Meer PK's nodig !!

corvl

verslagschrijvers
Hallo beste mensen,

Het is erg lang geleden dat ik nog een bericht heb geplaatst, maar nu is het dan eindelijk zover... een vraag. jammer genoeg niets met modelbouw te maken (maar om het hier "legaal" op het forum te zetten...... misschien ga ik die motor ooit eens in een modelbouwvliegtuig zetten :P )

Mijn vraag gaat over een Mahtrac, nu zullen jullie wel denken , wat is dat 8O ????, ahwel, hieronder een foto:
dsc05109zx6.jpg

en nog een van mij in actie
dsc05101smallel9.jpg


Het is een speciale bergtractor om steile weides te kunnen maaien, hooi-keren en speciaal voor ons ook kunstmest te strooien.
Een erg grappig ding, sturen doe je doormiddel van 2 hendeltjes, als je een hendel beweegt remt links of recht af , waardoor je de bocht omgaat.... 8O .... geweldig

Maar nu het probleem , dit beestje is inmiddels 30 jaar oud en ik denk dat het motortje niet meer zijn volledig vermogen heeft alhoewel het nog super draaid. Maar als ik m'n "steile" weide opgaat en ik wil de bocht om , moet ik aan 1 kant remmen en dan komt het arme ding bijna niet meer vooruit. Op de nog steilere stukken moet ik 3-4 keer achteruitsteken om de bocht door te kunnen gaan :cry:

Mijn vraag is, is het mogelijk om uit dit beestje een paar pk's meer te halen. :tank:
Het is een 17 PK MAG motosacoche SA uit Switserland Geneve ( jaar of 30 oud)
Type: 2084 SRL X
cilindree 845
regime 3600 (zal RPM zijn denk ik)
course 80 (wat dat ook mag betekenen)
alesage 82 :?: :?:


Nu heb ik mijn pa wel eens horen zeggen dat hij (toen hij nog jong was) zijn brommer heeft opgevoerd... wat zijn de mogelijkheden met ding?
Nu heb ik dit wonderding nog op zicht dus veel kan ik er (nog) niet aan veranderen, maar als die motor niet iets meer vermogen kan leveren moet ik hem helaas weer terugbrengen :cry:

Ik heb al iets aan dit ding aangepast (tijdelijk en provisorisch) omdat de gaskabel niet goed werkte (pijl 1)

Daarnaast heb ik nog een paar vragen over dit motortje,

wat is 2,3 &4:
2 is een zwart dopje wat ik in kan drukken, het lijkt erop als ik het veel indruk dat er brandstof uit komt.
4 is denk ik de gas/luchtklep op de carberateur. (als ik die met de hand beweegt gaat de motor sneller of langzamer draaien)
3 is een raadsel, deze hendel beweegt samen met de gasklep
5 is de choke

verder zitten er nog een aantal stel en regelschroeven op.
dsc05110xd1.jpg

dsc05111fn8.jpg

dsc05112ej6.jpg




Ik hoop dat julle me verder kunnen helpen,

Bedankt,
Cor :tank:
 
MAG motosacoche S.A was tot 1978 een motorfiets fabriek uit Genève .... de laaste types motorfiets hadden een 17PK 340cc motortje, mogelijk zit dit motortjes op je "buggy" ....... MAG bestaat nog steeds en heet tegen woordig "Condor SA" en maakt onderdelen voor de luchtvaart en defensie
 
Je hebt kans dat de uitlaat dichtgekoold is, daarmee kun je redelijk eenvoudig extra vermogen krijgen.
 
@Rhelie: Bedoel je dat als de uitlaat dichtgekoold is dat tie juist extra vermogen levert, of dat tie dichtgekoold is en daarom minder vermogen leverd?
In het geval dat hij dichtgekoold is en daardoor minder vermogen leverd, hoe kan ik dat dan het beste aanpakken. Is het een mogelijkheid om de utlaat te verwijderen (als test) en dan kijken of hij zonder uiitlaat het beter doet ? Of doet de uitlaat in zo'n motor meer als 'dempen".


