maxxtrax 680 ac+

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door vinb, 17 jul 2011.

  1. Be-eL

    Be-eL

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Amsterdam/Hilversum
    In mijn handleiding staat het volgende

    Auto en Man

    Each mode can be
    switched by pressing INC and DEC button
    simultaneously when the current field is
    blinking.

    Bert
     
  2. Ikke1978

    Ikke1978

    Lid geworden:
    13 jan 2013
    Berichten:
    3
    Bedankt, dat is wat ik zocht.

    Net getest en werkt.

    Zal ik er ongetwijfeld over gekeken hebben als dit in handleiding staat :confused:

    Net even gecheckt en staat inderdaad in de handleiding uitgelegd, maar staat bij het stuk waar men uitlegt hoe je tot 5 programma's kan bewaren. Niet echt bij me op gekomen om dat daar te zoeken.

    Groeten,

    IKKE
     
  3. Holysmoke

    Holysmoke

    Lid geworden:
    25 nov 2012
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Den Haag
    is deze lader ook goed voor 3s 4500 mah? + indicatie laadtijd?
     
  4. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Daar is al een antwoord op gegeven.

    Het kan dus wel als je hem met 1C oftewel in een klein uur oplaadt.;)
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laadtijd = capaciteit/laadstroom
    Tel daar nog eens 10 à 20% extra op vanwege verliezen (het plasje elektronen dat je onder de accu en de lader aantreft).

    Wel in de gaten houden of de lader de maximale laadstroom aan kan bij hogere spanning, laadvermogen (in Watt) wordt dan de beperkende factor. Doorgaans kunnen laders niet EN de maximale spanning EN de maximale stroom tegelijkertijd leveren. Let daarom bij aanschaf van nieuwe lader ook op het maximale laad-vermogen.

    Neem bijvoorbeeld de standaard Turnigy/Maxxtraxx/Imax B6 etc. 50Watt laders. Zonder spannings- en stroombeperking zou de lader 1A bij 50V accu laadspanning kunnen leveren, 2A bij 25V, 5A bij 10V, 10A bij 5V enz.enz. Je ziet dat naarmate spanning stijgt, de leverbare laadstroom daalt. Daarbij heb ik geen rekening gehouden met verliezen en lader en accu. In het algemeen: max.stroom (in ampère ) = vermogen (in Watt) / accuspanning (in volt). En de opgegeven beperkingen in laad-stroom en -spanning gelden.

    E.e.a. is duidelijk zichtbaar met deze handige tools bij keuze van nieuwe lader en geschikte voeding. Kies als lader de Imax B6, die is equivalent aan jouw lader:
    The Script Asylum
    -> RC calculations [​IMG]
    -> electrical
    -> Lithium battery chargers
    -> Imax B6
    en
    -> Charger calculator

    (zeer handige, leerzame en nuttige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-itmes, toevoegen aan favorieten?)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. JHN

    JHN

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    22
    Hallo,

    Ik heb deze lader ook. Nou is alleen de voeding overleden, ik heb in ieder geval geen spanning meer op de uitgang van de voeding naar de balancer. Input is wel goed, geen draad breuken etc. Ik vermoed 2 van die kleine smd weerstandjes waaronder ietwat bruine verkleuring op de printplaat is, maar zonder schema kan ik niks doormeten meer. Helaas zijn er op de voeding geen enkele specs te vinden. Ik heb wel zelf nog een voeding van een oude laptop die 15V bij 8A geeft, maar ik durf hem er niet zomaar op te zetten omdat ik vermoed dat de originele voeding 12V is, maar dat kan ik nergens achterhalen.

    Weet iemand hier iets meer van? Kan ik zomaar mijn andere voeding erop gooien of is het zoiezo onverstandig omdat voeding en balancer op elkaar afgesteld zijn.
    Wat me bij deze lader niet echt het geval lijkt.

    Alvast bedankt!

