Tiger II Ausf. B 1:16 RC Torro Profi Edition

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Tiger I, 29 nov 2011.

  1. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoewel op de Duitse Forums een paar keer besproken, zag ik 'm nog niet op dit forum, dus voor mensen die alleen Nl lezen en de aankoop van een Köti overwegen m.i. wel nuttig.
    Je weet maar nooit met Sinterklaas en Kerst binnenkort.
    Uiteraard brengt Matorro ook een standaard Köti op de markt voor ca 139 euro, waarin dan metalen differentiëlen, een RX 18 platine van Heng Long en rookgenerator en soundmodele van hetzelfde merk. Parallel bracht men ook de Profi Edition uit. Deze is voor de wat meer eisende koper gedacht. Veeleisender inzake detaillering en robuustheid.
    De Profi Edition is vanaf 465 euro te verkrijgen.
    Deze komt in een uitvoering voor IR battle met terugslag van de loop,
    of in de iets goedkopere uitvoering die ik zelf kocht met airsoft gun, maar dan zonder IR en terugslag van de loop. Scheelt een paar tientjes.
    Daarnaast zijn er 2 uitvoeringen, nl desert camouflage en de Rusland camouflage. Zie foto's hieronder.
    Ik kocht de laatste uitvoering.

    De Köti komt in een mooie houten kist:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Met de Profi Ed. heb je qua electronica hetzelfde in huis als de stadaard Köti, voor de differentiëlen geldt hetzelfde, alleen krijg je bij dit model een serie upgrades die al gemonteerd zijn.
    Nog afgezien van het feit dat de upgrades los duurder zijn dan deze aankoop ineen, niet iedereen zal in staat zijn / zin hebben om vele uren aan upgraden te besteden.
    Dit was ook mijn overweging. Helaas had de Köti andere plannen: na lossen van het eerste schot (plastic kogeltje) reed hij zonder aanleiding achteruit van de tafel af. Enfin je snapt dat dat een forse domper op de vreugde was. Schade: kommandant aan gruzelementen, metalen uitlaten afgebroken, en de voorkant onder het machinegeweer doormidden gebroken.

    [​IMG]

    Zou dit nooit gebeurd zijn was ik waarschijnlijk nooit op dit forum beland, nu was ik gedwongen meteen te gaan knutselen en onderdelen te zoeken op internet. Efnin, hoe mooi ook ge air brushed de kleur van de Rusland camouflage vond ik erg teleurstellend, en nu er toch al gerepareerd moest worden, dan dat ook maar aanpakken.
    De Köti reed overigens na de val gewoon weer, alles deed het, dus degelijk is het RC model zonder meer LOL. Oké de weigerende rookgenerator bleef weigeren. Hierop de leverancier aangesproken, Minigrandprix.de, maar
    deze weigerde een andere rookgenerator te leveren hoewel ik ze voor aankoop vroeg alle functies te checken. Inmiddels bouwde ik dus de proportionele rookgenerator in van Heng Long, 16,50 euro.

    [​IMG]

    Deze ingebouwde upgrades zijn:
    - metalen "bak' met metalen torsievering en "Achsschenkel"
    (kom er niet op hoe dit in Nl heet maar ok)
    - metalen tracks
    - metalen tracks op de turret
    - metalen wielen (geen alu, zware uitvoering)
    - metalen turret (heeft geen ander merk in deze schaal, 1:16)
    - metalen loop
    - metalen luiken
    (2 voor,ladersluik, luikmotorruimte, Commadanten luik metaal,
    metalen machinegeweer en idem houder, metalen Bosch lamp voor op
    de tank, metalen krik houders achterop, metalen uitlaten, metalen
    gereedschap, metalen roosters (6) rond de motorruimte.
    Metalen sleepogen (4)
    Hoewel de meeste onderdelen ook wel los te krijgen zijn (eindbedrag wordt dan aardig hoger) heeft deze tank leuke extra's zoals periscoopjes van metaal op de daarvoor bestemde plaatsen.

    [​IMG]
    De Matorro Profi Ed. is een echte heavy weight met z'n 7 kg.
    Als je 'm uit de houten kist haalt weet je tenminste dat je een tank gekocht hebt!

