Mc Roissard

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MaartenCornelissen, 25 mrt 2016.

  1. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Vraag niet hoe het kan (en waar de helft van de 140 gram epoxy die ik had aangemaakt is gebleven), maar het midden stuk is prachtig tussen de mylars vandaan gekomen.
    image.jpeg
    263 gram totaal. 108 voor de kern, 80 gram koolstof en 75 gram epoxy blijkbaar.
     
    TheNorb vindt dit leuk.
  2. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Ziet er strak uit idd.

    FF
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Mooi!
    Het spuitwerk is nu ook veeeeel beter gelukt!
    :koud:
     
  4. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Ondanks de weekend verplichtingen toch flink op kunnen schieten. De servo's in de vleugels zijn electrisch en mechanisch aangesloten. Geen schroeven of kwiklinks, maar een deel 1mm verenstaal met aan beide zijden een bocht , geborgd met een dikke druppel secondelijm. Inderdaad geen verstelmogelijkheden, dus het is zaak van te voren precies de roer en servo uitslagen en gaten te bepalen, maar dan heb je ook wat, compact ( minimaal gaatje in de vleugelhuid) licht en maximale servo uitslag. Om te voorkomen dat er te veel kracht op de servo van de torsiekleppen komt te staan, staat in de getordeerde stand de stuurstang helemaal in de uiterste stand ( hoop dat op de foto duidelijk is wat ik bedoel.) image.jpeg

    Inmiddels past ook alles in elkaar.
    image.jpeg
    image.jpeg
    Ja misschien vroeger toch te veel naar een zekere tv serie gekeken. ' Its a plane, but not as we know it'
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      240,2 KB
      Weergaven:
      257
    PapaHotel vindt dit leuk.
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik vind het prachtig!
    Eén vraagje: hoe ga jij dat servo-armpje vastzetten?
     
  6. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Ha,ha, scherp gezien. De foto was van de proefpassing, de borgschroef zit er inmiddels op.
     
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Proefpassing? De servo lijkt al gelijmd, of wat zie ik dan aan de servo-onderkant?
     
  8. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    In gedachten ben je eigenlijk al klaar, in de werkelijkheid zit je nog flink wat avonden te klussen aan van alles. Zoals de servo's:
    image.jpeg
    Met borgschroef

    image.jpeg
    De bekabeling in de pilon (glad folie en afplakband hebben doeltreffend verhinderd dat secondelijm de stekkers en daarmee romp en middenstuk, onverwoestbaar kon verbinden. Soms zit het mee)

    image.jpeg
    De pilon. "Das Boot" was waarschijnlijk toch een toepasselijkere naam geweest.

    image.jpeg
    Slechts 6 mm dik die pilon. Hierop staat nog niet de stuurstang naar de middelste welf- en remkleppen (die foto is pas echt mislukt).

    Geen idee wat ik nu allemaal nog moet doen, maar daar kom ik morgen wel achter.
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  9. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Het weer is zo slecht dat ik maar begonnen ben de bovenkant van de vleugels wit te lakken. Met een roller, dat kan je gewoon binnen doen.
    Kan ik gelijk nadenken over de duivel die aan einde opgedoken is: het zwaartepunt. Dat zou tussen de 250 en 260 mm moeten uitkomen. Het ligt echter op 230 mm. Dat is 20 a 30 mm meer naar voren. Dat lijkt misschien geen probleem, maar omdat een vliegende vleugel geen lange staart heeft, moet er 300 resp. 175 gram lood achter in de romp gestouwd worden om de balans goed te krijgen :eek: :(Hoe heeft het zover kunnen komen? Ik had het massa- middelpunt van de vleugel met XFLR5 bepaald, deze maakt een schatting o.b.v. het volume van de vleugelsegmenten. Vervolgens de items in de romp zo geplaatst dat het zwp op 255 mm uit zou komen. Omdat de tippen licht en het middenstuk sterk moeten zijn had ik dat wel enigszins gecorrigeerd, maar te weinig blijkt.
    Wat nu gedaan. Al dat gewicht achterin, een nieuwe romp met een langere staart, of, de mooiste oplossing, een nieuwe romp met duwpropellor ( maar hoe start ik dan met draaiende motor?)
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2016
  10. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    gooien, en dan pas de motor aan?
     