    -Johan
     
  7. Lars Robbe

    Lars Robbe

    Lid geworden:
    3 mrt 2013
    Berichten:
    8
    YellowRC B6AC snellader "automatische modus" NiMH

    Hallo allemaal,

    Ik/wij ben/zijn geheel nieuw op dit forum. Gisteren een mooie Traxxas E-Revo gekocht met een YellowRC B6AC snellader voor mijn zoontje.

    De snellader zou exact dezelfde lader als de Maxtraxx 860 moeten zijn. Er schijnen nog een aantal vergelijkbare merken/uitvoering te koop te zijn. Er zit echter geen gebruiksaanwijzing in de Nederlandse taal bij, ook geen CD, maar op de website van een verkoper vond ik de Nederlandse gebruiksaanwijzing van de Maxtraxx 680. In grote lijnen klopt dit inderdaad met mijn YellowRC B6AC snellader. Niet dat ik alles begrijp, maar dat komt later wel.

    Uiteraard heb ik de antwoorden in dit lijntje gelezen en uitgeprobeerd. Toch lukt het mij op geen enkele wijze om in NiMH-modus de "AUTO" stand te activeren. Hij blijft op "MAN" staan. Ik hoop dat er iemand is die weet hoe ik de lader op "AUTO" stand kan zetten voor laden van NiMH-accu.

    In deze "MAN" stand heb ik de standaard NiMH-accu 1200 mAh. met 0.3 A geprobeerd te laden. Ik heb gemerkt dat als ik na een tijdje (ca. 30 minuten) de accu in de hand neem om te voelen of hij warm wordt, even later de lader begint te piepen en "FULL" knippert. Dat kan echter niet.
    Ik zet hem weer opnieuw aan en hij begint weer opnieuw te laden. Ik weet alleen niet hoe/of ik na een paar keer een beetje laden toch nog kan zien hoeveel er nu in totaal is geladen. Na een beetje experimenteren zegt de lader nu weer dat hij "FULL" is. Ik heb de lader inmiddels op 12 minuten op 2,4 A laadvermogen gezet (zo'n 450 mAh geladen volgens display). Ik durf eigenlijk niet verder te laden. Ben bang dat ik iets verkeerd doe.

    Ik heb overigens ook 2 LiPo's besteld, maar die waren niet voorradig, vandaar dat we eerst even met de NiMH-accu aan de slag moeten.

    Misschien is er iemand die ons kan helpen. Bij voorbaat dank.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wellicht heb je hier iets aan
    'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.

    • Modelbouw FAQ's - MBF
      -> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
      -> De Nikkel-Metaalhydride accu
      en ook
      -> Delta Peak laden/snelladen van NiCd en NiMH (maar niet gebruiken bij zender/ontvanger, gewoon risicoloos langzaam laden met 0,1C, uitschakelen van beveiligingsdiode is niet nodig, rvs)
    • PK-Racing - akku laden info



    'Verplicht' leesvoer voor LiPo gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
    Modelbouw FAQ's - MBF
    -> [FAQ] Accu's en laadtechnieken
    -> Het laden en balanceren van LiPo accu's

    'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack, vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum
    Wat is een lipo en hoe gebruik je die.
    Inhoud

    1. Waar is een lipo van gemaakt?
    2. Hoe laad ik een lipo?
    3. Wat betekent de C waarde?
    4. Balanceren
    5. Waar Lipo laden
    6. Koude LiPo
    7. Wat betekent 2p3s?
    8. Waar op letten bij aanschaf?
    9. Laders
    10. Kwaliteit versus prijs
    11. Bolle LiPo :sad: :cry:
    12. LiPo opslag bij langere tijd niet gebruiken


    Mocht je dat niet genoeg leesvoer vinden dan hier nog wat leerzame-handige motorbesparende elektrolinks, oplopend in ervaring en kennisniveau. Nu een beetje koppensnellen, lezen tijdens regenachtige dag
    Beginnen met elektro
     
  9. Lars Robbe

    Lars Robbe

    Lid geworden:
    3 mrt 2013
    Berichten:
    8
    YellowRC B6AC snellader "automatische modus" NiMH

    Dank voor je info. We gaan meteen beginnen met lezen.
     
