mening/advies gevraagd

Beste forum genoten.
Poosje geleden voorgesteld , en ben flink aan het orienteren gegaan.
Hier mijn verhaal en hoop dat jullie mij kunnen adviseren..
Ik zie door de RC auto's de RC auto's niet meer :D

Ik wil graag off-road RC gaan rijden.
Dit wil ik omdat het mij leuk lijkt , en mijn oudste zoontje van 3 afgelopen zomer door het dolle ging toen hij keek bij jonge ventje's op de camping die ook met rc auto's bezig waren....

Het lijkt mij leuk om dit samen met mijn zoon(s) te gaan doen..
Ik twijfel of mijn zoontje hier mee over weg zal kunnen , maar met samen oefenen zal dat vast wel vanzelf goed gaan komen vroeg of laat.
Of denken jullie hier anders over ?

Ik wil graag off-road omdat naar mijn idee deze wagens wat sterker zijn en het bashen natuurlijk lekkere fun is..

Mijn oog is gevallen op de volgende modellen:

HPI savage flux (staat een mooie op mplaats)
Stampede
Grave Digger (vind ik de mooiste)
e-maxx (staat een mooie op mplaats)

Ik hoef niet perse een brushless motor vanwege de snelheid , 50 km/u is mij voorlopig snel zat.
De grave digger en e-maxx zijn tekoop met borstel motor t12.
Ik heb volgens mij gelezen dat de T12 motoren slecht zouden zijn...

Is het echt zo erg gesteld met die 12T motoren ?

In hoeverre gaat zo een brushed motor minder lang mee ?

Hoeveel meer onderhoud vergt een borstel motor?

Ik twijfel tussen 4WD en 2WD.
Mijn gevoel zegt dat een 2WD lekker drift in het zand en op verharde wat wel spectaculair oog natuurlijk....

Ik heb het idee dat bijv. een grave digger eerder om valt in de bochten als een e-maxx omdat de digger "hoger op zijn poten staat"
Heb ik hier gelijk in ?
Kan ik dit een beetje tegen gaan door de auto breder te maken?

Nou ik neig een beetje naar de Grave Digger XL-5 ....
Er staat trouwens een leuke e-maxx tekoop op mplaats voor een mooi prijsje:

? Traxxas e-maxx - Modelbouw | Radiografisch | Auto's - Marktplaats.nl

Ik heb deze man gebeld , meneer heeft auto mee laten nemen uit Amerika voor zijn zoon.
Zoon teveel verwend zegt hij , die had veel meer RC spul dus heeft maar 1x gereden. Mag weg voor 225 , dan krijg ik er 2 "flinke" batterijen bij en een ladertje. (geen snellader)

Ik had in de gaten dat meneer er niet zoveel verstand van had allemaal , net als ik.
Maar ik heb gelezen dat je een brushed motor "nat" moet laten inlopen a 3x accu in bakje water.
Dit zou de levensduur van de motoren zeer ten goede doen.
Ik twijfel of dit is gebeurd bij meneer (vergeten te vragen, maar denk niet dat hij het antwoord kan geven)
En dan liggen hier 2 T12 motoren in , die zoals eerder vermeld , niet zo goed te boek staan zoals ik heb gelezen...

Ik weet dus even niet meer waar ik wijs aan doe....

Grave Digger XL-5 met snellader en extra accu(s) zit ik tegen de 400-450 maar heb ik alles nieuw.(en is waterproof)

Meneer met e-maxx voor 225 , even snellader zit je snel op 300 en dan nog even afwachten wat voor batterijen er nou bij zitten (wist meneer niet)
Maar ja de e-maxx is wel een stuk duurdere auto nieuw en mag weg voor mooi prijsje maar met risico's (hoe er met de auto is omgegaan enz enz)

Wie o wie heeft advies

De 12T motoren van Traxxas leven inderdaad vaak niet zo lang, als ze niet zijn ingelopen. Inlopen kan nat gebeuren, droog kan ook maar zou iets minder goed zijn. Voordeel is wel dat je niet bang hoeft te zijn voor roest als de motor na inlopen niet goed is gedroogd en gesmeerd.

Een borstelmotor die uit elkaar te schroeven is, met verwisselbare koolborstels, zal een langere levensduur hebben. Maar zal toch ook geregeld aandacht nodig hebben. Zeker als je er 50 echte km/u mee wilt kunnen halen, praat je dan wel over een redelijk pittige motor, en dus hogere slijtage. Dan zou ik toch voor brushless gaan, ook beter bestand tegen je zoons, als ze een keer vooruit, dan achteruit, dan weer vooruit, etc gas mochten geven.

2WD is wel lekker voor driften, heb je alleen een pittige motor erin, dan moet je wel gedoseerd gas geven, om niet gelijk achterstevoren te staan. Voor een volwassene goed aan te leren, voor een jong kind zal dat lastiger zijn, denk ik.