  11. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Dat gaat prima, standaard procedure bij vliegende vleugels. Ik wil er alleen F5J mee vliegen en daar staat in den regelementen "De start moet recht vooruit zijn met draaiende motor . Een andere vorm van starten is niet toegestaan." Vandaar dat ik de motor en propeller op een lange snuit voorop geplaats heb.
     
  12. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    De zaag erin!
    4 cm van de neus af. De propeller moet dan kleiner worden, anders blijft ie achter de vleugel hangen, 10" ipv de 13" die er nu opzit. Ook de motor veranderd, 10.300 toeren ipv 8.000 en (daar gaat het om) 77 ipv 104 gram. Als ik het goed heb berekend kom ik dan weg met 100 gram ballast achterin. Nog veel, maar goed, ik kan ermee leven.
    Als ik niet oppas is er overigens helemaal geen lood meer nodig. Één laagje wit op de vleugels: +15 gram per kant.
     
  13. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Nog geen meter gevlogen en dan al moeten slopen. Het is niet anders, van die bonk lood kon ik niet slapen.
    image.jpeg
    Bovenaan de boosdoener. 104 gram lijkt niet veel, maar wel als het met een factor 3 aan lood achterin gecompenceerd moet worden.

    image.jpeg
    De nieuwe neus rond gemaakt. Het motorschot komt er tegenaan en dan gaat er glas omheen. Nu nog wachten op die nieuwe, ultra lichte motor.
     
  14. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    De romp is verlengt met een ballastkamer.
    image.jpeg
    9 plakken lood a 15 gram het stuk passen er strak in. Elk goed voor een zwaartepunt verschuiving van ca 2 mm. Daarmee kan ik een stm van tussen de 8% en 16% instellen.
    Zodra ik de motor binnen heb ( die ligt inmiddels in een vrachtwagen uit Duitsland) ben ik een half uurtje later vliegklaar :)
    Alleen die weersvoorspellingen....
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Welk merk/type is die ultra-lichte motor?
    En die ballastkamer zit vooraan?
     
  16. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Een Tenshock viper 1020-12T 4pol 5200KV met een reisenauer 5:1 vertraging. En de ballastkamer zit helemaal achterop de romp.
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Tzt. gaan we daar eens een mal voor frezen, en dan zodanig dat het ZW-punt in een keer goed uitkomt ...
     
  18. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    De ultra lichte motor is binnen.
    Het opschrift op het doosje wekt direct vertrouwen :rolleyes:
    image.jpeg
    Nu alleen nog wachten tot de zon weer gaat schijnen voor de eerste vlucht.
     
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  19. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    In de huiskamer alle delen weer samen gevoegd en het zwaartepunt bepaald: 251 mm :) Dat komt overeen met een stm van 15%. Met 80 gram lood in de ballastkamer schuift het zwaartepunt naar 261 mm, STM 10%.

    Een geslepen club genoot wees me er nog op dat er "met draaiende motor" in het F5J regelement staat. Dus wanneer je een (centrifugaal)koppeling tussen motor en propeller installeert, je met draaiende motor en toch een stilstaande propeller kan starten. :hammer:Daardoor komt een duwpropeller achter de vleugel binnen bereik en is het veel eenvoudiger het zwaartepunt op de juiste plaats te krijgen.
    (Denk dat ik eens ga kijken hoe zwaar en groot die koppelingen zijn)
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2016
  20. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Vandaag heeft de McRoissard een geslaagde luchtdoop gehad :thumbsup: :
    hij vloog (en hoe)
    pakte thermiek (tot op ver illegale hoogte)
    en is heel gebleven (niet onbelangrijk, aangezien dat het eerste is wat ze vragen bij thuiskomst).
    roissard op het veld.JPG
    De trotse eigenaar voor de start

    roissard in de lucht.JPG
    In zijn element

    Dan het onvermijdelijke 'wat ging er goed, wat kan er beter lijstje'
    + cirkelt prachtig in de thermiek
    + valt bij overtrekken niet weg over een vleugel
    + stuurt goed

    - Body freedom flutter :eek:
    bff[1].gif
    De buigstijfheid van de vleugels is dus te laag. Het trad op bij het stijgen met de motor bij hoge snelheden. Na het reduceren van het motor vermogen tot 85% en de juiste hoeveelheid motordomping niet meer. Ga nog experimenteren met een andere diameter-spoed verhouding (11-7 ipv 10-8) van de propeller. Naar verwachting gebeurt het ook bij zweven met hogesnelheid, maar dat weet ik nog niet zeker.
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2016

Deel Deze Pagina