McHorten 5.0

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MaartenCornelissen, 26 nov 2017.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Kortom: wieltjes en/of umlenkhebels inbouwen.

    N.B.
    Je gebruikt alleen een trekdraad i.c.m. een terugstelveer?! Als bij een DLG. Heb je wel aan de krachten op het roer gedacht? Dat moet een beste veer zijn! En dat betekent weer dat die servo continu terug moet trekken. Het betekent ook dat (als trekken voor up is) down geven altijd met flink minder dan de stelkracht van de servo gebeurt (want er moet stelkracht over blijven). Daar komt bij dat de resterende kracht om up te geven ook kleiner is (de kracht van de veer gaat er vanaf!).

    Je doet je model hiermee tekort!
    Sowieso zijn die DS6100 servo's niet echt overbemeten voor een model van dit formaat.
    Als je daar voor down nog eens de helft vanaf haalt ....

    Mijn advies: pull/pull, maar pull aan de onderkant beschadigt zeer snel bij een Horten-vleugel. Of zo'n scheef geplaatst scharniertje/gewricht.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2018
  2. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Vrees niet, het Hobby King kevlar ligt in de prullenbak. Vandaag kwam het dyneema binnen. Man wat een verschil. En door de coating ook goed te knopen.
    De dyneema stuurdraad heb ik nu ook volledig vrij van de koverall bekleding laten lopen. Blijft over het oog. Ik geef toe een wieltje is mooier, kon ze zo compact alleen niet vinden. Heb zelf wel vertrouwen in de constructie met het stalen oog om de volgende reden:
    • Deze dyneema lijn wordt voor het vissen gebruikt, waar hij onder veel grotere spanning door meerdere stalen ogen loopt. De maximale servo kracht ligt overigens een factor 10 onder de breekspanning van de lijn, de nominale (veer) kracht een factor 50.
    • Als een lijn door slijtage bij het oog toch breekt, is er nog die tweede lijn aan het roer. Sturen zal een stuk minder goed gaan, maar blijft mogelijk.
    Ben wel benieuwd hoe het met de slijtage zit. zal daarom een proef opstelling maken. 500 gram massa (2x de veer spanning) aan de Dyneema lijn, via een stalen oog 90 graden omleiden en naar een servo. Die laat ik automatisch heen en weer gaan tot het vlieg seizoen begint of de draad breekt!

    Hieronder een filmpje van het roer.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2018
  3. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Zie nu ook je vraag over de veren Dirk. De kracht van de torsie veren wordt bij de servo gecompenseerd door die 'counter veer'. Dat doe ik om het nominale energie gebruik en warmte ontwikkeling te reduceren. Qua kracht is het niet nodig. Even wat cijfers:

    Het moment van de torsie veren samen is 9 Ncm. Dat geeft een trekkkracht van ca 2,6 N per draad. Het moment op de servo van de twee draden samen is 3 Ncm (300 gramcm).
    De counterveer drukt 3,5 N wat resulteerd in een tegengesteld moment van 2,6 Ncm. Dit compenseert dus ongeveer de kracht van de torsie veren
    De MKS DS6100 servo kan 22 Ncm leveren (bij 5 volt en gemeten door servormances). Dat resulteert in een maximaal moment van 66 Ncm op het roer (de servohoorn is 3x kleiner dan de roerhoorn). Vele malen sterker dus dan de veren.
    De maximale aerodynamische kracht op het roer (volle uitslag bij 30 m/s vliegsnelheid) is ca 10 N. Dat geeft een moment van 15 Ncm op het roer. Dat is hoger dan de 9 Ncm druk moment van de veren. Bij deze snelheid kan dus niet meer vol down gegeven worden. Up is geen probleem aangezien de servo 66 Ncm op het roer kan zetten. Sterk genoeg dus.

    Het vliegtuig is overigens wel groot, maar niet zwaar. 2,5 kg bij 1 m2 vleugeloppervlak. De maximale snelheid is daardoor gering: bij een Ca van 0,1 bedraagt die 20 m/s. Wat mij betreft hard genoeg.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2018
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik ben benieuwd. Ik vind het een spannend model worden. Dit gaat niet alleen buiten de typische aerodynamische Horten-paden, maar ook buiten de mechanische .... Ik hoop dat er geen denkfout in je redenering zit. Overweeg een kijkgaatje/-venster op de kritische plekken van je stuurkabel.
     
