Meer duidelijkheid nieuwe regels

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door onno10, 5 apr 2017.

  1. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
  2. humptydumpty

    humptydumpty

    Lid geworden:
    16 jan 2012
    Berichten:
    102
    Allemaal een kort (max 1,5 blz) maar duidelijk briefje schrijven aan jouw 2de kamerlid van keuze. (50m hoog 100m ver.)
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... ik las het ergens, en het is mooi klote....

    Toch.... geloof het of niet, maar de 50 meter hoog is een beetje beperkt, maar 100 meter afstand, is met een niet te groot of snel kistje nog best wel goed te doen hoor....
    Met mijn Chartertje (inderdaad, die kist die jij voor me geregeld hebt, Onno) kan ik binnen die afstand nog steeds op "pruttelsnelheid" 20 seconden rechtuit vliegen voor ik de bocht weer om moet....
     
    Rol@nd vindt dit leuk.
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Eh, lees ik niet goed?!?!? Er staat toch dit:
    Dus als je op een club vliegt veranderd er niets.
     
    ron van sommeren en renetl50 vinden dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt... maar het wildvliegen is (tenminste, legaal) over, tenzij je je aan de 50 meter hoogte en 100 meter afstand houdt....

    Op clubs mag je nog gewoon tot 300 meter en zichtafstand.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Dus, (bijna) het systeem van Belgie...
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ja, maar hier is het TOT 120m ipv 300m.

    Enkel goed te beoefenen VANAF 120m zoals in die formulering kunnen wij van dromen...
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Belgie mag toch helemaal niet vliegen, tenzij op een aangegeven terrein (vliegclub)?
    In dat opzicht heeft nederland iig wettelijk nog de mogelijkheid tot wildvliegen.
     
  9. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.283
    Locatie:
    Betekom - België
    Klopt, België laat wildvliegen niet toe.
    Op een club is de max. hoogte 120m en ik geloof max afstand 200m. Al ben ik van dat laatste niet helemaal zeker.
     
  10. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik denk dat we er in NL nog goed mee weggekomen zijn.
    Het had mij niet verbaasd als het wildvliegen totaal verboden zou worden.
    Er zijn wel meer sporten waar dat bij geldt alleen op de club en niet erbuiten. B.v. autoracen of de schietsporten.
    Maar we zijn er nog niet er kan nog het nodige beter. Zoals drone racen het mag niet, maar er zijn wedstrijden waarvoor vrijstelling gegeven wordt race mag dus onder voorwaarden wel, maar trainen op je eigen veld mag niet.... Beetje het koffieshop verhaal.
    Ook denk ik dat er bepaalde locaties moeten komen waar er wat meer vrijheid is b.v. voor helling zweven op de Maasvlakte.
     
  11. humptydumpty

    humptydumpty

    Lid geworden:
    16 jan 2012
    Berichten:
    102
    Wat een onzin. Die max 50 meter hoog daar zie ik het nut wel van in als er traumahelikopters rondvliegen. De rest is symbool politiek. We mochten al alleen maar in luchtruim G vliegen. In luchtruim type G was en is geen overlast. Zie niet in hoe dit de relatief weinige meldingen gaat terugdringen. Die meldingen kwamen uit gebieden waar je toch al niet modelbouw mocht vliegen. Dan de opmerking dat over het algemeen alleen op de clubs modelbouw wordt gevlogen is ook onzin. Als 10% van de wildvliegers zich aanmeld bij een club kunnen de clubleden in de rij gaan staan om 1x per dag te vliegen. Maar goed als je de buiten clubverband vliegende model vliegers niet betrekt bij de consultatie wil dat niet zeggen dat het een kleine gemeenschap is. Tevens heeft ze spotjes gemaakt die nu allemaal overnieuw moeten want de regels zijn veranderd. En zijn er afspraken gemaakt met de importeurs van drones. Aangezien de meeste model vliegers hun vliegtuigen zelf maken heeft dat geen of geringe zin. En hier krijgen we een schot voor de boeg. Ze willen easa regelingen gaan invoeren. Lees die eens na. Alles boven de 150 gram verboden!

    Even kort samengevat, de regeling moest zorgen voor minder gevaarlijke situaties met drones (die altijd plaats vonden in die gebieden waar je toch al niet mocht vliegen). We krijgen een regeling voor die gebieden waar nooit problemen waren en zijn.

    Gevolg: geen zicht afstand meer maar 100 meter (met die afstand kan je niet eens het examen voor fixedwing modelvliegtuigen doen van de knvvl), de modelbouw velden puilen straks uit (lekker cashen voor de knvvl niet vliegen voor de leden), als slachtoffer van een ongeluk met een drone krijg je moeilijker je geld want de veroorzaker is niet verzekerd, aantal overtredingen neemt niet af maar eerder in aantal toe (de regels zijn immers strenger in de gebieden waar je wel mag vliegen maar waar nooit problemen zijn, dat maakt wel de weg vrij voor nog strengere regels), de problemen blijven hetzelfde en worden niet opgelost want de meeste mensen lezen niet eens een gebruiksaanwijzing laat staan een extra papiertje.
     
