Meerblads rotorkoppen afstellen en vliegen

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door RIGID, 9 nov 2009.

  1. Reivax72

    Reivax72

    Lid geworden:
    2 feb 2010
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Hamont (Be)
    ik heb het testfilmpje gezien.... schitterend om naar te kijken.

    mvg Xavier
     
  2. fastplane

    fastplane

    Lid geworden:
    6 mrt 2007
    Berichten:
    211
    Locatie:
    België
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Leuk! Zo is het ook de bedoeling met de mijne te kunnen vliegen.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    Schlüter kop

    Ik heb de vraag hier al eens gesteld, maar toen nie echt een antwoord gekregen, vandaar: heeft er iemand van jullie ervaring met de 4-blads rotorkop van Schüter?

    De vraag is iets actueler geworden, omdat ik sinds gisteren een nieuwe oldie bijheb: een BK117, met Scout mechaniek. er zit nu nog de gewone kop op, maar ik zou'm willen heropbouwen met de vierblads. Ik heb nog een Futura Gold 'rumpfmechanik' liggen (motor zit met de kop naar voor ingebouwd, in tegenstelling tot de trainer). zou deze er dan inbouwen, omdat de mechanische mixer hier steviger uitgevoerd is dan in de originele 'system 88' heli's (Scout, Magic en Junior). de hamvraag blijft natuurlijk, gestabiliseerd of niet?? de kop is in ieder geval 'semi-rigid', omdat de bladhouderassen individueel gelagerd zijn in rubbers. de aanstuurpunten liggen in lijn met de scharnieras. zou deze willen vliegen met de originele (houten) zwaartepuntgecorrigeerde bladen.

    zal wel wat rekenen worden om de aansturingen goed te krijgen (Deze schlüters hebben een 45° aansturing, bij forward cyclic kantelt de tuimelschijf 45° naar rechtsvoor... )

    Wim
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bij Schlüter zat die 45 graden verdraaiing in de 2 blads kop ingebouwd. Waarom, dat weet ik niet. Maar die 45 graden verdraaiing van de tuimelschijf is ook wat je ongeveer nodig hebt voor de meeste 4 blads koppen, dus daar zou ik me niet al te veel zorgen over maken.

    Hoe die kop vliegt, en zeker met hout, geen flauw idee. Maar met een setje goede kunststof bladen lijkt het mij geen probleem, ook niet ongestabiliseerd. Al zou ik wel sterke servo's gebruiken omdat met mechanische mixers niks over de servo's verdeeld word, iedere servo moet volledig zijn eigen ding doen en zijn eigen klappen opvangen.

    Maar volgens mij moet het verder gewoon probleemloos kunnen (afgezien van het wennen aan het rigid vliegen dan), ook zonder E-stab.

    Groet, Bert
     
  6. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    Bert,

    Die 45° zit in een 'system 88' paddelkop idd ingebouwd (is zo voor alle latere Schlüters, Futura en Millennium inbegrepen, behalve de Milli III). voordeel hiervan was dat alle stangen recht uitgevoerd zijn. De mechanische mixing zorgt er ook voor dat je idd één servo per commando hebt, en onafhankelijk van je collective, altijd volledig cyclic uitslag blijft behouden. al je't correct en spelingsvrij opzet, een subliem systeem! vandaar dat ik't ook zo geschikt vind om te gaan experimenteren met die vierblad. moet gewoon eens met die hoeken en stangen spelen om te zien wat klopt.

    wat raden jullie aan als cyclic bereik in graden?

    Wim
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kort antwoord: 5 graden naar beide zijden.

    Beter antwoord en ter voorkoming van onnodige vervolg vragen: lees post #1 van dit topic héél aandachtig door, laat weg wat op jouw heli niet van toepassing is en presto! je weet 't....

    Groet, Bert

    PS: mocht je onduidelijkheden aantreffen, meld 't even, dan leg ik 't uit, of pas ik desnoods de text van post #1 aan....
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor de twijfelaars:

    [URL=" Estab multiblade trainer with ballast.AVI - YouTube[/URL]

    Deze heli is met 2.4 kilo geballast en weegt leeg 7.5 kilo (volgetankt bijna acht) op een rotordiameter van 1.50 meter.

    De rare bewegingen van de staart in het begin komen omdat per ongeluk de gain-schuif op de zender, voor de gyro (normal mode) op nul stond... (dom, niet gechecked van te voren)

    Op 2:30 hou ik beide handen even voor de camera ter demonstratie dat zo'n rigid echt niet zo'n instabiel onding is als velen denken.