  10. Lars Robbe

    Lars Robbe

    Lid geworden:
    3 mrt 2013
    Berichten:
    8
    YellowRC B6AC snellader "automatische modus" NiMH

    Hallo Ron,

    Ik heb het artikel "De Nikkel-Metaalhydride accu" en het artikel "PK-Racing - akku laden info" gelezen. Er komt duidelijk iets meer bij kijken dan ik dacht. Toch merkt ik enige tegenstrijdigheid op. In het FAQ-artikel lees ik dat laden met een laadstroom >1C wordt afgeraden (i.v.m. gevaren). In het artikel van PK-Racing wordt min of meer aangegeven dat een laadstroom van 1.5C meest ideaal is. Kan het zijn dat de stand der techniek het artikel uit 2008 heeft ingehaald?

    Eerder vandaag las ik ergens op het internet dat een NiMH-accu goed met 2C te laden is. Dat heb ik vanmiddag dan ook gedaan. De lege accu 1200 mAh heb ik met 2,4 A geladen. In 32 minuten heb ik er 1320 mA ingestopt. De accu werd gedurende het gehele proces slechts een heel klein beetje warm. Na 32 minuten heb ik de lader (nog steeds "MAN"-stand) zelf maar uitgezet omdat ik bang was voor overladen.

    Heb ik hier nu juist goed aan gedaan of was dit duidelijk een foute actie?

    Hoe moet ik dit v.w.b. NiMH-accu's nu interpreteren? Beter niet langzaam laden? En met 4 5 Amp. zal waarschijnlijk bedoeld worden 4,5 A (dus 1.5C).
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Lars, het hangt helemaal van af van wat JIJ wilt. Wil je het onderste uit de kan en het aller laatste kleine beetje extra power uit die accu halen om een wedstrijd te winnen? Of wil je lekker rijden en natuurlijk ook wel snel en pittig maar je rijdt geen wedstrijden die je wilt winnen?

    In het eerste geval moet de "adviezen" van die site opvolgen. Die mensen hebben de ervaring dat als je de accu met een flinke hoge stroom laad dat je een hogere eindspanning bereikt. Of je daar veel aan zult hebben is maar de vraag want die spanningspiek duurt maar heel even. Direct wanneer je de accu van de lader haalt begint de spanning al te zakken. Binnen een half uur is de spanning terug op "normale" waarde. Wil je van die spanningspiek gebruik maken dan moet je hem direct van de lader in de auto steken en gaan rijden. Zelfs dan duurt die piek ook nog maar seconden want op het moment dat je de accu gaat belasten zakt hij heel snel naar de spanning die hij vol kan houden.

    Ben je echter een recreatieve rijden en doe je het voor de lol en is het echt niet nodig om het onderste uit de kan te halen, doe het dan ook niet. De bovenstaande manier van laden heeft namelijk een flink nadeel, je accu zal er zeer duidelijk korter door meegaan.
    Rustig laden met maximaal ongeveer 1C. Laat de accu's niet te heet worden en geef de accu's tijd om af te koelen als ze tijdens een rit wel heet worden. Kijk wat je kunt doen om de belasting te verlagen om zo te voorkomen dat de accu's heet worden.
    Zo kan je misschien wel de dubbele levensduur van je accu halen dan met de eerste methode. Hoogstwaarschijnlijk zal je niet of nauwelijks merken dat de auto minder presteert.
     
  12. Be-eL

    Be-eL

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Amsterdam/Hilversum
    Lars,

    Een NiMh accu mag best warm worden tijdens het laden. Op de lader kun je de spanning volgen. Die zal tijdens het laden oplopen. Als de accu bijna vol is zal hij warm worden. Dan zie je de spanning niet meer toenemen. Even later zal de spanning afnemen en dan moet de lader afslaan.

