-eigenschappen al dan niet in combinatie met stoomolie.
    De grote 7.25" locomotieven worden soms voorzien van gietijzeren cilinderblokken, deze kun je voorzien van een losse cilindervoering uit brons o.i.d.
    Bij mijn grote lok is de gietijzeren cilinder niet gevoerd en schuift de zuiger in de gehoonde cilinder.
    Het grote cilinderblok wordt zeer goed gesmeerd tijdens het rijden, maar dit kan niet voorkomen dat in de loop der jaren er een put-corrosie plaats vindt in de onderzijde van de cilinder door het condenseren (opwarmen en afkoelen) van de stoom, ondanks het opzetten van de cilinder-afblaaskranen.

    5" zou ik zeker van brons maken of anders messing (al dan niet met of zonder bronzen voering)

    groet rene
     
  10. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Allen bedankt voor de input en uitleg! Gietijzer is voor mij het meest eenvoudig te krijgen dus zal dat het gaan worden.

    Groeten,
    Kees
     
  11. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Vanavond 1 zuigertje klaar kunnen maken, van het weekend een stukje gietijzer gekregen en vanmiddag op de zaak een rest stukje teflon, daar wordt je toch blij van he [​IMG]
     

Deel Deze Pagina