Maximum voltage volz micro maxx

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Bartdr1, 10 sep 2017.

  1. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Ik kocht tweedehands een schaalzwever met onder andere volz micro Maxx servos op de ailerons en flaps.

    In het toestel zit een Dubbelstroom voorziening waarop staat aangegeven 4 nimh. Ze geeft daarmee ongeveer 5,5 volt.

    De twee accu's 4 cellen nimh 2000 ontladen laden niet goed meer naar mijn zin. Het meeste dat ik er in kon laden na ontladen tot 4 volt was ongeveer 800 mAh.

    Op quasi al mijn andere zwevers heb ik een Dubbelstroom voorziening die van 2s 2200 lipo accu's stabiele 5,9 volt maakt.

    Ik zou hetzelfde systeem liefst doortrekken, maar vrees een beetje voor de volz servos.

    Als ik het internet wat afspeur vind ik van alles:
    - niet met 5 cellen nimh gebruiken >7 volt vers van de lader?
    - gebruiken met 4 cellen nicd (moet mijn inziens ook richting 6 volt gaan recht van de lader)
    - een van de sterkste servos in zijn klasse en 4 kgm op 6 volt op de specs

    Roeren lopen trouwens redelijk los en er zitten 3 servos per trailing Edge (flap, middelste ailerons en buitenste ailerons) voor een toestel van 10 kg.

    Ben zelf geneigd ervoor te gaan op 5,9 volt gestabiliseerd maar wil toch even jullie opinie...
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Sorry, er was iets mis gegaan.
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2017
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    De overgrote meerderheid van de servo's is ontwikkeld voor gebruik met 4 NiCd cellen. Dat is 4x 1,2V nominaal dus 4,8V nominaal. Net vers uit de lader kan een NiCd cel ongeveer 1,5V zijn dus is een 4 cellen pakket ongeveer 6V. Die 6V zakte behoorlijk snel in wanneer de accu van de lader werd gekoppeld dus voordat je op het vliegveld kwam was die spanning al gezakt tot ongeveer 1,4V per cel. Wanneer je stroom ging gebruiken uit die accu zakte de spanning nog iets verder om gedurende lange tijd rond de 1,2V per cel te blijven hangen.
    De elektronica in de servo's is dus gemaakt om met die spanningen te werken. Heel veel van de chips die in de servo's zitten mogen tot maximaal 5,5V gebruikt worden. Kortstondig houden ze 6V ook wel uit maar bij langduriger gebruik gebeurt het regelmatig dat de elektronica de geest geeft. Het is dus echt onverstandig om met 5 cellen accu's te werken omdat e dan echt de kans loopt dat een servo er plots mee ophoudt.

    Vorige week zaterdag hebben we dat met de TFA nog meegemaakt. We waren op bezoek bij The Hawks in Vught en hadden een vlucht met een "nieuw" model gemaakt, de Goupy.
    Tijdens de eerste vluchten bleek dat er behoorlijk wat aan de instellingen van de roeren moest worden aangepast. We waren op de grond daar dus mee bezig toen plotseling het hoogteroer wel up ging maar niet meer down. Met de hand konden we de servo makkelijk vol down duwen en als we dan weer up gaven ging het roer heel netjes up. De servo was kapot. Na vervanging van de servo werkte alles weer perfect.

    De kapotte servo heb ik meegenomen om thuis te kijken wat er maar aan de hand was. Op de print zitten twee chips waar de Fet's in zitten die de motor aansturen. Beide chips hadden een soort bergje er op, dat betekent dat er binnenin iets is doorgebrand. De ene chip bevat twee P Fet's de andere twee N Fet's. De P Fet's zijn gemaakt voor maximaal 6V en de N Fet's voor maximaal 11V.
    In de Goupy is een 6V accu gebruikt dus in theorie zou dat goed moeten gaan. Helaas ontstaan er bij een borstelmotor behoorlijk hoge spanningspieken die makkelijk tot wel twee keer zo hoog als de voedingsspanning kunnen worden. Hoogstwaarschijnlijk is dat voor een P Fet, die volgens de fabrikant maar 6V kunnen hebben, waarschijnlijk te veel van het goede geweest en is die doorgebrand. Als die gaat zal door de ontstane kortsluiting de bijbehorende N Fet ook doorbranden.
    Wij hadden het geluk dat het op de grond is gebeurt maar het zou ik de lucht kunnen gebeuren.

    Vele zullen nu roepen "Ik gebruik al jaren 6V en dat is altijd goed gegaan". Dat klopt omdat in lang niet alle servo's onderdelen gebruikt worden die zo erg "op het randje" zitten als bij deze servo het geval was. Toch is het geen goed idee om servo's waar duidelijk voor wordt opgegeven dat ze voor 4,8V zijn gemaakt op 6V te gebruiken. Vele fabrikanten maken servo's die best tot 6V gebruikt kunnen en ook mogen worden. Zij geven dan ook op dat 6V het maximum is. De snelheid en stelkracht wordt vaak ook opgegeven bij 4,8V en 6V. Dat de accuspanning net vers van de lader toch hoger is geeft niet, dat kan de elektronica wel hebben. Dan zijn er mensen die vinden dat die servo's ook wel op een 2S LiPo kunnen worden gebruikt, dat is 8,4V maximaal. Kortstondig zal dat misschien goed gaan. Langdurig op deze spanning zal op den duur problemen opleveren. Dat kan een paar minuten duren maar ook een paar maanden, dat is niet te voorspellen!

    Wil je met een 2S LiPo gaan werken zorg er dan voor dat je servo's zogenaamde HV servo's zijn, deze zijn er voor gemaakt om met 2S LiPo te worden gebruikt. Veruit de meeste moderne ontvangers hebben met 2S LiPo's geen problemen maar controleer dat eerst goed anders kan je die ook opblazen. Een andere mogelijkheid is een spanningsregelaar gebruiken om de spanning op 5V (maximaal 5,5V) te stabiliseren. Daar kunnen alle ontvangers en servo's uitstekend op werken en de kans op een doorgebrande servo is minimaal. Zorg er wel voor dat die spanningsregelaar (ook wel BEC genoemd) ruim voldoende stroom kan leveren om al je servo's van stroom te voorzien zonder in te zakken.
     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2017
  4. Bartdr1

    Bartdr1

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    344
    Locatie:
    Westmalle (tussen Antwerpen en Turnhout)
    Dankjewel voor de info!

    Inmiddels (uiteindelijk) ook een antwoorden van volz ontvangen:

    Hello Bart,



    the MicroMaxx servos have been designed for max. 5,0V DC power supply.

    We recommend to limit the supply voltage to this value. Any higher voltage will decrease servo lifetime.
     

Deel Deze Pagina