Meerblads rotorkoppen afstellen en vliegen

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door RIGID, 9 nov 2009.

  1. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    +1

    en mis zijn adviezen over al het heli spul.
    en zeker nu ik m'n 450 size AS-350 van een drieblads rotorkop wil voorzien, kan ik wel weer wat theorie/advies gebruiken...:puppydogeyes:

    groet,
    hoogvlieger
     
  2. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Ik geef je erg weinig kans dat Bert hier nog weer komt, zeg nooit nooit natuurlijk. Maar dat Bert hier niet meer is wil nog niet zeggen dat je niet met hem in contact kan komen... ik stuur je even een PB. Ik zie Bert immers vaak genoeg op het veld ;-)
     
  3. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    .. ook voor 2 blad rigid

    trouwens een heel mooi en bruikbaar draadje,
    heb lang geleden die eerste pagina gelezen,
    om met mijn rigid 2-blad-kop te vliegen
    ... en instellen natuurlijk, dat ging goed met deze info
     
  5. de heliman

    de heliman

    Lid geworden:
    26 sep 2010
    Berichten:
    10
    Locatie:
    kerkrade(zuid limburg)
    toerental bij een 5 bladskop

    hallo ,

    wie kan mij opweg helpen?
    ik heb zelf een hughes 500 E met een t rex 700 nitro erin
    nu vlieg ik nog 2 blads met als beastx als besturing.
    ik krijg volgende week een nieuwe 5 bladskop met 700 lange halfsym spinblads erop.

    nu zou ik graag willen weten wat het ongevere toerental op de kop moet zijn!!
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.971
    Locatie:
    Oldeberkoop
    700 bladen, dan zit je rond de 1550 to 1600 mm rotor diameter schat ik zo?

    Hangt nogal af van de bladen en het vlieggewicht, maar ergens tussen de 1300 en 1450 RPM moet je dan al een heel eind in de goede richting zitten.
    Ik verwacht eerder in de lage kant van die range dan de hoge, maar dat is even uitproberen.
    Wij vliegen de 1.60 meter 4-bladsrotor van Vario met rond de 1350 RPM

    Is altijd wat lastig te zeggen met E-stab, omdat je minder goed voelt (eigenlijk totaal niet) hoe de heli van zichzelf stuurt, maar dat maakt het dan ook een stuk minder kritisch :D, en ik denk dat het toerental meer invloed heeft op vliegtijd dan op stuurgedrag in jouw geval. Doorslaggevend is dan meestal ook of er niets warm loopt en of je voldoende power in de staart hebt, maar denk er om dat het bij een 5-blads nodig kan zijn om grotere staartbladen danwel een andere tandwielverhouding in de staart toe te passen (hoeft niet, kan wel).

    Groet, Bert
     
  7. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    ???????????????????? bert weer terug??:D op mbf
    Ik heb je gemist!

    Greetz,
    Jeroen
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.971
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het bloed kruipt..... ;)

    Groet, Bert
     
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Afgelopen zondag op de club in Dalfsen staan kijken bij een Trex 700E in een Hughes 500 romp met 5 blads hoofdrotor en 4 blads staartrotor ( 2 blads gaf te weinig vermogen voor de 5 blads kop ).

    Deze heli vloog met een headspeed rond de 1100 - 1200 rpm vertelde de eigenaar. Waren wel test hovers, maar de heli leek zich wel goed te voelen bij dit toerental. Erg rustig en mooi beeld.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.971
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zo'n heli vliegt met goede bladen al vanaf (geschat) 900 RPM of zelfs nog fors lager, alleen krijg je dan vaak problemen met de (standaard) staartrotor en bij snelheid kan het ook wat lastige effecten geven, met name als je met de hand stuurt en je zoekt de grens van de bladbelasting op.
    Maar het hangt van een hoop factoren af zoals de onderlinge tandwielverhoudingen, staartrotor diameter, profiel van hoofd en staartbladen, bladgewicht, vlieggewicht, rotorkopconstructie etc etc. En een aantal daarvan kun je redelijk goed beïnvloeden (staartrotor diameter, eventueel tandwielverhouding in de staart, aantal bladen op de staart, hoofdrotor bladprofiel of gewicht).