  5. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    De test opstelling loopt. 1000 slagen per uur, gewicht 500 gram
     
  6. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Frequentie opgevoerd
     
  7. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Even een update van de test. Gisteravond duizend slijtage slagen gemaakt. s'nachts de servo uit, maar wel het gewicht aan de draad gelaten. Vandaag 28.000 slagen achter de rug. De draad is van rond naar plat gegaan bij het oog en de coating lijkt er ook af gesleten, maar verder niets aan de hand. De test opstelling draait nog door. Vermoed dat de servo (hitec MG85 ) als eerste de geest geeft.
    IMG_20180121_145024306.jpg

    De bouw gaat onderwijl gewoon door.
    . IMG_20180121_120945425.jpg
    De ribben ruggengraat voor vleugeldeel 4. Die ligt inmiddels op de bouwhelling
     
    Laatst bewerkt: 21 jan 2018
    ISOLA2 en DirkSchipper vinden dit leuk.
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Is dat 'plat' dunner en breder, of alleen dunner?
    Oogje goed polijsten!
     
  9. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Dunner en breder.
    Inmiddels staat de teller op 42.000 slagen en de draad houdt nog stand. Was ook benieuwd of de dyneema draad het gat in de polyamide servo hoorn zou uitslijpen. Het lijkt van niet (kan het met het blote oog niet constateren).
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Oke. 42.000 roerbewegingen ga jij niet halen tijdens het leven van jou en de Hortens.
    Goedgekeurd dus.
    Plaats eens een detail foto van de draad en de slijtageplek in het oog?
     
  11. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Van het weekend weer wat voortgang kunnen maken. De vleugels zijn van de helling.
    IMG_20180204_202110165.jpg
    Er moet nog van alles aan gebeuren. Zo zitten de neuslijsten er nog niet op en de beplanking bovenaan bij de neuslijst moet ik nog met de strijkbout nabewerken in de hoop dat ie dan wel strak aansluit. Maar ondertussen kan ik met het middenstuk aan de gang. Het pièce de résistance voor de E&A bouwmethode
    IMG_20180204_222314016.jpg
    IMG_20180204_221833642.jpg
    Hierna als eerste de onder beplanking erop. Hoe dan verder moet ik nog uit vinden. Links en rechts moet een rib er onder 12.5 graden dwars doorheen. In autocad was dat een makkie o_O
     
    morgoth924 en TheNorb vinden dit leuk.
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    LOL

    Ik vraag me overigens wel af waar je die accu's naar binnen gaat schuiven?
    Vanaf de zijkanten? En hoe ga je dan de stekkers verbinden/op elkaar steken?
     
  13. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Klopt, vanaf de zijkanten, zie de tekening bij post 9. De draden met stekkers dacht ik door een gebogen geleider door een gat naar voren te steken. Maar.... ik heb het zwaartepunt van de vleugeldelen gemeten en het lijkt er op dat het juiste zwaartepunt (10" van de neus) ook bereikt wordt met de accu's ook achter de ligger. Dat maakt dat een stuk simpeler.
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Behalve dan dat daar nog een paar spant-diagonalen lopen ...
    Er komt toch wel een luik in om de accu's e.d. aan te sluiten?
     
  15. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Ja, achter de ligger komt een flink luik aan de bovenkant. Alles gaat er daar van bovenaf in, niet van de zijkant.
    Wel verbaasde het me dat niet alle massa naar voren moet. Ga het nog een keer na meten.
     
    wimpie vindt dit leuk.
  16. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    De schuine ribben zijn gemonteerd.
    IMG_20180215_204831275.jpg
    En het middenstuk past zowaar strak tussen de vleugels.
    Nu de electronica er in zien te krijgen. Op zich is er ruim voldoende ruimte in de 'romp', wel verdeeld over verschillende vakken. Het lastigst worden de 2 lipo's voorin. Het past, maar de kabels en stekkers moeten midden door naar achteren en ik moet ik ze natuurlijk ook weer eenvoudig kunnen verwijderen.
     
    flymax, TheNorb, Q Brand en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Wow! Droool!!! :yes: :thumbsup: :worship:

    De aansluitkabel/-stekker op de accu heel kort, en midden op de kop van de accu.
    Dan kun je hem er in steken en eruit trekken zonder risico dat hij daarop blijft haken.
     
  18. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Dat is misschien wel een goed idee. Voorop de lipo een stukje triplex waar de stekkers vast en op de juiste afstand in zitten en in de vleugel op dezelfde wijze....
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2018
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik zou dat alleen op de lipo doen, niet in de vleugel op vergelijkbare wijze een contrastekker. Gewoon luikje open en connectors aansluiten. Precies uitlijnen is erg moeilijk, en die motorstroom connectoren gaan altijd erg zwaar. Teveel kans dat je op den duur iets sloopt binnenin (een rib los wrikt of zo).
     
  20. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Amersfoort
    Alleen een luikje, dat gaat daar niet vooraan, (dan raak ik de torsie stijfheid van het middenstuk kwijt). Dan kijk ik toch of ik een geleiding kan maken die de kabels door een bescheiden gat naar achteren laat gaan. Daar achter de ligger, zit wel een luik en kan ik ze aansluiten.
     

Deel Deze Pagina