    Hoewel een Köti in Met zimerit uitgevoerd dient te zijn (zie foto hierboven), heeft Matorro de voorkant en de zijkanten in zimmerit patroon uitgevoerd, maar de turret en de achterkant dan weer niet.
    Inmiddels heb ik dit gecorrigeerd, via Atak Model uit Polen kun je prima
    resin zimmerit vellen kopen. Deze set is weliswaar gedacht voor de Dragon 1:16 Köti met Henschel turret (zoals deze ook heeft). Dat het model een goede maatvoering heeft , weet ik zeker doordat ik eerst de Tamiya zimmerit aanbracht (soort plastic folie, maar amper reliëf helaas) en nu dus de zimmerit van Atak Model. In beide gevallen waren er slechts zeer kleine verschillen in passing, Matorro heeft hier dus een goed model neergezet.
    Aangezien dit model al stevig in elkaar gezet is, is het aanbrengen van de zimmerit een echte puzzel, ik was er in ieder geval 3,5 uur mee zoet.
    Doordat de metalen tracks erg stevig op de turret bevestigd zijn, hier omheen gewerkt dus veel knippen en plakken.
    Het resultaat zie je hieronder:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De bijgeleverde decals zijn zoals altijd knudde, van daar dat ik hier andere decals aanbracht (micro sol en micro set voor fixeren).
    Peddinghaus.de heeft een heel leuk assortiment en je kunt zo zelf kiezen tot welke Schwere Panzer Abteilung je Köti gaat behoren en waar hij werd ingezet, Ostfront of Westfront, periode etc.

    [​IMG]

    Uiteraard zijn bij ieder model verbeteringen mogelijk, bij het rijden (afstapje van 20 cm) gaf de Köti geen krimp maar 1 achterspatbord knapte er meteen af. Inmiddels kocht ik metalen spatborden die niet van boven afgeschuind zijn, ze horen gewoon rechthoekig te zijn.
    De scharnieren zal ik zelf van dun metaal moeten maken, de bijgeleverde scharnieren zijn helaas gegoten, tin legering, zo broos als wat.
    De uitlaten zijn helaas niet ver genoeg naar achteren gebogen,
    maar dit euvel zie je bij bijna alle modellen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verdere verbetering is 12,50 euro besteden aam een mooie kopie van een Wehracht antenne uit die periode, komt met antennevoet en aansluitdraad dus weg met die stomme speelgoedantenne!

    De uitgaven tot nu toe zijn:
    Köti 465 euro
    Zimmerit 40 euro Atak Model Polen
    decals 9,95 euro Peddinghaus.de (via Ebay.de)
    antenne 12,50 euro Tank Modellbau.de
    accupack 37,50 euro (4300 MAH Accupack i.p.v. 2000 MAH)
    verf (Revell 16 zilver, idem 93 koper, 16 matt (basiskleur) matt 85 (camouflage) matt 100 (roest) matt 113 (houtkleur) 04 wit (binnenkant onder laderluik) dus 8 x 1.70 = 13,60 euro.
    Door alle details te verven wordt het model nog aanzienlijk mooier!

    Voor het bijladen van de accu hoef je niet iedere keer de tank te openen, dit gaat trouwens erg makkelijk met een schuifje onderop de tank.
    Je kunt de stekker van de lader gewoon aansluiten door de metalen klep van de motorruimte te openen.
    Verdere highlight is nog dat men alle luiken onderop de tank correct aanbracht.

    [​IMG]

    Qua motor -en andere geluiden is deze tank slecht toebedeeld met de Hl soundmodule en een klein speakertje. Hiervoor is er nu de voor de RX-18 ontworpen Beier Soundmoduul, die je zo in de RX 18 prikt. De sounds zijn via de standaard usb kabel aanpasbaar, kosten: 135 euro.
    Rijden met de tank, dankzij de nieuwe metalen differentiëlen met grotere vertaging ontwikkelen de kleine 380 motortjes een prima kracht, genoeg om de 7kg wegende tank over allerlei obstakels te laten klimmen. Een zwaardere 7.2 V accupack is dan wel een vereiste, 2 accu's is ook een optie (Tamiya stekkertje, ca 3 euro).
    De differentiëlen zijn niet afgeschermd, dus voor het behoud van de electronica even een schotje maken met polystyreen (kost 3 euro).
    Verder de diff's goed smeren, men raadde mij medial pro aan, een gel achtige siliconen olie.

    Al met al ben ik erg tevreden over de Matorro Profi Edition en naar ik tot nu toe kan nagaan wordt deze ook goed verkocht.
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  2. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Alleen al voor die prachtige houten kist zou je het model kopen. :p


    Droop
     
  3. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Heu....niet verder vertellen hè!
    Bent ook laat op of is het vroeg wakker?
    Groeten,

    Bram

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  4. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Mooi toestel,je zal er veel plezier aan beleven.

