Meer duidelijkheid nieuwe regels

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door onno10, 5 apr 2017.

  1. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    Dan zal ik je mijn ervaring met niet nader genoemde verenigingen vertellen. Ik werd veel jaren geleden lid omdat ik als beginner het idee had dat ze me daar zouden gaan helpen bij het bouwen, afstellen en invliegen - en daarna lessen. Waar het in de praktijk op neerkwam is dat ik mezelf heb leren bouwen en vliegen; ik heb meerdere keren 6+ uur zitten wachten tot iemand "uitgevlogen" was... en dan kom je met NiCad 1400MAh niet ver. Sta je dus na 20 minuten weer niks te doen. Weer een zaterdag weg. De druppel was dat IK de frequentieknijper op de zender had en een "lang lid" dacht dat hij gewoon zijn zender aan kon zetten en zijn (brandstof!) toestel aanslingeren. Die vervolgens dwars door meerdere toestellen geragd is, bijna een peutertje verwondde. En dankzij zijn gekloot met zijn zender mijn toestel erbij crashte. Maar hij wist het zó te draaien dat het wel mijn schuld moest zijn want ik was "tenslotte nog maar net lid en hij al 15 jaar". Dat hij een volslagen fucking idioot was deed kennelijk niet terzake. En of ik maar even voor de schade wilde opdraaien.

    Jaren later op een andere club waar ik met een lid als gastvlieger was werd ik van het veld gesommeerd omdat ik geen toestemming aan de voorzitter had gevraagd (die er niet was toen wij gingen vliegen) ondanks dat er meerdere gastvliegers waren die mochten blijven.

    Ik heb jaren met een groepje enthousiastelingen wildgevlogen op een verlaten bedrijventerrein waar we de regels (niet kloten, niet over mensen heenvliegen, spotter naast je etc) zelf naleefden. De politie was er regelmatig en is altijd alleen lovend geweest over onze organisatie. Nooit een ongeval gebeurd (hooguit wat onverwachte landingen bij lege accu).

    PS: ik ben al die jaren al aanvullend verzekerd voor mijn hobby (gewoon voor de zekerheid, stel dat een idioot wat hoort en ineens opduikt bovenop een aardwal) maar heb die nog nooit hoeven aanspreken. Omdat ik simpelweg plekken opzoek waar geen mensen komen. Lopen er toevallig mensen langs (op de hei bij Staphorst twee keer per dag) die interesse hebben vraag ik ze even achter me te blijven tot ik geland ben. Het hoeft niet zo moeilijk en nogmaals: de ellende is pas ontstaan nadat iedereen voor enkele tientjes een multicopter kan bestellen...
     
    Rob den hartog vindt dit leuk.
  2. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  3. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  4. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    zo is het maar net Gerard, laten ze die dingen die het voor ons verpesten maar uit de lucht schieten, daar heb ik dan ook geen enkel probleem mee
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  5. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik wil toch wel even reageren op dit draadje. Ik ben een zogenaamde wildvlieger die met vleugels en een Hexacopter (zonder camera) de lucht in gaat.

    Ik heb altijd bij me:
    a. verzekeringsbewijs met RC aansprakelijkheid tot €2.500.000,-
    b. Reglement modelvliegen.
    c. Telefoon met daarop de Aeret no-fly kaart.
    d. gezond verstand.

    Wat laat ik thuis:
    a. een grote mond
    b. Een arrogante attitude

    Mijn Hexa staat op max. 50m hoog en 100m ver ingesteld, vlieg niet als de Kp index boven 4 is ivm Rth.

    Ik vlieg meestal op een veld dat officieel nog net onder een natuurgebied valt, echter door de Boa en de plaatselijke Hermandad wordt dit getolereerd. Reden is dat dit veld officieel van gemeentewege een recreatieve functie heeft en een ieder ander die daar ook vliegt een strak verantwoordelijkheids gevoel bezit en het toestel aan de grond zet als anderen het veld betreden.

    Ik ben van mening dat de overheid voor een groot gedeelte de plank misslaat omtrent de zgn 'Drone' hype.
    Verplicht elke Multirotor bezitter met een toestel van boven 250 gram tot registratie van het toestel en het behalen van een (in te voeren) vliegbewijs. En ja, dat kost dan maar wat.
    Kan je het brevet en registratie niet tonen volgt een boete of inbeslagname na meerdere overtredingen. Simpeler kan het handhaven dan niet wezen.

    Voor elke groep sukkels die zich misdragen worden buurthuizen geopend, skate banen gerealiseerd en andere oplossingen verzonnen.
    Maar voor de groep goedwillenden Rc vliegers is er niets anders dan met een kanon een mug dood schieten tactiek.