Bedankt,
Cor
 
Ik heb net gezien dat de uitlaat afgescheurd is, waar de buis aan de "demper" gelast is.....(duidelijk zo??!!)

Ik ga het proberen uit te leggen want de batterijen van m'n fototoestel zijn leeg :-(
uit het motorblok komen uit elke cilinder een buis, die buis maakt 2 bochten en dan verdwijnt die buis in een grote buis. De aansluiting dunne buis naar die dikke buis ... die is niet meer....

Kan het hierdoor zijn dat tie veel evrmogen verliest ?

De uitlaat ziet er erg zwart uit van binnen, dus ik neem aan die tie flink "dichtgekoold" is ..... hoe kan ik dat het beste verwijderen ?

(morgen naar de firme en dan wordt de uitlaat opnieuw gelast)

Cor
 
corvl zei:
In het geval dat hij dichtgekoold is en daardoor minder vermogen leverd, hoe kan ik dat dan het beste aanpakken.


Bedankt,
Cor

Ik deed dit met een gasbrander, en "uitbranden"
dat de uitlaat afgekoeld is, even met tegen de grond kloppen
dan valt er alles uit...
 
Ik denk het dat een diesel is ofniet?

Uitlaat kun je ontkolen, ik deed het altijd door er benzine in te gieten dan even schudden en aansteken, moet je alleen niet in de uitlaat gaan blazen want dan kan er een grote steekvlam uitkomen richting je gezicht.
Je kunt hem ook een tijdje in een houtvuur laten liggen, en dan met een tang eruitpakken en met een kunstof hamer erop slaan.
Dan komt het meeste aanslag los en kun het het eruit schudden.

Verder is nummer 2 een staafje wat rechtstreeks tegen je vlotter aankomt, als de machine een tijd heeft stilgestaan, of hij is afgeslagen omdat de tank leeg was, kun je net zo lang op dit "knopje" drukken totdat er een beetje brandstof uit komt, dan weet je namelijk zeker dat de carberateur vol zit.
Als er brandstof uit komt als je op nummer 2 drukt hoef je hem niet meer te gebruiken.
 
@ prop-er: , ik heb al verschillende brandstoffen geprobeerd, o.a. V-power...... geen effect.

@ Marvin: Het is een 4-takt benzine motor.
Bedankt voor het antwoord op #2

Weet er iemand het antwoord op # 3 , dat is ook een groot raadsel voor mij.
Het is een hendel dat tegelijk met de gasklep op de carburateur meebeweegt.

Ik zal vanavond de uitlaat proberen te ontkolen, bedankt voor de tips.

Cor
 
laatst was hier een "grasmaaier" race. dat is met ongeveer van die zelfde dingen. dat deden ze op een weiland waar ze een circuit hadden uitgezet. die dingen waaren dik opgevoert en liepen zeker tegen de 70 of 80. ik zou niet weten wat de hebben gedaan. ik weet niet of het het zelfde is als met brommers? prop eruit en er was ook nog iets met een ring in de uitlaat ofzo die je eruit moest halen. dat zal al veel schelen.

zoiets was ook bij ons: http://video.google.nl/videoplay?do...l=5&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0
 
Bij deze boekenzaak http://www.motorbooks.at/traktor_lkw/stationaermotor heeft handboeken en onderdelenboeken van de MAG(Motosacoche 2084 SRL (diverse varianten) zit "toevallig" ook in Östenreich ......

Het "onbekende" heveltje 3 zou wel eens een verstelbare sproeier(naald) kunen bedienen (of een stationair sproeier in/uit schakelen ......

En course 80, alesage 82 is boring x slag wat 845cc opleverd (bij twee cilinders) wat volgens de type codering 2084 (twee cilinders 845)cc) klopt, een 1045-SRL heeft één cilinder en is 450cc ....

Overigens kan na 30 jaar de compressie wel wat achteruitgegaan zijn, zuigerveren vernieuwen en kleppenstellen en/of misschien opnieuw inslijpen of vernieuwen, lagerwerk krukas vernieuwen ??? en als je dan toch aan de gang gaat turbootje er op ;-) ...
 