  12. René-D

    René-D

    Lid geworden:
    18 sep 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zuid Holland Zuid
    Ik ben bang dat ze zo het drone vliegen willen beperken. Helaas zijn andere daar de dupe van. Over vliegtuigen in ruimste zin hoor je bijna nooit iets. Wat niet stoort zal in de regel niet beperkt worden. Haal twee keer het nieuws met een "dome" actie en je kan er op wachten dat controleurs paraat staan.
     
  13. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    daar zijn we dus echt wel goed mee weggekomen !!! ( tot nu toe )
    ik was er al bang voor dat die vele grappenmakers met die speelgoed drone de modelvlieger
    de hobby hadden afgehaald.
    Persoonlijk vindt ik het nog niet ver genoeg gaan, ik vindt dat elk modelluchtvaart toestel welk niet
    op een speciaal bedoeld gebied daarvoor niet mag vliegen, dus gewoon dat wildvliegen verbieden.
    En ja er zijn diverse mensen die zeggen " ik vlieg veilig " of " ik vlieg nooit waar mensen zijn"
    maar dat is pertinent niet waar, op een modelvliegveld heb je regels welke moeten worden gehandhaafd
    ik weet wel dat dat niet zegt dat er dan niets gebeurt maar de kans daarop is dan gewoon kleiner.
    Doordat er nu van die idioten ( excuus ) zijn die levensgevaarlijke trucs uithalen met een drone, waren wij, de
    echte vliegers en bouwers bijna hun hobby kwijt geraakt.
    Dus stoppen met die wildvliegers, ga maar gewoon bij een vereniging, en wil je dat niet of heb je daar geen geld voor
    stop dan alstublieft met het vliegen en verpest het niet voor een ander
     
    blaauwen en ron van sommeren vinden dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon even, omdat ik dit een stelling vind die kant noch wal raakt: hoeveel clubvliegers zijn er volgens jou dan, en hoeveel wildvliegers?
    Want om wat jij zegt waar te laten zijn, zouden er letterlijk vele tienduizenden wildvliegers moeten zijn, die allemaal héél erg veel vliegen....

    Eerlijk gezegd, denk ik dat als ALLE wildvliegers zich aanmelden bij een club, het aantal clubleden nog niet eens verdubbelt....
    Dat is maar gewoon een ruwe schatting, gebaseerd op dat als ik weer eens 7 weken vrij ben en door het wijde en open noordelijke platteland rijd, ik slechts bij zéér groter uitzondering (minder dan één keer per vijf) eens iemand bezig zie....
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  15. René-D

    René-D

    Lid geworden:
    18 sep 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zuid Holland Zuid
    Als ik in mijn naaste omgeving luister hoor ik niemand over model vliegen.
    Pas als ik met mijn kinderen aan het zweef vliegen ben hoor ik daar over positieve geluiden.
    Gaat het over drone(s) hoor ik alleen maar negatieve verhalen.
    Zelf vind ik het ook niet fijn als er plots een drone in de buurt vliegt.
    Te regelmatig kom ik ze op openbare plaatsen tegen waar ook meerdere mensen aanwezig zijn.
    Zoude deze vliegers daar wat meer rekening mee houden was deze discussie waarschijnlijk niet geweest.
    Merk wel op dat het vaak mensen zijn die de drone nog maar kort hebben die in de buurt van publiek vliegen.
     
  16. humptydumpty

    humptydumpty

    Lid geworden:
    16 jan 2012
    Berichten:
    102
    Omdat we helaas niet allemaal een landelijke omgeving wonen en ze in de randstad, op de clubs, in het weekend nu al in de rij staan om te vliegen het volgende.

    Er zijn in nederland 98 clubs aangesloten bij de knvvl of de federatie. (Dan laat ik de 58 vrije clubs buitenbeschouwing want die komen in de wettekst en het voorstel niet voor (hoor graag dat ze wel worden vermeld, dan pas ik de berekening aan, ze staan nergens ook niet in de overige stukken) maw dat zijn dus ook wildvliegers die onder de nieuwe regeling.

    Hoeveel leden hebben de clubs gemiddeld? Ik schat dat ongeveer op 40 gemiddeld per club. Totaal 40*98=4000 (ongeveer)

    We hebben op het forum ongeveer 26.500 leden. 136.600 topics waarvan 53.600 specifiek met vliegen te maken hebben, 31.500 algemene topics (die kunnen dus over zowel over vliegen als iets anders gaan).

    53.600/(136.600 - 31.500) = 53.600/105.000 = 0.51 51% van het forum hebben dus actieve intresse in het vliegen.