    Wildvliegen verbieden is een vreemde stuiptrekking, beter reguleren en handhaven is volgens mij de oplossing.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Evert, als iedereen zo zou zijn als jij is er helemaal geen probleem. De ellende is dat er altijd mensen zijn die denken dat de regels er voor anderen zijn en niet voor hen. Het zijn die figuren die het voor de grote groep
    goedwillenden verknallen.

    In een stuk water van een boer die ik ken mocht iedereen die er geen "potje" van maakte gewoon vissen. Helaas kwamen er steeds vaker "vissers" die de hekken open lieten. Die rotzooi zoals plastic tasjes, flessen en blikjes in het veld achter lieten. De kanten werden vernield en het ergste was dat zelfs het vee met geweld werd weggejaagd door zogenaamde vissers.
    De gevangen vis werd steeds vaker meegenomen en zo verminderde de visstand dramatisch. Na een jaar van waarschuwen en zelfs een paar van die figuren weggestuurd te hebben was het afgelopen. Hij heeft het terrein afgesloten en er staan duidelijke "verboden toegang" borden. Iedereen die zich op dat terrein begeeft wordt resoluut weggestuurd. Eventueel wordt ook de politie gewaarschuwd. De visverenigingen in de buurt hebben een schrijven gekregen waarin duidelijk wordt vermeld dat die stek voortaan verboden gebied is.
    Het was heel veel jaren prima gegaan en vele vissers hebben daar fijn kunnen hengelen. Die stek werd steeds bekender en helaas kwamen er op een gegeven moment figuren die het in minder dan een jaar grondig verpest hebben. Dus ook voor al die anderen die er nu ook niet meer kunnen vissen.

    Dat is nu dus ook aan het gebeuren met het modelvliegen. Er zijn duizenden (!!!) goedwillende modelvliegers die echt hun best doen om alles volgens de regels te doen. Helaas zijn er dus ook onder de modelvliegers figuren die denken dat de regels niet voor hen gelden. Het zijn die figuren die het voor de rest verknallen.
    Wanneer het terrein waar jij nu lekker kan (en mag) vliegen bij meer mensen bekent wordt komen er misschien steeds meer vliegers naar toe. Dat zal op een bepaald moment ook te veel kunnen worden. Wanneer er dan ook een paar van die minkukels bij zijn die alle regels aan hun laars lappen zal het vliegen daar snel over zijn. Dan moeten weer de "goeden" onder de "kwaden" lijden.
     
    Thieu vindt dit leuk.
  7. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
    Ernst, dat is ook de reden dat ik en mijn medevliegers (we vormen een hechte club met zo'n 20 man) de locatie angstvallig stil houden.

    Ik vindt dat de Overheid de plank flink mis heeft geslagen door geen eisen te stellen bij de ongebreidelde verkoop van de zo als ik ze noem 'Bart Smit' quad's. Nu is het spreekwoord 'als het kalf.........' actueel en gaat de Overheid als een olifant in de porseleinkast tekeer. Volledig misplaatst, simpel een brevet in het leven roepen en registratie verplichten. Dan is er te handhaven zonder dat er oeverloze discussies kunnen ontstaan bij controle.
    Maar ja, ik handel met gezond boerenverstand. Dat kan van de Overheid niet altijd gezegd worden.
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2017
  8. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat ik ook erg mis is een overzicht van de natuur en recreatiegebieden waar ik ook niet mag vliegen. Hier heb ik al eens een discussie met handhavers over gehad, zij gaven toe dat het overzicht er niet is. Een overzicht zoals van Aeret zou welkom zijn.
     
  9. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Als je met een groep van 20 man daar vliegt dan is het de moeite waard om te kijken of het niet een mogelijk is om er een vlieg locatie van te maken. De brief aan de kamer geeft daar als je goed leest naar mijn mening mogelijkheden voor.
     
  10. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
    Het terrein is van een recreatieschap en heeft een recreatieve bestemming, dat is ook de reden dat we gedoogd worden door handhavers. Echter in de statuten van het recreatieschap staat dat elke vorm van RC beoefening niet is toegestaan. Daarom durven we geen stappen te ondernemen om ons zo verder in de kijker te werken.
    Pas als er ook voor ons een verbod komt hebben we niets meer te verliezen en zouden we een poging kunnen wagen.
    Het veld wordt door iedereen gebruikt voor allerlei activiteiten waardoor we niet altijd kunnen vliegen of eerder moeten stoppen (wat we dus ook netjes doen).
     