    Aan het eind kun je de windvaan zien, het was vanmiddag bepaald niet windstil.

    Voor de liefhebbers: met deze machine geven we les....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. I B Aces

    I B Aces

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    190
    Locatie:
    Amersfoort
    Ziet er goed hoor Bert!

    Maare, wat een rare lucht hing er in 2008 bij jullie ;)
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha, ik ben een nul met computers, en heb geen flauw idee hoe ik de datum van die K... camera aanpas.....

    Filmpje is van vanmiddag, rond half één....

    Groet, Bert
     
  11. Logos1

    Logos1

    Lid geworden:
    29 okt 2007
    Berichten:
    132
    Locatie:
    ZW Drenthe
    Meer-blad-vliegers gevraagd!

    Zag een 3/4/5blad-kop waarbij geen meenemer nodig is.
    Zou graag PB's ontvangen van enthousiastelingen met ervaring om de link te kunnen doorgeven, want ben naar ervaringen/meningen van kenners erg benieuwd! Stuur maar en je krijgt de link! (met hopelijk later hier commentaar!)
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2011
  12. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Hey,

    graag even de mening van de "experten"..
    Voor een 3 blad 600 size ben ik aan het twijfelen tussen de scale blades van scaleflying.de:

    •Unterseite: grau, Oberseite: grau mit gelbem Randbogen
    •Länge: 600 mm (von Bohrung bis Blattspitze)
    •Gewicht: ca. 127 g
    •Bohrung: 4 mm
    •Blattanschluss: 12 mm
    •Profil: Copetitionblades H Symetrisch
    •Vorlauf 0-1 mm
    •Maximal Drehzahl: 2300U/min

    Of de spinblades:

    Blattanschluss:12mm

    Bohrung:4mm

    Gewicht/pro Blatt:73g

    Blatttiefe 35mm

    max U/min. 1800

    Vorlauf:1-3mm

    Profil:halbsymetrisch

    Drehrichtung:rechts

    Ik vond het lage gewicht van de spinblades nogal verontrustend, maar na het lezen van jullie uiteenzetting zou dat nogal kunnen mevallen ( minder neveneffecten?)

    Ben benieuwd naar jullie mening,

    Thx,

    Didier
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Didier,

    Met de bladen van Scaleflying.de heb ik geen ervaring.
    Met Spinblades uitsluitend met een 4-blads kop in 450 size (bladlengte 350 mm). Dat setje was volgens Spinblades expliciet voor non-Estab vliegen geschikt, en ik was erg argwanend vanwege het lage gewicht (17 gram/blad tegenover 25 gram/blad voor de meeste andere meerblads-setjes) en de afschuwelijk smalle koorde, die Spinblades zijn echt ongelofelijk dun en smal.
    Maar tot mijn stomme verbazing leverden ze niet alleen verbazingwekkend veel meer lift dan de veel bredere carbon bladen (ook speciaal non-Estab bladen) die ik daarvoor gebruikte, ze sturen ook absoluut beter!
    En dat bij het "extreem" lage toerental van 1700 RPM. Met de carbon symetrische bladen die ik daarvoor had moest ik minimaal 1900~2000 RPM draaien anders had ik weinig lift en stuurde het als een dweil.

    Mogelijk ligt dat aan de combinatie van extreme torsiestijfheid bij enorme buigzaamheid van de Spinblades, ik weet het niet.

    Persoonlijk zou ik in elk geval ALTIJD voor halfsymetrisch kiezen bij een schaalheli, je kunt nooit teveel lift hebben.
    Maar 73 gram is inderdaad wel bangelijk licht, toch denk ik dat die Spinblades op zich prima zullen zijn. Of ze beter zijn dan de Scaleflying bladen durf ik je echter niet te zeggen.

    Groet, Bert
     
  14. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Thx voor de info!
    Dit is doorslaggevend om de spinblades aan te schaffen, je verteld net dezelfde vrees die ik ook heb,laag gewicht in vergelijk met andere bladen, maar met een prima resultaat, wat dus aangeeft dat die lui bij spinblades hun huiswerk wel hebben gedaan.
    Als ik ze heb ( zijn nog niet in stock) en heb resultaten horen jullie dat hier ook..