    Dus 26.600 x 51% = 13.600 leden van het forum
    Stel dat alle leden van de knvvl/federatie lid zijn (en dat mats ik je heel veel in de berekening).
    13.600 - 4000 = 9.600 leden die nergens lid van zijn maar wel actieve intresse in het modelvliegen heeft.

    Als je dan ook nog bedenkt dat een deel wildvliegers eigenlijk hier niet lid is (anders waren ze wel lid van een club) . En al was het maar omdat je hier soms niet zo prettig behandeld wordt door de wel club leden.

    Actieve modelvliegers: 4000 club leden tov 9600 niet club leden (wildvliegers) (zonder correctie voor het niet lid zijn van het forum voor de niet club leden. Ik denk dat 50% niet lid is van het forum = 19.200 modelbouw wildvliegers)

    Op 17 miljoen inwoners is dat inderdaad niet veel. Dat zou zelfs hoger moeten zijn. (17 milj tov 23.200 modelvliegers)

    Het gaat mij niet om de drone vliegers maar om de modelvliegers. De nieuwe regeling helpt niet tegen de drone vliegers (zie boven) maar verknald het voor 19.200 vrije modelvliegers geheel.
     
  17. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Op een gemiddelde club komt de helft van de leden amper tot nooit vliegen...
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb inzage in dingen die ik hier niet mag publiceren, maar neem van mij aan dat de Minister die clubs wél meeneemt, ze spreekt van "ongeveer 150 verenigingen" of woorden van die strekking....

    Ik denk dat afgaan op de getallen van dit forum op zich vrij onzinnig is, maar in zijn algemeenheid zit je, als je de cijfers van de vakhandel mag geloven (die ook discutabel zijn gezien het marktaandeel van internet) zul je inderdaad zo tussen de 15 en 20K modelvliegers totaal zitten.

    Ik denk persoonlijk dat 40 leden, een beetje laag ingeschat is: de clubs hier in het landelijke gebied hebben de neiging klein te zijn, en die hebben meestal al zo ongeveer dat aantal.
    Als clubs in de randstad de mensen in de rij hebben staan, kun je denk ik rustig stellen dat het ledenaantal tussen de 40 en 100+ varieert, dus je zult eerder 50 of 60 leden als gemiddeld aantal hebben.

    Dan zit je dus opeens al op ongeveer 7500 tot 9000 aangesloten vliegers, en ongeveer nog zo'n aantal daadwerkelijke wildvliegers.
    Die getallen schat ik heel wat realistischer in.

    Er zullen inderdaad een aantal clubs (met name in de randstad) vervelende situaties krijgen als ALLE wildvliegers zich bij hun dichtstbijzijnde club gaan aanmelden.
    Maar het is niet zo, dat het voor heel NL onhoudbare situaties gaat veroorzaken.
    Verre van dat, en sterker: ik denk dat het er op een hoop clubs alleen maar drukker en gezelliger word, want ik ben nu 3/4 jaar lid van een vliegclub en heb al wel 4 keer meegemaakt dat ik NIET in mijn eentje op het veld was....

    En voor die clubs waarbij je wel in de rij staat: het is voor een heleboel hobbies die locatiegebonden zijn, redelijk gebruikelijk om tijdschema's, roosters etc etc te hanteren. Probeer maar eens op de bonnefooi te gaan karten of je rondjes op Assen te rijden....
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2017
  19. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Gelukkig maar dat jij er niets over te zeggen hebt dan, misschien moet je bij de VVD solliciteren die zijn ook zo kort door de bocht. Ik haat verenigingen, alleen erg slechte ervaringen mee en ik zal dus nooit lid worden (nog afgezien van het feit dat lang niet overal clubs zijn of dat gemeentes moeilijk doen over locatie). Ik blijf wildvliegen en laat zo'n controleur maar eens bewijzen dat ik hoger vlieg dan 120 meter. En wat betreft zogenaamde risico's, ik vlieg 17 jaar en heb nog nooit zelfs maar een gevaarlijke situatie veroorzaakt, laat staan een ongeval. Als drones (multicopters bedoelen ze dan) het probleem zijn verbied die dingen dan in plaats van alles over één kam te scheren, of zorg dat mensen een vliegbewijs halen (zoals wij ook bij de KNVvL) Anders, laat ze maar eens beginnen met scootertjes van de weg halen.

    Succes met handhaven, de politie komt nu al nergens aan toe...
     
    Rob den hartog vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Buiten dat dat nu 50 meter gaat worden: als het probleem maar groot genoeg gaat worden, gaat de politie daar héél snel apparatuur voor krijgen. Veel meer dan een gecombineerde afstandsmeter en waterpas is daar niet voor nodig, en beide zijn al heel lang electronisch verkrijgbaar. Is slechts een kwestie van tijd voordat hetzelfde laserpistool waarmee ze nu snelheid meten, jou haarscherp uit de lucht plukt.
     

Deel Deze Pagina