Ik zou richting een bullet of trophy truggy gaan,. Ben zelf ook pas jaartje bezig en heb beide auto's en deze zijn prijs kwaliteit goed te doen vooral om de eerste kneepjes van de hobby onder de knie te krijgen. Meja dan breng ikje weer in de war.
Als moest kiezen de savage ís dan wel het sterkste!

2WD is zeker beginnend een voordeel mijn inziens, minder complex, komt minder snel op gang, maar is wel iets lastiger te rijden. De aandrijflijn is dan meestal ook mooi afgesloten.

De Grave digger is vrijwel hetzelfde als de 2WD Stampede. Een brushless upgrade voor een 2WD is met een 45/60A regelaar en een 13.5T of 17.5T brushless motor prima te doen met een bescheiden budget.

Een 4WD komt daarentegen wel over meer dingen heen maar is een grotere belasting voor motoren en regelaars, meer draaiende onderdelen en lagers om schoon te maken.

De E-Maxx is wel een heel ander ding dan de ander genoemde suggesties, 1 van de dingen is dat hier regelmatig bulkheads breken. Prima te repareren of te vervangen met bijvoorbeeld RPM onderdelen, maar hou daar rekening mee. Daarnaast is deze veel groter en zwaarder en dat zal je in de rekening terugzien, upgrade naar brushless is bijvoorbeeld veel duurder. (120A regelaar, 1/8 Brushless motor 2000kV/ 4S Lipo).

De HPI Savage Flux is meen ik ongeveer hetzelfde formaat als de E-Maxx, maar ik kan het mis hebben. Ook daar geld dat de zwaardere auto duurder is.

Ik denk dat er wordt bedoeld dat je met 2WD sneller minder grip hebt, en dan minder vlot gas kan geven dan bij een 4WD, om uitbreken van de achterkant te voorkomen. Maar normaal gesproken zou een 2WD iets sneller zijn, minder bewegende delen, lichter.

Zelf een Savage XS, zeer tevreden over, is schaal 1:12(lengte 360mm) en dus kleiner dan de Savage Flux/E-max, maar ook de prijs is kleiner.
XS heeft een paar nadelen, bij sommige fikken de ESC uit bij de RtR versie, bij sommige niet(vaak op 3S lipo's), cup slijtage en door het compacte is het niet de meest gemakkelijke wagen om aan te werken.
Prijs is zo'n 360 euro, en dan komt de accu's en lader er nog bij, de SS kit(zelf bouwen) kost op sommige plekken nog 160 euro maar heeft nog een motor+regelaar, zender, servo, en nog wat spullen nodig.

Verder een sterke wagen, sommige hebben de wagen zien rijden en hoe ik ermee rij en dat is niet zuinig maar houd goed stand.

Bedankt voor de tips en meningen daar kan ik wat mee.

Bert ik laat die kleine niet alleen met dat ding hoor....
Zou niet willen dat hij een kindje wat staat te kijken voor de voeten rijdt met 25km/u...

Zow

Nou even voor de mensen die het niet aan durven om kleine kinderen te laten rijden....
De 1e keer was mijn zoon te-enthausiast om rustig te kunnen rijden.

Laatst maar weer even naar buiten gegaan , maar dan nu samen.
Ik hem verteld als pappa "HO" roept dat hij alles moet loslaten en niets meer mag doen , en heel zachtjes gas mag geven.
Tevens de auto even op training mode gezet.

De auto mocht van mij de eerste batterij niet harder dan stapvoets.
Dit had hij na een aantal keren "HO" roepen wel door , en hield zich dan ook netjes aan de snelheid.

Na 2 batterijen langzaam mocht hij van mij wat sneller aangezien het sturen best goed ging , we waren dan ook even naar een open veldje gegaan waar geen schade aangericht kon worden.

2x had hij even geen controle over de wagen toen ik "HO" riep en liet hij de auto vol gas door razen , ik denk dat hij een beetje geschokken was van mijn luide stem.
Aangezien ik naast hem stond kon ik de zender uit zijn hand rukken.

Op die 2 incidenten na deed mijn 3 jarige zoon het prima en luisterde hij heel goed naar wat ik zei en hield zich er ook aan.
Als je maar rustig en duidelijk in hun taaltje de spelregels uitlegd.

Ik heb even wat foto's genomen van een super leuk uurtje waar ik mijn zoon vol op heb zien genieten..

Dus mensen ook kinderen van 3 jaar jong kunnen hier prima mee rijden zolang je maar duidelijk ben ...

Supercute :).

Mijn zoontje is net geen 1,5jaar en hoop ergens dat hij zich er ook voor gaat interesseren (wedstrijden rijden dan).
Interesse voor de auto's (vooral de wielen) is er al wel :rolleyes:.

Zolang je ze niet pushed en ze plezier hebben is het allemaal OK, je ziet gewoon dat hij het keileuk vindt om te doen :).

Back