  11. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    er zijn teveel idioten die over het algemeen met drones vliegen, die alles voor de goedwillende modelvlieger verpesten, laatst was ik in Beverwijk, je weet wel de bekende verkoophallen, schrok me daar rot, er vlogen diverse drones op een meter boven het publiek welke overtallig aanwezig was, tussen de spanten van de hal door en ja er waren best grote drones bij.
    ik snap dus niet dat dit wordt toegestaan, dit omdat er vele mensen onder liepen, mijns inziens zijn dat echte randdebielen welke
    met die drones daar rond vliegen, echt te gek voor woorden, en aanpakken die idioten.
    Ook de mensen op luchthavens of boven een centrum vliegen oppakken en direct alles in beslag nemen.
    Jullie hebben waarschijnlijk wel gehoord op het nieuws dat hier bij ons in Veendam een of andere gek zijn huis heeft laten ontploffen, even daarna was er al iemand met een drone aan het vliegen boven het 'rampgebied" dit is toch te gek voor woorden, deze gek is dus ook aangepakt, over het algemeen verpesten dit soort figuren onze hobby.
     
    blaauwen en ron van sommeren vinden dit leuk.
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Dat is niet helemaal juist. Het probleem is dat "de overheid" altijd achter de feiten aan loopt. Er komt iets op de markt en daar is bij lange na niet altijd te voorspellen wat en hoe het gebruikt gaat worden. De regels aangaande modelvliegen zijn al jaren geleden opgesteld en de nodige keren aangepast. De regreling was niet perfect maar er was uitstekend mee te werken.
    De multicopters vielen gewoon onder die regeling, geen enkel probleem. Bij ons op de club zijn ze gelijk gesteld aan een heli en moeten ze op dezelfde manier van het veld gebruik maken.

    Er gingen problemen ontstaan toen de spullen voor FPV vliegen makkelijk en ook relatief goedkoop overal op het internet te koop werden. Een regel of een wet opstellen die zaken regelt is niet iets wat even binnen een paar dagen gebeurt. Die dingen waren dus al lang en breed op de markt en er vlogen er al honderden, sorry duizenden, van rond voordat er zelfs maar over gepraat werd. Ook al waren er toen al duidelijke regels die dit verboden "men" trok zich daar niets van aan. het resultaat zien we nu allemaal.

    Dat er nu (eindelijk) eens iets goed en duidelijk moet worden geregeld staat ook voor mij als een paal boven water. Het probleem is alleen dat de regels die opgesteld zijn/worden nooit voor iedereen perfect zullen uitpakken.
    Jij vindt dat ze de plank volledig misslaan, anderen vinden dat de regels nog (lang) niet strikt genoeg zijn. Een verbod op de verkoop er van is weinig zinvol. Via het internet is al dat spul zo makkelijk en goedkoop te krijgen dat een verbod niets zal uitmaken. He, nu al wordt misschien wel 90% van dat spul via het internet gekocht en komt het overal vandaan. En van die kleine dingen bij "Bart Smit" vandaan heeft nauwelijks iemand last. Met die dingen is lastig echt goed te vliegen. Een beetje hooveren en om je heen vliegen dat is zo'n beetje alles. De lol is er snel af met die dingen. De meeste liggen binnen een paar dagen al ergens stof te verzamelen.
    Helaas zullen er ook altijd figuren blijven die de regels (welke dan ook) op z'n minst "buigen". Dan zijn er ook nog te weinig "middelen" om aan actieve handhaving en opsporing te doen dus zitten we nu met de gebakken peren. Alleen als er echt een heel grove overtreding is, zoals in Veendam, wordt er wel opgespoord en ingegrepen. Helaas is dan het kwaad al geschied.

    Zo zal het helaas nog wel een poosje door gaan. Ik hoop dat het nooit zal gebeuren maar als er ooit een aanvaring komt met een passagiers vliegtuig of een ander ernstig ongeluk, kan het wel eens over en uit zijn. Heel misschien dat er dan alleen nog op bepaalde plaatsen en op vastgestelde tijden gevlogen mag worden. Dan zullen er misschien nog twee of drie plaatsen zijn in heel Nederland waar nog met modellen gevlogen mag worden. Strikte regels, vaste tijden, op je beurt wachten omdat er veel mensen willen vliegen, enz. Fijn, ik kijk er al naar uit, maar niet heus. :(
     
