Materiaalkeuze nieuw vliegtuig?

Discussie in 'Beginners' gestart door Rubin, 3 aug 2015.

  1. Rubin

    Rubin

    Lid geworden:
    28 jun 2013
    Berichten:
    3
    Hallo,

    Ik wil graag een nieuw vliegtuig maken, m'n tweede. Mijn eerste vliegtuig was geen groot succes, omdat ik hem van balsa had gemaakt was hij niet erg crashbestendig. Dus voor mijn tweede vliegtuig wil ik graag iets wat beter tegen een stootje kan.

    Nu heb ik wat rondgekeken en het lijkt erop dat foam de beste keuze hiervoor is. Echter, er zijn zoveel verschillende soorten, met allemaal verschillende diktes, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Kan iemand me adviseren wat voor materiaal ik als beginner het beste kan gebruiken? Ik wil graag [URL=' vliegtuig[/URL] maken.

    Alvast bedankt!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Geen enkele kist is echt crash bestendig! Als je een echt crashbestendige kist wilt bouwen wordt hij zo zwaar dat hij niet zal kunnen vliegen.
    Zo ook het vliegtuigje dat je op het oog hebt. Op zich een prima kistje, vliegt leuk, lijkt me makkelijk te bouwen, kost niet echt veel en relatief simpel te repareren omdat het uit segmenten bestaat. Doen zou ik zeggen maar als je een beetje "verkeerd landt" dan zal ook dit kistje schade oplopen en zal je moeten repareren.

    Kan je al vliegen of ben je nog aan het leren? In het laatste geval ga dan echt naar iemand, of een club, die je het kan leren want er zijn maar heel weinig mensen die het zichzelf hebben geleerd. Velen hebben het geprobeerd en zijn tot de conclusie gekomen dat het dan wel een behoorlijk dure hobby wordt. Laat je dus helpen dat maakt het een stuk leuker en goedkoper. En denk er om, crashen hoort er ook bij! Dat zal je wel merken, ook al kan je nog zo goed vliegen het overkomt je gegarandeerd. Daar moet je dus ook tegen kunnen, de boel oppakken en gaan repareren of zelfs overnieuw beginnen als het echt "erg" is. :cool:
    Succes en veel plezier met vliegen.
     
  3. Rubin

    Rubin

    Lid geworden:
    28 jun 2013
    Berichten:
    3
    Ja ik kan vrij aardig vliegen. Alhoewel mijn eerste vliegtuig aan een ongelukkig einde is gekomen, heb ik er toch een heel aantal vluchten uit gehaald. Maar inderdaad net wat je zegt, crashen gaat sowieso gebeuren, daarom wil ik ook graag een vliegtuig wat relatief makkelijk te herstellen is.

    Die man wiens kist ik na wil bouwen gebruikt als materiaal schuimplaten gelamineerd met papier. In Nederland is het precieze type foamboard wat hij gebruikt naar mijn weten niet verkrijgbaar, maar ik heb wel iets vergelijkbaars gevonden. Heeft iemand ervaring met dit spul? Of kan ik toch beter voor depron of EPP gaan?
     
  4. SJB_RC

    SJB_RC

    Lid geworden:
    9 jan 2013
    Berichten:
    30
    Locatie:
    west-friesland (NH)
    Hey, ik zou niet aan de posterborden beginnen.
    Veel te duur en het kan makkelijker.
    Ik gebruik/gebruikte altijd de vloerplaten van de kwantum.
    Die zijn 5mm geloof ik een lijken op depron.
    Ed van experimental airline trekt het papier er meestal al en gaat het dan lamineren pakking tape.
    Ik kocht mijn platen bij de kwantum.
    Daar verkopen ze ook plakfoli waar je je boeken op de middelbare school mogelijk mee heb gelamineerd.
    Plak dat over de foam platen en ze worden echt knetter duurzaam.



    Inmiddels snij ik vleugels uit met een computer gestuurde snij machine.
    Dan gebruik ik epp wat ik vervolgens folie over strijk (heb je waarschijnlijk ook gebruikt bij je balsa model)
    Als ik een echt stevig en duurzaam model wil lamineer ik hem met glasvezel en bootlak (dat is taaier dan de epoxy die je normaal gebruikt voor de glasvezel)

    Mocht je vragen hebben of een vleugel willen laten snijden kun je me altijd een pm sturen.
     
  5. Rubin

    Rubin

    Lid geworden:
    28 jun 2013
    Berichten:
    3
    Bedankt voor de reactie. Heb je toevallig ook een link naar platen of een merknaam o.i.d? Op de kwantum site zijn namelijk een paar verschillende soorten platen te vinden, en ik weet niet welke ik moet hebben.

    Edit: Ik heb ze, ze heten ondervloer super comfort
     
    Laatst bewerkt: 4 aug 2015
  6. SJB_RC

    SJB_RC

    Lid geworden:
    9 jan 2013
    Berichten:
    30
    Locatie:
    west-friesland (NH)
    Dat zijn ze inderdaad.
    Zoals gezegd, haal ook meteen wat plakfoli en je kunt beginnen!
     
  7. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Het is natuurlijk prima hoor dat je het in andere materialen gaat zoeken, maar dat je je vliegtuig van balsa had gemaakt heeft er niets mee te maken.
    Ofwel: andere materialen, en zeker niet troep als depron-achtige gaan je niet redden want die zijn nauwelijks crashbestendiger dan balsa; het zit hem , tot op zekere hoogte in de konstruktie.
     
  8. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Als je op zoek bent naar crashbestendiger dan moet je naar foam materialen zoal EPP, Elapor of EPO kijken.
    Zoals Peter hierboven aanhaalt: zeker geen depron wat dat is foam materiaal dat inderdaad veel fragieler is (maar wel lichter) Een papierlaagje eromheen of inpakken met folie of tape mag de impactweerstand dan wel iets of wat verbeteren (maar maakt het meteen weer zwaarder) , maar het wordt nooit zo robuust als de bovenstaande foam materialen.

    In een latere faze kom je misschien ooit weer bij balsa (of depron voor indoor) terug :)
     
  9. SJB_RC

    SJB_RC

    Lid geworden:
    9 jan 2013
    Berichten:
    30
    Locatie:
    west-friesland (NH)
    Hebben jullie wel eens die platen van de karwij icm plakfoli gebruikt?

    Inderdaad de constructie is van groot belang.
    Maar probeer het gewoon.
    Je zult zien dat het prima gaat.
    Zeker als je de bouwplannen voor depron aanhoud voor je eerst bouwsels.
    Maak eerst eens één of twee flitest modellen.
    Daarna heb je het in de vingers en kun je dingen gaan aanpassen.
    Ik ben op het moment veel met epp bezig.
    Lastig aan te komen en relatief duur.
    Maar meer een cnc foam cutter is vrijwel iedere poging raak.
     
  10. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Zoiets?
     
  11. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Als dat iets crashbestendigs moet voorstellen? Alleen al al die ellende die er bij een klein tikje vanaf kan breken.
    Wat in de buurt komt: zoek eens op Felix gliders.
     
  12. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Nee, maar dat is meer afdeling Karwei c.q. Gamma :D

     

Deel Deze Pagina