    Dat kistje is een goede vondst van hen.
     
  5. jaaps

    jaaps

    Lid geworden:
    1 jul 2011
    Berichten:
    187
    Locatie:
    Utrecht
    Hoi Bram,

    Mooi verhaal, bedankt voor de info. Ziet er goed uit die Tiger, vooral om dat er veel metaal op het model zit. Hoe bevalt het zimmerit van atak ondertussen? Heb jij de camo er opgeverfd met een kwast of geairbrushd?

    grt jaap
     
  6. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Bedankt Marc ik kan 'm je zonder meer aanraden!
    Ik bezocht even jouw site wat een vloot RC schepen! Je kunt wel reder worden!
    Je bent al jaren bezig zo te zien?
    Dat project met de HMS Victory heb je al mooi gedocumenteerd, zal een hele klus worden zeker de tuigage!
    Voor mij te ingewikkeld, ik kocht mijn modellen zo van de modelbouwer, daarbij ze zijn alle 3 nog in de vaart dus bij een Sail evenement kom ik ze vaak in levende lijve tegen! Zie mijn foto album.

    Bedankt Jaap voor je positieve reactie!
    Nee ik heb helaas geen airbrush dus het wordt gewoon weer met een kwastje gedaan. Gezien alle gemonteerde onderdelen in dit geval wel zo handig anders moet je erg veel gaan afplakken. Zie mijn verhaal bij de Taigen Tiger I, door het verven met een kwastje wordt de tank mooi onregelmatig waardoor hij - althans zoals ik tanks ken - (militaire dienst) meer op een echte gaat lijken. Zou ik daarentegen een model van mijn favo auto willen verven, een Jaguar E-type V6 1958 cabrio, dan zou ik dit uitbesteden aan iemand die kan airbrushen want dan is strakheid en een mooie glans vereist! Van schadeherstelbedrijven weet ik dan weer dat de spuitrichting ook het nodige verschil maakt m.n. bij metallic lak (om over two tone maar te zwijgen).
    De zimmerit van Atak bevalt mij prima, mooi op maat gemaakt maar dan wel gebaseerd op het Dragon 1:16 statische model met Henschel turret. Enfin de zimmerit voor de Panzerkampfwagen IV ligt hier dus ook al met de nodige plastic upgrades die men ook hier meelevert. Uitsnijden van de vellen is niet nodig, gewoon voorzichtig ombuigen waar de resin ophoudt dan haal je de zimmerit er zo uit, het is ook redelijk flexibel. In plaats van snijden wat lastig is (uitschieten) gebruik ik gewoon een grote schaar net als bij polystyreen platen, dat werkt veel sneller en handiger. De zimmerit is uiteraard het beste op te brengen voordat je de tank afmonteert, enfin bij mijn nieuwe tankje zal dat dan sneller gaan aangezien ik alle plastic rommel er eerst afsloop net als bij de Tiger I, met de dremel. Daarna dan de zimmerit, metalen gereedschap etc., en de schürtzen.
    Groeten,

    Bram
    Groeten,

    Bram
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2011
  7. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]

    De door Marorro aangebrachte zimmerit print (bv zijkant) past perfect bij de Atak zimmerit print (voorkant, onderkant, toren) dus een echte aanrader voor als je de Matorro Profi ed. Köti koopt!
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  8. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Vandaag even zelf scharnieren gemaakt van een stripje 2mm dun 1.3 cm hoog messing om de metalen mudflaps te bevestigen, de achterspatborden zitten nu hoger, kunnen omhoog schanieren bij hindernissen (originele flaps zijn gefixeerd) en met 1,2 mm messing boutjes vastgemaakt dus zit goed vast! Tevens zijn de flaps nu rechthoekig zoals origineel en niet aan 1 kant afgeschuind zoals bij de Matorro Profi ed.
    Ik kocht deze metalen mudflaps via Ebay bij manheader voor 16 euro. De meegeleverde zinc scharnieren zijn erg broos en breken spontaan doormidden, dit is dus makkelijk te verhelpen!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  9. Mchill