    blaauwen en ron van sommeren vinden dit leuk.
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Het is een prachtige techniek die plots voor jan en alleman op de markt verschijnt. Dat het dan op foute plaatsen wordt ingezet is natuurlijk te verwachten.
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Wat heeft Jan hier nu mee te maken? Die arme man krijgt ook altijd de schuld. ;););)
    Nee, je hebt gelijk. Je kan er heel mooie dingen mee doen en als je met je gezonde verstand aan de gang gaat zal er niet snel iets gebeuren. Er zijn inderdaad (veel) te veel figuren bezig die denken dat alles kan en mag. De bekende kreet "niet omdat het moet maar omdat het kan" gaat hier heel strek op. Een vreselijke kreet vind ik. Het individualisme gaat hier veel en veel en heel veel te ver. We zijn een "sociale diersoort". Helaas zijn er velen die denken "de ander" niet nodig te hebben. Wanneer "ik" maar kan doen wat ik wil is mijn leven goed. Prima, ga dan lekker ergens in het grote oerwoud zitten en ga helemaal alleen voor je zelf zorgen. Dan kan je alles doen wat voor jouw "goed" is. Zelfs dat zal je niet lukken want het barst daar van de andere dieren die ook hun plekje willen hebben. Veel van die dieren zullen jouw daar niet dulden en sommige zien je zelfs als voedsel.
    We zijn niet alleen op deze aardbol. Dat kan ook niet, we hebben elkaar nodig, ook de andere dieren!
    Maar goed dat is weer een heel andere discussie.
     
  15. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
    Het is duidelijk dat de multirotor techniek en gebruik op alle vlakken alles heeft ingehaald. Nu is het de zorg dat het gebruik van deze techniek beheersbaar wordt, daar ligt de bal bij de Overheid.
    In mijn optiek zoals ik eerder heb verwoord is de Overheid het verkeerde pad ingeslagen. Als wildvlieger schiet ik natuurlijk in mijn eigen voet als ik stel dat je toestel geregistreerd moet zijn en je een bewijs van vliegbekwaamheid op zak moet hebben. De Overheid kan beter energie steken in het ontwikkelen hiervan dan met allerlei lukrake verboden komen die het plezier voor de overige vliegers sterk beperkt. Handhaven is dan een stuk eenvoudiger zonder het vlieggenot te moeten beperken.

    Verder laat ik het hierbij.
     
  16. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    De overheid loopt hier niet achter de feiten aan; de oude regels waren prima dekkend. Ook voor die verdraaide "drones", wat die ook mogen wezen. Alleen omdat de hobby veel laagdrempeliger is geworden, zijn er mensen die de regels niet kennen of niet willen kennen. Dat los je niet op met nieuwe regels.

    "Incidenten met drones"? Bedoelen ze daar de hysterische media aandacht mee? Je weet wel, vliegende plastic zakken, bijna-botsingen etc. De enige incidenten die er zijn geweest waren bij mijn weten op of nabij vliegclubs. Daar doe je niet zoveel tegen; een ongeluk zit in een klein hoekje en het zijn misschien onwetende toeschouwers die voor het gevaar zorgen. Ik zou me er niet zo druk om maken want de risico's zijn vooralsnog verwaarloosbaar klein.

    Martin
     
    verfbrander en DennisK vinden dit leuk.
  17. humptydumpty

    humptydumpty

    Lid geworden:
    16 jan 2012
    Berichten:
    102
    Wat ze ook inidenten met drones noemen is als een verkeersvlieger wat ziet en hij meldt dat. Niemand controleert dat of stelt een onderzoek in. Hij vliegt met 600 tot 800 km/h en ziet wat. Nou dan zal het wel een drone zijn geweest. (Kan ook een verdwaalde gans/zwaan zijn geweest. Vroeger noemde ze dat een ufo.) Komt wel als melding incident drone in de boeken.
     
  18. Evert C.

    Evert C.

    Lid geworden:
    21 nov 2013
    Berichten:
    1.259
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat heet allemaal in hedendaags Nederlands 'kortzichtigheid'. Een mug doodmaken met een kanon.
     
  19. humptydumpty

    humptydumpty

    Lid geworden:
    16 jan 2012
    Berichten:
    102
    Ja, als de mug dan maar geraakt werd maar dat is wederom niet het geval.

    Drones vallen straks helemaal onder modelvliegen dus alle melding in de statistieken van modelvliegen.

    En daarna: "Ach, wat erg, het ging jaren goed maar nu niet meer. Daar moeten we echt wat aan doen!" Zwaai, zwaai modelvliegen. (Inclusief alle voordelen die het modelvliegen heeft. Educatie, kennis en vaardigheid voor bijvoorbeeld de jeugd)
     
    Evert C. vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina