Maximaal capaciteit lipo voor auto?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Dstar, 22 sep 2017.

  1. Dstar

    Dstar

    Lid geworden:
    9 aug 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Almere
    Goedemorgen,

    Weet iemand of er een maximum zit aan het te installeren capaciteit van een lipo accu in een rc auto?

    Ik heb namelijk een brushles himoto monster truck. Deze is geschikt voor 3s lipo accu's dus 11,1V. Mijn esc kan max 80A doorvoeren en momenteel heb ik een 4000mah 25c/50c lipo accu. Deze kan dus 4Ax25C=100A leveren en dit gaat prima.

    Maar nu zie ik bij een leverancier van accu's bij verschillende 5000mah accu's staan dat deze niet geschikt zouden zijn voor mijn rc auto. Kan iemand mij uitleggen hoe dit precies zit?

    Alvast bedankt!
     
  2. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Iedere 3S 11,1V LiPo accu met een voldoende hoge C-rating (A is afhankelijk van je motor) is in principe geschikt.
    5000mAh zou dus ook geschikt zijn mits voldoende C.
    Verkeerde afmetingen zou een reden kunnen zijn waarom aan wordt gegeven dat een accu niet geschikt is.
    Nu zal het tussen 4000 en 5000 niet direct een groot probleem zijn maar soms is het voor de electronica ook wel eens fijn om even te kunnen pauzeren (dus een beetje overdreven niet 4 uur achtereen bezig te hoeven zijn).
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Je huidige accu is ook 3S of 2S?

    2S gaan tegenwoordig in dat format tot een 8000mAh, 3S weet ik niet maar het zou best kunnen dat het nog niet verder gaat dan 5000mAh
     
  4. Dstar

    Dstar

    Lid geworden:
    9 aug 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Almere
    Ja inderdaad. Ik moet dus minimaal een 5000mah accu met een C waarde van (60A/5=12) 20C moeten hebben. En ik begrijp dat als ik een accu met hoger vermogen heb ik dus ook de elektronica langer op vol vermogen kunnen belasten, dit zal ik dan inderdaad in de gaten moeten houden. Maar in principe zou ook mijn esc moeten ingrijpen bij temperatuur overschrijding.

    Bedankt voor je feedback!
     
  5. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    4s, 5s, 6s etc.. het is allemaal tot ca 8000 - 8500 te krijgen.

    Dit is helaas niet waar. Om 'vol vermogen' te krijgen heb je de maximale spanning en stroom nodig. Ongeacht de capaciteit van je accu zal hij in het begin 4.2v per cel hebben (onder belasting lager) en dit neemt in de beginfase snel af. Je hebt dus het meeste ('vol') vermogen, als de accu net van de lader afkomt. Na een paar seconden gebruik zal dat al afgenomen zijn, en die tijdsduur is voor alle accu's die je kunt gebruiken gelijk, of dat nu 1000 of 10.000 mAh is.

    Zie de ontlaadcurve van een lipo:

    [​IMG]

    Let op; dit is 'zomaar een plaatje van het internet', het gaat niet zozeer om de getallen maar om de vorm van de curve. Die is voor nagenoeg elke lipo gelijk. Je ziet dat het hoog begint, snel afloopt, dan een tijd lang blijft hangen op en rond dezelfde spanning en dan uiteindelijk inzakt. Nu is er wel verschil in lipo's, bij duurdere lipo's zie je vaak dat het middenstuk vlakker is en iets hoger ligt, maar dit staat verder los van de capaciteit van de accu.

    Ga je nu bv. van 3000 naar 5000 mAh, dan zal het middenste 'vlakke deel' van de grafiek langer worden. Je kunt dus langer met je auto rijden, maar met hezelfde vermogen.
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Bij een langere gebruikstijd heeft de motor en de ESC meer tijd om op te warmen. Het is zeker zinnig daar bij het plaatsen van een accu met een grotere capaciteit rekening mee te houden.

    Een accu met een grotere capaciteit heeft niet meer vermogen, maar kan meer energie opslaan. Als je bij een auto de benzinetank groter maakt, past daar meer energie is. Je kan dan langer rijden, Maar de motor krijgt er niet meer vermogen mee.
     
  7. Tronald Dump

    Tronald Dump

    Lid geworden:
    5 sep 2017
    Berichten:
    177
    Locatie:
    Reutum
    Dat valt wel mee, wellicht als je je ESC erg overbemeten hebt, of je motor. Maar normaliter is een ESC of motor binnen een minuut looptijd echt wel al aan z'n max temp gekomen. Dan maakt het niet uit of je hem 5 of 100 minuten gebruikt, warmer dan dat wordt ie niet.
     
  8. P.L.

    P.L.

    Lid geworden:
    14 feb 2015
    Berichten:
    944
    Kan bij RC-auto's wel eens heel anders uitpakken dan bij RC-vliegtuigen. ;)
    (Maar goed, kan ik makkelijk schrijven want antwoorden kun je niet meer :D)
     

Deel Deze Pagina