    NiMH/NiCd battery program​
    This program simply charger the battery
    using the current you set. In ‘Aut’ mode, you
    need to set the upper limit of charge current
    to avoid from higher feeding current that may
    damage the battery. Bacause some
    batteries of low​
    impedance and small capacity can lead to the
    higher charge current by the processor at
    automatic charge mode. But in‘Man’ mode, it
    will charge the battery with the charge current
    you set at the display. Each mode can be
    switched by pressing INC and DEC button
    simultaneously when the current field is
    blinking.
     
  13. Lars Robbe

    Lars Robbe

    Lid geworden:
    3 mrt 2013
    Berichten:
    8
    YellowRC B6AC snellader "automatische modus" NiMH

    Bedankt Ernst,

    Dat is nou informatie waar ik wat aan heb. We gaan gewoon recreatief rijden.
    Met rustig laden wordt dus 1C bedoeld. Want dat betekend dus dat mijn accu van 1200 mAh met 1,2 A geladen mag worden in 60 minuten. Dit klopt toch?

    Meteen heb ik nog een volgende vraag. Ik heb 2 stuks LiPo-accu's besteld (Maxxtrax 2S 7,4 volt 2000 mAh voor 1/16) met een Traxxas 1/16 Parallel Battery Connector. Ik wil de LiPo accu's hiermee parallel gebruiken om (langer) te rijden, maar ook om tegelijkertijd te laden. Nu vroeg ik mij af hoe ik die balanceer stekkers van de accu's aansluit op de lader? Heb ik daar dan ook een speciaal parallel kabeltje voor nodig of gaat dat anders in zijn werk?
     
  14. Lars Robbe

    Lars Robbe

    Lid geworden:
    3 mrt 2013
    Berichten:
    8
    Bedankt voor je reactie Be-eL. Heb ik al geprobeerd. INC en DEC tegelijkertijd ingedrukt (/houden). Helaas werkt het niet.
    Voor mijn gevoel heb ik alles zo'n beetje geprobeerd.
    Nog andere suggesties?
     
  15. Be-eL

    Be-eL

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Amsterdam/Hilversum
    Heb je hier op gelet??

    when the current field is blinking.

    Dus net doen alsof je de laadstroom wilt veranderen en als de laadstroom knippert dan INC en DEC tegelijkertijd indrukken.
     
  16. Lars Robbe

    Lars Robbe

    Lid geworden:
    3 mrt 2013
    Berichten:
    8
    Bedankt Be-eL. Dat was het dus. Een echte newbie.
     
  17. cane23

    cane23 Guest

    goedenavond.

    ik heb deze lader al een tijdje en doet het perfect voor mijn lipo's voor mijn e revo.
    maar nou heb ik een etronix lipo board gekocht omdat ik mijn lipos paralel gebruik leek het mij ook geen kwaad kunnen als ik ze parallel laad.
    maar als ik die aansluit met de 2 accu's en de laadstand op 4s zet (2x 2s) en het programma wil starten staat er low voltage en gaat dan weer naar het lipo menu.
    heb alle 3 de aansluitingen individueel getest en ze doen het allemaal los van elkaar maar met 2 lipos dus niet.
    heeft iemand een idee wat dit kan zijn, en beter nog wat ik hieraan kan doen?

    mvg bas
     
  18. Lars Robbe

    Lars Robbe

    Lid geworden:
    3 mrt 2013
    Berichten:
    8
    Heb je voor parallel laden van lipo's een lipoboard nodig? Bestaat er dan niet gewoon een parallel-kabeltje speciaal voor de balancer-aansluiting ?
     
  19. cane23

    cane23 Guest

    klopt dat is mogenlijk. (voor zo ver ik weet)
    alleen ben van plan om ook 3s lipos aan te schaffen vandaar dat ik het lipo board heb gekocht.
     
  20. Be-eL

    Be-eL

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Amsterdam/Hilversum
    Als je 2 x 2s parallel laadt moet je de lader instellen op 2s.

    Als je 2 x 2s in serie laadt moet je de lader instellen op 4s.

    Het nummer voor de s staat voor het aantal cellen dat in serie staat.
     

Deel Deze Pagina