    greets,

    Didier
     
  15. didier n

    didier n verslagschrijvers

    Lid geworden:
    12 jul 2007
    Berichten:
    1.053
    Locatie:
    Leopoldsburg belgie
    Het is tijd om even een update te geven ivm de spinblades..
    Dit seizoen dus enorm veel gevlogen en getest met deze bladen op mijn ecureuil, en gelijk welke setting ik gebruikte op mijn beast x, ik kreeg niet het gewenste resultaat..Bij windstil weer ging alles vrij goed, maar met wind had ik de keuze: gain van de beast omhoog gaf een prima stabiliteit in hovering, maar onstabiel (oversturen) in translatie..gain omlaag het tegenovergestelde..Mij was het duidelijk, de spinblades zijn te licht..
    Uitgebreide telefonische discussie met de baas van spinblades gehad, maar die wilde niet toegeven en geen zwaarder setje voor me maken..jammer.
    Ik heb dan de century blades gekocht ( rotortech), deze zijn 117gr/blad ipv de 70 en een beetje van de spin's...
    Resultaat: fantastisch vliegende heli bij stil en winderig weer, precies wat ik had verwacht..vliegtijd niet korter geworden :)
    Heb een mailtje naar spinblades gestuurd om ze te laten weten dat ze toch een beetje fout zaten...uiteraard niks terug gehad :)
    Conclusie: soms is de jarenlange eigen ervaring en kennis meer waard dan een bekende fabrikant z'n spullen....

    groeten,

    Didier
     
  16. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Wat voor bladen zitten er op de heli van Rick en wat voor koptoerental?


    Marco.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hey Bert,
    Ff een vraagje naar jouw ervaringen.

    Zoals bekend heb ik een Hughes 500 in eigenbouw met een oude Peka/Knipprath 5-bladkop. Omdat het mech een (10s)trex600 is en de kop een vrij grote afstand heeft van center naar bladbout kan ik maar met 550 lengte bladen vliegen. Dat zijn standaard 550 bladen met een profieldiepte van 51 mm en ik heb carbon 700 grootte staartbladen erop. Ik heb nu ca 1350mm hoofdrotordiameter.

    Nou vliegt dat op zich geweldig maar de staartrotor lijkt niet goed weg te kunnen met de heli in HH. Ik heb rate geprobeerd maar dan gaat de staart helemaal alle kanten op en is dus geen optie. Dit probleem manifesteert zich door een geluid van "inkakken" van de staartrotor als je een bocht maakt (naar links; het is een linksdraaier) Die staartrotor overigens maakt meer lawaai dan de hoofdrotor. De heli vliegt altijd gewoon door maar het is een rotgehoor wat ik bij andere 5-bladheli's nog niet gehoord heb. Ik heb het toerental verhoogd van 1350rpm naar 1500 en dat is al een stuk beter maar hij doet het nog steeds, en nu worden motor en regelaar (uiteraard) veel warmer. Nou zag ik laatst een 5-bladheli vliegen met smalle rotorbladen die daar geen probleem mee leek te hebben. Zouden mijn bladen zoveel meer koppel nodig hebben dat de staartrotor dit niet bijhoudt? Is dit minder met smalle bladen? Ik heb bij Spinblades gekeken maar deze maken geen halfsymmetrisch linksdraaiend systeem met 550 lengte.

    Any thoughts?

    Groeten, Marco.

    [​IMG]
     
  18. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Voor zover ik weet is Bert niet meer aanwezig actief op dit forum.

    Het fenomeen doet me denken aan de total loss crash van mijn 450 size MD500 met non estab 5 blads. Te veel koppel, bladestall op de staart: game over :(
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2012
  19. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hoi Jonkje,
    Nou een bladestall heb ik gelukkig nog niet gehad. Maar je merkt aan alles dat het moeite kost. Wist niet dat Bertje vertrokken is trws.

    Groeten, Marco.

    PS: Ben net de drijvers onder de HeliBaby aan het bouwen!

     
  20. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    De standaard kunststof bladen konden het koppel simpelweg niet aan, staart was ook lastig te controleren. Crash bleef een mysterie totdat de 450 size BO-105 van een maatje en die van Bert ( ik was toen de eerste van ons 3-en met een non estab meerblads rigid op een 450) met 4 blads kop non estab dezelfde symptomen vertoonden.

    Euvel werd door Bert perfect opgelost door de staartbladen te vervangen door als ik het goed heb ingekorte Mcpx mainblades. Toen vlogen ze perfect. Zodoende kwamen we achter de oorzaak van mijn crash.. Sindsdien en heel wat ervaring rijken vliegen die heli's werkelijk perfect, zelfs in 4 bft windcondities. :)

    Bert is sinds 7 aug niet meer op het forum geweest. Vind ik persoonlijk erg jammer, maar begrijp het wel.

    Ben benieuwd naar de baby op drijvers!! :D
     

Deel Deze Pagina