    Mchill Guest

    Send you a PB
     
  10. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Was al een tijdje gepland, vandaag werd de Köti omgenummerd naar zijn voorbeeld, zie zw/w foto's van de echte 505 Köti hieronder. Tevens de decals vaarwel gezegd, micro sol en micro set het zal, ze waaien er zo weer af, dus schablonen bij RCTank.de gekocht en zelf geverfd. Oké wordt m.n. op zimmerit niet zo strak als een decal maar dit houdt tenminste en ziet er minder "gemaakt" uit. Tevens 3 foutjes eruit gehaald, loopuiteinde in de kleur van de loop en achterste luik nu volledig met zimmerit + ronde luikje voor uitwerpen van gebruikte shells aangebracht. Was ook erg handig bij het schilderen van de "3" - nee dus. De metalen flaps staan lekker hoog, probeer die er maar eens af te rijden - echt nie! Op de achtergrond is de asiatam metalen bak voor de Panzer III in beeld...projectje na de Panzerkampfwagen IV ausf F2. Wordt weer de bekende aanpak, dus het meeste plastic verhuist naar het ronde archief :)Deze krijgt ook de exta brede winterketten, zie onder, even vergeleken met de standaard Ketten van de pzkfpw IV. Monsterachtig dus. Vanaf 1941 standaard gemonteerd, wel zo handig in de Russische modder en sneeuw.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  11. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Vond een nieuwe bemanning en beter gedetailleerde MG 34 gun + beweegbare metalen houder..de figuur onderin de bestuurderszitplaats was gedacht als funker maar helaas.. de motor van het rechter diff. zat in de weg, dit kon nog net...toch weinig ruimte over in zo'n grote tank LOL. Laten we het er maar op houden dat de Köti even stilstaat (doet-ie toch meestal LOL). De nieuwe poppetjes zijn van metaal (hood en armen) en de rest van resin, gekocht bij panzerparts.com. Hier kun je bij plaatsgebrek ook alleen de hoofdjes van metaal bestellen ook voor US modellen. Nog wel zelf monteren, verven en met de mini zelfklevende plakkertjes van RC Tank.de nog even de goede details aanbrengen op het uniform. Niet veel werk, staat wel erg goed.
    Bij deze shop kon ik ook de mg34 + houder voor de PIV en PIII kopen, zie je bijna niet, de houder is geheel anders als bij de Köti of späte Tiger I die dus dezelfde turret hebben.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  12. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    De Köti is nu "Droop proof" met metalen emmertje en tevens de vleugelmoertjes van Schumo bevestigd op de S-haak houders.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  13. karel47

    karel47

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    ninove belgium
    niet mis bram hoopt hem ooit tegen mn tamiya te kunnen testen, spijtig van de uitlaten
     
  14. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Karel, wie weet, wie weet....net in België geweest hè Ardennen, enfin altijd mooi & leuk helaas dit keer Brussel niet bezocht. Bij uploaden van de foto's van de Köti in La Gleize bedacht ik dat het eigenlijk best wel meevalt met die uitlaten...ik ga er i.i.g. niet van wakker liggen, en daarbij, geheel van metaal zoals je van mij gewend bent hè! :)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2015
  15. karel47

    karel47

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    ninove belgium
    metalen koti

    rijd hij goed bram? Luc vd voorde had op de beurs van goes met zo'n metalen gereden hij vond dat hij nogal diep in de vering reed ... ik kan er niks op zeggen heb er ene in genk gezien , niet met gereden, de metalen HL koste daar 499€ is mij te duur mijne tamiya kost dat ook met alles in van electronica ...

    wat is jouw mening over de metalen koti's , 100´% tevreden ervan of zijn er maars bram
     
  16. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    Hoi Karel,

    zoals je weet rij ik alleen intensief met tanks op WOT, de Köti heb ik wel het meest gebruikt en daarbij viel op dat hij behoorlijke obstakels goed kan nemen en genoeg power heeft. Het geluid zal minder zijn dan van Tamiya maar daar is de prijs dan weer naar...schieten van bullets en rook uit de uitlaten is ook big fun, en het vele metaal, maakt 'm voor mij wel een stuk echter :) In ieder geval geen trackproblemen ed. wat je hier bij andere merken (ahum) vaak leest. Van de Taigen Tiger I kan ik hetzelfde zeggen, erg robuust allemaal en dat past bij een tank van dat kaliber hè :)
     
  17. karel47

    karel47

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    ninove belgium
    zou taigen een onderbouw van een pzkfz IV hebben er staat een stug IV op stapel en een wirbelwind, heb er een soundset in ontwikkeling (wirbelwind) voor voorop de benedini met DBU3 en RX 18
    YHR van rc universe is het aan testen , mixt de 2cm guns met andere geuiden op de benedini sUper bram ongelooflijk realistisch;)
     
  18. Tiger I

    Tiger I

    Lid geworden:
    28 sep 2011
    Berichten:
    1.732
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]

    [​IMG]

    Mooi, deze restauratie viel mee :)
     

Deel Deze Pagina