    Het toerental zal altijd een compromis blijven, dat is nu eenmaal niet anders, gewoon zoeken en testen tot het goed aanvoelt, en daarna goed de heli leren kennen. Daarna kun je altijd nog kijken of je eventuele minpuntjes zoals staartrotor authoriteit, of bochtengedrag, kunt verbeteren met een iets hoger danwel lager toerental...

    Groet, Bert
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Ik denk ook,
    als die tandwielverhouding (motor - hoofdrotor) goed is
    en de motor goed rond loopt,
    kan je wel met een lage tourentaal vliegen,
    maar de motor moet goed na gehoor en gevoel lopen,
    het is geen e-motor, alleen een 1 cylinder 2takt motor!

    groetjes van Uwe
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.971
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee Uwe, dit gaat (denk ik) over electro. Maar afgezien daarvan (en zolang de motor binnen zijn effectieve toerenbereik blijft):

    En bij 5-blads rotors beginnen de tandwielverhoudingen die normaalgesproken bedoeld zijn voor tweebladrotor en "standaard" hekrotor een beetje te ver van de werkelijkheid af te lopen. dan moet je langzaamaan toch denken aan OF meer bladen op de hekrotor OF grotere hekrotordiameter, OF hoger toerental op de hekrotor....

    Groet, Bert
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ...:???: oh sorry,
    maar toch effectieve toerenbereik blijft een moet,
    interessant thema !
    gr. Uwe
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.971
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hihi, jij moet geen sorry zeggen hoor: ik zat er naast.... ik had er helemaal overheen gelezen dat het WEL een brandstof heli betrof, dus jij hebt gelijk wat betreft motortoerental etc....

    Groet, Bert
     
  15. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Wat een LAP tekst in de allereerste post.....maar wel zeer interessant om te lezen en van te leren;)

    Groetjes
    Jeroen
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Ja Jeroen,

    sommige dingen kan je zelfs op een 2-blad-rigid toepassen,
    zo als ik die in mijn Bell 47 G gebruik,
    ik heb da heel veel van geleerd van dit draadje.

    suc6 met jou plannen,
    en mooi wat je alles met je 700 N gedaan hebt,
    stuur ik mijn 600 N ook maar na jou, ha ha

    Groet, Uwe
     
  17. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Klopt het is een hele lap tekst maar zeer leerzaam......

    wat betreft jou 600er
    Ik vind bij het heli vliegen ook goed onderhoud noodzakelijk en vind het leuk om het geheel weer op te bouwen,tis net ofdat je weer een nieuwe heli maakt....

    Maar weer verder ON topic......MEER bladskoppen daar gaat dit draadje over..

    Jeroen
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.971
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D er is ook lang genoeg aan gewerkt, door twee man....

    Nou.... feitelijk is het 1:1 toepasbaar op direct aangestuurde 2-blads koppen hoor... Bij die specifieke configuratie komen er soms wat onvoorziene (en soms lastig op te lossen) trillingsproblemen om de hoek kijken, maar afgezien daarvan zit er qua theorie van het stuurgedrag en de set-up geen spat verschil tussen: zelfs de phasing is identiek, alleen is die bij tweebladskoppen van nature al 100% goed.... Maar da's alleen maar omdat er niet toevallig een ander blad in de weg zit :D

    Groet, Bert
     
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    .. ... zo bedoelde ik dat ook,
    dat ik voor mij veel informatie in dit draadje vond ...

    :eek:ntopic:

    Meerblads rotorkoppen afstellen en vliegen

    thanks, Uwe
     

Deel Deze Pagina