Afgelopen dagen erg druk bezig geweets met de mahtrac. (daar ging m'n vakantie :cry: )

Uitlaat bleek afgebroken te zijn, ik heb meteen geprobeerd deze te ontkolen , maar weet niet of het gelukt is, na het ding in de fik te hebben gestoken kwam er niets van kool uit.
Gaskabel/hendel wat niet inorde, ook gerepareerd
Remmen zijn gerenoveerd (was hard nodig)

Vandaag weer geprobeerd te maaien, maar van de maaibalken brak wat af :-( ........
Toch ff verder geprobeerd hoe het was met het vermogen, nu dat de uitlaat geen extra gat meer heeft draaid tie iets beter , maar helaas nog steeds te weinig power. Misschien ooit zoals Dirk zeg die hele motor uit elkaar halen en reviseren.. maar ja, ik weet niet goed of ik dat ziet zitten....... Een Turbo.. daar heb ik wel oren naar :evil:
 
@ john van E : toerenbegrenzer, misschien wel , ik heb vandaag geprobeerd om onafhankelijk van de gasklep dzez hendel te bewegen, maar er gebeurd niets.... sterker nog, als de motor draaid, kan ik deze niet eens bewegen naar een andere stand.... als de motor uit staat kan ik deze wel bewegen, maar met draaiende motor dus onbeweegbaar :?:

Die handleiding heb ik gezien, ik heb alleen een iets andere motor "model X" , die staat ook tussen de lijst , alleen is deze niet beschikbaar ......volgende week komen er mensen van de verkoop/werkplaats ff naar het beestje kijken en dan ga ik het eens aan hun vragen... de verkoper heeft namelijk precies dezelfde thuis :? :lol:

Vandaag de maaibalken gerepareerd en eer een stukje land gemaaid.... qua vermogen .... pfffffff :roll: het is niet geweldig, maar het gaat , ik had graag wat meer power gehad.... misschien toch die turbo van dirk erop prutsen :lol:


Cor
 
Zou je hem met deze kunnen keren Cor? :lol: :
chevyonderd022xw2.jpg

Ik heb 'm nog te koop...
Is een Chevy stroker small block, 7 liter slagvolume, rond de 500 Hp en 900Newton meters....

Eric.
 
@ erichevy : ....... zullen we niet gewoon het motorblok ruilen ;-)

Lees trouwens net een ander draadje van iemand die een 70 cc benzinemotor heeft. Die gooit er ipv bezine methanol in... zal ik ook maar eens proberen zeker ?
 
Dat hoor ik vaker Cor, (het willen ruilen :D ).
Maar zit je probleem dan niet in de diverse overbrengingen welke maaiers vaak hebben waar veel "slip" of slijtage in komt te zitten?. (V-snaren)
Nog wat info ter zijde... grasmaaiers lopen vaak veels te rijk (zeker met een zwaar vervuild luchtfilter) maar blijven ondanks dat toch doorgaan. Maar dat kost niet alleen meer brandstof maar dit kost je, je vermogen ook nog eens.
Kijk eens hoe hij het doet (tijdeljk) zonder luchtfilter? (alleen ff testen hoe hij daar op reageerd).
En hoe zien je bougies er uit? lekker zwart?

Btw? is je overbrenging hydrostatisch?.
Eric.
 
Gisteren zijn de techneuten een kijkje komen nemen. en hebben wat gevonden.

-er zaten een paar bouten van de kop los.
-een scheur in het oliecarter

Daarnaast hebben ze de carburateur schoongemaakt en de motor afgesteld. VAn de winter gaat hij zowiezo terug om het lek te repareren (haarscheurtje).

Vannacht een kleine proefrit gemaakt op de wei en het ziet ernaar uit dat hij het al iets beter doet. maar het was een beetje donker dus ik heb niet veel kunnen zien ...... Binnenkort ff tijdens daglicht zelf proberen.

@erichevy: ruilen .... ik hou me nog steeds aannbevolen hoor ;-)
Wat is hydrostatisch?

groeten,
cor
 
Back
Top